اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

رابطه بین اسباب‌بازی گران‌قیمت و شادی بچه‌ها چیست؟

کودکان نیاز به توجه والدین برای وقت گذراندن و داشتن تفریحات سالم هستند، در حالیکه بیشتر سرگرم فضای مجازی‌اند.

رابطه بین اسباب‌بازی گران‌قیمت و شادی بچه‌ها چیست؟

گروه خانواده:زهره سعیدی: کودکان به توجه و محبت والدین‌شان به ویژه در سال های ابتدایی زندگی، بسیار نیاز دارند. سالهاست که روان شناسان مطرح می کنند به دلیل رشد فضای مجازی و پررنگ شدن آن در زندگی مردم، خیلی از والدین توجهاتشان به سمت فرزندانشان کمتر شده و بچه ها را به جای بازی و تفریح واقعی به دنیای مجازی سپرده اند که نتیجه اش را هم این روزها می‌بینیم.

با شیوع ویروس کرونا بیش از گذشته کودکان از زندگی طبیعی ، بازی با دوستانشان، گردش و تفریح در پارک ها و بیرون از منزل محروم شدند و خیلی هایشان نیز در فضای مجازی غرق شدند و مسئولیت این امر با خانواده ها است، چرا که بچه ها این روزها به مدرسه نیز نمی روند و سیستم آموزشی کنترل کمتری روی آنها دارد. فضای مجازی، محیطی ناامن و جبران ناپذیر برای بچه‌ها است که آسیب های زیادی را برایشان رقم می زند.

خیلی از مادران این روزها به دلیل بی حوصلگی و غرق شدن خودشان در فضای مجازی ، کودکانشان را با هم تبلت و اینترنت و بازی های رایانه ای تنها می گذارند و تصور می کنند که راه و روش صحیح تفریح بچه ها همین است. در حالیکه غرق شدن در فضای مجازی انواع چالش ها را برای آنها ایجاد می کنند. بچه ها باید در فضای باز حضور  داشته باشند، در پارک ها بدوند و بازی کنند، با انواع وسایل مختلف خود را سرگرم کنند ، حتی همراه والدینشان به خرید بروند و اجتماعی شوند حال در این شرایط کرونایی همه این اتفاقات می تواند با مدیریت بیشتر و رعایت پروتکل ها صورت بگیرد اما نه اینکه به طور کامل بچه ها در چهاردیواری منزل و با اینترنت حبس باشند.

 

*بهترین بازی ها برای بچه ها از چه نوعی است؟

خیلی از والدین شاید ندانند بهترین نوع بازی برای بچه ها از سنین کودکی چه نوع بازی هایی است. به گفته روان شناسان بهترین بازی ها از نوع ساختن و خراب کردن مثل انواع پازل ها، شن بازی ، خانه سازی، طناب بازی، مسابقات گروهی، پریدن ، رنگ آمیزی، پاره کردن روزنامه ها، گوله کردن، پرتاب کردن، آب بازی، توپ بازی، گرم به هوا، قایق موشک، بازی های نمایشی و عروسکی و خلاصه انواع خلاقیت های مختلف از این دست است که نیاز به تحرک بچه ها دارد، اگر دقت کنیم خیلی از این بازی ها را می توان در منازل یا حتی حیاط خانه با بچه ها انجام داد اما اینکه نباید بچه ها را به حال خود تنها گذاشت.

تعامل بچه ها و والدینشان در محیط‌های طبیعی می تواند در نوع رشد و خلق و خویشان و ایجاد یک محیط شاد اثرگذار باشد، والدینی که این روزها مدام گله می کنند که بچه ایشان غرغرو شدند یا تندخویی می کنند یکی از عللش همین بی حوصلگی و نداشتن برنامه در طول روز است که والدین هوشمند در این مسیر می توانند هدایت گر بچه هایشان باشند.

 

*بازی با دست خالی بدون هزینه های گزاف

یکی از اشتباهات والدین این است که برای شاد کردن فرزندانشان تصور می کنند می بایست اسباب بازی ها و وسایل آنچنانی در اختیارشان بگذراند در حالیکه والدین با در آغوش گرفتن فرزندشان و بازی های ساده حتی بدون کلاس های عجیب و غریب و پرهزینه که تنها آنها را از شادی دور می کنند و سال های کودکی شان را به نظرشان کوتاه می کند، می‌توانند بچه هایشان را خلاق و شاد کنند.

بازی های بچه ها در مکان هایی مثل طبیعت حتی بدون ابرازهای خاص و اسباب های متنوع آنها را خلاق تربیت می کند. خیلی از والدین مدام به فکر این هستند که اسباب و وسایل بچه را نو کنند یا انباشت گری داشته باشند، در حالیکه بچه ها باید اسباب بازی ساده داشته باشند و در طبیعت از بازی کردن لذت ببرند.

 

 اسباب بازی‌های گران‌قیمت برای بچه‌ها لذت بخش نیست و والدین گرفتار امروز به جای وقت گذاشتن برای بچه های‌شان به سمت خرید اسباب‌بازی‌های مختلف می‌روند. بچه ها به اسباب بازی فروشی‌ها نیاز ندارند، آنها در دامن طبیعت می‌توانند بهترین بازی‌ها را داشته باشند و تفکر مصرف‌گرایی هیچ گاه آنها را شاد نمی‌کند، بچه ها تجملات را دوست ندارند و دنیا را ساده می بینند بنابراین آنها را تجمل گرا بزرگ نکنید.

اینکه ما مدام لباس های مختلف تغییر دهیم و لباس های گرانقیمت تن کنیم یا هر لباس را تنها یک بار بپوشیم، به بچه هایمان هم این تجمل گرایی را آموزش می دهیم، همین سادگی در بازی های بچه ها تا لباس پوشیدنشان نمود می یابد. چه خوب است که از همان دوران کودکی نقشه صحیح بازی کردن بچه ها و زندگی شان را در نهایت سادگی قرار دهیم.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول