اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

دامداری خراسان جنوبی در لبه پرتگاه/ رد پای دلالان در خرید دام مولد

متأسفانه به واسطه کاهش تولید علوفه دامداران در خراسان‌جنوبی با قیمت بسیار پایین دام خود را به دلالان می فروشند که زنگ خطر جدی برای آینده شغلی آنان است.

دامداری خراسان جنوبی در لبه پرتگاه/ رد پای دلالان در خرید دام مولد

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، کاهش باران‌های پاییزی و زمستانی در سال ۹۹ فقر مراتع و کمبود علوفه در بهار ۱۴۰۰ را به همراه داشته است به گونه‌ای که دامداران برای تأمین علوفه مورد نیاز دام خود با مشکلات عدیده‌ای رو به رو شده‌اند.

نکته قابل توجه و تأسف این است که برخی از دامداران در چنین شرایطی و از سر ناچاری اقدام به فروش دام خود گرفته‌اند و در این بین دلالان نیز از نیاز دامداران و کمبود علوفه سو استفاده کرده و دام دامداران را با قیمت بسیار بسیار پایین خریداری می‌کنند.

فروش دام در اپلیکیش‌های خرید و فروش کالا

اگر سری به شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های فروش کالا و خدمات بزنیم نیز متأسفانه به وضوح خواهیم دید که دامداران خراسان‌جنوبی گاه حتی دام مولد خود را برای فروش عرضه کرده‌اند چرا که نه در مرتع علوفه‌ای و نه در دستشان نهاده‌ای است.

موضوعی که بی شک در آینده‌ای نه چندان دور بر اشتغال دامداران، عشایر و کشاورزان خراسان‌جنوبی تأثیر گذاشته و موجب بیکاری بخشی از آنان می‌شود و در این راستا باید بیش از آنکه آسیب بیشتری وارد شود تدبیری کرد.

محمد جواد غریبی رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ورود دلالان برای خرید دام با قیمت بسیار پایین صحت دارد و این موضوعی نیست که بتوان آن را در این شرایط سخت خشکسالی کتمان کرد.

وی بیان‌کرد: متأسفانه دامدار به واسطه خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها چاره‌ای جز فروش دام خود ندارد که البته آسیب‌های اقتصادی زیادی را به آنان وارد می‌کند.

راهکار ورود شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید است

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: به نظر من بهترین راهکار برای کاهش این خسارت به دامداران ورود شرکت پشتیبانی امور دام برای خرید دام از دامداران خراسان جنوبی است که البته این مسئله باید در اسرع وقت انجام شود.

غریبی بیان‌کرد: اگر تا پایان اردیبهشت ماه این خرید از سوی شرکت پشتیبانی امور دام انجام نشود و در ماه‌های آتی این اتفاق رخ دهد شبیه نوشداروی بعد از مرگ سهراب خواهد بود و دیگر فایده چندانی برای جبران خسارات از دامداران استان نخواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که چرا علی‌رغم خرید دام به قیمت پایین از سوی دلالان همچنان قیمت گوشت قرمز در خراسان‌جنوبی رو به افزایش است، ادامه‌داد: این موضوع را به هیچ وجه قبول ندارم چرا که از شهریور ۹۸ تا به امروز قیمت گوشت تنها ۱۰ درصد افزایش داشته است.

رئیس اتحادیه دامداران خراسان‌جنوبی گفت: نمی‌توان گفت دلالان همه از خارج از خراسان‌جنوبی هستند بلکه در داخل استان نیز دلالانی وجود دارند.

وی ادامه‌داد: ما از خیلی وقت پیش فریاد می‌زدیم که زیرساخت حمایت از حوزه دام خراسان‌جنوبی باید فراهم شود تا در شرایط خشکسالی‌ها با مشکل رو به رو نشویم اما به واسطه بی‌توجهی به این موضوع در حوزه نهاده و خرید دام و … با مشکل رو به رو شدیم.

هدف ما حفظ دام مولد خراسان‌جنوبی است

محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه معمولاً در سال‌های خشکسالی قیمت دام کاهش پیدا کرده و زمینه ورود دلالان فراهم می‌شود، گفت: از طرف دیگر در ترسالی‌ها نیز با افزایش قیمت دام رو به رو هستیم.

وی افزود: هر چند حمل دام و صادرات آن با ممنوعیت‌هایی رو به رو است ولی اگر دامداری در نقطه‌ای دیگر مرتع و چاهی داشته باشد و برای حفظ دام خود بخواهد دام را به آن نقطه منتقل کند با او همکاری می‌کنیم.

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه نهایت تلاش ما این است که دام مولد استان را تحت هر شرایطی حفظ کنیم، اظهار کرد: برای جلوگیری از ورود دلالان برای خرید دام دامداران و سو استفاده اقتصادی از آنان توصیه ما این است که شرکت تعاونی‌های روستایی برای خرید ورود پیدا کنند.

اصغرزاده بیان‌کرد: اگر شرکت‌های تعاونی روستایی در زمینه خرید دام ورود پیدا کنند هم از سو استفاده دلالان جلوگیری می‌شود و هم می‌توانیم با کشتار این دام حدأقل گوشت آن را صادر کنیم و برای کشور ارزآوری داشته باشیم که نکته بسیار مهمی است.

اصغرزاده یادآور شد: هر چند در زمینه حمل دام با محدودیت‌هایی رو به رو هستیم ولی عشایر برای جابه جایی دام خود و قشلاق و ییلاق به طور طبیعی مشکلی ندارند.

خرید دام عشایر توسط دلالان

مهدی عصمتی‌پور، مدیر کل امور عشایر خراسان‌جنوبی در این زمینه به خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه به واسطه خشکسالی و فقر مراتع برخی از دلالان از این وضعیت سو استفاده کرده و دام عشایر را با قیمت بسیار پایین خریداری می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در پاره‌ای از موارد نیز عشایر چاره‌ای جز فروش دام خود به علت نداشتن علوفه ندارند، بیان‌کرد: علاوه برتلاش برای تأمین علوفه دام عشایر، تلاش داریم که که شرکت پشتیبانی دام و بنیاد برکت در زمینه خرید دام عشایر ورود پیدا کنند.

مدیرکل امور عشایر خراسان‌جنوبی در پاسخ به این سوال که آیا تاکنون دامی توسط شرکت پشتیبانی دام کشور در خراسان‌جنوبی خریداری شده است یا خیر، ادامه‌داد: خشکسالی فقط گریبان استان ما را نگرفته است و بنابراین طول می‌کشد که دام توسط شرکت خریداری شود.

زنگ خطر بیکاری عشایر

عصمتی‌پور با بیان اینکه برای رویش علوفه مورد نیاز عشایر برای دام به باران‌های بهاری نیز امید داریم، گفت: اگر شرکت پشتیبانی دام برای خرید ورود پیدا کند دست دلالان کوتاه خواهد شد چرا که فروش دام بی شک به اشتغال‌زایی عشایر تأثیر می‌گذارد.

وی یادآور شد: هر وقت رایزنی‌های ما با بنیاد برکت در زمینه خرید دام عشایر به نتیجه قطعی رسید از طریق رسانه‌ها به اطلاع عموم مردم خواهیم رساند.

خرید دام توسط شرکت پشتیبانی موکول به ادامه رایزنی‌ها است

گفتنی است روشن، مدیر شرکت پشتیبانی امور دام خراسان‌جنوبی روز چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه در نشست خبری از مجوز گوشت گوساله منجمد از دامداران خراسان‌جنوبی خبر داد ولی درباره خرید دام زنده موضوع را به تصمیم‌گیری‌های آتی و رایزنی‌های با مرکز موکول کرد.

به نظر می‌رسد برای جلوگیری از کوتاه کردن دست دلالان و کاهش خسارت‌های ناشی از خشکسالی به دامداران باید هر چه زودتر تدبیری اندیشید و اگر قرار است از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، خرید دام دامداران صورت گیرد باید این مهم تسریع شود چرا که شاید حتی یک ماه دیگر بسیار دیر باشد.

نباید بگذاریم در شرایط سخت اقتصادی که ایجاد هر فرصت شغلی یک نقطه امید برای هر هم استانی محسوب می‌شود، به آسانی و به یک بی برنامگی دامداران و عشایر ما به راحتی با فروش دام فرصت‌های اشتغال خود را از دست بدهند.

وقتی دلالان برای خرید دام عشایر ورود پیدا می‌کنند هم دام را با قیمت پایین از عشایر می‌خرند و هم بازار خراسان رنگ ارزانی گوشت قرمز را به خود نمی‌بیند. پس باید تدبیری کرد.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول