اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نخست‌وزیر عراق: با نفوذ خارجی مقابله می‌کنیم/عراق به صحنه دیدار دشمنان تبدیل شده است

نخست‌وزیر عراق ضمن تاکید بر مخالفت بغداد با هرگونه نفوذ خارجی تصریح کرد که عراق از میدانی برای تسویه حساب‌ها به میدانی برای دیدار و گفت‌وگوی دشمنان تبدیل شده است.

نخست‌وزیر عراق: با نفوذ خارجی مقابله می‌کنیم/عراق به  صحنه دیدار دشمنان تبدیل شده است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق عصر روز یکشنبه (دیروز - ۹ می) در جمع خبرنگاران شبکه‌های تلویزیونی به سوالاتی در خصوص میزان نفوذ رهبر جریان صدر در دولت، وجود پایگاه‌های نظامی آمریکایی در عراق، روابط با واشنگتن، تعدیل‌های وزارتی، انتخابات، تهدید همسایگان عراق، انتخابات، رابطه میان بغداد و اربیل و ... پرداخت.

تکذیب اعمال نفوذ مقتدی الصدر در دولت

به نوشته «بغداد الیوم»، نخست‌وزیر عراق، «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر را «سید مقاومت» توصیف و تاکید کرد که جریان صدر کنترلی بر عملکرد کابینه او ندارد.

وی افزود: اتهامات درباره کنترل جریان صدر بر دولت، غیرواقعی است. من، خود وزیر بهداشت و رئیس بانک مرکزی را معرفی کردم نه جریان صدر. اتهامات در خصوص توافق با جریان صدر در این‌ خصوص، دروغ صرف است. با حرف کسانی که می‌گویند یک وزیر وابسته به جریان صدر وجود دارد، مخالفم. رهبر جریان صدر عراق یک درخواست به من ارائه کرد و آن اهتمام‌ورزیدن به عراق بود.

تعدیل کابینه

الکاظمی در ادامه گفت که قصد دارد بزودی در کابینه اصلاحاتی انجام دهد و به بسیاری از بندهای برنامه دولتش متعهد مانده است.

رابطه با واشنگتن

نخست‌وزیر عراق تصریح کرد: «ما به دنبال روابط خوب با واشنگتن هستیم. طی گفت‌وگوی راهبردی تلاش کردیم تا این رابطه با سازماندهی کنیم. برخی اقدامات "پوچ" موجب شد تا برخی شرکت‌های آمریکایی مسئول تعمیر جنگنده‌های اف-۱۶ که عراق برای مبارزه با داعش به آنها نیاز داشت، از کشور خارج شوند».

وی توضیح داد که بغداد تاکنون سه مرحله با آمریکا گفت‌وگوی راهبردی داشته‌ که منجر به کاهش نیروهای خارجی شده است.

الکاظمی توضیح داد: «این گفت‌وگوها به خروج بیش از ۶۰ درصد نیروهای آمریکایی از عراق منجر شده است و واشنگتن به صورت آشکار اعلام کرده که هر گونه نقش نظامی آمریکا در عراق پایان یافته است».

کمیساریای انتخابات و نامزدی برای نخست‌وزیری

وی تصریح کرد که کمیساریای انتخابات مستقل است و به صورت فنی و حرفه‌ای کلیه اقدامات لازم را انجام خواهد داد تا اشتباهات گذشته تکرار نشود.

الکاظمی افزود: «تمامی مستلزمات برگزاری انتخابات موفق فراهم است و ما به حمایت رسانه‌ها و فراکسیون‌های سیاسی برای ترغیب شهروندان به مشارکت در این انتخابات نیاز داریم».

نخست‌وزیر عراق گفت: تصمیم من برای  عدم نامزدی در انتخابات از همان لحظه اول تصدی [پست نخست‌وزیری] گرفته شد. تصمیمی برای نامزدی در انتخابات یا مشارکت در آن با یک حزب [مشخص] نداشتم. فشاری نیر برای عدم نامزدی در انتخابات وجود ندارد. طرح سیاسی من موفقیت در برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه است. برخی در قبال نخست‌وزیر شیطنت کردند اما من به وعده‌ام مبنی بر حفظ بی‌طرفی پایبند ماندم. 

تهدید همسایگان عراق

مصطفی الکاظمی در ادامه گفت: «عراق، امروز تلاش می‌کند تا جایگاه بین‌المللی خود را بازیابد. ما هرگونه نفوذ سیاسی از سوی هر طرفی را رد می‌کنیم... اجازه نخواهیم داد که عراق میدانی برای تهدید علیه همسایگانش باشد».

نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که کشورش با هرگونه نفوذ خارجی مقابله خواهد کرد و نفوذ آمریکا را نیز رد می‌کند.

وی افزود: «عراق پیش از این، عرصه‌ای برای تسویه حساب‌ها بود و ما توانستیم آن را به صحنه دیدار متخاصمان [دشمنان] تبدیل کنیم و این کشور دوباره توانست نقش پیشگامانه خود را در منطقه بازیابد».

انحصار اسلحه در دست دولت

وی گفت: «اگر ما به دنبال ایجاد عراقی حقیقی هستیم باید، اسلحه در دست دولت باشد. دولت با هر سلاحی که موجودیت آن را تهدید کند _از سوی هر طرفی که باشد _ خواهد جنگید. برخی تلاش دارند تا از سلاحی که با داعش جنگیده تحت عناوین مختلف سوء‌استفاده کنند. دولت در مقابله با سلاح‌های بی‌ضابطه جدی است».

دستگیری برخی عاملان کشتار تظاهرات‌کنندگان

الکاظمی تاکید کرد: «برخی گروه‌ها به سرویس‌های امنیتی ما بویژه وزارت کشور نفوذ کرده‌اند. ما به تعهدات خود در قبال تظاهرات‌کنندگان نیز پایبندیم. برخی از مجرمانی که اقدام به کشتار تظاهرات‌کنندگان و سایرین کرده‌اند، دستگیر شده‌اند».

رابطه میان بغداد و اربیل

الکاظمی توضیح داد: «رابطه میان بغداد و اربیل امروز در دوره طلایی خود قرار دارد. با رهبران منطقه کردستان برای از بین بردن سوء تفاهم میان دو طرف همکاری کردم. ما نیازمند اعتمادسازی میان کردها و عرب‌ها برای حل بحران مناطق مورد منازعه هستیم. تسهیلات منطقه کردستان بزودی به دست آن می‌رسد. یک هیأت هفته جاری برای حل بحران مناطق مورد منازعه به منطقه کردستان خواهد رفت... ما بحران این مناطق را بر اساس پیشنهادی که بغداد به اربیل ارائه خواهد کرد، حل خواهیم کرد».

انتقاد از ترکیه و پ.ک.ک

نخست‌وزیر عراق درباره اقدامات ترکیه در خاک عراق گفت که بغداد نارضایتی خود در قبال برخی اقدامات ترکیه را به آنکارا ابلاغ کرده است. هرچند که اقدامات حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) نیز غیرقابل قبول است و منطقه کردستان و ترکیه را تهدید می‌کند.

فساد

 وی با بیان اینکه کمیته مبارزه با فساد هیچ طرف سیاسی را هدف قرار نمی‌دهد، گفت که بیش از چهارصد پرونده پولشویی و ده ها پرونده افراد فساد و صدها پرونده فساد تکمیل شده است. دستگاه قضایی ثابت کرده که کلیه اتهامات وارده به این کمیته دروغ است و بزودی گزارش آن درباره دستاوردهای چند ماه گذشته، منتشر خواهد شد.

ضرورت سرمایه‌گذاری خارجی

نخست وزیر عراق با تاکید بر اینکه کشورش به شدت به سرمایه‌گذاری، نیاز دارد گفت: ما از کلیه سرمایه‌گذاری‌های کشورهای شورای همکاری [خلیج فارس] در کشور استقبال می‌کنیم و تاکنون چندین یاداشت در این باره امضا کردیم. به زودی نیز تمامی شرایط لازم برای موفقیت این سرمایه‌گذاری‌ها را فراهم خواهیم کرد.

 وضعیت پایگاه هوایی بلد

الکاظمی تصریح کرد که در حال حاضر هیچ سرباز آمریکایی در پایگاه هوایی بلد حضور ندارد و حملات راکتی علیه آن به دلایل سیاسی انجام می‌شود. گروه‌های سیاسی باید مسئولیت آن را بپذیرند. هیچ پایگاه نظامی آمریکایی در عراق وجود ندارد و چنین چیزی دروغ است. تنها چندین گروه از نیروهای آمریکایی در این پایگاه‌ها حضور دارند. این نیز غیرمنطقی است که بگوییم پایگاه‌های نظامی ارتش عراق تحت کنترل نیروهای آمریکایی است. حتی پایگاه هوایی «عین الاسد» نیز یک پایگاه عراقی است. ما اجازه نخواهیم داد که امنیت عراق تهدید شود.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول