اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

خشکسالی عامل گرانی‌ علوفه در یزد/ در حال رایزنی برای تسهیلات حمایتی هستیم

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی یزد درخصوص افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کمبود علوفه در این استان گفت: کاهش بارندگی در سطح کشور مهمترین عامل گرانی و کمبود علوفه خشک در استان یزد است.

خشکسالی عامل گرانی‌ علوفه در یزد/ در حال رایزنی برای تسهیلات حمایتی هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس در یزد، بعد از فروکش کردن تب شدید نبود نهاده‌های دامی در سطح کشور، چندی است که دامداران استان یزد دوباره با مشکلات متعددی نظیر کمبود و گرانی نهادهای دامی، متغییر بودن قیمت‌ها و خالی شدن انبارهای علوفه مواجه شدند.

میرزایی یکی از دامداران معترض در این خصوص به خبرنگار فارس، اظهار کرد: خالی شدن انبار دامداری‌ها از کاه و علوفه از یک سو و افزایش بی رویه قیمت نهاده‌های دامی از سوی دیگر عرصه فعالیت را بر دامداران تنگ کرده و منجر به اعتراض آنها شده است.

وی در خصوص قیمت نهاده‌های دامی در استان یزد، افزود: در سال گذشته قیمت نهاده‌های دامی حدود سه هزار تومان بوده و امسال اگر پیدا شود باید آن را به دو برابری افزایش قیمت خریداری کنیم.

این دامدار یزدی افزایش بی‌رویه قیمت ذرت از ۵۰۰ تومان به دو هزار تومان را یکی دیگر از مشکلات دامداران در استان یزد دانست و گفت: متأسفانه علاوه بر گرانی شاهد ایجاد بازار سیاه در بحث خرید و فروش نهاده‌های دامی در استان یزد هستیم.

نهاده‌های دولتی بدست تمام دامداران نمی‌رسد

وی با بیان این‌که نهاده‌های دولتی بدست همه دادمداران نمی‌رسد، تأکید کرد: مسئولان و دستگاه‌های مرتبط باید بیش از پیش به بحث توزیع عادلانه نهاده‌های دولتی در استان یزد ورود کنند.تقوی از دیگر دامداران معترض یزدی در گفت و گو با خبرنگار فارس، متغیر بودن نرخ نهاده‌های دامی را جدی ترین چالش دادمداران عنوان و تصریح کرد: متأسفانه نهاده‌های دامی در استان یزد چند نرخی شده و باید در صورت پیدا کردن آن را از سه هزار تومان تا هشت هزار تومان خریداری کنیم.

ملک ثابت یکی دیگر از دامداران یزدی اظهار کرد: با توجه به وجود مشکلات موجود تنها راه پیشه روی دامداران کشتار بی رویه دام هاست که در این صورت بازار با مشکل جدی کمبود مواد و فرآوردهای پروتئینی مواجه می‌شود.

این دامدار یزدی وجود بازار سیاه و نبود نظارت کافی را بستر مناسبی برای جولان دلالان در این حوزه دانست و بیان کرد: قاچاق نهاده‌های دامی ناشی از نبود نظارت جدی دستگاه‌های متولی امر است.

۷۰ درصد علوفه خشک یزد وارداتی است

مهدی غیب‌الهی، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در این خصوص به خبرنگار فارس، اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی‌های امسال نسبت به سال گذشته متأسفانه آن طور که باید نمی توانیم بحث تأمین علوفه مورد نیاز دامداران استان را انجام دهیم.

وی با بیان این‌که بیش از ۷۰ درصد علوفه خشک استان یزد از استان فارس تأمین می‌شود، افزود: متأسفانه به دلیل کاهش میزان بارندگی در استان‌های کشور از جمله استان فارس، امسال قیمت تهیه و انتقال علوفه افزایش یافته است.

دریافت نهاده دولتی منوط به ثبت‌نام در سامانه هویت‌گذاری است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در خصوص نحوه توزیع نهاده‌های دولتی نیز، گفت: تمام دامداری‌هایی که دام‌های خود در سامانه هویت‌گذاری ثبت‌نام کردند، نهادهای دولتی را دریافت می‌کنند.

غیب الهی با بیان این‌که متأسفانه هنوز برخی از دامداران دام‌های خود را در سامانه ثبت‌نام نکردند، تصریح کرد: کسانی نسبت به ثبت‌نام در سامانه هویت‌گذاری اقدام نکردند از سهمیه نهاده‌های دولتی محروم بوده و در صورت تمایل به دریافت نهادهای دولتی می‌توانند نسبت به ثبت‌نام دام های خود اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به خشکسالی اخیر و کاهش علوفه در سطح کشور سازمان جهادکشاورزی استان یزد در حال رایزنی برای اختصاص تسهیلات حمایتی ویژه دامداران است و امیدواریم با مساعدت وزارتخانه هرچه سریعتر این مهم محقق شود.

انتهای پیام/الف/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول