اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

خطیب‌زاده: تیم مذاکره کننده در وین تصمیم گیر نیست/ نگران برخی تحولات در افغانستان هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که تیم مذاکره کننده ایرانی در وین تصمیم گیر نیست و تصمیمات همه در تهران اتخاذ می‌شود، گفت: تیم ایرانی در چارچوب سیاست‌های عالیه نظام و دستورالعمل‌هایی اجرایی تهران عمل کرده و گزارشات را روزانه به مراجع ذیربط ارسال می‌کند.

خطیب‌زاده: تیم مذاکره کننده در وین تصمیم گیر نیست/ نگران برخی تحولات در افغانستان هستیم

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران داخلی و خارجی پاسخ داد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این نشست پیشاپیش فرارسیدن عید سعید فطر را تبریک گفت.

* دعوت از ظریف برای سفر به سوریه

خطیب‌زاده به گفت‌وگوی علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه با نماینده سوئد در امور یمن و گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه سوریه با ظریف اشاره کرد و گفت:‌ دعوتی از وزیر خارجه ایران برای سفر به دمشق انجام شد که ظریف پذیرفته است.

* یادداشت اعتراضی ایران به سفارت عراق/ محکومیت تعرض به اماکن دیپلماتیک ایران در عراق

وی در پاسخ به سؤالی درباره اقدام شب گذشته در تعرض به سرکنسولگری ایران در کربلا خاطرنشان کرد: متاسفانه دیشب عده‌ای تعرضی به سرکنسولگری ایران در کربلا داشتند که از همان ابتدا با مراجع ذیربط در عراق توسط سرکنسولگری و همچنین سفارت ایران در بغداد ارتباط گرفته شد و نیروهای امنیتی و پلیس با عده‌ای که به صورت ناشناس تعرض کرده بودند، برخورد کردند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک خود در عراق را شدیدا محکوم می‌کند و در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ امیدوار است دولت عراق به تعهداتش در حفاظت و صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران با کمال دقت عمل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: وزارت امور خارجه دیشب یادداشت اعتراضی را به سفارت عراق در تهران تسلیم کرد و انتظار ما از دولت عراق این است که به وظایفش به احسن وجه عمل کند.

* مسئولیت جزایی و قضایی عاملان ترور سردار شهید قاسم سلیمانی

خطیب‌زاده همچنین درباره گزارش یاهونیوز درباره نحوه ترور شهید سلیمانی و دست داشتن رژیم صهیونیستی و کردستان عراق در این اقدام تروریستی نیز اظهار داشت: مسیر پیگیری‌های پرونده ترور شهید سلیمانی در قوه قضاییه، مجامع بین‌المللی و مسیرهایی که می‌شود پیگیری کرد و در گفت‌وگوهای دوجانبه سیاسی و امنیتی و حقوقی با دولت عراق پیگیری‌ می‌شود. بسیاری از این گزارش‌ها بر ما پوشیده نیست. راستی آزمایی آن هم در مراجع خود یا انجام شده یا در حال انجام است.

وی افزود: موضع ما همان است، همه آنهایی که مستقیم یا غیرمستقیم در هر کشوری که در این ترور ناجوانمردانه و بزدلانه مشارکت داشته باشند، قطعا مسئولیت کیفری، جزایی و قضایی دارند و مراجع ذیربط در مسیرهای خودش برخوردهای لازم را در دستورکار دارند.

*  تیم مذاکره کننده تصمیم گیر نیست و تصمیمات همه در تهران صورت می‌گیرد

خطیب‌زاده درباره اظهارات عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه درباره احتمال تمدید توافق با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: آن‌چه عراقچی گفتند این است که قانون مجلس الزام آور است و توافقی که بین ایران و آژانس برای ۲۱ می بوده همه از آن مطلع هستند و طبیعی است که ما چون عجله‌ای برای به سرانجام رساندن گفت‌وگوهای وین نداریم و ضمن این‌که اجازه نخواهیم داد که این گفت‌وگوها فرسایشی شود، در عین رعایت سرعت لازم کار را جلو می‌بریم. نمی‌خواهیم هیچ تاریخی مانع از این شود که به صورت دقیق دستورالعمل‌های اجرایی تهران برای تیم مذاکره کننده عملیاتی شود.

 

 

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: ایشان نکته‌ای که در آن مصاحبه گفت این است که یکی از انتخاب‌ها بعد از ۲۱ می می‌تواند این باشد که با همکاری دو طرف در صورتی که مسیر درست در گفت‌وگوها ادامه داشته باشد و تهران هم با این موضوع موافقت داشته باشد، این است که این توافق  به نوعی تمدید شود.

وی یادآور شد: طبیعی است که تیم مذاکره کننده تصمیم گیر نیست و تصمیمات همه در تهران اتخاذ می‌شود.

* نگران برخی تحولات در افغانستان هستیم/ برای افغانستان آینده‌ای آباد، آزاد و باثبات آرزومندیم

وی درباره اقدام تروریستی اخیر در دبیرستانی در کابل و همچنین انفجار در یک اتوبوس در افغانستان و اهداف دور جدید حملات تروریستی در افغانستان که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز گفت: پرپر شدن این جان‌ها و دختران افغانستان که معصومانه و مظلومانه با زبان روزه در ماه مبارک رمضان قربانی خشونت تکفیری‌ها شدند، دل و جان آدم را به درد می‌آورد. داغدار افغانستان هستیم. متاسفانه وقایعی که در یک سال گذشته به ویژه رخ داده و در چند هفته گذشته تشدید شده، مار را ناراحت می‌کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: اتفاقات افغانستان را از نزدیک پیگیری می‌کنیم و نگران برخی از این تحولات هستیم. ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان این حمله وحشیانه به این مدرسه و همدردی با مردم و دولت افغانستان، فکر می‌کنیم زمان آن رسیده که از فضای برادری استفاده شود و در مقابل این تفکر افراطی و گرو‌های داعشی و تکفیری همه متحد شوند و به صورت یکپارچه عمل کنند.

وی افزود: برای افغانستان آینده‌ای آباد، آزاد و باثبات آرزومندیم که تنها از مسیر گفت‌وگوهای اصیل بین گروه‌های افغانستانی و دولت افغانستان رخ می‌دهد. دولت ایران هم همواره آماده بوده که این گفت‌وگوها را تسهیل کند و هر کمکی که در اجرایی شدن این روند اصیل ممکن است کمک کند، فراهم کند. امیدواریم شاهد روزهای بهتری در افغانستان باشیم.

* تیم مذاکراتی گزارشات را روزانه به مراجع ذیربط ارسال می‌کند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره مذاکرات وین و در جریان قرار گرفتن نمایندگان مجلس از روند گفت‌وگوها نیز گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوهای فنی در وین کاملا روشن است و در چارچوب سیاست‌های عالیه نظام و دستورالعمل‌های اجرایی تهران، تیم مذاکراتی عمل می‌کند و گزارشات را به صورت روزانه به مراجع ذیربط ارسال می‌کند. شورای عالی امنیت ملی که رئیس مجلس نیز عضوی از آن است در جزییات کامل گفت‌وگوها قرار دارد و اساسا دستورالعمل‌ها را شورای عالی امنیت ملی به تیم مذاکراتی می‌دهد و رئیس مجلس هم حتما همکاران خود را در خصوص این فرآیند مطلع می‌کند.

وی افزود: وزیر امور خارجه نیز در کمیسیون امنیت ملی حضور داشت و توضیحات مبسوطی را به نمایندگان ملت دادند.

 

 

* منتظر آن روز هستیم که واشنگتن تصمیم بگیرد

خطیب‌زاده درباره اظهارات مطرح شده به نقل از مقامات آمریکایی مبنی بر این‌که واشنگتن فقط تحریم‌های برجامی را برمی‌دارد، اظهار داشت: تهران تصمیم خودش را سال ۲۰۱۴ گرفت و بر همان تصمیم تا امروز باقی است. در خصوص دور جدید گفت‌وگوهای فنی مجددا تهران صریح و شفاف گفته که اگر همه تحریم‌ها برداشته شود و انتفاع ایران از رفع تحریم‌ها راستی آزمایی شود، قطعا ایران به همه تعهداتش منطبق بر برجام نه بیش و نه کم عمل خواهد کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: این تصمیمی است که واشنگتن نگرفته و همچنان دل در گرو میراث مسموم و شوم دولت قبلی آمریکا و دولت ترامپ دارد. دولت بایدن باید تصمیم بگیرد که آیا همچنان می‌خواهد دل در گرو میراث شکست خورده فشار حداکثری داشته باشد، یا دوست دارد از آن فاصله بگیرد و به تعهداتش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام برگردد. 

وی گفت:‌ برای واشنگتن تصمیم سختی نیست اگر بتواند قبول کند که به حقوق بین‌الملل و امضای خودش پایبند باشد. ما منتظر آن روز هستیم که واشنگتن این تصمیم را بگیرد. بازگشت آمریکا به برجام کاملا به خود آمریکا برمی‌گردد، صد در صد آن براساس اراده و اقدام آمریکا خواهد بود. منتظر می‌مانیم که این اقدام را ببینیم و راستی آزمایی کنیم.

* تایید مذاکرات ایران و عربستان

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات یکی از مقامات سعودی و تایید مذاکرات ایران و عربستان نیز بیان کرد:‌ هدف گفت‌وگوها هم دوجانبه و هم منطقه‌ای بوده است. ما همواره از این گفت‌وگوها در هر شکل و سطحی استقبال کردیم و سیاست جدید ما نیست ولی اجازه دهید منتظر بمانیم و نتیجه گفت‌وگوها را ببینیم و براساس نتایج قضاوت کنیم. شاید الان زود باشد درباره جزییات مذاکراتی و گفت‌وگوها صحبت کنیم.

* تنش زدایی در روابط بین دو کشور بزرگ اسلامی در منطقه خلیج فارس به نفع دو ملت و منطقه است

وی در پاسخ به سؤالی درباره گفت‌وگوهای ایران و عربستان و آیا چرخش موضع عربستان ظاهری نیست؟ بیان کرد:‌ در روابط بین‌الملل بیش از آن‌که به نیت‌خوانی و نیت‌ها بپردازیم به ارزیابی عملکردها می‌پردازیم.

خطیب‌زاده ادامه داد: قطعا تنش زدایی در روابط بین دو کشور بزرگ اسلامی در منطقه خلیج فارس به نفع دو ملت و منطقه است. به عنوان کشوری مسئول فکر می‌کنیم که باید همواره از رفع کدورت‌ها و موضوعات بین دو کشور استقبال کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم با تغییر فضایی که می‌بینیم به مفاهمه معناداری برای روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای برسیم و تمامی مساعی جمیله خود را در این زمینه به کار خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مذاکرات ایران و عربستان و تداوم آن بیان کرد: هدف این گفت‌وگوها هم مسائل دوجانبه و هم منطقه‌ای است و درباره جزییات آن در فضای عمومی صحبت نمی‌شود. باید منتظر نتیجه باشیم.

*  در وزارت امور خارجه هیچ منبع آگاهی نداریم

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به سؤالی درباره انتشار برخی اخبار به نقل از منابع آگاه از سوی برخی رسانه‌ها و این‌که به نظر می‌رسد آنها به دنبال سنگ اندازی هستند، گفت: وزارت امور خارجه به خاطر جایگاه حرفه‌ای خود در مسائل داخلی کمتر دخالت می‌‌کند و معروف است به صبر و شکیبایی در قبال این گونه مسائل.

وی تصریح کرد: ما در وزارت امور خارجه هیچ منبع آگاهی نداریم و هرگونه منبع آگاهی با هر نیتی که استفاده شود، قطعا و یقینا همه رسانه‌ها بدانند وزارت امور خارجه نیست و ما در وزارت خارجه مواضع مان صریح و نشان دار است و این را در رفتار حرفه‌ای وزارت خارجه در سالیان گذشته همواره دیده‌اند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی یادآور شد: البته به بازی‌های رسانه‌ای باید خود اهالی رسانه‌ بپردازند. انتظار جدی ما از رسانه‌ها این است که مثل همیشه همراه مردم و مصالح عالیه مردم باشند و قطعا آن‌چه دستورالعمل‌ها برای تیم مذاکراتی باشد ما در همان مسیر حرکت می‌کنیم. مدیریت انتظارات دو سو دارد یکی مدیریت انتظارات در خصوص نتیجه مذاکرات در حوزه رفع تحریم‌هاست و همچنین به دوستان دیگر عرض می‌کنم باید مدیریت انتظارات در حوزه هسته‌ای را دوستان داشته باشند که در فضای آرامش کار را جلو ببریم. موضوع پرونده هسته‌ای پرونده امنیت ملی است و در سطح فرادستگاهی پیگیری می‌شود و رسانه‌ها هم در همین مسیر ان‌شاءالله کمک خواهند کرد.

 

 

* ایران تنها حضور دیپلماتیک در یمن دارد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره خبر منتشر شده مبنی بر توقیف یک کشتی حامل سلاح در شمال دریای عرب که به سمت یمن در حال حرکت بوده و ادعای ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکایی‌ مبنی بر این‌که این کشتی متعلق به ایران بوده است نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران تنها حضور دیپلماتیک در یمن دارد و این گزارش‌ها به هیچ وجه تایید نمی‌‌شود.

* آمریکا در چارچوب تعهداتش بخش عمده‌ای از آن چیزی را که باید انجام دهد و ما برای آمریکا قطعا لازم، ضروری و الزام آو می‌دانیم، تا امروز قبول کرده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اظهارات عباس عراقچی مبنی بر آمادگی آمریکایی‌ها برای رفع بخش بزرگی از تحریم‌ها و این‌که این کدام بخش از تحریم‌ها را شامل می‌شود؟ گفت: گفت‌وگوها در وین چون وارد فاز نگارش در حوزه هسته‌ای و رفع تحریم‌ها شده است و همچنین کارگروه سوم که کارش به صورت آرام‌تری پیگیری می‌شود. با دقایق و جزییات مختلفی روبرو است و این سیالیت و جزییات اجازه نمی‌دهد که در فضای عمومی وارد اعلان شویم، چون گفت‌وگوها در حال جریان است و هر روز به نتیجه متفاوتی می‌رسد.

خطیب‌زاده درباره این‌که گفت‌وگوها در بحث رفع تحریم‌ها در چه مرحله‌ای است نیز ادامه داد: آمریکا در چارچوب تعهداتش بخش عمده‌ای از آن چیزی را که باید انجام دهد و ما برای آمریکا قطعا لازم، ضروری و الزام آور می‌دانیم، تا امروز قبول کرده است. آن بخشی را که قبول نکرده اعلام کرده‌ایم همه مواردی که در لیست جمهوری اسلامی ایران است از نظر ما تحریم‌هایی است که برای از بین بردن برجام و از بین بردن انتفاع ایران از برجام بوده است. لذا فارغ از این‌که بخشی،گروهی و بعضی از اشخاص و برچسب‌های مختلف باشد، نظر خود را قطعی گفته‌ایم و همچنان با جدیت آن را دنبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: پنهان و پوشیده نیست که اختلافات جدی در این حوزه داریم. هم با کمیسیون مشترک برجام در حال گفت‌وگو هستیم و هم تهران در حال بررسی این موضوع است. گزارش‌ها در تهران بررسی می‌شود و هر روز مواضع به اطلاع تیم مذاکراتی می‌رسد و آنها کارها را پیگیری می‌کنند.

وی گفت: انتظار ما این است که دستورالعمل‌هایی که در تهران صادر می‌شود، دوستان به عنوان چارچوب عمل تیم مذاکراتی در وین به آن توجه کنند.

* حکم صادره دادگاه درباره اسدی از نظر ما هیچ مشروعیتی ندارد

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار خبرگزاری فارس درباره اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک گفت: بازداشت ایشان از همان ابتدا غیرقانونی و نقض کنوانسیون ۱۹۶۱ وین برای مصونیت‌های دیپلماتیک بود. کل فرآیند قضایی فاقد مشروعیت لازم است و از ابتدا گفتیم آن را خلاف مقررات و حقوق بین‌الملل می‌دانیم و بدعت بسیار خطرناکی است که این کشورها گذاشته‌اند.

وی افزود: حکم صادره دادگاه از نظر ما هیچ مشروعیتی ندارد و به رسمیت شناخته نمی‌شود. تمامی کشورهایی که در این موضوع دخیل بودند را مسئول می‌دانیم و معتقدیم هر چه زودتر آقای اسدی باید از حقوق دیپلماتیک خود برخوردار شود. اتفاق جدیدی نیفتاده و به جهت این‌که این حکم و فرآیند قضایی فاقد مشروعیت بوده، آقای اسدی و وکیلش اعتراضی به این حکم ندارد و معتقدیم دولت بلژیک موضع ایران که در فضای شفاف منتقل شده را می‌داند.

*  آقای ذوالنوری نظرات شخصی خودش را بیان می‌کند

خطیب‌زاده در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص این‌که فایل صوتی ظریف باعث شده روسیه و چین هم پشت تیم مذاکره کننده ما را خراب و خالی کنند، نیز گفت: آقای ذوالنوری نظرات شخصی خودش را بیان می‌کند. البته این نظرات شخصی زاویه جدی با اتفاقاتی که در وین در حال جریان است، دارد. ایشان به عنوان نماینده ملت نظر شخصی خود را گفته است.

* سفر ظریف به امارات در دستورکار بوده

وی درباره سفر ظریف به امارات نیز بیان کرد: با امارات روابط دیپلماتیک داریم و هیچ وقت روابط دیپلماتیک ما قطع نشده و یکی از شرکای اصلی تجاری ما در منطقه است و در یک سال گذشته گفت‌وگوهای مختلفی در سطوح مختلف بین دو کشور برقرار بوده است. سفر ظریف در دستورکار بوده و موقعی که این فضا مهیا شود این سفر را انجام خواهد داد.

 

 

* از همه ظرفیت خود برای تسهیل گفت‌وگوهای بین الافغانی استفاده کردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره روند تحولات افغانستان  و نگاه ایران به اجلاس استانبول عنوان کرد: امنیت ملی افغانستان بسیار ارتباط نزدیکی با امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دارد و تحولات این کشور را با دقت و جزییات پیگیری می‌کنیم.

به گزارش فارس، وی افزود:‌ حضور چندین میلیون تبعه افغان در ایران و سرمایه‌گذاری‌های جدید ایران طی سال‌های گذشته برای صلح و ثبات در افغانستان، همه زمینه این است که کنشگری فعال باشیم. البته از همه ظرفیت خود برای تسهیل گفت‌وگوهای بین الافغانی استفاده کردیم. تلاش کردیم گفت‌وگوهای اصیل بین الافغانی را فراهم کنیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: هنوز هم معتقدیم تنها راه یک افغانستان آباد و با ثبات دائمی یک دولت فراگیر با خواست مردم افغانستان است. فکر نمی‌کنیم که هیچ بازیگر منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این حق را دارد که برای آینده سیاسی مردم با غرور فهمیده افغانستان تصمیم بگیرد. این موضع همیشگی ما بوده است و همواره در کنار مردم و دولت افغانستان بودیم که این گفت‌وگوها را تسهیل کنیم. البته گزارش‌هایی که این روزها دریافت می‌کنیم، گزارش‌های خوبی نیست.

خطیب‌زاده ادامه داد: نماینده ویژه ایران به طور دائم با مقامات افغانستان و دیگر کشورها در تماس است و امیدواریم از بحران دیگر در افغانستان با کمک گروه‌های افغانستانی جلوگیری کنیم.

* با دقت در حال پیگیری اتفاقات در سرزمین‌های اشغالی هستیم

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه درباره تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی اظهار داشت: با مردم مظلوم فلسطین ابراز همبستگی می‌کنیم. جهان اسلام بیش از هر زمان دیگری به صورت یکپارچه باید به ددمنشی و سبُعیت رژیم صهیونیستی پاسخ دهد.

وی ادامه داد: سازمان ملل در کنار سازمان‌های دیگر بین‌المللی مسئولیت قطعی دارد که با این تجاوزات برخورد جدی کند. هر چند ماهیت این رژیم اشغالگر خونریزی و خونخواری است و این ماهیت تنها از طریق برخورد مشترک و یکپارچه کشورها و مراجع بین‌المللی قابل کنترل است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: با دقت در حال پیگیری اتفاقات در سرزمین‌های اشغالی هستیم.

 

 

* برجام پلاس و برجام ماینس را نمی‌پذیریم

وی همچنین در پاسخ به سؤالی درباره تحریم‌هایی که باید برداشته شود نیز گفت: آن‌چه باید تعلیق یا برداشته شود، در برجام آورده شده است. ما مذاکره مجددی برای متن جدیدی در برجام نداریم. ما نه برجام پلاس و نه برجام ماینس را می‌پذیریم. آن‌چه در برجام نوشته و یک بار مذاکره شده همان مسیری است که با قاطعیت در گفت‌وگوهای وین پیگیری کردیم و طبیعی است تمام اختلافات ما برای انطباق اقدامات آمریکا در رفع موثر همه تحریم‌هاست نه رفع تحریم‌ها بر روی کاغذ.

خطیب‌زاده ادامه داد: این‌که دولت آمریکا در سیاست داخلی خود از چه مسیری رفع موثر تحریم‌ها را انجام می‌دهد، موضوع ما نیست. موضوع ما این است که باید رفع موثر تحریم‌ها را ببینیم و راستی آزمایی کنیم و بعد آن وقت ما اقدامات جبرانی خود را متوقف خواهیم کرد. آن‌چه در برجام آمده نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم معیار ما برای گفت‌وگوهاست.

* درباره گزارش‌های رسانه‌ای بی نام و نشان اظهارنظر نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص خبر منتشر شده مبنی بر اعزام نیرو از سوریه به یمن توسط ایران نیز بیان کرد: درباره گزارش‌های رسانه‌ای بی نام و نشان اظهارنظر نمی‌کنیم. درباره یمن تأکید می‌کنم حضور ما حضور دیپلماتیک برای رفع آلام مردم یمن است و قطعا مسیر حل موضوع یمن تنها یک مسیر سیاسی و دیپلماتیک است.

وی افزود: یمن راه‌حل نظامی ندارد و ما این را از همان ابتدا با طرح چهار ماده‌ای خودمان اعلام کرده و سیاست‌مان همان است که بارها اعلام کردیم.

* آمریکا باید تصمیمی سیاسی را در واشنگتن بگیرد/مسیر بسیار قابل توجهی در تفاهم و توافق برداشته شده

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این‌که مشکل اصلی که در حال حاضر در مذاکرات وین است و مانع از رسیدن به توافق است، چیست؟ اظهار داشت: آمریکا باید تصمیمی را در واشنگتن بگیرد و یک تصمیم سیاسی است که دولت بایدن باید بگیرد که آیا می‌خواهد به برجام کاملا متعهد باشد یا از میراث تحریم‌های ترامپ دفاع کند. این تصمیم سیاسی است و منتظر هستیم که دولت بایدن این تصمیم سیاسی را بگیرد و تعهد خود را اعلام کند.

خطیب‌زاده ادامه داد: در حوزه‌های فنی چون باید دقیق باشیم، گفت‌وگوها از سختی خاص خودش برخوردار است. 

وی افزود: مسیر بسیار قابل توجهی در تفاهم و توافق برداشته شده و از نظر ما آن‌چه باقی مانده هم می‌تواند سهل و هم سخت باشد. سخت خواهد بود مسیر طولانی خواهد بود اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را در واشنگتن نگیرد و از منظر و لنز خود حتما این مسیر طولانی خواهد بود. سهل خواهد بود اگر یک بار برای همیشه تصمیم بگیرد که از سیاست شکست خورده ترامپ فاصله بگیرد. در حوزه رفع تحریم‌ها و هسته‌ای اختلافاتی داریم که با این تصمیم سیاسی در واشنگتن بسیاری از آن قابل حل است. 

* ظریف درباره انتخابات اظهارنظر کرده و همه شنیده‌اند

به گزارش فارس، خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره این‌که آیا ظریف برنامه‌ای برای حضور در انتخابات دارد؟ اظهار داشت: من سخنگوی وزارت امور خارجه هستم و آقای ظریف در موضوعات شخصیشان خودشان اظهارنظر می‌‌کند. ایشان اظهارنظر کرده و همه جامعه هم شنیده‌اند.

* گمانه‌زنی‌هایی که من ورود نمی‌کنم 

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره نشست روز گذشته کمیسیون امنیت ملی با ظریف و اظهارات برخی نمایندگان درباره استیضاح وزیر امور خارجه نیز گفت: جلسه دیروز مبتنی بر سؤالات نمایندگان درباره فایل صوتی و مذاکرات وین بود و ظریف نیز پاسخ داد. بیش از این گمانه‌زنی‌هایی است که من ورود نمی‌کنم و مجلس از تمامی حقوق خودش برخوردار است.

 

 

* موضوع آب باید به موضوع همکاری تبدیل شود/ دولت مرکزی عراق طرف حساب ماست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره گزارش منتشر شده مبنی بر این‌که منطقه کردستان عراق اقدام به سدسازی در رودخانه زاب کرده است، گفت: موضوع آب بیش از این‌که به موضوع منازعه در منطقه ما شود، باید به موضوع همکاری تبدیل شود.

وی افزود: همواره از هر اقدامی که یکجانبه باشد و منافع کشورهای همسایه را در نظر نگیرد اجتناب کرده و دیگران را دعوت کردیم که چنین نکنند. البته در موضوع عراق، دولت مرکزی این کشور طرف حساب دولت ایران است و همواره گفت‌وگوهایی شده است.

خطیب‌زاده ادامه داد: درباره همکاری‌های آبی گفت‌وگوهای جدی داشتیم و گفت‌وگوهای جدی با همه کشورهای همسایه بوده و این گفت‌وگوها همچنان ادامه دارد. البته مسئولیت مستقیمی را وزارت نیروی ایران دارد و بخش‌های دیگر که آنها نیز درگیر این موضوعات هستند.

*  از هرگونه ابتکاری برای حل نهایی بحران یمن استقبال می‌کنیم

خبرنگاری درباره سفر امیر قطر به دعوت پادشاه عربستان و این‌که یکی از محورهای این سفر وضعیت یمن عنوان شده نیز اشاره کرد و نظر خطیب‌زاده را جویا شد که وی پاسخ داد: ما از هرگونه ابتکاری برای حل نهایی بحران یمن استقبال می‌کنیم. وضعیت یمن تراژیک شده و یک ملت در محاصره و در بیماری‌های فراگیر هستند و نیازمند آب و غذا و ملزومات اولیه هستند. قطعا هیچ یک از کشورهای اسلامی نباید به این وضعیت راضی باشند. هر چه زودتر دولت عربستان بپذیرد مسیر جنگی که رفته غلط بوده و به درد و رنج مردم یمن پایان دهد برای خود عربستان و منطقه بهتر است.

* واکنش به بیانیه گروه هفت

به گزارش فارس، خطیب‌زاده درباره برگزاری نشست گروه هفت به میزبانی انگلستان و صدور بیانیه‌ای در آن که به یکسری موضوعات درباره ایران اشاره شده بود از جمله این‌که ایران در وین با پرهیز از هرگونه تنش فضای لازم را برای گفت‌وگو فراهم کند و همچنین اشاره به برنامه موشکی و هسته‌ای ایران که سؤال یکی از خبرنگاران بود نیز گفت: این بیانیه‌ را دیدم. واقعا جای تأسف دارد در حالی که جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده که حرمت قطعی برای تولید، انباشت و استفاده از هرگونه سلاح کشتار جمعی از جمله هسته‌ای دارد، چنین اظهاراتی تبدیل به بیانیه می‌شود.

وی افزود: در فضایی که در وین شکل گرفته، این گونه بیانیه ها به هیچ وجه کمک کننده نیست و نافی فضایی است که الان در وین وجود دارد. گروه هفت و سران این کشورها فراموش کرده‌اند طرفی که از برجام خارج شد و سعی کرد قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را بی اعتبار و همه را به خاطر پایبندی به این قطعنامه تنبیه کند، شریک امروزشان و شریک دیروزشان آمریکا بود و همین کشورهای اروپایی در بی عملی مطلق با آمریکا در تروریسم اقتصادی آمریکا بر ضد ملت ایران در میانه فراگیری کرونا همراهی کردند و آمریکا با وقاحت کامل تلاش کرد که این فشار حداکثری را بر ضد ملت ایران اعمال کند. قطعا این یادآوری برای آنها خوب است و فکر می‌کنم حافظه‌شان آنقدر ضعیف نیست که یکی دو سال قبل را فراموش کرده باشند.

*   ایران در خصوص امنیت ملی خودش با هیچ کشوری اهل مصالحه نیست

خطیب‌زاده ادامه داد: همین امروز که در خدمت شما هستم هنوز تحریم‌ها و تروریسم اقتصادی آمریکا پابرجاست و هنوز کشورهای اروپایی به هیچ کدام از تعهداتشان ذیل برجام در رفع تحریم‌ها و انتفاع ایران از رفع تحریم‌ها عمل نکردند. در مورد موضوعات دیگری که در بیانیه پشت سر هم ردیف کردند، جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت ملی خودش با هیچ کشوری اهل مصالحه نیست. موشک‌های جمهوری اسلامی ایران و برنامه دفاعی ایران جزیی از سیستم دفاعی ایران هستند و واقعا هیچ تخلفی از قطعنامه ۲۲۳۱ در برنامه موشکی ایران نیست. قطعنامه ۲۲۳۱ کاملا روشن است و اقدامات ایران نیز در همین حوزه کاملا منطبق بر آن است.

وی افزود: بدترین رفتار استفاده ابزاری و سیاسی از موضوع و مفهوم عالی مثل حقوق بشر است که متاسفانه کشورهای اروپایی و آمریکا استاد در سوء استفاده از آن برای مطامع کوته بینانه سیاسی خودشان هستند. آن‌چه امروز در یمن، عراق و افغانستان و در کشورهای آفریقایی و در بسیاری از کشورهای دیگر رخ می‌دهد نتیجه حقوق بشر ساختگی همین کشورهاست که در قالب بمب، موشک و سلاح به این کشورها صادر کردند و امروز به دروغ داعیه دار حقوق بشر شدند. آنها را دعوت می‌کنم به بازنگری صادقانه در مواضع و رفتار خودشان.

* از گزارش های تایید نشده اجتناب کنید

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اخبار منتشر شده مبنی بر حمل بار توسط کامیون‌های ایرانی به قره باغ و واکنش‌های صورت گرفته در جمهوری آذربایجان نیز اظهار داشت: مرجع همه اخبار در این حوزه، یا وزارت امور خارجه ایران است یا سفارتخانه‌‌های ما در آذربایجان و ارمنستان. همه را دعوت می‌کنم در فضای همکاری که بین کشورها شکل گرفنه پس از جنگ و توافقات انجام شده، کمک کنند فضا حفظ شود و از هر گونه گزارش‌های تایید نشده اجتناب کنند.

*  داغدار اتفاقات افغانستان هستیم

خطیب‌زاده همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اوضاع کنونی در افغانستان خاطرنشان کرد: جای تأسف است که چنین فضایی را در افغانستان شاهدیم. دل همه به درد است و ما داغدار اتفاقات افغانستان هستیم. اگر تجاوز آمریکا به افغانستان و سال‌ها جنگ و خونریزی در این کشور نبود و اگر اقدامات مخربی که در افغانستان صورت گرفته نبود و اگر اجازه می‌دادند فضای افغانستان فضای اصیلی باقی بماند، کمتر شاهد این شرایط بودیم.

وی گفت: به عنوان کشور همسایه افغانستان همه تلاش خود را خواهیم کرد که شاهد شرایط بهتری در افغانستان باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول