اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

خبرهای تازه از پذیرش حداقلی زائران خارجی در حج امسال

پس از انتشار خبری درباره احتمال ممنوعیت پذیرش زائر خارجی در ایام حج تمتع از سوی عربستان برای دومین سال متوالی، سعودی‌ها در جلساتی پذیرش حداقلی زائران خارجی درحج تمتع سال جاری را بررسی خواهند کرد.

خبرهای تازه از پذیرش حداقلی زائران خارجی در حج امسال

خبرگزاری فارس ـ گروه حج و زیارت ـ مریم سادات آجودانی: سفر به حج تمتع سال جاری همچنان نامشخص است و هنوز سعودی‌ها درباره وضعیت پذیرش زائران خارجی به عربستان در ایام حج تمتع اظهارنظر قطعی نکرده‌اند، اما چندی پیش یکی از رسانه‌های خارجی به نقل از منابع آگاه سعودی از بررسی اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود حجاج خارجی در دومین سال متوالی در مناسک حج تمتع سال جاری خبر داد.

پس از انتشار این خبر، برخی کشورهای اسلامی از تصمیم سعودی‌ها برای نپذیرفتن زائر خارجی گلایه داشتند و حتی با طرف سعودی تماس داشته و خواستار تجدید نظر در این رابطه شدند. بر همین اساس، روز گذشته برخی از متولیان حرمین شریفین و مسؤولان  وزارت حج عربستان در جلسه‌ای وضعیت حج تمتع ۱۴۴۲ را برای پذیرش حداقلی زائران خانه خدا بررسی کردند تا در صورت امکان از کشورهای متقاضی که کمتر با کرونا درگیر هستند، زائر خارجی بپذیرند.

حتی ساعاتی قبل، وزارت حج عربستان از اعلام تصمیم متولیان حج در روزهای آینده خبر داده و برخی از افراد نیز برپایی حج تمتع امسال به صورت حداقلی را تأیید کرده‌اند.

البته هنوز تصمیم سعودی‌ها برای پذیرش زائر خارجی قطعی نشده است و منتظر موافقت مقامات سعودی برای این امر هستند؛ به طوری که به گفته یک منبع آگاه، روزهای آینده جلسه‌ای در مکه مکرمه و ریاض برگزار خواهد شد تا برای پذیرش حداقلی زائران تصمیم‌گیری شود. به نظر می‌رسد برخی از متولیان حرمین شریفین، مخالف پذیرش زائر خارجی هستند و دلیل این امر را نیز شیوع کرونا و قطعی نبودن نتایج آزمایش‌های کرونا عنوان داشته‌اند.

با این وجود، عربستان که هر ساله در چنین ایامی برنامه‌هایی به منظور ایجاد آمادگی برای پذیرش زائران حج تمتع داشت، همچنان تفاهم‌نامه حج تمتع را نیز با کشورهای اسلامی به امضا نرسانده است.

این امر در حالی است که اواخر سال گذشته برخی کشورهای اسلامی از بررسی وضعیت حج تمتع و برپایی جلساتی به صورت مجازی برای حضور در حج ۱۴۴۲ با طرف سعودی خبر داده بودند و حتی قرار بود در ماه مبارک رمضان عربستان، مواضع خود را برای پذیرش زائران در ایام حج تمتع اعلام کند، اما با وجود اینکه در روزهای پایانی ماه رمضان قرار داریم، عربستان تاکنون جلسه و مذاکراتی با هیچ کدام از کشورهای اسلامی در زمینه حج تمتع نداشته است.

حتی در سفر اخیر عمران خان، نخست وزیر پاکستان که هفته جاری به دعوت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به این کشور انجام شد، پاسخ روشنی از سوی سعودی‌ها درباره وضعیت حج امسال اعلام نشده است.

نخست وزیر پاکستان در سفر به عربستان، شنبه به مسجدالنبی (ص) مشرف شد و در روضه منوره به زیارت و عبادت پرداخت و حتی با برخی از پاکستانی‌های مقیم عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

پاکستان پس از اندونزی بیش‌ترین تعداد زائر حج تمتع را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده است؛ به طوری که در تفاهم‌نامه حج ۱۴۴۱ تعداد زائران خانه خدا از این کشور حدود ۱۸۰ هزار نفر بود که به دلیل شیوع کرونا، عربستان از پذیرش زائران خارجی در حج تمتع سال گذشته امتناع کرد و زائران پاکستانی همچون زائران سایر کشورها نتوانستند به حج تمتع مشرف شوند.

به گفته منابع آگاه، سعودی‌ها همچنان در حال برنامه‌ریزی و بررسی وضعیت حج تمتع با حضور زائران خارجی هستند، اما با توجه به برخی محدودیت‌ها به نظر می‌رسد عربستان امسال هم آمادگی لازم برای حضور گسترده زائران خارجی در ایام حج تمتع را ندارد.

با این وجود، سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری همچنان برای تشرف زائران ایرانی به حج تمتع در حال برنامه‌ریزی هستند و با توجه به نامشخص بودن سهمیه سال جاری، برای افرادی که سال گذشته ثبت‌نام و هزینه حج تمتع را به صورت کامل پرداخت کردند، جلساتی به صورت مستمر و البته مجازی تشکیل می‌دهند تا آنها را برای تشرف به سرزمین وحی در ایام حج تمتع آماده کنند؛ به طوری که به گفته علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت «با توجه به نامشخص بودن وضعیت حج تمتع، ما همچنان برنامه‌های خود را برای اعزام زائران ادامه می‌دهیم و برای تشرف زائران به خانه خدا آمادگی لازم را داریم؛ تا جایی که سناریوهای مختلف را بررسی کرده و در هر شرایطی آماده اعزام زائران خواهیم بود.»

محمدعلی اخویان، مدیر آموزش معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز می‌گوید: «ما از سال گذشته، جلسات توجیهی و آموزشی حجاج را ادامه دادیم و اکنون هم زائران از نظر آموزشی و فرهنگی برای اعزام به خانه خدا آماده و منتظر پذیرش عربستان در ایام حج تمتع هستند.»

البته اکنون در مکه مکرمه و مدینه منوره فقط افرادی که واکسن کرونا تزریق کرده‌اند، امکان تشرف دارند و از حضور زائران زیر ۱۸ سال نیز ممانعت می‌شود که در این زمینه نیز سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر معتقد است که واکسن مورد نیاز زائران ایرانی برای تشرف به حج تمتع تأمین می‌شود و ایران مشکلی در این زمینه ندارد.

هر روز جمعی از مسلمانان ساکن عربستان به این اماکن مقدس مشرف می‌شوند و متولیان حرمین شریفین هم در جلسات اخیر برای ایجاد ایمنی بیشتر در مسجدالحرام و مسجدالنبی (ص) در حال برنامه‌ریزی هستند؛ تا جایی که هفته گذشته در کنار مفروش شدن مسجدالنبی (ص)، فرش‌های بخشی از خانه خدا هم پهن شده و حتی قرآن‌های جمع‌آوری شده در حرمین شریفین، مجدد در جای قبلی قرار گرفته است تا زائران بتوانند از این مصحف‌های شریف استفاده کنند.

به گزارش فارس، حج تمتع سال گذشته به دلیل شیوع کرونا فقط برای حدود ۱۰ هزار ساکن عربستان برگزار شد و سعودی‌ها اجازه ورود هیچ زائر خارجی به این کشور در ایام حج تمتع را ندادند. البته پیش از آن درهای خانه خدا به روی زائران بسته بود و فقط کارکنان مسجدالحرام در این مکان مقدس حضور داشتند؛ تا اینکه اوایل مهرماه سال گذشته درهای خانه خدا باز و عمره مفرده برقرار شد و حتی چند کاروان خارجی از کشورهای هند و پاکستان به عربستان اعزام شدند، اما پس از یک ماه و نیم مجدد پروازهای خارجی عربستان متوقف شد و عربستان از پذیرش زائر خارجی عذرخواهی کرد و تاکنون نیز هیچ زائر خارجی را برای انجام عمره مفرده نپذیرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول