اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

استقراض از بانک مرکزی حرف بی اساسی است/ سازمان برنامه فرمانده اقتصادی کشور نیست

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه استقراض دولت از بانک مرکزی حرف بی اساسی است، گفت: اگر منظور از فرماندهی اقتصاد این است همه بخش‎ها تابع به چپ چپ، به راست راست گفتن ما باشند؛ نه اینگونه نیست و نمی توانیم ادعای فرماندهی اقتصادی را داشته باشیم.

استقراض از بانک مرکزی حرف بی اساسی است/ سازمان برنامه فرمانده اقتصادی کشور نیست

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگوی مجازی در کلاب هاوس در پاسخ به سوالی که به موضوع استقراض از بانک مرکزی از یک سو و طلبکاری دولت از این بانک اشاره داشت؛ گفت: اگر تلاش نشود بین ما و دکتر همتی (رئیس کل بانک مرکزی) اختلافی ایجاد شود؛ باید بگویم که رقم قابل توجهی از محل فروش و صادرات فراورده‌های نفتی حاصل می شود که برای پرداخت یارانه‌ها و ... به حساب بانک مرکزی واریز می‎‌شود.

مشکلی که همتی و بانک مرکزی دارند این است که موفق نمی شوند این رقم را تبدیل به ریال کند. نه اینکه نخواهند؛ ولی نمی توانند که طلب ١.٢ میلیارد دلاری دولت را به صورت ریال بدهند؛ چون معتقدند این موضوع پایه پولی و تورم را بالا می برد.

* استقراض از بانک مرکزی حرف بی اساسی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه همتی هم این را قبول دارد و این به معنی نقص بانک مرکزی نیست؛ ادامه داد: استقراض از بانک مرکزی حرف بی اساسی است و دکتر همتی هم این را تایید می کند. سازمان برنامه و بانک مرکزی دو نهاد حاکمیتی هستند و ما مشکلات بانک مرکزی را درک می کنیم. طلبکار بودن دولت از بانک مرکزی یک واقعیت است و اینگونه نیست که بانک مرکزی از پرداخت آن استنکاف کند، بلکه توان آن را برای کنترل نرخ تورم ندارد.

وی در پاسخ به سوالی که به احتمالا کاندیداتوری وی اشاره داشت، گفت: مطلقا کاندیدا نمی شوم و برای بازگشت به دانشگاه روزشماری می کنم و برنامه تحصیلی‎‌ام را هم تدوین کرده‌‎ام.

* دخالتی در تغییر جداول بودجه نداشتیم

نوبخت در پاسخ به این سوال که آیا سازمان برنامه و بودجه در جریان تغییرات ارقام جداول لایحه بودجه سال1400 بوده است، بیان داشت: لایحه بودجه ١۴٠٠ بالغ بر ٨۵۴ هزار میلیارد بود که مجلس آن را به بیش از ١٢٠٠ میلیارد افزایش داد؛ مبالغی که در مجلس افزوده شد را در ردیف‎‌های مختلف افزودند؛ به برخی دستگاهها بیشتر و به برخی کمتر. ١٠٠ صفحه مجموعه این تغییرات است که به دولت ابلاغ شد. در اینکه به چه دستگاهی بیشتر یا کمتر دادند دخالتی نداشتیم و هرچه را که به دولت ابلاغ شده است؛اجرایی می کنیم.

*اصلاح جداول بودجه به هیات رئیسه مجلس تفویض اختیار شد

حمید پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه نیز در این نشست مجازی عنوان کرد: مجلس در آخرین جلسه علنی خود، به هیات رئیسه تفویض اختیار کرد تا جداول را بررسی کند. اینکه هیات رئیسه این حق تفویض شده نمایندگان را چگونه رعایت کرد، ما بی اطلاعیم. ما صرفا می توانیم از لایحه بودجه دفاع کنیم و نمی توانیم بگوییم که چرا حقتان را تفویض کردید. پس از آن هم ما فقط قانونی که ابلاغ شده را اجرا می کنیم. اینکه منویات نمایندگان را هیات رئیسه بررسی کرد یا نه، در حیطه اختیارات ما نیست و به آن ورود نمی کنیم.

* آیا سازمان برنامه فرمانده اقتصادی کشور است؟

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال غلامرضا تاجگردون رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه که سابقه مدیریت در سازمان برنامه و بودجه کشور را دارد؛‌ مبنی بر اینکه آیا سازمان برنامه فرمانده اقتصادی کشور است یا همچون وزارت خارجه که دکتر ظریف گفت فرماندهی دیپلماسی را در اختیار ندارد؟ گفت: اگر منظور از فرماندهی، تدوین برنامه‌های توسعه و لوایح بودجه سنواتی باشد؛ بله این سازمان چنین مسئولیتی دارد. اما اگر منظور این است که همه بخش‎ها تابع به چپ چپ، به راست راست گفتن ما باشند؛ نه اینگونه نیست و نمی توانیم ادعای فرماندهی اقتصادی را داشته باشیم. سازمان برنامه مسئولیت رصد برنامه ای و توسعه ای کشور و مسئولیت تدوین برنامه‌های توسعه را دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول