اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

سفر نیم روزه وزیر صمت به قرچک و پیشوا/ تلاشگران تولید خواستار توقف واردات بی‌رویه پارچه

وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفری نیم روزه به قرچک و پیشوا ضمن بهره‌برداری، کلنگ‌زنی و بازدید از چند طرح صنعتی با تولیدکنندگان دیدار کرد و از نزدیک در جریان مشکلات و موانع موجود قرار گرفت.

سفر نیم روزه وزیر صمت به قرچک و پیشوا/ تلاشگران تولید خواستار توقف واردات بی‌رویه پارچه

خبرگزاری فارس از پیشوا: علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت چهارشنبه در سفر نیم روزه خود به قرچک و پیشوا ضمن بررسی مشکلات برخی واحدهای تولیدی، چند طرح صنعتی را افتتاح و کلنگ زنی کرد.

وی ابتدا در بازدید از بزرگترین کارخانه تولیدی پارچه مبلمان خاورمیانه در شهرک صنعتی قرچک اظهار کرد: در این مجموعه ۸۰۰ نفر در سه شیفت در حال کار است.

وزیر صمت ادامه داد: با طرح توسعه‌ای ۱۵۰۰ میلیارد تومانی که برنامه‌ریزی شده است برای بیش از یک‌هزار نفر اشتغالزایی خواهد شد.

رزم حسینی افزود: با این افتتاح‌ها نیاز به پارچه رومبلی و سایر پارچه‌ها تأمین است و وزارت صمت مبتنی بر تعادل بازار سعی می‌کند تقویت تولید داخل و عرضه مناسب رقم بخورد.

واردات پارچه صفر می‌شود؟

وی در پاسخ به سوأل خبرنگار فارس مبنی بر برنامه وزارتخانه برای به صفر رسیدن واردات پارچه عنوان کرد: تلاش می‌شود تولید داخل تقویت و افزایش یابد و سال گذشته اتفاقات خوبی در این زمینه اتفاق افتاد و در سال جاری هم در ادامه این مسیر گام برمی‌داریم.

تأمین ۷۰ درصد پارچه کشور

علی همتی مدیرعامل کارخانه نساجی جهان اروم ایاز بزرگترین کارخانه تولیدی پارچه مبلمان خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در اوایل راه‌اندازی کارخانه تولید حدوداً با ۷۰ درصد مواد اولیه خارجی بود، اظهار کرد: با کمک مهندسان داخلی و تیم جوان کنترل کیفیت مجموعه مواد اولیه به سمت داخلی سازی پیش رفت.

وی به بیانات رهبری مبنی برحمایت از تولید اشاره کرد و افزود: ما به عنوان تولید کننده داخلی سعی کردیم مواد اولیه، تولیدات و محصولات کارخانجات ایرانی را استفاده کنیم و اکنون بالای ۸۰ درصد مواد اولیه از داخل کشور تأمین می‌شود.

مدیرعامل این مجموعه تولیدی اضافه کرد: با این اقدام چرخه تولید صنایع بالادستی حوزه نساجی شامل نخ و برخی موادی که داخل کشور تولید می‌شود را تأمین کنیم.

همتی با اشاره به رابطه مستقیم واردات و اشتغالزایی بیان کرد: واردکنندگان شاید فرمول پیچیده‌ای در این حوزه ایجاد کنند اما واقعیت امر این است که با واردات، کارگر ایرانی بیکار می‌شود چرا که با کاهش تولید به سبب واردات بی‌رویه کارخانجات توان اقتصادی خود را از دست می‌دهند و توان اداره نیروی انسانی خود را ندارند.

وی با تأکید بر اینکه با کاهش واردات، تولید افزایش و نیروی کار بیشتری جذب و استخدام می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۸۵۰ نفر مستقیم و بیش از ۱۰ هزار نفر غیر مستقیم اشتغالزایی شده و با تولید ماهانه ۲ میلیون متر پارچه ۷۰ درصد نیاز کشور برطرف شده است.

مدیرعامل بزرگترین کارخانه تولیدی پارچه مبلمان خاورمیانه یادآور شد: دولت اگر برای جلوگیری یا کاهش واردات کمک کند می‌توان جای محصولات خارجی را در بازار با کالای داخلی پر کرد که کمک بزرگی به اشتغالزایی خواهد شد.

همتی به افتتاح فاز اول اشاره کرد و گفت: پارچه‌های ۳ متری در این خط تولید و برای ۱۵۰ نفر به طور مستقیم اشتغالزایی خواهد شد.

وی افزود: در فاز بعدی توسعه با تولید پارچه‌های حلقوی افزایش خواهد یافت و وارد بازار پوشاک و منسوجات لوازم خانگی خواهیم شد که در این مرحله برای یک‌هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.

مدیرعامل این مجموعه بزرگ تولیدی در پایان خواسته مدافعان تولید را اینگونه بیان کرد: همانند سال‌های دفاع مقدس به جوانان ایرانی اعتماد کنیم و با کمک جدی و بیشتر چرخه اقتصاد را به آن‌ها بسپاریم.

کارگران این مجموعه بزرگ تولیدی پارچه از وزیر صمت خواستند با ممنوعیت واردات بی‌رویه از بیکاری جوانان ایرانی جلوگیری و در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها به اقتصاد و تولید کشور کمک کنند.

۳۵۰ هکتار زمین آماده واگذاری به صنایع در قرچک و پیشوا

صابر پرنیان مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ورامین با اشاره به جزئیات بازدید و حضور وزیر صمت در شهرستان‌های قرچک و پیشوا اظهار کرد: بازدید از سه واحد صنعتی فعال، یک واحد صنعتی تعطیل و افتتاح و کلنگ زنی دو واحد صنعتی از مهم‌ترین برنامه‌های سفر وزیر صمت به قرچک و پیشوا است.

وی با اشاره به ۲۵۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در واحد صنعتی تعطیل شده، گفت: این مجموعه می‌تواند علاوه بر اشتغالزایی حدود ۴۰۰ نفر باعث فعالسازی ۱۰۰ کارگاه جدید شود و امیدواریم مشکل بانکی این مجموعه که در ستاد تسهیل استان حل نشده توسط مقام عالی وزارتخانه به نتیجه برسد و این مجموعه با بهترین تجهیزات و زیرساخت‌ها به چرخه تولید بازگردد.

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران ادامه داد: با رفع موانع در همین منطقه در قالب توسعه شهرک‌ها، صدور پروانه بهره‌برداری شهرک‌های خصوصی در منطقه ورامین شاهد اشتغال قابل توجهی خواهیم بود.

پرنیان مطرح کرد: به منظور توسعه شهرک صنعتی پیشوا، ۱۵۰ هکتار زمین آماده سازی شده و به زودی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. 

وی افزود: همچنین  ۲۰۰ هکتار زمین به منظور توسعه شهرک صنعتی قرچک در نظر گرفته شده که به منظور توسعه فاز دوم در اختیار صاحبان صنایع قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران اظهار کرد: تا ۹ ماه دیگر ۳۵۰ واحد صنعتی نیمه تمام راه‌اندازی می‌شود که نوید جهش و رونق تولید می‌دهد و با کمک و همراهی همه مسؤولان در پایان سال کارنامه قابل قبولی را در سال تولید، مانع زدایی‌ها و پشتیبانی‌ها به مردم ارائه می‌دهیم.

مدیران و دست‌اندرکاران کارخانه بزرگ و فعال در صنعت چوب که سه سالی به دلیل ۵ میلیارد تومان بدهی بانکی تعطیل شده مشکلات خود را با وزیر صمت مطرح کردند.

آقای وزیر در تماسی تلفنی با مدیرعامل بانک ملی خواستار رفع موانع تولید این واحد شد که مدیرعامل بانک عامل نیز در پاسخ به رزم‌حسینی قول مساعد حل و بررسی اختصاصی مشکلات این کارخانه را داد.

۱۳۷ کارخانه فعال در حوزه تولید پارچه

علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت  پیشوا پس از بازدید کارخانه زیبا چوب برکت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ظرفیت تولید انواع پارچه در ایران تقریباً کامل است و از واردات بی‌رویه هم جلوگیری می‌کنیم و بی‌نیاز هستیم.

وی اعلام کرد: در حال حاضر ۱۳۷ کارخانه در حوزه تولید انواع پارچه مبلی و موارد مربوطه تولید دارند.

وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به بازدید از کارخانه‌ای در شهرک صنعتی پیشوا افزود: این کارخانه که در خصوص تولید انواع فرآورده‌های چوبی فعال بوده چند سالی تعطیل است و بدهی بانکی دارد که با صحبت با مدیرعامل بانک ملی مقرر شد در جلسه آینده مشکل سرمایه در گردش این مجموعه حل شود.

رزم حسینی تأکید کرد: با رفع این موارد حداقل ۲۰۰ نفر می‌توانند در این مجموعه مشغول شوند و مواد اولیه بسیاری از کارخانجات چوبی نیز تأمین شود.

محمدرضا بختیاری مدیرعامل شرکت زیبا چوب برکت پس از بازدید وزیر صمت از مجموعه صنعتی اظهار کرد: این کارخانه در تولید روکش‌های اچ‌پی‌ال برای استفاده در صنعت ام‌دی‌اف، کابینت‌سازی، نمای ساختمان، کفپوش، واگن قطار و سایر موارد فعالیت دارد.

وی ادامه داد: این کارخانه که دارای ظرفیت تولید ۱۱ هزار و ۲۵۰ تن است و میزان سرمایه‌گذاری ثابت آن تاکنون ۱۰۰ میلیارد به‌ صورت ریالی و ۶ میلیون یورو به‌ صورت ارزی بوده که حدود سه سال با مشکلات محیط زیستی و سرمایه در گردش روبه‌رو و در حال حاضر خط تولید آن متوقف شده است.

این تولید کننده یادآور شد: با فعالیت مجدد آن ضمن ایجاد اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفری می‌تواند به‌ صورت غیرمستقیم نیز اشتغال‌زایی قابل توجهی داشته باشد.

بختیاری بر همکاری مسؤولان و رفع موانع تأکید کرد و افزود: با تأمین سرمایه نیز سالیانه حدود ۳۰ میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری و کاهش ارزبری خواهد داشت.

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان سفر خود به قرچک و پیشوا با حضور در شهرک صنعتی خوارزمی پاکدشت خطوط توسعه کارخانه مهیا پروتئین را افتتاح کرد.

مخاطبان خبرگزاری فارس نیز در سامانه فارس من با عنوان (جلوگیری از واردات پارچه رومبلی که تولید داخلی دارد) خواستار پیگیری این موضوع شده بودند.

انتهای پیام/۶۷۰۵۲/گ/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول