اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  محور مقاومت

برگزاری نشست «روز قدس؛ روز مستضعفین» با حضور چهره‌های برجسته جهان اسلام و مقاومت

چهره‌های سرشناس جهان اسلام در وبینار روز قدس روز مستضعفین بر لزوم تداوم حمایت از مردم فلسطین تا زمان آزادی این کشور تأکید کرده و عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با صهیونیست‌ها را محکوم کردند.

برگزاری نشست «روز قدس؛ روز مستضعفین» با حضور چهره‌های برجسته جهان اسلام و مقاومت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نشست «روز قدس؛ روز مستضعفین» به میزبانی «مجمع جهانی بیداری اسلامی» و با شعار «القدس اقرب» روز یکشنبه در ساختمان شبکه «پرس تی‌وی» برگزار شد.

در این نشست چهره‌های برجسته اسلامی و دو اندیشمند روس، از جمله سخنرانان این وبینار بودند. این نشست در حالی برگزار شد که رژیم صهیونیستی حملات علیه شهروندان بی‌دفاع فلسطینی را افزایش داده و در تلاش برای کوچ اجباری ساکنین منطقه «شیخ جراح» در قدس اشغالی است. در ادامه گزیده‌ای از بیانات شرکت‌کنندگان در این نشست ذکر شده است.

«حسین اکبری»، معاون دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی

حسین اکبری در آغاز این وبینار با اشاره به‌ اینکه همه‌ آزادی‌خواهان، مسلمانان و جبهه مقاومت با شعار مشترک القدس اقرب (پیروزی قدس نزدیک است) هم‌صدا شده‌ و مراسم روز قدس را برگزار کردند گفت و با افشا شدن ماهیت رژیم صهیونیستی و آشکار شدن بیش از پیش جنایات آمریکا رو به فزونی نهاده است.

وی در ادامه به چهار مؤلفه اصلی قدرت رژیم صهیونیستی را برشمرد. اول حمایت آمریکا و متحدان آن از این رژیم، که در این میان، آمریکا خود رو به افول است و حمایت‌های سازمان ملل و ساختار‌های بین‌المللی از این رژیم که با وجود صدور بیش از صدها قطعنامه علیه رژیم غاصب صهیونیستی همه آن‌ها از سوی آمریکا وتو می‌شوند. دوم آرمان‌ها و اعتقادات صهیونیسم که از طریق آن‌ها تلاش شده ملتی موزائیکی تشکیل شود که رفته رفته این باورها رو به زوال گذاشته‌اند. سوم توان نظامی است که با اقدامات جبهه مقاومت و تبدیل مبارزه با سنگ به موشک نقطه‌زن، تمام دیوارهای امنیتی این رژیم فروپاشیده‌اند که اتفاقاتی در همین زمینه ظرف چند روز گذشته در تأسیسات این رژیم قابل مشاهده است. مؤلفه چهارم ساختار سیاسی و ادعاهای اطلاعاتی است که با برگزاری چهار انتخابات ظرف دو سال، نشانه‌های فروپاشی آن به چشم می‌خورد.

«شیخ نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب‌الله لبنان

این مقام ارشد جبهه مقاومت گفت، با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، مسئله قدس شکلی محوری و اساسی به خود گرفت و تکاملی را موجب شد که به قوتی برای مبارزین تبدیل شد.

وی در ادامه گفت، ظرف چهل سال گذشته، جبهه مقاومت شاهد پیروزی‌هایی پی‌درپی بوده و شکست‌ها و ناامیدی‌های پیش از آن روند معکوس پیدا کرد.

نعیم قاسم با نثار درود به روح فرمانده بزرگ، شهید «قاسم سلیمانی» گفت، هدف جبهه مقاومت آزادی کل فلسطین و نه فقط بخش‌هایی از آن است.

«زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین

این مقام فلسطینی با قدردانی از بیانات آیت‌الله سید علی خامنه‌ای مقام معظم رهبری در سخنرانی روز قدس و تأثیر معنوی آن ملت‌های مسلمان و بر مبارزان فلسطینی گفت، روز قدس آرزوهای امت اسلامی را تحقق می‌بخشد.

او با اشاره به توطئه‌های اخیر و تلاش برخی کشورها برای نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی گفت، این عادی‌سازی‌ها برخلاف ملت‌های عربی و اسلامی است و آن را خطرناک‌ترین اقدام در حمایت از این رژیم اشغالگر توصیف کرد.

النخاله در ادامه گفت، ملت فلسطین نزدیک به صد سال است که راه مقاومت را پیش گرفته و به فضل حمایت‌های ملت‌های مسلمان از جمله جمهوری اسلامی ایران قادر است همچنان در برابر برنامه‌های شوم رژیم صهیونیستی ایستادگی کند.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین افزود، دفاع از مسجدالأقصی مقدس‌ترین اقدامی است که می‌توان انجام داد و تمام دنیا باید بدانند که نیروی نظامی بر علیه آن کارساز نخواهد بود.

النخاله گفت جای سردار سلیمانی و دیگر شهدایی که در راه قدس جان خود را فدا کردند در مقاومت اسلامی خالی است و تأکید کرد سختی‌هایی که مجاهدان تحمل می‌کنند بسیار آسان‌تر از سازش با رژیم صهیونیستی است و نیروهای مقاومت به راه خود ادامه خواهند داد.

وی در ادامه ضمن تجدید عهد با آرمان‌های امام راحل بیان داشت رژیم صهیونیستی بالأخره نابود خواهد شد این اشغالگران خاک فلسطین را ترک خواهد کرد.

«سید عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی عراق

الحکیم در بیانات خود گفت آخرین جمعه ماه مبارک رمضان یادآور ابتکار عمل بزرگ امام خمینی (قدس سره الشریف) در جاودانه کردن قدس شریف و اراضی مقدس آن و ملت مظلوم و صبور و استوار فلسطین در وجدان انسانی و اسلامی است.

وی با بیان اینکه این پیشنهاد هم‌زمان با مبارک‌ترین و شریف‌ترین زمان‌ها در ماه اطاعت و ایستادگی و ایثار و جهاد با نفس مطرح شد، ادامه داد: «امام خمینی (ره) با بصیرت نافذ و نگاه آینده‌نگر خود مسئله قدس را به مسئله‌ای حاضر و زنده و پویا در وجدان امت اسلامی تبدیل کرد و آن را به جهاد نفس و ایستادگی مسلمانان و ارزش‌های اسلامی در ماه خداوند پیوند زد و این زمان‌بندی ایمانی یکپارچه را حلقه وصلی برای اتحاد امت اسلامی در مسائل سرنوشت‌ساز و وجودی‌شان ساخت. و این همان روش رهبران و علما و مراجع معظم تقلید در هر زمان و مکان است».

رهبر جریان حکمت ملی عراق با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با انقلاب مبارک و رهبری اندیشمندانه خود که امروز در امام خامنه‌ای (دام ظله الوارف) جلوه‌گر است، 40 سال است که در مسائل سرنوشت‌ساز امت اسلامی در همه ایستگاه‌ها و بزنگاه‌ها پیشگام می‌شود، عنوان کرد: «جمهوری اسلامی ایران در این راه از هزینه‌های سنگین و چالش‌های سخت باکی ندارد. این همان موضع شجاعانه‌ای است که حوزه عملیه نجف اشرف از دهه‌ها پیش گرفت. از زمان مرحوم آیت‌الله العظمی سیدمحسن حکیم (قدس سره) تا حضرت آیت‌الله العظمی سیستانی (دام ظله)، در دفاع از فلسطین و ملتش و قدس شریف و آرمان آن».

الحکیم در ادامه تاکید کرد که این مواضع یکپارچه در ایران و عراق و جهان اسلام جز بر بیداری وجدان این امت و بر بصیرتش درقبال آرمان‌ها و بر اراده آهنینش در دفاع از دین و ارزش‌ها و حقوق و کرامتش دلالت نمی‌کند.

او با تاکید بر اینکه رژیم صهیونیستی علیرغم همه تلاش‌هایش برای نمایش قدرت در منطقه رژیمی شکننده و ضعیف و از درون پاشیده خواهد ماند، گفت: «اولین دلیل ضعف رژیم صهیونیستی وابستگی این رژیم به سلاح بی‌ضابطه‌ و رفتار نظامی دژخیمانه در قبال ملت مظلوم و مستضعف و تقریبا بی‌دفاع فلسطین است». 

وی ادامه داد: «هر انسانی به‌حکم فطرت بشری خود می‌داند که فقط ضعیفان و شکنندگان‌اند که دربرابر کودکان و زنان و بی دفاعان و کهنسالان‌ قدرت‌نمایی می‌کنند. آنان روزی نیست که جنایت شرم‌آور تازه‌ای در حق ملت استوار فلسطین مرتکب نشوند. و آخرین آنها حمله به نمازگزاران در مسجد الاقصی در حین انجام عبادت نماز و ایستادن در محضر خداوند بود».

رهبر جریان حکمت ملی عراق دومین دلیل ضعف رژیم صهیونیستی را تکیه این رژیم بر پشتوانه‌ها دانست و ادامه داد: «این رژیم بیش از آنکه بر پای خود ایستاده و وابسته به ملتش و قوام درونی‌اش باشد وابسته به غیر است. اگر این حمایت و پشتیبانی خارجی نبود این رژیم هرگز موجودیت قابل توجهی نداشت و  وجودش ادامه پیدا نمی‌کرد. بر خلاف اصالت ملت مسلمان فلسطین که پشتیبانش حقوق و تاریخ و جغرافیا و سرزمین است، در کنار حمایت گسترده اسلامی و عربی از حضور و حقوق این ملت اصیل».

الحکیم در ادامه با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی رژیمی است که از دودستگی و تفرقه و اختلاف ارتزاق می‌کند، این امر را سومین دلیل ضعف این رژیم دانشت و افزود: «این را در رفتار و سیاست و عملکردش می‌بینیم. تجربه انسانی نشان می‌دهد که چنین رژیم‌هایی با چنین رفتارهایی خودش به خود ضربه می‌زند و خودش راه را برای فروپاشی خود هموار می‌کند. ده‌ها سال جنایت و ظلم و نقض حقوق و توطئه و ماجراجویی و دخالت در امور منطقه برای این رژیم دستاوردی جز دشمنان بیشتر و نفرت و کینه بیشتر نداشته است».

وی با بیان اینکه کشورهای طبیعی و اصیل برخلاف رژیم‌های تصنعی در پی افزایش اعتماد و برقراری پل‌های ارتباط با دیگر کشورها و ملت‌ها برمی‌آیند، عنوان کرد: «اما رژیم صهیونیستی هرجا که دری به رویش باز شده نشان داده که شایسته اعتماد نیست و شایستگی یک رابطه واقعی را ندارد. چون کانون توطئه و معادله‌های مبتنی بر فریبکاری و حقه‌بازی و تفرقه‌افکنی میان همسایگان است».

رهبر جریان حکمت ملی عراق اینکه رژیم صهیونیستی با گذشت ده‌ها سال همچنین گرفتار عقده جماعت شکست‌خورده وحشت‌زده و منزوی و نگران سرنوشت خویش است و هنوز نتوانسته با خودش از در آشتی درآید تا بتواند در زمین ریشه بدواند را چهارمین دلیل ضعف رژیم صهیونیستی دانست و گفت: «علیرغم صدها شهرک و با وجود غصب زمین‌ها و حکم و تصمیم ها با رفتار ددمنشانه و تحمیل قدرت، رژیم صهیونیستی همچنان مانند جسمی غریب در میان کشورهای باثبات و استوار و اصیل جهان است، چون رژیمی معیوب و ساختگی است که چه در سطح افراد و چه در سطح تجمعات نامنسجم خود هنوز در مرحله سرگردانی و بلاتکلیفی به  سر می‌برد».

«شمس‌الدین شرف‌الدین» مفتی اعظم و رئیس انجمن علمای یمن

این روحانی یمنی با اشاره به اهمیت روز قدس در متمرکز کردن توجه جهانیان به مسئله محوری جهان اسلام گفت، در این روز همه اقشار مردم یمن موضع ثابت خود را در قبال فلسطین اعلام می‌کنند.

شرف‌الدین افزود، بیش از ۶ سال از جنگ تمام عیار علیه مردم یمن می‌گذرد و با رهبری «عبدالملک الحوثی» ملت یمن به مبارزات خود ادامه می‌دهد و به پیروزی‌های مهمی دست یافته است.

او در ادامه ضمن محکوم کردن عادی‌سازی روابط بین برخی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی گفت، این کشورها از امت اسلامی و اصول اعتقادی آن خارج شده‌اند و این تجاوزی آشکار علیه حقیقت است. برخی دولت‌ها به ملت خود اجازه کمک به مردم فلسطین را نمی‌دهند اما ملت یمن بر موضع قوی خود پایبند است. این در حالی است که برخی دولت‌ها، ملت خود را علیه مبارزین مسلمان تحریک می‌کنند.

«محمد الهندی» عضو دفتر سیاسی و معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین 

این مقام فسلطینی با اشاره به اهمیت جایگاه بیت‌المقدس در دین اسلام گفت، این ناحیه فقط بخشی از سرزمین اسلام نیست بلکه بخش مهمی از اعتقادات و فرهنگ و تاریخ مسلمانان را تشکیل می‌دهد و راهنمایی برای آزادی مسلمانان محسوب می‌شود. به این صورت که هرکس در راه قدس مجاهدت کرد پیروز و هرکس به آن پشت کرد متحمل شکست و ننگ شد.

او با هشدار به کشورهایی که علیه قدس توطئه می‌کنند گفت، برخی حکام عرب تصور می‌کنند از این طریق از تاج و تخت خود حمایت می‌کنند ولی در وهم و خیال به سر می‌برند زیرا هرکس به قدس پشت کند دو قیمت گزاف را خواهد پرداخت. این‌ها هم از سوی اشغالگران و هم از سوی ملت‌های خودشان دلت خواهند کشید. کشورهای منافق و دشمن از این عادی‌سازی‌ها سوءاستفاده کرده و از این رژیم نژادپرست و باندهای جنایت‌کار آن حمایت بیشتری می‌کنند.

الهندی افزود، اما امروزه مردم فلسطین وارد میدان نبرد شده‌اند و به شکل گسترده‌تر بیرون خواهند آمد و در میدان‌های جهاد و مبارزه شرکت خواهند کرد. دیروز در منطقه «باب العامود» قدس، امروز در منطقه شیخ جراح و فردا در اواخر ماه رمضان در میدان‌ها و خیابان‌های بیت‌المقدس این مبارزات ادامه و گسترش پیدا خواهد کرد.

«خالد قدومی» رئیس دفتر جنبش اسلامی حماس در ایران

این مقام فلسطینی با اشاره به نامه «اسمائیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس به رهبر معظم انقلاب با قدردانی از دلسوزی‌های امام راحل و درود به روح سردار سلیمانی گفت، روز قدس روز مقاومت در برابر اشغالگرانی است که روزهای اخیر جنایات دیگری را در فلسطین به راه انداخته‌اند.

قدومی با اشاره به مسائل روز قدس گفت، نکته اول اینکه رژیم صهیونیستی به دلیل حمایت‌های قدرت‌های استکباری ایجاد شده و از خون مردم فلسطین تغذیه می‌کند. نکته دوم اینکه این رژیم جنایتکار قصد دارد از طریق به شهادت رساندن هرچه بیشتر فلسطینیان و انتقال صهیونیست‌های متعصب به قدس امتیازات سیاسی کسب کند که خوشبختانه مبارزان فلسطینی در مقابل آن‌ها ایستاده‌اند. نکته سوم اینکه رژیم صهیونیستی در تلاش برای تقسیم مسجدالأقصی از لحاظ زمانی و مکانی بوده و این درحالی است که یونسکو اعلام کرده این مسجد هیچ ارتباطی با میراث یهودی ندارد. نکته چهارم تلاش صهیونیست‌ها برای تغییر ساختار جمعیتی قدس به نفع صهیونیست‌ها از طریق بیرون راندن خانواده‌های فلسطینی از منطقه شیخ جراح و اعمال فشار علیه ساکنان مسلمان قدس است. نکته پنجم تلاش در جهت یهودی کردن بیت‌المقدس از طریق مطرح کردن ادعاهای بی‌اساس است. این رژیم قصد دارد کل فلسطین را یهودی‌نشین کند. بنابراین ما در برابر جنگی تمام عیار قرار داریم که اکنون شعله‌های آن برافروخته شده است.

وی در ادامه پیام هنیه به مقام معظم رهبری را قرائت کرد که در آن آمده است: «مایه خوشحالی ما که در جنبش مقاومت حماس در فلسطین است که از شما قدردانی کنیم. در این روزهای ماه رمضان از خداوند متعال می‌خواهیم که فلسطین و قدس آزاد شود و همه برکات نصیب امت اسلامی شود و همان‌گونه که حوادث قدس اشغالی را پیگیری کردید، رژیم صهیونیستی به یهودی‌سازی شیخ جراح و باب العامود ادامه داده و صحن‌های مسجدالأقصی مورد هتک حرمت از سوی اشغالگران قرار می‌گیرد و این رژیم مانع از ورود نمازگزاران می‌شود. این رژیم در تلاش است به یهودی‌سازی قدس اشغالی جنبه قانونی بدهد».

در ادامه این نامه آمده است: «این رژیم تمامی خطوط قرمز را زیرپا گذاشته و احساسات ملت فلسطین و ملت مسلمان را جریحه‌دار کرده است و وجود مردم فلسطین در شهر مقدس قدس را مورد تهدید قرار می‌دهد. ما در جنبش حماس در برابر این تجاوز آشکار صهیونیست‌ها ایستاده‌ایم. ما درباره خطرناک بودن این تحولات هشدار می‌دهیم و از رهبر انقلاب می‌خواهیم که یک موضع قاطعانه در برابر این اقدامات تجاوزکارانه صهیونیست‌ها چه از لحاظ دیپلماتیک و چه دیگر جنبه‌ها در سطح منطقه و جهان انجام دهند. جهان شاهد اقدامات تجاوزکارانه این رژیم علیه خانواده‌های بیت‌المقدس و مصادره املاک و اعطای آن به اشغالگران آن‌ها بوده است. این‌ها اقداماتی است که نمی‌توان در برابر آن‌ها سکوت کرد بلکه باید موضعی قاطعانه و همه‌جانبه از سوی همه مسلمانان گرفته شود».

هنیه می‌افزاید: «ما در این روزهای مبارک امیدواریم همه امت اسلامی در یک صف واحد یکدست و منسجم شود و در حمایت از ملت فلسطین و قدس شریف در برابر تجاوزات و جنایات رژیم اشغالگر بایستند. ملت فلسطین در دفاع از مقدسات اسلامی و امت اسلام راه مقاومت و پایداری را در پیش خواهد گرفت و لحظه‌ای از آن کوتاه نخواهد آمد تا زمانی که یک کشور فلسطین به مرکزیت بیت‌المقدس ایجاد شود».

«شیخ خالد ملا» رئیس جماعت علمای عراق

این روحانی عراقی با اشاره به تجاوزات و ظلم رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین در روزهای ماه مبارک رمضان گفت، تمام جهان شاهد این اقدامات هستند که وجدان همه آزادگان را به درد آورد.

او در ادامه با درود به روح «شهیدان راه قدس» سردار سلیمانی، «احمد یاسین» و «ابومهدی المهندس» و هم‌سنگران آن‌ها گفت، جهان ظرف سال‌های گذشته شاهد بیداری اسلامی است.

خالد ملا افزود، این جرقه‌ای که رژیم صهیونیستی در قبال مردم فلسطین شعله‌ور کرده است، در واقع معامله قرن را پاره پاره و نابود کرد. این تجاوز وقیحانه علیه ملت فلسطین در این سه روز گذشته ارزش معنوی توطئه عادی‌سازی‌ها را از بین برد. آن‌هایی که در پایتخت‌های حکام عرب سازش‌گر با رژیم صهیونیستی، پرچم اسرائیل را برافراشته‌اند شعار «مسلمان، برادرِ مسلمان» را فراموش کرده‌اند.

وی با پیروی از بیانات معام معظم رهبری از علمای جهان اسلام درخواست کرد با صدور فتوایی، عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی را حرام اعلام کنند و با تشکیل اجلاسی، این فتوا را صادر کنند. با وحدت علمای اهل سنت و شیعه و همه ادیان الهی، آزادی فلسطین نزدیک‌تر از نزدیک خواهد بود.

«ماهر حمود» دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مقاومت

ایشان با اشاره به نقش مهم امام راحل در ورود واژه‌های جدیدی مانند واژه فراگیر «استکبار»، از ملت‌های مسلمان خواست در حمایت از «مستضعفین» در فلسطین موضع‌‌گیری کنند.

حمود گفت: «امام خمینی نسل جدیدی را به‌وجود آوردند که منحصر به ایران نبود و همه کشورهای منطقه و جهان را شامل شد. اکنون این نسل در تمام جهان حضور دارند. ایشان شعار مهمی را بیان کردند که اسرائیل یک غده سرطانی است و اگر هر مسلمان لیوان آبی بر روی رژیم صهیونیستی بریزد آن را آب خواهد برد. بنابراین توده‌های عاشق فلسطین و کسانی که با وجود این رژیم احساس تحت ظلم قرار گرفتن را دارند باید این راه جدید امام خمینی را بشناسند».

او در ادامه گفت، اکنون ملت فلسطین نیاز به این ندارد که کسی روش مبارزه را به آن‌ها بیاموزد. با این حال حمایت لجستیکی و نظامی و راهبردی تنها از سوی ایران میسر شده است.

وی با اشاره به «مصیبت» عادی‌سازی روابط برخی کشورهای مرتجع با رژیم صهیونیستی گفت با این حال خداوند وعده پیروزی را به مجاهدین داده است و نشانه‌های این پیروزی مشهود است.

«سرگئی بابورین» رئیس حزب اتحاد مردمی روسیه

این مقام روس با اشاره به اینکه هنگامی که امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس نامیدند، کمتر کسی به اهمیت آن پی برد گفت: «ما به جهانیان لزوم حمایت از مردم فلسطین جهت تشکیل دولت مستقل، حق پیروی از دین خود در وطن خود را یادآوری می‌کنیم و برای روس‌ها که ارتدوکس مسیحی هستند مبارزه فلسطینی‌ها مبارزه‌ای مقدس است. نباید اجازه دهیم اورشلیم یهودی‌سازی شود. مسلمانان و مسیحیان حق دارند به اماکن مقدس خود دسترسی آزاد داشته باشند و به همین دلیل اعلام می‌کنیم قدس نماد مبارزه و عدالت است».

بابورین افزود: «می‌خواهم یادآوری کنم آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان خود درباره نقش به‌سزای امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی و برقراری عدالت و آزادی در همه جوامع بشری فرمودند نظریه ولایت فقیه فقط برای مردم ایران ارائه نشده و انقلاب اسلامی آزادی را نه فقط برای مردم ایران، بلکه برای همه بشریت به ارمغان آورده است. امروز زمانی که درباره همگرایی با مردم فلسطین سخن می‌گوییم نمی‌توانیم از شخصیت بزرگ و قهرمان برجسته ایران و فلسطین آزاد سردار قاسم سلیمانی یادی نکنیم. سردار سلیمانی شهید راه دین شد. وی بر اثر تروریسم جهانی آمریکا کشته شد. قاسم سلیمانی در وصیت‌نامه سیاسی خود خطاب به سیاسیون آن‌ها را به سنجش اقدامات خود با آرمان‌های انقلاب اسلامی فراخواند. او گفت اگر کسی حتی موقتاً خود را از آرمان‌های انقلاب اسلامی کنار کشد درواقع خیانت به دین و مردم خود کرده است و باید تأکید کنم این موضع فقط مربوط به مسلمانان نیست. برای روسیه امروز، احیای ارزش‌های معنوی مردمش اهمیت بالایی دارد و اتفاقی نیست که در بازنگری قانون اساسی خود در سال ۲۰۲۰، پایبندی به آرمان‌ها و اعتقاد به خدا و میهن پرستی به این قانون بازگردانده شد».

او در ادامه گفت: «مبارزه مردم فلسطین برای ما نماد عدم پذیرش شکست است. اتحاد شوروی فروپاشید و مهم‌ترین دلیل آن خیانت به ارزش‌های دینی و اخلاقی بود. می‌خواهم در پایان بگویم کار خود را درست انجام ده و هرچه خدا تصمیم گرفت همان باشد».

«شیخ صلاح‌الدین اوزگندوز» امام جمعه استانبول

این روحانی ترکیه‌ای با اشاره به اینکه همه مسلمانان در سازمان همکاری‌های اسلامی دردی مشترک به اسم قدس دارند گفت، باید بر اساس آزادی قدس قدم برداشته شود.

اوزگندوز گفت، اتحاد اسلامی رمز نجات قدس است اما متأسفانه این سازمان از اهداف خود دور شده است. نقاب برخی دولت‌ها در این میان افتاد و نفاق خود را نشان دادند. آن‌ها مأموریت داشتند مانع از رسیدن این سازمان به اهداف خود شوند و حتی اتحادیه عرب نیز که رژیم سعودی با دلارهای نفتی در آن نفوذ دارد به انفعال کشیده شده و به اتحاد اسلامی دربرابر امپریالیسم و صهیونیسم ضربه زده است.

او در ادامه گفت، جهان اسلام به خون کشیده شده و این ظلم‌ها را در یمن و بحرین و افغانستان و آفریقا می‌توان شاهد بود. در واقع وهابی‌ها در جهان اسلام جز گریه و اشک چیزی به ارمغان نیاورده‌اند. آن‌ها با نقاب سنت رسول خدا (ص) وارد پاکستان شدند و تربیت‌شدگان آن‌ها افغانستان را به فلاکت کشانده‌اند. آنچه در کشورهای منطقه دیده می‌شود، درگیری دینی نیست بلکه درگیری وهابیسم و غیر وهابیسم است. در ظاهر هدف وهابی‌ها شیعیان هستند اما تمام مسلمانان را آزار می‌دهند و سیاست‌های انگلیس برای آن‌ها جذاب است. هدف نهایی آن‌ها نابودی اتحاد اسلامی است. اگر امروز به مسلمانان در قدس حمله می‌شود، این نیز به نوعی نتیجه حمایت وهابی‌ها از رژیم صهیونیستی است.

«الکساندر دوگین» فیلسوف و نظریه‌پرداز اهل روسیه

این اندیشمند روس گفت، اتفاقاتی که در قدس رخ می‌دهد در نوع خود جدید نیست. بیت‌المقدس جایگاه والایی میان همه ادیان دارد. بنابراین برخی گروه‌های تکفیری و شیطانی می‌خواهند که اعمال ضد بشری خود را در این مکان انجام دهند. وضعیت استراتژیک بیت‌المقدس طبیعتاً وضعیت پرتنشی را موجب می‌شود و غیرقابل پیش بینی نبود که دونالد ترامپ بخواهد با رندبازی این شهر را به نام صهیونیست‌ها سند بزند.

«سهیلا زکزاکی» دختر روحانی مبارز مشهور نیجریه

او با اشاره به افزایش آگاهی و بیداری مسلمانان در قبال مسئله قدس و شرارت‌های صهیونیست‌ها گفت، مسلمانان جهان تلاش می‌کنند در روز قدس به عنوان یک سمبل، بیرون رفتن اشغالگران را خواستار باشند. امروز یکی از دغدغه‌های ذهنی همه مسلمانان جهان به مسئله فلسطین تبدیل شده است.

دختر شیخ زکزاکی گفت: «در نیجریه، کشوری که در آن زندگی می‌کنم، با استکبار و استعمار بیگانه نیستیم. می‌دانیم فلسطینی‌ها چه رنج‌هایی دارند و امیدواریم با پاسداشت روز قدس هرکاری که از دستمان بر می‌آید برای آن‌ها انجام دهیم. هنگامی که ما با فلسطینی‌ها انسجام داشته باشیم، همانطور که پدرم به آن ایمان داشت، می‌توانیم یک فرایند مقدس بسیار نیک را پیش ببریم. همانطور که پدرم در سخنرانی‌هایش می‌گفت، مسئله روز قدس مسئله امروز و فردا نیست بلکه مسئله‌ای همیشگی برای اسلام است و باید به استمرار تلاش‌های خود تا آزادی قدس عزیز ادامه دهیم».

 «عطا محمد نور» رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان

وی با اشاره به پیشینه فلسفه بیداری اسلامی گفت، با این حال کارنامه امام راحل متفاوت‌تر از سایرین است زیرا او نه‌تنها به نظریه پردازی مبادرت کرد بلکه در عمل نیز باعث بیداری مردم گردید و انقلاب اسلامی را به ثمر رساند که سرچشمه خیر برای مسلمانان شد. قدس شریف یکی از موضوعات اساسی در بیداری اسلامی است. مسئله فلسطینیان فقط یک مسئله سیاسی نیست بلکه برای مسلمانان یک مسئله اعتقادی است. مبارزه برای آزادی قدس و حمایت از مبارزات آزادی‌خواهانه مردم فلسطین برای تک تک مسلمانان واجب انسانی و ایمانی است. تا زمانی که مردم فلسطین به حق خود نرسند، بی ثباتی در منطقه ادامه می‌یابد.

او در ادامه اعلام حمایت صریح همبستگی مردم افغانستان با مردم فلسطین، یادآور شد که افغانستان به‌عنوان کشوری که چند دهه درد و رنج اشغال بیگانگان را با پوست و گوشت حس کرده است، هیچگاه نمی‌تواند مردم فلسطین را فراموش کند.

«حسن الحمران» عضو دفتر سیاسی و مسئول پرونده فلسطین در جنبش انصارالله یمن

این مقام یمنی با اشاره به مفاهیم سیاسی و دینی روز جهانی قدس گفت، باید در پرتوی این روز از آزادی فلسطین و قدس شریف حمایت شود و این مناسبت باعث شد مسلمانان بیدار شده و در این زمینه به‌پا خیزند. مردم فلسطین و مردم یمن در همین راستا قیام کرده‌اند زیرا حرام است که فلسطین و قدس تحت اشغال دشمنان اسلام قرار گیرد. دشمن اگاهی مردم یمن را درک کرد و احساس کرد که این بیداری خطری برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شود. به همین دلیل تجاوز علیه یمن را طراحی کرد که بیش از ۶ سال ادامه دارد. این تجاوز به‌دلیل موضع‌گیری‌های یمنی‌ها درقبال مسئله فلسطین و روز قدس بود بنابراین در میان مسئولین و مردم یمن در این زمینه وحدت وجود دارد و تظاهرات زیادی در این کشور انجام می‌شود.

او در ادامه گفت، طبق وعده‌های وزیر خارجه وقت انگلیس، صهیونیست‌ها نه‌تنها به دنبال اشغال فلسطین بلکه مکه و مدینه نیز هستند با این حال، متأسفانه حاکمان کشورهای حاشیه خلیج فارس از این رژیم حمایت و با آن همکاری می‌کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول