اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

حسینی: اقدام شورای نگهبان در سامان دادن به انتخابات ریاست جمهوری قانونی است/ لزوم تلاش برای برگزاری انتخابات پرشور

دبیرکل کانون دانشگاهیان با بیان اینکه اقدام شورای نگهبان در سامان دادن به ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری؛ یک اقدام قانونی بود، گفت: در تفسیر قوانین عادی، خود نمایندگان مجلس آن را تفسیر می کنند، ولی در مورد تفسیر قانون اساسی، شورای نگهبان باید قوانین را شفاف کند.

حسینی: اقدام شورای نگهبان در سامان دادن به انتخابات ریاست جمهوری قانونی است/ لزوم تلاش برای برگزاری انتخابات پرشور

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، سید محمد حسینی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی در جمع اساتید دانشگاه استان مازندران و در نشستی که با موضوع « اختیارات و وظایف رئیس جمهور» برگزار شد، با اشاره اصل 115 قانون اساسی گفت: در اصل 115 قانون اساسی شرایط و ویژگی هایی که رئیس جمهور باید داشته باشد، بیان شده است. با این حال سالها این بحث مطرح بود که باید اینها را شفاف کرد و اینگونه نباشد که زمان انتخابات هر کسی با هر سواد و سنی بتواند ثبت نام کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: برخی ها می گویند این اقدام شورای نگهبان، قانون گذاری است و قانونگذاری به عهده مجلس است، ولی در واقع اینگونه نیست و حتی می بینیم بیش از 200 نفر از نمایندگان از شورای نگهبان برای چنین اقدامی تشکر کردند، پس اگر مشکلی باشد یا اعتراضی باشد در مرحله اول باید نمایندگان مجلس معترض باشند، اما می بینیم نمایندگان از چنین کاری تقدیر هم می کنند.

حسینی با اشاره به روند شکل گیری سیاست های کلی، گفت: در بند 10 سیاست های کلی انتخابات بیان شده، تعریف و اعلام معیارهای برای شناسایی رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری  از سوی شورای نگهبان انجام می شود، مجمع تشخیص هم چون حکم مشاوری رهبری را دارد این را تصویب کرده است. الان هم بحث این بود که یک بار برای همیشه این موضوع تعریف شود.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان با اقدامی که داشته یک کار قانونی انجام داده، ادامه داد: اگر شورای نگهبان هم این را اعلام نمی کرد مشخص نبود افرادی مانند تاج زاده که در فتنه 88 حضور داشتند و رسما اعلام می کنند نظام و ولایت فقیه را قبول ندارم، تائید صلاحیت می شدند.

حسینی تصریح کرد: در بحث مجلس شرایط و ویژگی های کسانی که می توانند به عنوان نماینده وارد مجلس شوند، مشخص شده، اما در مورد ریاست جمهوری اینگونه نبود و ما می دیدیم در گذشته در زمان ثبت نام ها یک حالت تمسخرآمیزی ایجاد می شد و این مسئله مورد سواستفاده رسانه های بیگانه هم قرار می گرفت.

وی گفت: مجلس چندباری تلاش کرد که این وضعیت را سامان دهد ولی به نتیجه نرسید و از آنجایی که تفسیر قانون اساسی بر اساس اصل ۹۸ قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است، شورا هم به این موضوع ورود پیدا کرد. 

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اختیارات فراوان رئیس جمهور، تصریح کرد: رئیس جمهور بعد از رهبری عالی ترین مقام کشور است. این که برخی در دوران اصلاحات یا الان می گویند رئیس جمهور اختیار ندارد، درست نیست. اگر اینگونه است پس چرا الان از همین اصلاح طلبان 14 نفر هستند که برای نام نویسی در انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده اند؟

حسینی یادآور شد: کجای دنیا به اپوزیسیون خودشان اجازه حضور در قدرت را می دهند؟ حالا در کشور ما به دلیل آزادی هایی که هست اینها هر حرفی می خواهند می زنند ولی این دلیل نمی شود با چنین اقداماتی که عیله نظام داشته اند برای انتخابات هم داوطلب شوند.

وی گفت: برخی افراد در انتخابات مجلس هم تائید صلاحیت نشدند، حال توقع دارند برای ریاست جمهوری تائید شوند؟ ایشان چه سابقه اجرایی کلانی در کشور داشته اند؟

وزیر اسبق ارشاد افزود: شورای نگهبان به دلیل قانون نمی تواند دلیل ردصلاحیت افراد را بگوید ولی این درست نیست که برخی افراد که ممکن است به دلیل مسائل اخلاقی و اقتصادی رد صلاحیت شده اند، بگویند که ما به دلیل انتقاداتی که داریم ردصلاحیت شدیم! یا اینکه نمی شود با مظلوم نمایی ردصلاحیت خودشان را به پای ابلاغیه شورای نگهبان بگذارند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ادامه داد: این نشان از بی تقوایی برخی افراد است که می دانند برای چه ردصلاحیت شدند ولی با این حال سعی می کنند فضا را متشنج کرده و شورای نگهبان را تضعیف کنند. از سوی ممکن است صلاحیت برخی احراز نشده باشد، ولی گاهی اینها سعی می کنند حاشیه سازی کنند.

استاد دانشگاه تهران با انتقاد از بخش هایی از سخنان اخیر وزیر کشور تصریح کرد: شورای نگهبان در انتخابات نظارت استصوابی دارد و اگر نکته ای را اعلام کند وزارت کشور موظف است به آن عمل کند و به نوعی شورای نگهبان در موضوع انتخابات بر وزارت کشور اشراف دارد و وزارت کشور و هیات های اجرایی باید به نکاتی که شورای نگهبان اعلام می کنند عمل کند.

حسینی گفت: برخی سیاسیون در دولت احساس می کنند اقبالی در کشور ندارند و می دانند به دلیل عملکرد دولت در این ۸ سال مردم از اینها ناراحت هستند، برای همین به دنبال مظلوم نمایی و تاثیرگذاری در انتخابات به نفع خودشان هستند.

وی یادآور شد: خواسته رهبر انقلاب این است که انتخابات با حضور گسترده و پرشور مردم برگزار شود، و بعد هم مسئله انتخاب اصلح مطرح است. اساتید هم می توانند در این مسیر مردم را به حضور در انتخابات و انتخاب فرد اصلاح دعوت کنند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان گفت: انتظار داریم اساتید تحولات را رصد کنند و مراقب شایعات باشند. باید یک نوع بصیرت افزایی صورت گیرد و انشاءالله با تلاش همه انتخابات با شکوهی داشته باشیم و انتخاب اصلح صورت گیرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول