اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

داس بی‌تدبیری بر پیکر هزار اصله درخت تاغی/ با متخلفان برخورد قانونی می‌شود

بدون شک نهال‌کاری مهم‌ترین اقدام در راستای جلوگیری از گرد و غبار است اما نابودی هزار اصله درخت تاغ در منطقه‌ سجزی اصفهان، منطقه‌ای که کانون گرد و غبار است، در روزهای اخیر چالش‌آفرین شده است.

داس بی‌تدبیری بر پیکر هزار اصله درخت تاغی/ با متخلفان برخورد قانونی می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نگهداری و توسعه فضای سبز به عنوان یکی از ملزومات شهری نیازمند مدیریت نهادهای ذیربط و مشارکت عمومی است، بی شک یکی از مطالبات اصلی مردم حفظ فضای سبز موجود است، اما هر از چند گاهی خبرهایی مبنی بر قطع درختان به دست شهروندان و یا حتی سازمان‌ها و ارگان‌ها شنیده می‌شود.

روز گذشته بود که خبر قطع هزار اصله درخت تاغ در جنگل‌های دست کاشت محدوده سجزی در شرق شهرستان اصفهان منتشر شد. این درخت‌ها توسط اداره راهداری شهرستان اصفهان از ریشه درآورده شدند و در ادامه با حضور مأموران یگان حفاظت منابع طبیعی کار متوقف می‌شود.

 

در سال‌های اخیر، بحران ناشی از ورود ریزگردها در استان اصفهان یکی از ملموس‌ترین حوادث طبیعی انسانی مؤثر در زندگی روزمره شهروندان و اقتصاد این منطقه بوده است. کاهش نزولات جوی، خشکسالی، وزش بادهای شدید، حساس بودن خاک به فرسایش بادی از جمله عوامل طبیعی هستند که ریزگردها را پراکنده می‌کنند. استفاده بی‌رویه از منابع آبی، تخریب مراتع و جنگل‌ها، احداث سدها و گسترش صنایع آلوده کننده از فعالیت انسان‌هاست که منجر به تولید ریزگردها می‌شود.

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان کانون‌های گرد و غبار به سه درجه تقسیم بندی شده که منطقه سگزی، انارک در اولویت این مناطق بیابانی جا گرفته است.

منطقه سجزی در گذشته نه چندان دور دارای مرغزار و چمنزارهای طبیعی بوده ولی خشکسالی، برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب‌های زیرزمینی، شور شدن آب‌های سطحی و زیرزمینی، بهره‌برداری غیراصولی از اراضی گچی و رهاسازی معادن، از بین رفتن سنگفرش حفاظتی سطح خاک، این دشت را در مدت زمان کوتاهی به یکی از کانون‌های اصلی تولید ریزگردها تبدیل کرده است.

در داخل استان اصفهان ۱۶ کانون گرد و غبار در وسعت یک میلیون و ۹۲ هزار هکتار وجود دارد و علاوه بر آن خشکی بستر زاینده‌رود و عدم کشت در اراضی اطراف این رودخانه و خشک بودن تالاب بین‌المللی گاوخونی منجر به فعال شدن کانون‌های گرد و غبار محلی در هنگام وزش باد می‌شود.

امسال برای کنترل کانون‌های گرد و غبار مقرر است که ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار نهال‌کاری، ۵۰۰ کیلومتر بادشکن غیرزنده و مدیریت روان آب‌ها ۵ هزار هکتار انجام شود و برای حفاظت جاده‌ها در برابر گرد و غبار ۴۰ کیلومتر از مسیر نائین انارک با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد تومان و میسر آران و بیدگل ۲۰ کیلومتر عملیات تله رسوب‌گیر اجرا شود.

 

بدون شک نهال‌کاری مهم‌ترین اقدام در راستای جلوگیری از گرد و غبار است اما نابودی هزار اصله درخت تاغ در منطقه‌ سجزی، منطقه‌ای که کانون گرد و غبار است، نشان از بی‌تدبیری متولیان این اقدام است.

با متخلفان قطع درختان تاغ برخورد قانونی می‌شود

علیرضا طاهری، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به قطع درختان تاغ اظهار داشت: طبق برآورد‌ها بیش از هزار اصله درخت و درختچه تاغ در بیابان و بین جاده در واقع جایی که درختان توسط منابع طبیعی به خاطر کنترل ریزگردها و بیابان‌زدایی کاشته و آبیاری شده، قطع شده است.

وی با بیان اینکه به هنگام مشاهده این تخلف کار را متوقف کردیم و علیه راننده گریدر که از پرسنل اداره راه شهرستان اصفهان بود، تشکیل پرونده شد و در حال طی روند قضایی است، افزود: اگر بخواهند شانه خاکی سمت راست جاده و حتی بوته و گونه‌های گیاهی در کنار جاده را قطع کنند باید با منابع طبیعی هماهنگی کنند، اما اداره راه شهرستان اصفهان هیچ هماهنگی انجام نداده و لاین وسط که باید درخت‌کاری شده باشد را قطع کرده است.

 

طاهری با بیان اینکه با متخلفان برخورد می‌شود و یگان حفاظت منابع طبیعی علیه آن‌ها تشکیل پرونده می‌دهد، گفت: با توجه به اینکه این موضوع مصداق جرم را دارد حتماً برخورد قضایی انجام می‌شود و رأی علیه متخلف یا متخلفان صادر می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی استان اصفهان با تأکید بر اینکه منابع طبیعی ثروت ملی و سرمایه‌ای است که برای زمان حال و آیندگان بسیار اهمیت دارد، بیان کرد: اگر این سرمایه تخریب شود جامعه و خلایق متضرر می‌شوند، باید گفت افزایش ریز گردها در اصفهان همین برداشت‌های بی‌رویه خاک و گیاهان و کوره‌های آجرپزی در شرق اصفهان است که در حال حاضر با یک نسیم کوچک طوفان شن بر پا می‌شود.

وی با اشاره به آتش‌سوزی‌هایی که به خاطر سهل‌انگاری گردشگران و کشاورزان و یا افراد مغرض انجام می‌شود، افزود: با توجه به اینکه امسال سال خشکی است و مراتع در حال خشک شدن است، احتمال حریق وجود دارد و توصیه می‌شود سهل انگاری نسبت به خاموش کردن آتش انجام نشود و افراد از خاموش شدن آتش اطمینان پیدا کنند.

طاهری ادامه داد: در طول ۲ سال گذشته بیش از هزار و ۲۰۰ تن چوب جنگی بلوط را کشف کرده‌ایم که نشان دهنده این است که سوداگران به دنبال منفعت‌جویی هستند، همه آحاد مردم و دوستداران طبیعت باید همکاری کنند و تخلفات را به حفاظت منابع طبیعی با شماره تلفن ۱۵۰۴ اطلاع‌رسانی کنند، منابع طبیعی با همکاری نیروی انتظامی و دادگستری با متخلفانی که به اراضی ملی دست درازی می‌کنند، قاطعانه برخورد خواهد کرد.

احیای دوباره درختان سگزی به دست اداره راه اصفهان

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره این حادثه گفت: با توجه به پیگیری‌های انجام شده، اداره راه طرحی به نام شانه‌سازی و تیغ زنی راه‌ها با هدف ایمنی راه‌ها است که در اکثر مناطق استان این طرح اجرا شده است.

وی ادامه داد: اداره راه سال گذشته هزار کیلومتر شیب شیروانی و شانه‌سازی راه‌ها را انجام داده است و با این هدف هم در منطقه سگزی در بین دو باند برای نمایان کردن تابلوهای جاده به وسیله گریدر این شاخه‌زنی را انجام داده‌اند که تعدادی از درختان قطع و تعدادی آسیب دیده‌اند.

شیشه‌فروش خاطرنشان کرد: بلافاصله کار متوقف شد و هماهنگی‌های لازم بین منابع طبیعی و اداره راه اصفهان برای احیای دوباره این مکان انجام شده است تا دوباره با تشخیص اداره منابع طبیعی درختان جدید جایگزین درخت‌های قطع شده، شوند.

به گزارش فارس، سطح استان اصفهان ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار است که حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از آن بیابانی است، اصفهان هم‌مرز با کویر مرنجاب قم و سمنان، کویر یزد در منطقه انارک و جندق و خراسان جنوبی است.

استان اصفهان تحت تأثیر کویرهای مشترک با دیگر استان‌ها است و به هم دلیل و قرار گرفتن در اقلیم خشک و نیمه خشک شرایط گرد و غبار را دارد، تاکنون مطالعات  یک میلیون و ۹۰ هزار هکتار از بیابان‌های استان اصفهان انجام شده و ۱۶ کانون گرد و غبار شناسایی شده است.

خسارت سالیانه کانون‌های گرد و غبار در بخش‌‍‌های مختلف بالغ بر ۳۹ میلیارد تومان برآورد شده است، در سال‌های گذشته به منظور تثبیت شن‌های روان و بیابان‌زدایی ۱۰۸ هزار هکتار درخت در شهرستان‌های بیابانی استان شامل اردستان، آران وبیدگل، کاشان، خوروبیابانک، کاشان، اصفهان، نائین، برخوار و نطنز کاشت شده است و بیشتر آن گونه‌های گیاهی مقام به خشکی و شوری هستند.

با توجه به اقلیم خشک اصفهان و وسعت بیابانی آن و شناسایی ۱۶ کانون گرد و غبار اهمیت نهال‌کاری و حفظ درختان بیش از هر زمان دیگری در این استان احساس می‌شود و شایسته است هر اقدامی در راستای هرس و قطع درختان قبل از اجرا با اداره منابع طبیعی هماهنگ شود، نتیجه و ضرر این اقدامات در آینده‌ای نه چندان دور در استان آشکار می‌شود.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ص۳۰/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول