اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

نفرت از ظلم راهبرد عدالت‌خواهی است/ در حال تغییر مبانی معرفتی ما هستند

رئیس کمیسیون فرهنگ و اخلاق شورای عالی‌حوزه علمیه خراسان گفت: یکی از اشکالات ما این است که گاهی شعار عدالت به فراموشی سپرده می‌شود و گاهی به لوازم و راهبردهای آن توجه نمی‌کنیم، باید کاری کنیم که آحاد جامعه از ظلم نفرت داشته باشند.

نفرت از ظلم راهبرد عدالت‌خواهی است/ در حال تغییر مبانی معرفتی ما هستند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت الاسلام محمد جواد نظافت در اولین نشست مردمی با عنوان «مشهد فردا؛ عدالت، هویت و پیشرفت» اظهار کرد: زنده نگه داشتن شعارها یکی از کارهای بسیار مهم است و ارزش‌ها نباید فراموش شود، گرچه شعار بدون عمل بیهوده است اما مقدمه عمل، شعار است، یکی از اقدامات دشمن این است که شعارها به فراموشی سپرده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگ و اخلاق شورای عالی‌حوزه علمیه خراسان افزود: شعار عدالت نیز همین‌گونه است، بسیاری از افراد چون نمی‌خواهند عمل کنند شعارآن راهم نمی‌دهند، به طور مثال امکان ندارد کسی ساده‌زیستی را دوست نداشته باشد و شعار ساده‌زیستی بدهد.

وی بیان کرد: از جمله شعارهایی که باید زنده نگه داشته شود توجه به شعار عدالت است که فراوان راجع به عدالت مطلب گفته شده و باید به آن توجه کرد.

نظافت با اشاره روایتی از حضرت زهرا(س) که فرمودند «خدای متعال عدالت را واجب کرده است تا دل‌ها آرام گیرد»، یادآور شد: یعنی وقتی عدالت نباشد آرامشی نیست و مردم عصبانی هستند.

رئیس کمیسیون فرهنگ و اخلاق شورای عالی‌حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه  لازمه وجود امنیت توجه به عدالت است، عنوان کرد: در روایتی از امیرالمومنین(ع) آمده است «ظلم موجب شورش می‌شود و آدم‌ها را وادار می‌کند که دست به شمشیر بزنند‌».

وی گفت: در روایتی دیگر آمده است «عدالت سپر دولت‌ها است»، یعنی بدون عدالت به حاکمیت تیرهایی می‌خورد که سبب نابودی آن می‌شود.

نظافت با بیان اینکه اگر عدالت نباشد مروت نیست، متذکر شد: امیرالمومنین(ع) فرموده است «یکی از پایه‌های مروت رفتار عادلانه است و با دوست و دشمن عادلانه رفتار کنید.»

رئیس کمیسیون فرهنگ و اخلاق شورای عالی‌حوزه علمیه خراسان گفت: انتخابات یکی از عرصه‌های بحث عدالت است، امیرالمومنین(ع) فرمودند «پست‌ها طعمه نیست بلکه امانت است» یعنی از زاویه ممر درآمد نباید به آن نگاه کرد.

وی بیان کرد: مردم جامعه اسلامی باید بدانند که در این امانت سهیم هستند و نباید خیانت کنند، خدا از شما می‌خواهد امانت را به اهلش بدهید، آحاد ملت در رأی دادن اگر خدا و شاخص‌ها را در نظر نگیرند، خیانت کرده‌اند باید در روز قیامت پاسخگوی رأی‌های خود باشند. 

نظافت تاکید کرد: حضرت علی(ع) فرمود«کسی که عمل و گفتارش یکی باشد و امانت را ادا کرده و خائن نیست.» شفاف‌سازی خیلی مهم است، خیانت‌ها و بی‌عدالتی‌ها از عدمشفافیتپیش می‌آید‌، همه باید تلاش‌ کنیم که از اهل امانت و انسان‌های شایسته در بین کسانی که هستند، حمایت شود.

رئیس کمیسیون فرهنگ و اخلاق شورای عالی‌حوزه علمیه خراسان گفت: در بحث عدالت به نقطه مقابل آن که ظلم است توجه کنیم، یکی از اشکالات ما این است که گاهی شعار عدالت به فراموشی سپرده می‌شود و گاهی به لوازم و راهبردهای آن توجه نمی‌کنیم، باید کاری کنیم که آحاد جامعه از ظلم نفرت داشته باشند، اکنون همه از ظلم به خود نفرت دارند‌ و این تضمینی برای عدالت نیست.

وی افزود: بیشتر مردم آنگاه که بی‌عدالتی به نفعشان باشد آن را دوست دارند و از ظلم زمانی که به ضررشان باشد متنفر می‌شوند، اگر به بحث نگاه سیاسی هم نکنیم باید از مطلق ظلم نفرت ایجاد شود‌.

نظافت ادامه داد: به نظرم از راهبردهای تربیتی اسلام تنفیر و تهدید است و نفرت با توجه به معاد ایجاد می‌شود‌، اسلام مانند یک منظومه است و باید به همه ارکان آن توجه کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگ و اخلاق شورای عالی‌حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: باید با یاد مرگ ظالمان را افسرده کنیم و خواهش من این است اگر رأی آوردید به راهکارهای آن توجه کنید، توجه به معاد و مرگ خیلی مهم است‌.

وی متذکر شد: مبارزه با زمینه‌های ظلم را جدا از بی‌عدالتی نبینیم، هنگامی که حرص و تجمل‌گرایی را ترویج می‌کنند در واقع بی‌عدالتی و ظلم را رواج می‌دهند.

نظافت  با اشاره به نامه ۳۱ امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه یادآور شد: از معیارهای تصمیم‌گیری عدالت، حق و رضایت مردم است، این سه شاخص را مردم در نظر بگیرند و همین طور حق و عدل را که دو مقوله مهم از نظر پیامبر اسلام است. 

رئیس کمیسیون فرهنگ و اخلاق شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: حضرت علی(ع) از مالک می‌خواهد با تقوا باشد و طاعت الهی را برگزیند و آنچه که خدا در قران امر کرده را پیروی کند تا راه‌های جدید را کشف کند.

وی تاکید کرد: به لوازم عدالت باید توجه کرد، اگر می‌خواهیم زمینه‌ساز ظهور باشیم باید عدالت‌خواهانی تربیت کنیم که هیچ نقطه ضعفی نداشته باشند.

نظافت گفت: راه تحقق عدالت این است که همه مردم پای کار باشند، مردم باید عدالت را اجرا کنند، باید عدالت خواه تربیت کنیم.

امروز خطر روحانیت منهای اسلام ما را تهدید می‌کند

در ادامه این نشست مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی گفت: عدالت به یک معنا مقدمه و زمینه‌ساز معنویت و توجه انسان‌ها به خدا است، از طرف دیگر دغدغه معنویت در بین مومنین رایج است و دلواپسی درباره به خطر افتادن معنویت دینی، ظهورات شرع و  سبک زندگی فردی و اجتماعی وجود دارد و با توجه انواع و اقسام توطئه‌ها و تهدیداتی که انسان الهی را تهدید می‌کند، باید بتوانیم برای آن تبیینی داشته باشیم که معنویت چگونه در جهان و کشور به خطر می‌افتد و ساز‌وکارهای صیانت از معنویت چیست. 

وحید جلیلی اظهار کرد: با توجه به سابقه طولانی ادبیات عدالت‌خواهانه غیرتوحیدی و مارکسیستی که در کشور ما رواج زیادی داشته است، برخی از روی حسن نیت و بعضی از روی غرض ممکن است به عدالت‌خواهان حمله کنند که شما دغدغه معنویت و دین ندارید و صرفا از مقولات مادی و معیشتی صحبت می‌کنید.

وی ادامه داد: معصوم(ع) می‌فرماید که برخی از گناهان معنویت را در جامعه به معنای گفت‌وگوی بین فرد با عرش را تضعیف می‌کند و این مطلب در ادعیه نیز وجود دارد.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی بیان کرد: مستجاب نشدن برخی از دعاها به دلیل ترک امر به معروف و نهی از منکر است، یک نگاه سیاست‌گذارانه به دینداری در جامعه این است که این امربه معروف را ترک کنید به جای آن به اعتکاف روی بیاورید.

جلیلی تصریح کرد: ورود به فرآیندهای امر به معروف و نهی از منکر و دامن زدن به فضای انتقاد اجتماعی درست براساس مبانی دینی در اصل از باب حفاظت معنویت جامعه است.

وی افزود: به ما یادآور شده‌اند که در مورد تولی‌ها که چه کسانی تولیت امور به دستشان می‌افتد، نهی از منکر هدفش این است که زمینه برای روی کار آمدن اشرار به‌وجود نیاید و این مهم است که براساس اصول و مبانی عمل کنیم.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با بیان اینکه عدم بیان مبانی معرفتی نهی از منکر دلیل تضعیف این امر است، بیان کرد: در امر امامت و ولایت خداوند وقتی می‌خواهد حضرت ابراهیم(ع) را به امامت برگزید می‌گوید انسانی را با ابتلا و آزمون‌های مختلف امتحان کردم و اگر او را معرفی می‌کنم نمی‌گویم چشم‌هایت را ببند و بنویس هوالمطلوب، بلکه با شاخص معرفی می‌کنم.

جلیلی بیان کرد: عیدقربان عید مبارزه با آقازادگی است، خداوند می‌گوید من کسی را آورده‌ام که نه تنها اهل فساد نیستند بلکه امتحان شده و حاضر به کشتن فرزند خود است و به این جایگاه که رسید او را به عنوان امامت انتخاب کرده‌ام.

وی ادامه داد: قرائت از دین با نگاه قرآنی که مؤدبانه شاخص برای امامت و ولایت معرفی می‌کند باید در جامعه حکومت کند، هر کسی که با قرائت‌های دیگر علم حکومت دینی را برداشت بدانید که فاسد، خائن یا بی‌سواد است. 

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی عنوان کرد: بالاترین امر به معروف و نهی از منکر آن کلمه عدالت خواهانه‌ای است که در برابر یک بالادست جائر و عدالت‌گریز گفته ‌می‌شود.

جلیلی گفت: جریان علم دینی در جامعه باید مراقب این باشد که ارباب رعیتی شکل نگیرد نه اینکه خودش زمینه‌ساز شکل‌گیری این نوع تضاد طبقاتی باشد.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی خطر اسلام منهای روحانیت را از سر گذراند اما امروز خطری که از آن خطر کمتر نیست، خطر روحانیت منهای اسلام است.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی ادامه داد: در حال تغییر مبانی معرفتی ما هستند و خطر بزرگ این است که خدای ما را تغییر دهند، اشراف این کار را می‌کنند و فساد فکری ناشی از اشرافیت این است.

جلیلی عنوان کرد: همان بلایی که در دهه ۴۰ و ۵۰ بر سر مفاهیمی مانند ولایت آمده بود و رهبری تلاش کردند آن را نجات دهند، امروز همان انحراف در مورد مفهوم ولایت فقیه در حال تکرار است.

وی بیان کرد: گاهی آنقدر حرفای منحرف و اشتباه تحت عنوان ولایت فقیه بیان شده که این سخنان خیلی بدیع و جدید به نظر می‌آید، پس اصل ورود ما برای دفاع از مبانی معرفت دینی و توحید است.

مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی متذکر شد: سازوکارهای فاسد اگر نهادینه شوند، تالی فاسد این است که مبانی معرفتی شما را پنهان می‌کند و چیزهای جدیدی را به جای آن می‌نشاند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۵۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول