اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  کشتی و وزنه برداری

قویترین مرد ادوار مسابقات WSM کیست؟ / قویترین مرد جهان در MMA+عکس و فیلم

ماریوژ پودزیانوفسکی لهستانی برنده پنج بار مسابقات قوی‌ترین مردان جهان (بیشترین تعداد قهرمانی تاکنون و ثبت شده در رکوردهای جهانی گینس) است و در 44 سالگی در رشته MMA فعالیت دارد.

قویترین مرد ادوار مسابقات WSM کیست؟ / قویترین مرد جهان در MMA+عکس و فیلم

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در طول تاریخ، بشر به قدرت جسمی علاقه شدیدی داشته است. از روزهایی که افسانه‌های هرکول برای اولین بار شکل گرفت، تا بازیهای المپیک باستانی که از مسابقات کشتی برای تعیین قویترین مرد استفاده می شد. ما همیشه می‌خواستیم بدانیم چه کسی قویترین مرد روی کره زمین است. با گذشت قرن‌ها، روش‌های تعیین قدرتمندترین فرد از ظهور بازی‌های کوهستانی گرفته تا وزنه برداری المپیک پیچیده‌تر شدند.

طرفداران پاورلیفتینگ ممکن است به شما بگویند "اِد کوان" قوی‌ترین مردی است که تاکنون زندگی کرده یا اینکه "اندی بولتون" قوی ترین مرد تمامی ادوار تاریخ است.

از سال 1977 تاکنون بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مسابقات بین‌المللی قدرتی که به‌ صورت سالانه برگزار می‌شود، با عنوان مسابقات قویترین مردان جهان است. قوی‌ترین مردان جهان سالانه گردهم می‌آیند تا در این مسابقات شرکت کنند تا مشخص شود شماره یک قدرت چه کسی است. در این مسابقات کیفیت آیتم‌ها و سنگینی وزنه‌ها هر ساله رو به رشد است و نسبت به سال قبل افزایش پیدا می‌کند. به گونه ای که از لحاظ وزن، سنگینی وزنه‌های فعلی با 20 سال پیش قابل قیاس نیست. کشورهای آمریکا، ایسلند و لهستان در این رشته قدرتی پیشتاز هستند. در ساختار برگزاری مسابقات در چندین سال اخیر 25 نفر به عنوان شرکت‌کننده حضور دارند که در 5 گروه 5 نفره قرار می‌گیرند. در پنج آیتم مقدماتی رقابت می‌کنند. سپس دو نفر برتر در هر گروه به مرحلهٔ فینال مسابقات صعود می‌کنند و فینال با 10 نفر برگزار می‌شود.

اگرچه مسابقات مشابهی توسط فدراسیون‌های بین‌المللی دیگری چون (IFSA) و آرنولد کلاسیک هم برگزار می‌شده، WSM با چندین دهه قدمت مهمترین میدان قویترین مردان بوده است. جان پال سیگمرسون قویترین مرد، وزنه بردار و بدنساز ایسلندی اولین فردی بود که چهار بار عنوان قوی ترین مرد جهان (WSM) را به دست آورد و رکورددار شد. در اوایل دهه 1990، هموطنش مگنس ور مگنسون چهار بار عنوان قهرمانی، بیل کازمایر موفق به کسب سه عنوان متوالی شده است.

اما علاقه‌مندان به مسابقات قویترین مردان جهان ممکن است به "ماریوژ پودزیانوفسکی" لهستانی برنده پنج بار رقابتهای قوی‌ترین مردان جهان (بیشترین تعداد قهرمانی تاکنون و ثبت شده در رکوردهای گینس) اشاره کنند. او متولد 7 فوریه 1977 است که اکنون در هنرهای رزمی ترکیبی فعالیت دارد. 

در سال 2002، دوران سلطه اسکاندیناویایی‌ها به پایان رسید. اوایل تا اواخر دهه 2000 سلطه پنج بار برنده تحت نام ماریوژ پودزیانوفسکی لهستانی قرار گرفت که نام مستعار "سلطه گر" را به خود اختصاص داد.  اندام عضلانی و چهره مصمم او  تعریف قویترین مرد جهان را در چشمان جهانیان تغییر داد. با وزن حداکثر 142 کیلوگرم، او به طور معمول مردان بسیار بزرگتر از خودش را شکست داد. او پکیج کامل سرعت و قدرت بی‌نظیر را داشت. ماریوس اولین فردی شد که از 59 مسابقه ای که شرکت کرده، 42 تا را قهرمان شده که آخرین آن در سال 2008 بود. وی در سالهای 2006 و 2009 دو عنوان نایب قهرمانی را بدست آورد. ماریوس غالبا به عنوان اولین فرد قدرتمند تاریخ شناخته می شود. طوری که وقتی سازمان قوی ترین مرد جهان تالار مشاهیر خود را بر اساس آرای مردم اعلام کردند، وی را به عنوان اولین عضو معرفی کردند.

داستان این اسطوره قویترین مردان از اینجا شروع شد که یک روز یکی از دوستان مدرسه‌اش، او را بالای سرش بلند کرد. اما ماریوس نتوانست دوست خود را به همان اندازه بلند کند. تصمیم گرفت برای این کار تمرین کند و بدین ترتیب تمرینات قدرتی خود را از 13 سالگی آغاز کرد. نهایتاً در 22 سالگی و در سال  1999 در اولین مسابقه قویترین مردان کشور لهستان شرکت کرد و قهرمان شد.

اما اولین موفقیت بزرگ ماریوژ در سطح بین المللی در سال 2000 بود که در اولین حضورش در مسابقات WSM کنار سی و دو مرد قوی دنیا چهارم شد. سال 2001 به دلیل حکم زندانی که مدعی بود باعث آن دشمنی و توطئه  یک مافیای محلی با او بوده، غایب بود اما در سال 2002 با کسب نخستین عنوان قهرمانی بازگشت. قهرمانی خود را در سال 2003 با بیشترین اختلاف امتیاز در ادوار تاریخ قویترین مردان جهان یعنی 20 امتیاز نسبت به نفر دوم حفظ کرد. در سال 2004 سوم شد اما بعداً مقام سومی او به دلیل نقض قوانین دوپینگ قویترین مردان سلب و محروم شد. هر چند پودزیانوفسکی هیچگاه این اتهام را نپذیرفت و بارها عنوان کرد نمونه آزمایشی بررسی شده متعلق به او نیست. وی سال بعد پس از یک سال محرومیت بازگشت و برای سومین بار در سال 2005 عنوان قهرمانی را به دست آورد.

در مسابقه قوی ترین مرد جهان 2006 پس از فیل فیستر دوم شد. در سال 2007 عنوان قهرمانی خود را پس گرفت تا در کنار جان پال سیگمرسون و مگنس ور مگنسون به عنوان تنها مردانی باشد که چهار بار در این رقابت ها پیروز شده است. نهایتاً در سال 2008 علی‌رغم جراحتی که ساق پای خود داشت، با مغلوب کردن "درک پاندستون" آمریکایی در آخرین مرحله، برای پنجمین بار به مقام قهرمانی رسید.

در سال 2009 برای آخرین بار در این مسابقات شرکت کرد و به مقام دوم، پس از "زیدرنیوس زاویکاس"، رسید و اعلام کرد که شرکت در مسابقات قوی‌ترین مردان را به دلیل متفاوت بودن تمرین‌های این دو ورزش کنار خواهد گذاشت. بعد ها "برایان شاو" و "زیدروناس زاویکاس" هم چهار بار قهرمان WSM شدند، اما رکورد 5 بار قهرمانی او هنوز هم پا برجاست.

جدول رده‌بندی مسابقات قوی‌ترین مردان جهان از سال 2000 تا 2020:

 

در سال 2009 ، پودزیانوفسکی قراردادی را با یک سازمان ورزش‌های رزمی در لهستان امضا کرد تا به صورت حرفه ای وارد این رشته شود. وی تاکنون  از 21 مسابقه خود 14 برد و 7 باخت کسب کرده و همچنان در 44 سالگی در این رشته فعالیت دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول