اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

برگزاری آزمون جبرانی برای دانش‌آموزان کرونایی/ حذف تا 30 درصدی حجم محتوای کتب درسی

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی، از کاهش تا 30 درصدی حجم محتوای کتب درسی خبر داد و گفت: برای دانش‌آموزان مبتلا به کرونا در امتحانات حضوری، امکان آزمون جبرانی پیش‌بینی شده است.

برگزاری آزمون جبرانی برای دانش‌آموزان کرونایی/ حذف تا 30 درصدی حجم محتوای کتب درسی

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، غلامرضا کریمی مشاور وزیر آموزش و پرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی در برنامه در انتهای الوند، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در شرایط ‌بیماری‌های همه‌گیری، شرایط خاصی را برای برگزاری امتحانات و ارزشیابی پایان دوره درنظر گرفتیم که در ۱۲ پایه تحصیلی، آزمون‌ها و ارزشیابی‌ تحصیلی به غیر از پایه‌های نهم و دوازدهم غیرحضوری است.

وی با بیان اینکه ارزیابی‌های سایر پایه‌ها توسط معلم صورت می‌گیرد، افزود: در پایه‌های نهم و دوازدهم، ارزیابی به صورت حضوری است و ستاد ملی مقابله با کرونا نیز موافقت کرده است؛ البته ما درخواست داشتیم ولی مورد موافقت ستاد کرونا قرار گرفته است.

* امتحانات استاندارد چه امتحانی هستند؟

کریمی در پاسخ به این پرسش که دلیل اصرار برای برگزاری امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به شکل حضوری چیست، گفت: فلسفه اینکه در پایه‌های نهم و دوازدهم امتحانات حتما باید حضوری برگزار شود، متفاوت است؛ پایه نهم، پایان مقطع متوسطه اول است و هدایت تحصیلی دانش‌آموزان صورت می‌گیرد و باید رشته و شاخه تحصیلی‌شان را مشخص کنند؛ اگر آزمون‌های استاندارد نداشته باشیم که بتواند یافته‌های دانش‌آموزان را مبتنی بر اصول سنجش و اندازه‌گیری محاسبه کند، احتمال اینکه حقی از دانش‌آموزان تضییع شود، وجود دارد.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه منظور از استاندارد بودن چیست، ادامه داد: اولاً طراحی سوالات در سطح منطقه و استان است و در سطح مدرسه و توسط معلم نیست و بر مبنای طبقه‌بندی که صورت می‌گیرد، انتخاب رشته صورت می‌گیرد.

* اهمیت آزمون حضوری

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی در پاسخ به این پرسش که «آیا شما دنبال عدالت هستید و اینکه ممکن است در امتحان غیرحضوری، تقلب صورت گیرد؟»، اظهار کرد:  بخشی از آن، این موضوع هست یعنی در یکجاهایی در هدایت تحصیلی موظف هستیم که بگوییم تا این سطح نمره، افراد می‌توانند این رشته تحصیلی را بروند و یک سطح پایین‌تر، رشته دیگر را بروند. بنابراین برای اینکه استاندارد یک رشته دقیق باشد، موظف هستیم که آزمونی که برگزار می‌کنیم، استاندارد باشد و این آزمون به شکل حضوری باشد.

وی تصریح کرد: بنابراین آزمون غیرحضوری، امکان اینکه شرایط را در استان‌ها برابر کند، سخت می‌کند لذا در این پایه تحصیلی به دلیل اهمیت موضوع، آزمون حضوری است؛ از سوی دیگر برخی مدارس مثل آزمون سمپاد، 50 درصد قبولی به معدل بر می‌گردد و بر همین اساس معدل پایه نهم در انتخاب‌هایی که دانش‌آموزان در مراحل مختلف انجام می‌دهند، تعیین کننده است. 

کریمی اضافه کرد: بنابراین نیاز داریم که یک آزمون استاندارد حضوری برگزار کنیم. در مجموعه یک میلیون و ۱۲۰ هزار دانش‌آموز پایه نهم داریم که حوزه‌های امتحانی را گسترش دادیم و شرایط برگزاری آزمون را به‌گونه‌ای تنظیم کردیم که همه دانش‌آموزان در یک حوزه جمع نشوند و به نزدیک‌ترین محل زندگی خود مراجعه کنند.

وی در واکنش به این جمله که آن دسته از پایه‌هایی که امتحان‌شان غیرحضوری است یعنی امتحان‌شان استاندارد نیست، ادامه داد: در دوره ابتدایی، امتحان به این معنا نداریم؛ ارزشیابی پیشرفت تحصیلی صورت می‌گیرد حتی معیارهای نمره مثل قدیم وجود ندارد و ارزشیابی، توصیفی است؛ از سوی دیگر دانش‌آموز در معرض انتخاب قرار ندارد ولی در پایه نهم در معرض یک انتخاب قرار می‌گیرد.

* حذف تا 30 درصد محتوای کتاب درسی

کریمی در پاسخ به این پرسش که «طراحی سؤالات امتحانات نهایی بر حسب وضعیت قرمز است به چه معناست؟»، گفت: سال تحصیلی 1400ـ1399، سال تحصیلی متفاوتی بوده است و برخی مناطق، آموزش کامل و برخی مناطق، سطح کمتری از آموزش را دریافت کردند لذا وزارت آموزش و پرورش طراحی کرد که تا ۳۰ درصد از حجم مطالب درسی کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مشخص کرده است که چه محتوایی حذف است و  هم در سایت این سازمان و مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وجود دارد و دانش‌آموزان می‌توانند مراجعه کنند حتی برای پایه دوازدهم هم این موضوع به سازمان سنجش هم اعلام شده است که در کنکور از این 30 درصد حذفیات پایه دوازدهم، سؤالی در کنکور داده نشود اما سطح آزمون برابر است.

* دیپلم ایران فوق‌العاده معتبر است

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی در واکنش به این جمله که برخی از دروس حضوری و برخی دروس غیرحضوری در پایه‌های نهم و دوازدهم برگزار شود، گفت: باید یک درس در پایه نهم نمی‌شود، هدایت تحصیلی داشت زیرا تنوع رشته‌ها و بازار کار داریم؛ از سوی دیگر ما استاندارد آموزشی داریم و دیپلم ایران فوق‌العاده معتبر است یعنی همه دانشگاه‌های دنیا، دیپلم ایران را مورد پذیرش قرار می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دانش‌آموزان یک امتحان ندهند، افزود: یک دانش‌آموز نمی‌تواند در یک روز هم فیزیک، هم شیمی، هم عربی و هم فارسی امتحان دهد. 

کریمی در پاسخ به این پرسش که «چرا امتحان جامع مثل کنکور گرفته نمی‌شود؟»، اظهار کرد: سن کنکور فرق می‌کند.

وی در واکنش به این جمله که «همان دانش‌آموز در همان منطق در یک آزمون چون تیزهوشان، آزمون جامع می‌دهد»، گفت: آزمونی که تیزهوشان به صورت تستی هست و شرایطش فرق می‌کند؛ می‌خواهیم تمام نیازهای بازار کار را بسنجیم نه اینکه استعدادهای درخشان را شناسایی کنیم.

* تعیین تکلیف دانش‌آموزان مبتلا به کرونا

مشاور وزیر آموزش و پرورش در سنجش و پایش کیفیت آموزشی تصریح کرد: اگر دانش‌آموزی پایه نهم مبتلا به کرونا بود، می‌توانددر آزمون شرکت نکند چرا که ما یک آزمون جبرانی در اواخر تیر و اوایل مرداد داریم که می‌تواند در آن آزمون شرکت کند و نمره‌اش در امتحانات خرداد ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: اگر باز هم نتوانست می تواند در آزمون شهریور شرکت کند البته اگر گواهی داشته باشد که در خرداد، کرونا داشته است، نمره اش در بخش امتحانات خرداد ثبت می شود و برای پایه دوازدهم هم همین طور است و اگر کسی کرونا داشت و نتوانست در آزمون شرکت کند، در شهریور شرکت می‌کند البته یک کمیسیون خاص وجود دارد که مدارک را بررسی می‌کند و اگر تأیید شد، نمره اش برای خرداد ثبت می شود. بنابراین خانواده‌ها نگرانی این موضوع نباشند.

کریمی در پاسخ به این پرسش که آزمون غیرحضوری فقط در سامانه شاد انجام می‌شود، گفت: در دوره ابتدایی که آزمون پیشرفت تحصیلی است و معلم فعالیت‌های دانش‌آموز را ارزیابی کرده و ثبت می‌کند و روش آن استاندارد است یعنی همه چیز بر عهده مدرسه و معلم مدسه است؛ آموزش و پرورش سامانه سیدا را تهیه کرده است که معلم نمرات را در آن سامانه ثبت کرده و خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به آن، نمره فرزندشان را ببینند.

به گزارش فارس، برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من با ثبت سوژه‌هایی با عناوین «غیرحضوری شدن امتحانات پایه نهم و دوازدهم» و «کمپین لغو امتحانات حضوری پایه نهم و دوازدهم» خواستار پیگیری شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول