اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

بیماران کلیوی در صدر بیماران نادر/ هزینه برخی از بیماری‌ها کمرشکن است

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به این که هزینه برخی از بیماری‌ها کمرشکن است، گفت: در این شرایط بد اقتصادی نیاز خانواده‌هایی که با بیماری‌های نادر درگیر هستند، بسیار بیشتر از حمایت‌های موجود است.

بیماران کلیوی در صدر بیماران نادر/ هزینه برخی از بیماری‌ها کمرشکن است

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزای فارس، مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، گفت: در ادبیات پزشکی و علمیِ دنیا عبارت «بیماری‌های خاص» وجود ندارد و اکثر منابع این نوع از بیماری‌ها را با عنوان «بیماری‌های نادر» می‌شناسند.

وی افزود: در سال‌های اخیر دولتِ وقت سه بیماری را به طور خاص مورد توجه و حمایت‌های ویژه قرار داد که از جمله آن‌ها می‌توان به «بیماری‌ مزمن کلیوی منجر به دیالیز» اشاره کرد.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با بیان این که بیماران مزمن کلیوی بیشتری سهم را از جمعیت بیماران نادر دارا هستند، اظهار داشت: در ۴ سال اخیر وزارت بهداشت تعداد بیشتری از بیماران نادر – بدون درمان قطعی یا درمان پُر هزینه – را مورد حمایت قرار داده است.

وی با اشاره به این که هزینه برخی از بیماری‌ها کمرشکن است، عنوان کرد: اکثر بیماری‌های نادر زمینه‌ی ژنتیکی دارند، در حالی که برخی از بیماری‌های نادر به دلیل ابتلای فرد به بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون و دیابت بروز می‌کنند.

شادنوش در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «روزنه» با اشاره به این که بیماری‌های کلیوی بسیار وسیع و متنوع هستند، گفت: وزارت بهداشت تلاش کرده تا در ایام پاندمی کرونا مسیرهای رفت و آمد بیماران دیالیزی در بیمارستان‌ها را از بخش‌های کرونایی جدا کند.

وی تاکید داشت: افرادی که به بیماری‌های نادر مبتلا هستند باید موازین بهداشتی و مقابله‌ای با کرونا را بیش از سایر افراد رعایت کنند و حتما در موقع ضرورت به مراکز درمانی مراجعه کنند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت افزود: بیماری‌های «مزمن کلیوی» و «تالاسمی» و «هموفیلی» و «ام اس» و «اوتیسم» از جمله بیماری‌های رایج در کشور هستند.

وی ادامه داد: سطح خدمات‌دهی و حمایت از بیماری‌های نادر در کشور به طور سالانه و به تناسب وضعیت اقتصادی ارتقا پیدا می‌کند.

مهدی شادنوش تصریح کرد: در این شرایط بد اقتصادی نیاز خانواده‌هایی که با بیماری‌های نادر درگیر هستند، بسیار بیشتر از حمایت‌های موجود است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول