اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد تالاب میقان می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد تالاب میقان می‌شود که مهم‌ترین آنها درنای خاکستری، چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سرسبز و .... است.

سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد تالاب میقان می‌شود

خبرگزاری فارس اراک؛ روز جهانی پرندگان مهاجر رویدادی بین‌المللی است که در آن بر اهمیت وجود پرندگان مهاجر برای حفظ تعادل زمین، اکوسیستم و انسان تأکید شده است.

 روز جهانی پرندگان مهاجر یک برنامه آگاهی بخشی سالانه است که نیاز به حفاظت از پرندگان مهاجر و زیستگاه‌های آنها را برجسته می‌کند.

گستره این رویداد، ابزاری مؤثر برای کمک به افزایش آگاهی جهانی در مورد تهدیدات پرندگان مهاجر، اهمیت اکولوژیکی آنها و نیاز به همکاری‌های بین المللی برای حفاظت از آنها است.
از سال 2006 میلادی، هر ساله کمیته (WMBD روز جهانی پرندگان مهاجر) بر روی یک موضوع متمرکز می شود؛ عنوان شعار سال 2021 « آواز بخوان، پرواز کن، اوج بگیر - مثل پرنده » تعیین شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این رابطه به خبرنگار فارس می‌گوید: 535 گونه پرنده‌ای که در ایران دیده می‌شود، حدود یک‌سوم از پرنده‌های کل دنیا را تشکیل می‌دهند.

رضا میرزایی افزود: براساس آمارهای بین‌المللی می‌توان گفت 4.12 درصد از کل پرندگان دنیا یعنی بیشتر از 192 گونه پرنده اکنون با خطر انقراض دست و پنجه نرم می‌کنند و بخش بزرگی از پرندگانی که در ایران وجود دارد مهاجر هستند.

وی خاطرنشان کرد: تالاب میقان در مناطق مرکزی کشور، تنها تالاب دارای آب در فصل پاییز بوده و در کریدور مهاجرت پرندگان قرار دارد و سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب می‌شود که مهم‌ترین آنها درنای خاکستری، چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سرسبز و .... است.
وی عنوان کرد: حفظ این تالاب به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان مهاجر در پدیده کوچ از اهمیت بالایی برخوردار است و از زمان مهاجرت پرندگان و استقرار آنها در تالاب گشت‌های کنترل و محافظت از منطقه افزایش می‌یابد و خوشبختانه در سال گذشته و از همان ابتدای نمایان شدن بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان، با مدیریت صحیح و تشخیص سریع، کنترل  و مهار بیماری در تالاب میقان در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نحو مطلوبی انجام شد.
میرزائی گفت: برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور ترغیب مردم به مشارکت فعال در حفاظت از پرندگان مهاجر می‌باشد و در سراسر دنیا فعالیت‌ها و برنامه‌هایی طراحی و اجرا می‌شود تا ضمن افزایش آگاهی عمومی، به حفاظت از این پرندگان و زیستگاه آنان کمک شود. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول