اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  رادیو و تلویزیون

«زندگی پس از زندگی» چگونه شکل گرفت؟/ موزون: 70 مرحله برای انتخاب مهمانان گذاشته می شود

«عباس موزون» تهیه کننده، طراح ، مجری و کارگردان «زندگی پس از زندگی» گفت: من این کار را با هزینه شخصی شروع کردم. خیلی مهم و تعیین کننده است که مدیری سوژه ای را تشخیص دهد که ظرفیت دارد و برایش بستری فراهم کند.

«زندگی پس از زندگی» چگونه شکل گرفت؟/ موزون:  70 مرحله برای انتخاب مهمانان گذاشته می شود

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس،‌ نشست خبری برنامه «زندگی پس از زندگی» با حضور «عباس موزون» تهیه کننده، طراح ، مجری و کارگردان،‌ امین نوروزی مدیر گروه ادب و هنر شبکه چهار در ساختمان روابط عمومی سازمان صداوسیما برگزار شد.

نوروزی در ابتدای این نشست عنوان داشت: آقای موزون طراح این برنامه از سال ۹۵ روی موضوع چنین برنامه ای تحقیقاتی انجام داده بود. عالم غیب موضوعی است که در رسانه کمتر درباره آن بحث‌ شده‌ است و گفتیم اگر قرار است به سمت آن برویم باید نگاهی معرفتی داشته باشیم. از سال 98 که به گروه ادب و هنر شبکه چهار پیوستم در جریان این طرح قرار گرفتم و با توجه به اینکه موضوع آن درباره مرگ و عالم غیب بود تصمیم گرفتیم آن را در کنداکتور ماه رمضان قرار گرفت.

 

موزون درباره ایده طراحی این برنامه گفت: زندگی پس از زندگی یک فرایند طی شده و کار گروهی است. از سال ۹۵ و قبل از آن طراحی هایش آغاز شد و من این کار را با هزینه شخصی شروع کردم. روی صحبت من با مدیران سازمان صداوسیما است. خیلی مهم و تعیین کننده است که مدیری سوژه ای را تشخیص دهد که ظرفیت دارد و برایش بستری فراهم کند. این برنامه با هزینه شخصی شروع شده لازم بوده اما کافی نبوده است.

وی ادامه داد: آنچه این شرط لازم را کافی می کرد این است که یک مدیر با دیدی تیزبینانه تشخیص دهد که موضوعی اینچنینی را بپذیرد و آقای معینی پور این کار را پذیرفتند. وقتی که پذیرفتند هزینه های شخصی را متقبل شدند اما متاسفانه برخی به اشتباه گفتند که کلیت کار با هزینه شخصی انجام شده است که اینطور نیست.

موزون ادامه داد: این کار از حوزه شخصی به حوزه جمعی کشور وارد شد و ما را حمایت کردند. دوستان بیایند و ببینند اگر یک مدیری به افرادی اعتماد کند سایرین هم آن را الگوی او قرار دهند. صدها هزار زندگی پس از زندگی ها در شهرستان ها خفته اما کسی به آنها اهمیت نمی دهد و من خودم از شهرستان به تهران آمدم و رشد کردم. از خداوند تشکر می کنم که شرایطی پیش آمد و به تهران آمدم و مدیرانی مثل مدیران شبکه چهار را سر راه من قرار داد. ساختار این برنامه خطرپذیری دارد و من هم از این بابت که مدیران خطر پذیر تشکر می کنم.

موزون درباره پیدا کردن این سوژه ها و صحت سنجی سوژه ها،‌ نیز گفت: حدود نیم قرن پیش در آمریکا روانشناسی با افرادی که از کما خارج می شوند صحبت کرد و اشتراکات بین حرف های این افراد برای او جای سوال شد و من دو دهه پیش با او آشنا شدم. ایشان این موضوع را در حوزه آکادمیک تجربه کرد و سابقه این موضوع به زمانی برمی گردد که روح انسان به زمان مادی هبوط کرد. بنده هم از طریق پژوهش های ایشان با این موضوع آشنا شدم و کتابی هم داشت به همین نام برنامه ما که زمانی که من نام برنامه را انتخاب کردم نمی دانستم او کتابی به همین نام دارد و می خواهم بگویم ذهن هایمان به هم نزدیک بود. مطالعه های زیادی داشتم و به کتابخانه آستان قدس رفتم و کتاب هایی مطالعه کردم و دوره های فیلمسازی را گذرانده بودم و همیشه دوست داشتم این تجربه گرها با فرهنگ ایرانی را داشته باشم.

 

وی درباره صحت صحبت های تجربه گرها در این برنامه افزود: با آقایی یه نام محمد زمانی قلعه آشنا شدم و با هم سفرهای معنوی در ایران داشتیم و در این مسیر تحقیق های اینترنتی ام را تقویت کردم و سنجه ها را گردآوری کردم. مشترکات شان را استفاده کردم و تفاوت هایش را بررسی کردم. نزدیک به ۷۰ مورد شاخصه وجود دارد که اینها عناصر و مشترکات این تجارب هست و نزدیک ۱۰ تکنیک شخصی برای راستی آزمایی این تجربه گرها دارم و با این ۱۰ مورد تجربه گر را ارزیابی می کنم. با ۷۰ زاویه نگاه و مولفه حرف هایش را گوش می کنم و صحت آزمایی می کنم. تجربه گرهای ما با یک مصاحبه جلوی دوربین  نمی آیند و آنچه جلوی دوربین می بینید دفعه چهارمی است که او با ما مصاحبه می کند.

وی افزود: بیش از ۱۵۰۰ تجربه ابرازی داشتیم که تعدادی خواب بوده و خودنمایی بوده و کنار گذاشته می شوند و از میان ۳۰۰ تایی که درست هستند تعدادی عمق کمی دارند و تجربه خاصی برای ظرفیت یک برنامه تلویزیونی ندارند که کنار گذاشته می شوند و از این میان ۸۰ نفر می مانند که ممکن است پیر باشند و در شهرستان و لهجه غلیظی دارند که کنار گذاشته می شوند.

موزون افزود: ما در بین این تجربه گرها به این فکر می کنیم که کدام تجربه آموزه ای هم دارد؟ و آن برایمان اولویت دارد.

طراح این برنامه تلویزیونی ادامه داد: در برنامه ای که مخاطب آن نیاز به باور پذیری دارد، ضروری است که شما غیر مستقیم به او یادآوری کنید. اینکه مخاطب دارد مصاحبه ما را می بیند برایش جذاب است که این مصاحبه قبلا هم انجام شده باشد. وقتی با کسی در دو مکان و زمان مختلف درباره یک موضوع مصاحبه می کنی و به نقطه ای به یک پدیده می رسد که دو موضوع را در استودیو و خانه با همان حس و حال می گوید قلب شما گواهی می دهد که او درست می گوید. حتی فرم ظاهری برنامه پژوهشی است. امسال و سال گذشته چند نفر به ما گفتند که دکور شما دقیقا همان چیزی بود که ما در آن دنیا دیدیم و می خواهم بگویم روی دکور هم پژوهش کردیم.

 

نوروزی ادامه داد: چون گزاره ها به شکل تجربی ثابت می شوند برای مردم مهم است. برای همین از استودیو خارج شدیم.

موزون بیان داشت: ما برای راستی آزمایی تجربه گرهایمان که به شهرستان می رویم نیاز داریم به افراد متعددی مراجعه کنیم. از شاهدان و دکتران و افرادی که جلوی دوربین نمی آیند. یک تجربه گر مسائل خانوادگی و شخصی برایش وجود دارد که خیلی چیزها را متوجه می شود و ما وقتی می رویم آنجا باید نوع ارتباط این تجربه گر را بفهمیم و صحت سنجی از اهل محل و خانواده انجام می شود. در ادامه باید بفهمیم که آن فرد بعد از آن اتفاق متحول شده است یا نه و این برایمان مهم است.

نوروزی گفت: تجربه گری که راستی آزمایی اش از طریق فرد دیگری انجام نشود و شاهد نداشته باشد رد می شود و برای ما اولویت ندارد. این افراد شامل خانواده همسر فرزندان و ... است.

موزون گفت: برخی سنجه ها قابلیت تلویزیونی شدن ندارند و ممکن است به من ثابت شده باشد اما مناسب پخش در تلویزیون نیست یا اینکه در تلویزیون حضور پیدا نکرده‌اند چون شاهد نداشته‌ایم و یا نخواسته‌اند شخص دیگری اطلاعی از این موضوع داشته باشد. برخی ها هم صرفا یک خواب دیده بودند که خب این ملاک حضور در این برنامه نیست.

وی درباره تنوع سوژه های این برنامه گفت: از جزیره هرمز تا مشهد ما سوژه داشتیم. گاهی برخی فکر می کنند این وظیفه برنامه ما است که احکام فقهی را ثابت کند. الان طوری شده که فکر می کنند ما هایپر مارکت تجربه گری داریم! ممکن است در یک فصل همه مثبت باشند یا همه منفی یا همه تجارب مذهبی داشته باشند و اینها واقعا تصمیم ما نیست. برخی ها درخواست می‌کنند که فرد منفی باشد و یا درگیر مسائل مذهبی بوده باشد و یا درباره حجاب بخواهد بگوید.

 

موزون درباره بازخوردهای مردم از این برنامه گفت: مردم در حق الناس و حق الناس تحولاتی داشتند و منفی ها حذف و مثبت ها زیاد شده است. در حوزه اقتصادی افرادی هستند که اموال پس داده و عذرخواهی کردند. دیشب خانمی تماس گرفته بود می گفت فردی به ماشین من خسارت زده و پولش را نمی داد و تماس گرفته که بعد از این برنامه متحول شده است. چندی پیش فرد دیگری گفت از آشناهای ما آقایی بود که خانمش را اذیت می کرد و با دیدن این برنامه از خانمش عذرخواهی کرده و ۴ دانگ خانه را به نامش زده است. کمترین نقش را در این برنامه من داشتم و باید از جای دیگری تشکر کرد. در خصوص حق الناس خیلی خوشحالم. همچنین فردی داشتیم که اهل نماز هم نبوده است، در تجربه‌ای که دارد توسط امام رضا (ع) شفا پیدا می‌کند و می‌خواهد دست امام رضا (ع) را ببوسد اما امام دست خود را می‌کشند و می‌گویند برو دست مادرت را ببوس.

نوروزی درباره پخش این برنامه در طول سال نیز گفت: درباره اینکه این برنامه به ماه رمضان اختصاص داشته باشد تمرکز زیادی داریم و خودمان هم معتقدیم باید در این ماه پخش شود و باید زمینه های فکری فرهنگی اش فراهم شود. شبهه های مردم نیز باید پاسخ داده شود و به جایی برسیم که حرف های جدیدی بزنیم و به مرور باید این روند طی شود. نکته بعدی این است که به جهت اجرایی کار سختی است و به خاطر اینکه کیفیت برنامه حفظ شود و عیارش از جهت فنی و محتوایی ثابت بماند نیاز به زمان ۱۰ یا ۱۱ ماهه داریم.

موزون در ادامه نیز عنوان داشت: اگر بخواهیم واکنش های مخاطبان را به دو دسته کلی تقسیم کنیم، گرایش های  دینی و آمیخته با سیاسی دو گروه هستند: آنهایی که گرایش های مذهبی بیشتری دارند و آنهایی که کمتر دارند. می خواهم واکنش های این دو گروه را یادآوری کنم. این دو گروه دو نوع قضاوت نادرست نسبت به تجربه‌گران مرگ دارند برخی از افراد به ما می‌گویند سعی کنید تجربیات پس از مرگ را درباره زکات یا حجاب پخش‌کنید، یا روی منفی یا مثبت بودن یک موضوع تأکید می‌کنند.

کسی می آید و با پوشش و ظاهر خاصی تجربه اش را بیان می کند یکی از این دو گروه معترض می شود که این با این پوشش از در رفته بیرون چرا هلاک نشده؟ اقلیتی از افرادی که در این گروه هستند اگر خداوند نعوذ بالله اجازه میدان کربلا را به آنها می داد نمی گذاشتند حُر، حُر شود. اما ما خدایی داریم که می گوید من فرصت می دهم. ما خدا نیستیم و پوشش این است و شما نمی دانی قبل از آن چه پوششی داشته است و از کارهای خیر او چیزی نمی دانید! که ما در برنامه درباره آن صحبت نکردیم. گروه دیگر دوست دارند سبک زندگی شان تائید شود و نگران هستند و دوست دارند مجموعه ای تلویزیونی ساخته شود عنوانش این باشد که شما خوبی و محتوایش هم همین باشد و در نهایت نتیجه گیری اش هم شما خوبی باشد و اگر شما خوبی نباشد پیام می دهند که دروغ گویی کردید و تجربه گر شما دروغ می گفت. همین فرد شب قبل اگر تجربه گری در برنامه بود که شبیه خودش بود خوشش می آمد. این افراد دوست ندارند مهمان برنامه ما رفتاری از آنها را نقد کند و اگر رفتارشان نقد شود می گویند شما دروغ می گویید.

وی ادامه داد: هر دو کار دو روی یک سکه است و خداوند حکیم است. تازه بعد از ۲۰ سال تحقیق با پنج حکمت به این نتیجه رسیدم که چرا خداوند برخی ها را به این دنیا بر می گرداند. اجداد،  پدر و مادر، خود شخص، فرزندانش و نسل فرزندانش در این مساله تاثیر دارند. مالک اشتر به امام علی (ع) گفت من در جنگ به همان اندازه که تو کشتی، کشته ام، یکی کمتر؛ امام فرمودند تو فقط کشته‌ای من به هفت نسلش نگاه کردم اگر یکی از آن‌ها اهل نجات بود نکشتم و زخمی‌اش کردم تا زنده بماند. ما هم در برنامه شخصی را داشتیم که همه جرایم را به جز قتل مرتکب شده و پس از اینکه از تخت بیمارستان برخاسته خیر شده است و دائم در حال کمک به دیگران است.

وی افزود: پس تجربه گرها را و تجربه ها را قضاوت نکنید و اجازه دهید کوچکترین برادر شما که بنده هستم به نیابت از شما با ۷۰ سنجه آنها را بسنجم. اگر فکر می کنید بیش از این ۷۰ تا را دارید بفرمائید و اگر نه هم که اعتماد کنید. اگر سانسوری قرار است صورت بگیرد می بوسم و می روم و حتی درخواستش هم نبوده است. فقط یک مورد بود که روح از بدن خارج شده و گناه کبیره ای کرده بود و نمی شد پخش شود و حرمت خانواده را زیر سوال می برد که  شاید در فضای مجازی این را بیاوریم.

موزون درباره نگاهش به مرگ گفت: باید بگویم نگاهم به زندگی چیست؟ این دنیا فضای مجازی است. فضای مجازی واقعی دنیا است و این فضای مجازی سه بعدی است. اهل عالم که جن و انس و ملک هستند همه دور ما نشستند و دارند بازی ما را نگاه می کنند و ما وسط نشستیم و عینک سه بعدی زدیم و زمانی که عینک را برداریم، آن مرگ است و اگر واکنش های بدی نداشته باشیم سربلندیم. مرگ لحظه برداشته شدن عینک از روح به نام کالبد مادی است آنهم مرگ عینک است و به نظر من مرگ وجود ندارد. چرا حیاتین نداریم؟ چون یکی است نه دو تا و شما از اول بودی تا آخر.

موزون ادامه داد: در تماس های امروز دو تجربه گر بودند. نگرانی ام این است که این تجربیات می تواند فضای احساسی بوجود آورد. کسانی هستند که برای رسیدن به سود تجربه تولید و نشر می دهند. من هم افرادی می شناسم که چنین کارهایی می کنند اما خب سکوت می کنم. این اتفاق ها شروع شده و رو به فزون خواهد بود و در این مزرع سبز هر گاه در تاریخ انسان هر گاه خواسته گندم برویاند بلافاصله ابلیس علف هرز می پاشد. من اینها را تا حدود زیادی رصد کردم اما به علت های مختلف زبان در کام بردم. نتیجه گیری ام این است که این مسئله اگر با میکروسکوپ کار نشود به سرعت زمین می خورد. هزاران افراد حقیقی و حقوقی روی این برنامه نظر می دهند و چراهایی دارند. تا دلتان بخواهد به من می گویند موضوع های جنایی و پلیسی به برنامه بیاورید و اگر کره زمین را هم بدهند این کار را نمی کنم. از سویی پیام‌های زیادی به دستم می رسد که تجربیات ما را منتشر کن، اما من این کار را نمی‌کنم. ما در «زندگی پس از زندگی» حق را رعایت می‌کنیم. ما تجربه‌گران را از ده‌ها فیلتر عبور داده‌ایم تا حقیقت را بیان کنند و هرگز در این راه، مسیری برای تجارت و کسب موقعیت در دنیا انتخاب نکردیم.

 

«محمد حسین رنجبران» مدیر کل روابط عمومی سازمان صداوسیما نیز در پایان این نشست گفت: دوست داشتم به عنوان برنامه ساز جای شما بودم که توفیقی نصیب شما شد را تجربه میکردم. شما هم باید شکر کنید که اثرگذار عمل کردید. شب گذشته همه شبکه ها اطلاع رسانی برنامه امروز را با فراغ بال پخش کردند.

وی ادامه داد: در لوحی که تقدیم می کنم دلی نوشتم و به نظرم برنامه شما برنامه تلویزیونی نیست و یک منبر است و اثرگذاری خوبی دارد. پسری بود که نمازش را مرتب نمی خوانده و بعد از تماشای برنامه شما نمازش را اول وقت می خواند و تاثیر خوبی این برنامه روی او داشته است. با همه سختی هایی که داشته آقای معینی این برنامه را هدایت کرده و می گویید که خیلی ها راضی نشدند که بیایند و امیدوارم بیایند. امیدوارم دایره این برنامه گسترده تر شود و آقای دکترعلی عسگری این برنامه را دنبال می کنند.

وی ادامه داد: در این فضایی که با اخلاق کمی فاصله گرفتیم و جامعه مان باید تکان هایی بخورد برنامه شما خیلی خوب و تاثیرگذار است. خیلی ها تماس گرفتند که شما فرصت کردید با 23 نفر صحبت کنید چون با حوصله و صبر پاسخ دادید. ما حمایت می کنیم شما را و دوست داریم در این ثواب شریک باشیم.

به گزارش فارس، «زندگی پس از زندگی»  برنامه ای دیدنی است از بیان تجربیات مرگ موقت افرادی که در شرایط مرگ کلینیکی و یا خروج موقت روح از جسم قرار گرفته اند. در این برنامه با تجربه گران مختلف از شهرها و روستاهای متععد ایران طی ۴ سال پژوهش و مصاحبه حضوری انجام شده است.

این برنامه در ۳۰ قسمت ۵۵ الی ۶۰ دقیقه ای به تهیه کنندگی عباس موزون در گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما تولید می شود.

«زندگی پس از زندگی» در ایام ماه مبارک از شنبه تا جمعه ساعت ۱۸:۱۵ پخش می شود. این برنامه در ساعت ۱  بامداد و ۱۱:۳۰ ظهر  بازپخش می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول