اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

تکمیل پازل تحریم آمریکا با ورود هند به بندر چابهار/«شرکت سهامی عام پروژه» راهکارتوسعه واقعی چابهار

هند با ورود به چابهار پازل تحریم های دریایی و بندری آمریکا علیه ایران را کامل کرد در حالی که جمع آوری مبلغ 500 میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار از طریق تشکیل صندوق سرمایه گذاری پروژه و یا تاسیس شرکت سهامی عام پروژه، راهکار بهتری نسبت به سرمایه گذاری خارجی است.

تکمیل پازل تحریم آمریکا با ورود هند به بندر چابهار/«شرکت سهامی عام پروژه» راهکارتوسعه واقعی چابهار

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ماه گذشته بود که بهروز آقایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی کشور، مهمترین اهداف کلان بندر شهید بهشتی چابهار در سال 1400 را رشد بهره‌وری سالانه بندر، ارتقا توان عملیاتی از طریق بهبود فرآیندهای تخلیه و بارگیری و خروج کالا، ارتقاء سطح ایمنی عملیات تخلیه و بارگیری، حمل و انبارش کالا و کانتینر و افزایش میزان سرمایه گذاری در این بندر عنوان کرد.

به گفته وی انعقاد یک فقره قرارداد سرمایه گذاری در زمینه فعالیت های ارزش افزوده ای و صنعتی، نظارت بر بازنگری ۲ قرارداد سرمایه گذاری به منظور کاهش اثرات تحریم و کووید ۱۹ و کاهش مدت زمان فرآیند انعقاد قراردادهای سرمایه گذاری به میزان ۱۰ درصد از دیگر اهداف بندر چابهار در سال ۱۴۰۰ است.

* منافع استراتژیک هند در توسعه چابهار است؛ اما هند وقت کشی می کند

بنابراین گزارش در سال 2015 میلادی، ایران و هند بر سر دو مساله توسعه بندر چابهار و همچنین احداث خط آهنی که این بندر و یا به عبارتی هند را از طریق خاک ایران به افغانستان متصل کند، به توافق رسیدند.

در سال 2016 میلادی نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در سفر به ایران، توافقنامه سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار را با تهران امضا کرد؛ به عقیده کارشناسان، توسعه چابهار و ایجاد مسیر دسترسی به افغانستان برای هند با توجه به اختلافاتی که با کشورهای همسایه خود یعنی چین و پاکستان دارد، بسیار حائز اهمیت و استراتژیک بوده است، بنابراین سرمایه گذاری در این دو پروژه، فارغ از نیاز یا عدم نیاز جمهوری اسلامی ایران به آن ها، برای هند اهمیت زیادی داشته است.

* هند با ورود به چابهار پازل تحریم های دریایی و بندری آمریکا علیه ایران را کامل کرد

با این حال و با وجود آنکه ایالات متحده آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، هند را از تحریم های اعمال شده بر جمهوری اسلامی ایران معاف کرده بود، اما هند کار بر روی این پروژه را تا اواخر سال 2020 میلادی تقریبا به حالت تعلیق درآورده بود.

برخی از کارشناسان بر این باور هستند که در شرایطی که همسایه رقیب هند، یعنی چین نیز اهمیت استراتژیک سرمایه گذاری در این بندر اقیانوسی ایران را به وضوح درک کرده بود و حتی پیش تر از هند، سرمایه گذاری در این بندر را به ایران پیشنهاد داده بود، ورود هند به این پروژه، هدفی جز معطل کردن و زمانبر کردن تکمیل آن در راستای تکمیل پازل تحریمی آمریکا بر علیه ایران نداشته است.

به بیان دیگر، برعکس آنچه که روی کاغذ، معافیت تحریمی آمریکا در قبال پروژه توسعه بندر شهید بهشتی خوانده می شود، هند ماموریت داشته است تا با عقب انداختن این پروژه، اثرگذاری تحریم ها و فشارهای آمریکایی بر جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهد.

اجرای دست و پاشکسته تعهدات از سوی طرف هندی برای راضی نگه داشتن ایران در توافق چابهار

از سوی دیگر، هند نه تنها سرمایه گذاری در این پروژه را با سنگ اندازی مواجه کرد بلکه در سال های 2011 تا 2016 میلادی پس از اعمال تحریم های سازمان ملل بر ضد ایران، بانک مرکزی هند مبادلات تجاری با کشورمان را متوقف کرد و از سال 2019 میلادی و بعد از تحریم های آمریکا، واردات نفت خود از ایران را نیز قطع کرد.

همچنین ساخت راه آهن چابهار به زاهدان که بخشی از اتصال ریلی بین چابهار و مرز سرخس و کشور افغانستان به حساب می آید، به واسطه سنگ اندازی های هندی، با اجازه رهبری معظم انقلاب و با برداشت از صندوق توسعه ملی، صورت پذیرفت. 

با این وجود اما هند، هنوز رابطه خود با پروژه توسعه بندر چابهار را به صورت کامل قطع نکرده است هر از گاهی با انجام بخشی از تعهدات خود در خصوص این بندر، تلاش می کند طرف ایرانی را به ماندن در این توافق راضی نگه دارد.

* شرکت سهامی عام پروژه؛ ورود واقعی مردم به اقتصاد به جای شراکت با هند 

در همین رابطه، محمدجواد شاهجویی، کارشناس اقتصاد حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس می گوید: فروردین ماه سال جاری هند دو دستگاه جرثقیل ساحلی 100 تنی به ارزش 7.5 میلیون دلار وارد بندر شهید بهشتی چابهار کرد که این نشان می دهد که آن ها نمی‌خواهند از این بندر پا پس بکشند، با این وجود، هند تکمیل این پروژه توسعه ای که مبلغ قابل توجهی برای سرمایه گذاری نیاز ندارد و مانعی چون تحریم های آمریکایی هم بر سر راه آن نیست و از همه مهم تر می تواند آورده های مادی و سیاسی بسیار زیادی برای هند داشته باشد را به بهانه های مختلف به تعویق می اندازند.

وی ادامه داد: قبل از پرسیدن این سوال که آیا با توجه به جمیع جوانب مطرح شده، هند شریک بهتری برای ایران در توسعه چابهار بود یا چین؟ بهتر است از خودمان بپرسیم که آیا اصلا پروژه توسعه‌ای بندر شهید بهشتی نیازی به استفاده از سرمایه گذار خارجی داشت؟ آیا نمی توانستیم با تکیه به سرمایه های داخلی و توان فنی داخل کشور، این پروژه را به سرعت به سرانجام برسانیم و از آن به عنوان یک سپر ضد تحریمی استفاده کنیم؟

وی افزود: متاسفانه در کشور ما هر جا استفاده از سرمایه گذاری خارجی مطرح شده است، اولا در مورد پروژه هایی بوده که از نظر اقتصادی سودآوری سرشاری داشته اند و ثانیا در اغلب موارد پروژه های با سرمایه گذاری خارجی با شکست مواجه شده است.

* معطل کردن منافع کشور به خاطر عدم تامین مبلغ نیم میلیارد دلار

این کارشناس اقتصاد حمل و نقل افزود: جمع آوری مبلغ 500 میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار به واسطه تشکیل صندوق های سرمایه گذاری پروژه و یا تاسیس شرکت های سهامی عام پروژه می توانست بهترین جایگزین برای استفاده از شرکای خارجی در بحث سرمایه گذاری این پروژه باشد.

وی اضافه کرد: در واقع معطل کردن منافع کشور به خاطر عدم تامین مبلغ نیم میلیارد دلار موضوعی است که می توانست با تکیه بر توان داخلی و با ورود مردم به این مساله بر طرف شود و علاوه بر تکمیل سریع تر این پروژه و استفاده از منافع آن، مضرات ناشی از همکاری هند در زمین بازی آمریکا بر علیه منافع ایران را نیز برای ما به دنبال نداشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول