اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

مردم به روحانی اعتماد می‌کنند که در بند پول نباشد

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری رعایت زی طلبگی و زندگی زاهدانه را پیش شرط اعتماد مردم به یک روحانی دانست و گفت: اگر مردم ببینند که یک روحانی دلبستگی به مال دنیا ندارد و به دنبال حل مشکلات مردم است، او را قبول خواهند داشت.

مردم به روحانی اعتماد می‌کنند که در بند پول نباشد

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی از اعضای هیأت امنای بنیاد هدایت در دیدار حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد هدایت، انتخاب تعیّنی امام محله را دارای اولویت دانست و اظهار داشت: خداوند در آیه ۱۲۸ سوره توبه می‌فرماید«لَقَد جاءَکُم رَسولٌ مِن اَنفُسِکُم»؛ بنابراین بهتر است که روحانی از میان مردم محله باشد و او را بشناسند. اگر امام تعیّنی وجود داشته باشد نباید شخص دیگری را از بیرون محله برای آنجا تعیین کنیم ولی در جایی که روحانی ندارند، طبیعی است که باید یک روحانی برای مردم تعیین کرد.

عضو هیأت امنای بنیاد هدایت تأکید کرد: البته در تعیین افراد باید نکات ظریف تبلیغی رعایت شود؛ این‌گونه نباشد کسی را تعیین کنند و او هیچ کاری برای محله انجام ندهد. مردم به روحانی اعتماد می‌کنند به شرطی که در بند پول نباشد؛ مرحوم پدر ما این‌گونه بود.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری افزود: پدر ما هیچ ذخیره مالی نداشت حتی گاهی که می‌خواست به فقیر کمک کند، پول نداشت. بارها می‌شد که فقیر او را تا درب منزل همراهی می‌کرد و از ما پول می‌گرفت تا به او بدهد؛ من به مزاح می‌گفتم این فقیری که به او کمک کردید، بیش از شما پول دارد. به دلیل این روحیات بود که مردم ۱۰۰ درصد ایشان را قبول داشتند، بنابراین خیلی از افراد منتظر بودند که پدرم به آنها بگوید که مشکل مالی فلانی را حل کن و آنها بلافاصله انجام بدهند.

این استاد اخلاق با اشاره به سیره اخلاقی شیخ غلامرضا یزدی، گفت: در احوالات ایشان آمده است که پس از منبر، صاحب خانه به او پاکتی داد و او بدون آنکه داخل آن را ببیند به یک طلبه سید بخشید، صاحب خانه به او گفته بود که چرا این کار را کردید؟ می‌دانید که چقدر پول در داخل پاکت بود؟! مرحوم یزدی پاسخ داده بود که هرچه بیشتر، بهتر. مردم این چیزها را که می‌دیدند اعتماد می‌کردند.

پیشتازی آیت الله احمدی فقیهی در عرصه امامت

آیت الله مهدوی در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی شخصیت برجسته آیت الله احمد فقیهی پرداخت و اظهار داشت: کسی به اندازه ایشان در خصوص مسئله امام محله یا امام مستقر، کار نکرده است. ایشان سال ۵۱ از نجف به ایران بازگشتند؛ روحیه‌اش این چنین است که مرتب به شهرهای مختلف می‌رفتند و در آنجا مسجد، مدرسه، پل و جاده می‌ساختند. تقریباً تمام مساجد شهرکرد، لردگان، یاسوج تا شیراز را ایشان تأسیس کرده است و همچنان هم به این مناطق سرکشی می‌کنند.

وی به خاطره‌ای از سفرهایی که آیت الله فقیهی را همراهی کرده است، اشاره کرد و گفت: یک دهه محرم با ایشان به لردگان رفتیم؛ در همان مدت کوتاه، ۱۰ مسجد را تأسیس کردند. زمین را خود مردم روستا تهیه می‌کردند و مصالح ساختمانی را ایشان از فرمانداری و جاهای دیگر می‌گرفتند و کار ساخت مسجد را با کمک خود مردم انجام می‌دادند.

عضو هیأت امنای بنیاد هدایت، تجلیل از چنین شخصیت‌هایی را مهم خواند و افزود: در گوشه و کنار کشور افرادی هستند که کارهای بسیار بزرگ و مؤثری انجام می‌دهند اما متأسفانه به دلیل دوری از مرکز کشور، پوشش رسانه‌ای داده نمی‌شود و مردم بی‌اطلاع می‌مانند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری به فعالیت‌های پیش از انقلاب آیت الله فقیهی اشاره کرد و گفت: در همان سال‌ها، کارهای عجیبی را در مبارزه با بهائیان انجام دادند. در آن دوران مبارزه با بهائیت کار بسیار سختی بود چراکه سیستم دولت وقت، موافق آنها و خود هویدا نیز بهائی بود.

نگاهی به فعالیت‌های خیریه مسجد سازان الزهرا سلام الله علیها و بنیاد المهدی(عج)

آیت الله مهدوی ادامه داد: آیت‌الله فقیهی در ۱۵ سال اخیر خیریه مسجد سازان الزهرا سلام الله علیها را بنیان گذاشته‌اند. کار این مرکز، ساخت مسجد و خانه عالم در مناطق محروم است؛ حدود ۳۰۰ مسجد در طول این سال‌ها ساخته‌اند و همین تعداد هم در دست ساخت دارند.

وی مسجد را نقطه شروع کار فرهنگی دانست و گفت: مهم‌تر از ساخت مسجد، فعالیت‌های فرهنگی است که در مسجد باید صورت بگیرد. بنیاد المهدی علیه السلام، پس از رحلت حضرت امام (ره) تأسیس شده است. در آن مقطع یک موجی علیه دین آغاز شد؛ بنابراین با تأسیس این مجموعه خواستیم که در هر مسجدی یک کانون فرهنگی راه‌اندازی شود. خیریه مسجد سازان الزهرا سلام الله علیها نیز به منظور پشتیبانی مالی از بنیاد و تمام کارهای دینی راه اندازی شد.

عضو هیأت امنای بنیاد هدایت خاطرنشان کرد: بنیاد المهدی (عج) با تجربه ۳۰ ساله و با حضور افراد فرهنگی خبره‌ای که دارد در طول این سال‌ها کار خود را ادامه داده است و می‌تواند الگویی مناسب برای مجموعه شما باشد. با ارشاد، سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات نیز تعاملات خوبی داشته‌ایم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری به طرح‌ها و برنامه‌های مختلف بنیاد المهدی (عج) اشاره کرد و گفت: بسیاری از طرح‌هایی که امروزه در مساجد اجرا می‌شود، ابتدا در بنیاد مطرح شده است؛ به عنوان مثال قرآن خوانی روزانه در مساجد که امروزه در سطح ملی انجام می‌شود، خاستگاهش از بنیاد بود.

راه‌اندازی سامانه ارتباطی مساجد کل کشور

آیت الله مهدوی یکی از کارهای بنیاد المهدی (عج) را راه‌اندازی سامانه‌ای برای ارتباط کل مساجد با یکدیگر عنوان کرد و بیان داشت: این کار تا به حال نظیری نداشته است. می‌خواهیم کاری کنیم که تمام مساجد کشور فعالیت‌های خود را در این سامانه بارگذاری کند تا همه مطلع شوند و هم افزایی داشته باشند. بارها شده برای برگزاری مراسمی مانند شب قدر، چند مسجد امکانات‌شان با یکدیگر به اشتراک گذاشته اند و به صورت مشترک برنامه داشتند.

وی تصریح کرد: تقریباً تمام کانون‌های فرهنگی مساجد استان اصفهان به صورت مردمی زیر نظر بنیاد المهدی (عج) قرار گرفته‌اند. بخش فضای مجازی بنیاد به شدت قوی کار می‌کند و چندین مسابقه کشوری را برگزار کرده است. در همین ماه رمضان با کمک مسجد سازان الزهرا سلام الله علیها، اعزام ۱۱۰ روحانی را داشتیم.

عضو هیئت امنای بنیاد هدایت افزود: مجموعه کتاب‌هایی را برای همه سنین دانش‌آموزی به مساجد معرفی کرده‌ایم. در همان ابتدای کار طرح جذب جوانان و نوجوانان را به کانون‌های فرهنگی ابلاغ کردیم. ماهیانه جلساتی را با کل مدیران کانون‌های فرهنگی اصفهان داشتیم؛ در یکی از آن جلسات بیش از ۴۰ طرح برای جذب جوانان ارائه شد.

طرح اربعین؛ الگویی موفق برای جذب نوجوانان به مسجد

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری طرح «اربعین» را به عنوان یکی از طرح‌های موفق برای جذب نوجوانان معرفی کرد و گفت: این طرح موفق هرساله اجرا می‌شود. در هر مسجدی دفترچه‌هایی را به نوجوانان می‌دهند و براساس این برنامه هر صبح و ظهر و شب، شرکت کنندگان طرح به مسجد می‌آیند؛ بعد از چهل روز مراسمی گرفته می‌شود و در حضور مردم کسانی که در طرح شرکت داشتند با هدیه تشویق می‌شوند. سال اول اجرای این طرح درب هشتاد مسجد برای نماز صبح‌ها باز شد و پس از آن هم ادامه پیدا کرد؛ به دلیل استقبال از این طرح بسیاری از مساجد مجبور شدند بنای خود را توسعه بدهند.

آیت الله مهدوی یکی از برکات کار بنیاد المهدی(عج) را تشکیل هسته‌های فرهنگی دانست و اظهار داشت: یک شوارای عالی تشکیل شده است که همه کانون‌های فرهنگی شهرستان‌های استان اصفهان با انتخاب خود یک نماینده را به این شورا معرفی می‌کنند. در جلسات این شورا نیازهای استان برآورد می‌شود و آنها را از مسئولان مربوطه مطالبه می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه سیاست‌ها و فعالیت‌های بنیاد المهدی(عج) همراه و همگام با نظام است، گفت: یکی از طرح‌های ما این بود که جشن‌های دهه فجر به صورت مردمی برگزار شود؛ بر این اساس از کانون‌های فرهنگی مساجد خواستیم که بخش اعظمی از هزینه‌های مراسم جشن را خودشان از مردم تأمین کنند و مردم دیدند که جوانان به صورت خودجوش برای انقلاب کار می‌کنند و در ۲۲ بهمن، دو برابر سال‌های گذشته جمعیت به میدان امام خمینی (ره) آمد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری یکی از برکات بنیاد المهدی علیه السلام را تربیت داوطلب برای تحصیل در حوزه علمیه برشمرد و بیان داشت: در هر مسجدی تعداد زیادی از جوانان با حمایت بنیاد، مشغول به فعالیت هستند؛ بنابراین پس از چند سال کار فرهنگی و دینی، بسیاری از این افراد به تحصیل در حوزه علاقه‌مند می‌شوند. بیش از نیمی از طلاب اصفهان، کسانی هستند که در مساجد کار کرده‌اند.

آیت الله مهدوی با اشاره به برنامه‌های متنوع بنیاد المهدی (عج) برای اقشار مختلف، گفت: در بخش‌های خواهران، برادران، روستایی و شهری کارهای بسیار گوناگونی صورت می‌گیرد و همه اینها فعال هستند. مسابقات مختلفی نیز اینها برگزار کرده اند؛ از جمله مسابقه‌ای با محوریت بیانیه گام دوم انقلاب و همچنین مسابقه‌ دیگری به مناسبت شهادت سردار سلیمانی برگزار شد.

وی با بیان اینکه سنت آزاد سازی زندانیان از استان اصفهان، آغاز شد، خاطرنشان کرد: اولین بار شب ۲۳ ماه مبارک رمضان بود که ۱۰ زندانی را که بدهی مجموع آنها زیر ۱۰ میلیون بود، با کمک مردم آزاد کردیم و رفته رفته این طرح نیز کشوری شد. باور نمی‌کردم زمانی برسد که یک خیّر ۶ هزار و ۶۰۰ نفر را آزاد کند و در این زمینه مردم از هم سبقت بگیرند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول