اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

1300 هکتار از مجتمع 2هزار هکتاری پرورش آرتمیا به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۱۳۰۰ هکتار از مجتمع 2 هزار هکتاری پرورش آرتمیا در دشت فسندوز میاندوآب آماده واگذاری به متقاضیان سرمایه گذاری در این بخش است.

1300 هکتار از مجتمع 2هزار هکتاری پرورش آرتمیا به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی، اکبر کرامتی در جریان بازدید از مجتمع ۲ هزار هکتاری پرورش آرتمیا در دشت فسندوز میاندوآب اظهار داشت: ۱۳۰۰ هکتار از مجتمع ۲ هزار هکتاری پرورش آرتمیا در دشت فسندوز میاندوآب آماده واگذاری به متقاضیان سرمایه‌گذاری در این بخش است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بستر‌های لازم برای سرمایه‌گذاری مطمئن در زمینه پرورش، تکثیر و تولید آرتمیا به روش مصنوعی در مجتمع ۲ هزار هکتاری دشت فسندوز میاندوآب فراهم شده است و از سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت و استقبال می‌کنیم.

  رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بر اهمیت تولید آرتمیا و ضرورت تأمین نیاز کشور به این محصول ارزشمند تاکید کرد و گفت: ۱۳۰۰ هکتار از این مجتمع آماده واگذاری به متقاضیان سرمایه‌گذاری در این بخش است و تأمین آب شور مورد نیاز برای پرورش آرتمیا به دلیل نزدیکی این دشت به دریاچه ارومیه دومین منبع آب شور و آرتمیا در دنیا فراهم شده است.

وی با بیان اینکه در هر هکتار از این مجتمع می‌توان ۱۰۰ کیلو سیست آرتمیا تولید کرد، افزود: آرتمیا در حال حاضر بهترین منبع تغذیه صنعت پرورش میگو و ماهیان خاویاری به همراه ماهیان زینتی در کشور به شمار می‌رود و در بخش صنعت پرورش میگو تنها منبع تغذیه بوده و تاکنون جایگزینی برای آرتمیا پیدا نشده است.

کرامتی ارزش هر کیلو سیست آرتمیا را ۵۰ تا ۱۰۰ دلار عنوان کرد و گفت: در حال حاضر نیاز کشور به آرتمیا ۷۰ تن در افق توسعه برآورد شده و نیاز سالانه امروز ایران به آرتمیا ۲۵ تن است که بیش از ۹۵ درصد آن از خارج تأمین می‌شود و در صورت بهره برداری اصولی از دشت فسندوز نه تنها نیاز کشور تأمین می‌شود بلکه می‌توان صادرات و ارز آوری خوبی عاید کشور کرد.

وی اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری به میزان ۲۰۰ هکتار از اراضی مجتمع فسندوز به پرورش آرتمیا اختصاص یابد و حدود ۲۰ تن سیست و۲۰۰ تن بیومس از این طریق تولید و به بازار‌های داخلی و خارج از کشور صادر شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در جریان این بازدید از مراحل مختلف پرورش، صید، عمل آوری و بسته بندی سیست و بیومس آرتمیا بازدید و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات پرورش دهندگان قرار گرفت.

مجتمع پرورش ماهیان گرمایی فسندوز میاندوآب از سال ۷۴ در زمینی به مساحت دو هزار هکتار راه اندازی شده بود که با گذشت ۲۵ سال رکود، این دشت در حال حاضر به پرورش آرتمیا تغییر کاربری داده است.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول