اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان کرونایی و بیمار/ پیش‌بینی اتاق قرطینه در کنار حوزه امتحانی

مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: دانش‌آموزان مبتلا به کرونا در محل تجمع دانش‌آموزان شرکت نمی‌کنند و در کنار محل آزمون، به صورت قرنطینه آزمون‌شان برگزار می‌شود؛ البته مبتلایان به کرونا مختار به شرکت در آزمون خرداد هستند.

نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان کرونایی و بیمار/ پیش‌بینی اتاق قرطینه در کنار حوزه امتحانی

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، محمد محسن‌بیگی مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در برنامه در انتهای الوند اظهار کرد: سال گذشته هم شرایط مشابه امسال را در بحث کرونا داشتیم، مدارس تعطیل بودند و در زمینه امتحانات هم آزمون‌ها به جز پایه‌های نهم و دوازدهم، غیرحضوری برگزار شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته هم دستوالعمل پروتکل‌های بهداشتی با مشارکت وزارت بهداشت تهیه و به استان‌ها و حوزه‌های امتحانی ابلاغ شد، ادامه داد: بنابراین بخش زیادی از کار را می‌توانیم بگوییم، تجربه اول ما نیست و برای امسال هم دستورالعمل با توجه به حساسیت‌ها، شرایط و تجارب کسب شده، مورد بازنگری قرار گرفت. 

* افزایش 2700 حوزه امتحانی در پایه دوازدهم

محسن‌بیگی افزود: روز گذشته آخرین ویرایش انجام و نظرات بخش‌های مختلف لحاظ شد و امروز به استان‌ها ارسال می‌شود. چون از قبل پیش‌بینی می‌کردیم و درباره برگزاری آزمون‌ها از حدود یک ماه قبل در کمیته‌های فرعی ستاد کرونا در حال بررسی بود و یک‌سری مقدمات را که از قبل پیش‌بینی می‌کردیم همزمان در سطح استان‌ها در دست پیگیری داشتیم.

وی ادامه داد: نکته اساسی که وجود دارد این است که دو مطلب برای ما بسیار اهمیت داشت؛ بحث اول، فاصله گذاری اجتماعی بوده است؛ در گذشته ۴ هزار حوزه امتحانی در پایه دوازدهم داشتیم که امسال بیش از ۲۷۰۰ حوزه به آن اضافه شده است یعنی در حال حاضر ۶۷۰۰ حوزه در سطح کشور وجود دارد.

* به طور میانگین در هر حوزه امتحانی کمتر از ۱۰۰ دانش‌آموز داریم

مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۶۴۰ هزار دانش‌آموز پایه دوازدهم داریم، گفت: به طور میانگین در هر حوزه امتحانی کمتر از ۱۰۰ دانش‌آموز داریم که البته در برخی مناطق ممکن است به علت گنجایش سالن ها، ۱۵۰ نفر داشته باشیم ولی در برخی حوزه‌ها تعداد کمتر هم هست و به ۶۰ تا ۷۰ نفر می‌رسد.

وی افزود: فاصله فیزیکی بین صندلی دانش‌آموزان تقریباً دو متر از هر طرف در نظر گرفته شده است یعنی هر دانش آموز، ۴ مترمربع فضای فیزیکی در اختیار دارد.

* تأکید بر تهویه محیط برگزاری آزمون 

محسن بیگی با اشاره به تهویه محیط برگزاری آزمون است، اظهار کرد: قرار نیست در همه مدارس سالن امتحانی داشته باشیم بلکه مدارسی به عنوان حوزه‌های امتحانی درنظر گرفته شده است که امکان ورود و خروج هوا را داشته باشند یا در مناطقی که وسایل خنک کننده استفاده می‌کنند، امکان جابجایی هوا وجود داشته باشد.

وی افزود: تأکید کردیم در هر جایی که امکان برگزاری امتحانات در فضای باز وجود دارد، محل برگزاری آزمون در فضای باز باشد تا از دغدغه‌ها کاسته شود.

*مدیریت تجمع قبل از ورود به سالن امتحان

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «در خصوص رفت و آمد دانش‌آموزان، چه کردید؟»، اظهار کرد: در دستورالعمل برای اینکه بتوانیم یک تضمین بهتری را برای سلامت بچه‌ها داشته باشیم، همکاری دو بخش یعنی عوامل اجرایی در مدارس و همچنین دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها نیاز است. 

وی افزود: به جد توصیه کردیم که تجمع را قبل و بعد از ورود به سال‌‌های امتحانی هم برای دانش‌آموزان و هم خانواده‌ها مدیریت شود و زمان ورود به سالن را گسترده‌تر اعلام کردیم مثلا از نیم ساعت قبل از آزمون، امکان ورود به سالن وجود داشته باشد تا به صورت تدریجی وارد شوند و در صندلی‌های خود مستقر شوند.

* امتحانات پایه نهم به صورت مدرسه‌ای برگزار می‌شود

محسن بیگی با بیان اینکه در پایه نهم تعداد یک میلیون و ۱۳۰ هزار دانش‌آموز داریم، گفت: امتحانات پایه نهم به صورت مدرسه‌ای برگزار می‌شود و آنجا حوزه امتحانی نداریم یعنی دانش‌آموز در هر مدرسه‌ای که در پایه نهم درس می‌خوانده است، آزمونش هم همانجا برگزار می‌شود؛ بنابراین تراکم در حوزه‌های پایه نهم تقریبا نزدیک به صفر است چون در هر کلاس یا مدرسه به صورت میانگین ۲۰ تا ۳۰ دانش آموز حضور دارند.

وی اضافه کرد: در حوزه امتحانی پایه دوازدهم علاوه بر ناظران امتحان، یک نفر مراقب سلامت در حوزه حضور دارد تا از نظر سلامت و بهداشتی نظارت کند و تذکرات لازم را ارائه دهد. همچنین شبکه‌های بهداشتی درمانی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز به صورت سیار هم از حوزه‌های امتحانی بازدید کرده و نکات لازم را تذکر می‌دهند.

* نحوه برگزاری امتحانات دانش‌آموزان مبتلا به کرونا

مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر دانش‌آموزی در زمان امتحانات مبتلا به کرونا باشد، تکلیفش چیست، گفت: یک قسمت کار را از قبل پیش‌بینی کردیم و کد ملی تمام دانش‌آموزان شرکت کننده در آزمون را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دهیم که آنها در سامانه خودشان، این موارد را کنترل می‌کنند و هر دو روز یک بار، موارد کرونا مثبت را به آموزش و پرورش اعلام می‌کند.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان مبتلا در محل تجمع دانش‌آموزان شرکت نمی‌کنند و در کنار محل آزمون، به صورت قرنطینه آزمون‌شان برگزار می‌شود؛ البته مبتلایان به کرونا مختار به شرکت در آزمون خرداد هستند و ما اجبار نداریم.

*دانش‌آموزان بیمار برای شرکت در آزمون خرداد مختار هستند

محسن‌بیگی توضیح داد: آزمون این دانش آموزان در شهریور برگزار می‌شود اما در تمام حوزه‌ها محلی پیش‌بینی شده است که اگر افراد مشکوک به کرونا باشند یا مبتلا باشند، در آن فضای قرنطینه جداگانه به صورت انفرادی امتحان دهند.

وی ادامه داد: یک سری از دانش‌آموزان هستند که ریسک ابتلای بالایی دارند مثلا فردی که دیالیزی است و یا افرادی که مشکلات بیماری سرطان، قلبی ـ عروقی و دیابت پیشرفته دارند که برای آنها هم بیش‌بینی شده است که در فضای قرنطینه و به صورت جداگانه امتحان دهند.

مدیرکل سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش افزود: اگر درخوداظهاری هر خانواده‌ای اعلام کند که در زمان برگزاری آزمون، علائم سرفه، بدن‌درد، گوارشی و امثالهم دارد، به صورت جداگانه و در همان شرایط قرنطینه امتحان گرفته می‌شود.

به گزارش فارس، برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌هایی با عناوین «غیرحضوری شدن امتحانات پایه نهم و دوازدهم» و «کمپین لغو امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم» خواستار پیگیری شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول