اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

احساس وظیفه کردم که اکنون زمان جهاد اقتصادی است/ چرم‌دوزی؛ کسب و کاری خانگی و پرسود

ساناز صفربیرانوند، کارآفرینی که با عمل به شعار تولید و جهاد اقتصادی توانسته در زمینه چرم‌دوزی حرفی برای گفتن داشته باشد، معتقد است: مشاغل خانگی و خرد می‌توانند درآمدی به مراتب بیشتر از شغل‌های اداری داشته باشند، از طرفی خودباوری و اعتماد به نفس کارآفرینان را هم افزایش می‌دهد.

احساس وظیفه کردم که اکنون زمان جهاد اقتصادی است/ چرم‌دوزی؛ کسب و کاری خانگی و پرسود

خبرگزاری فارس لرستان- نسرین صفربیرانوند، کارآفرینان در حوزه مشاغل خانگی با ماجراهای مختلف و گاه بسیار ساده  ورود پیدا کرده و به موفقیت‌های چشمگیری رسیده‌اند راه‌های که هر یک از آنها می‌تواند جرقه‌ی در ذهن افرادی باشد که به دنبال شروع کسب و کاری هستند، برای ساناز صفربیرانوند هم این روند در 24 سالگی یک آموزش چند ساعته چرم دوزی در اردوی جهادی شروع شد.

وی که اکنون 29 ساله و اهل روستای زردآباد خرم‌آباد است با وجود اینکه کارشناس ارشد صنایع غذایی است اما به دنبال این بود که خودش کاری را آغاز کند و همین موضوع سبب شد که به سمت چرم دوزی روی بیاورد.

این بانوی کارآفرین معتقد است: جوانان ما تن به مشاغل خانگی و خرد نمی‌دهند و از فرصت‌ها استفاده می‌کنند، همین امر ضربه زیادی به استان به لحاظ اقتصادی وارد کرده است، در حالی از نرخ بیکاری لرستان صحبت به میان می‌آید که ما حتی در روستاها هم با کمبود نیروی کار مواجه هستیم.

 

صفربیرانوند می‌گوید: یکی از مواردی که مرا به سمت چرم دوزی سوق داد نیاز کشور به تولید بود، یعنی احساس وظیفه کردم که اکنون زمان جهاد اقتصادی است، همانطور که مقام معظم رهبری همواره به تولید و اقتصاد نگاه ویژه‌ی داشتند.

او پس از چند سال  تلاش و پشتکار اکنون توانسته کارگاهی برای خود راه‌اندازی و علاوه بر کسب درآمد برای چندین نفر هم شغل ایجاد کند، نکته مثبت در رابطه با این بانوی کارآفرین تلاشی است که برای آموزش رایگان اطرافیان و اهالی روستا انجام می‌دهد. 

با این بانوی کارآفرین روستای زرد آباد که در 22 کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد، گپ‌و گفتی کوتاه انجام داده‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست:

 

با آموزش چند ساعته شروع کردم به  دوختن کیف چرم

ساناز صفربیرانوند از آشناییش با چرم‌دوزی برایمان می‌گوید: حدود شش یا هفت سال پیش در یکی از اردوهای جهادی حدود چند ساعت آموزش دوختن کیف چرم را دیدم، پس از اینکه درسم تمام شد چند جا سراغ کار رفتم اما متوجه شدم که کار بیرون را دوست ندارم تصمیم گرفتم خودم کاری شروع کنم.

همین شد که یک مقدار چرم طبیعی و وسایل تهیه  و شروع به دوختن کیف چرم کردم ، ابتدا چون آموزش زیادی ندیده بودم چندین کیف را خراب می‌کردم  و درست تا اینکه توانستم محصول نسبتا  مناسبی تهیه و از آشنایان سفارش بگیرم، سودی که عایدم شد را الکی خرج نکردم بلکه وسایلی که نیاز بود خریداری کردم.

چند سالی با دست ادامه دادم تا اینکه تصمیم گرفتم کار را گسترش بدهم اما برای این موضوع نیازمند پول بودم چند جا مراجعه کردم برای وام اما همه با درصد بالا بودند، یکبار که به  نیت گرفتن سفارش به کمیته امداد مراجعه کردم چون تحت پوشش بودم مسوول خودکفایی گفت چرا برای توسعه کار وام نمی‌گیری پاسخ دادم وام ها همه درصد بالا است من دنبال وام با درصد پایین هستم همانجا مرا معرفی کرد و چهل میلیون تومان دریاف کردم و با آن دستگاه لیزر خریداری و کارم را گسترش دادم.

با رونق گرفتن کار توانستم کارگاه کوچکی در خانه راه‌اندازی کنم که شامل دو بخش است، اتاق کار و بخشی هم که مخصوص آموزش است، زمانی که سفارشات عمده دارم 5 تا شش نفر هم کار می‌کنند.

وی در مورد نحوه گرفتن سفارشات نیز می‌گوید: بخشی از سفارشات مربوط به افرادی است که از قبل می‌شناسند، بخشی هم از طریق مجازی و پیج اینستاگرام است اما عمده سفارشات مربوط به مشتریانی است که بخش خودکفایی کمیته امداد معرفی می‌کند، بانک‌ها هم سفارشاتی دارند قبل ازکرونا بازارهای فصلی هم داشتیم اکنون تلاش داریم که از دیجی کالا اقدام به فروش و معرفی محصولات داشته باشم که تاکنون موفق نشده‌ام.

 

هرچند کار را با همان آموزش ابتدایی آغاز کردم  اما کار که توسعه پیدا کرد دنبال آموزش رفتم و همچنان ادامه می‌دهم، زیرا چرم دوزی نیازبه خلاقیت و آموزش به روز دارد.

کیف‌های دستی، زنانه، اداری محصول اصلی است که این بانوی کارآفرینی تولید می‌کند، او می‌گوید: تیکه‌های چرمی که باقی می‌ماند چون چرم طبیعی است نمی‌شود دور انداخت از آنها گلیم، زیورآلات، دسته کلید یا سفارشات خاص مانند جلد اسلحه استفاده می‌کنم.

 

تاکید رهبری در خصوص تولید در کارگاه‌های کوچک تاثیر زیادی در کار من داشت، اعتقاد دارم در شرایط فعلی کشور نیاز است در جبهه اقتصادی مشغول باشم، همانطوری که زمانی در جبهه فرهنگی کار می‌کردم.

او به علل موفقیت خود در این عرصه هم اشاره می‌کند و می‌گوید: ببینید دلایل زیادی دارد اول اینکه به هنر علاقه دارم و چرم دوزی هم چون کاری است که تنوع دارد و روتین نیست با علاقه دنبال می‌کنم، دوم اینکه صحبت و تاکید رهبری در خصوص تولید در کارگاه‌های کوچک تاثیر زیادی در کار من داشت، اعتقاد دارم در شرایط فعلی کشور نیاز است در جبهه اقتصادی مشغول باشم همانطوری که زمانی در جبهه فرهنگی کار می‌کردم.

اما نکته‌ی که باید بیان کنم و نقش زیادی در موفقیت من داشت پشتیبانی و حمایت کمیته امداد بود اعتماد و حمایتی که این نهاد از من انجام داد.

این بانوی کارافرین در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اهمیت کارآفرینی به ویژه برای زنان می‌گوید: اعتقاد شخصی من این است که برای زنان هیچ مکانی بهتر از خانه نیست  اما یک زمانی نیاز است درآمدی داشته باشیم هر چند بسیاری از زنان به دنبال کارهای اداری هستند اما تجربه و مستندات نشان می‌دهد شغل‌های آزاد درآمد بیشتری دارد، نکته مثبت مشاغل خانگی این است که در خانه هم می‌توانی راحت کار کنی هم به زندگیت برسی.

من خطبه‌ی از امام علی (ع) را با این مضمون خواندم که  اگر می‌توانی کاری را انجام بدهی که روزیت را بدون واسطه از خدا بگیری آن کار را انجام بده یعنی اهمیت کارآفرینی جمله خیلی خوبی است اگر جوانان از آن سرمشق بگیرند.

 

فرهنگ کار وجود ندارد

این بانوی کارآفرین از نبود فرهنگ کار بین مردم استان به ویژه خرم‌آباد گلایه دارد و می‌گوید: این موضوع اصلا خوب نیست ببینید در همین روستای ما ظرفیت برای کارهای مختلف وجود دارد اما نیروی کار کم داریم و این ضربه فروانی به استان وارد کرده است، متاسفانه ما از فرصت‌ها درست استفاده نمی‌کنیم من بارها از اطرافیان تقاضا کرده‌ام که آموزش رایگان ببینند اما استقبال نمی‌کنند.

صفربیرانوند بازاریابی را مهمترین مساله اصلی پیشرفت کارآفرینان می‌داند و می‌گوید: متاسفانه بازار خرید جدی گرفته نمی‌شود، ببینید کارآفرین در استان اگر معرف و پشتیبان نداشته باشد نمی‌تواند محصولش را عرضه کند، ارگان‌ها و نهادها از محصولی که بیخ گوش خودشان تولید می‌شود عبور می کنند و همان را از استان دیگر تهیه می‌کنند اصلا هم کیفیت برایشان مهم نیست این یک معضل جدی است ، کارآفرینان نیاز به دلسوز دارند.

مشکل دیگر کارآفرینان هم که مربوط به بوروکراسی اداری بانک‌ها است که به تعبیر مقام معظم رهبری کارآفرینان باید از هفت خوان رستم عبور کنند، به نظر می‌رسد بانک‌ها در رابطه با تسهیلات پرداخت شده به کارآفرینان باید تجدید نظر کنند.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول