اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال جهان

مصاحبه ایی مفصل با دیدیه دشان؛فوتبال بدون تماشاگر بی معنی است/فرانسه در یورو جاه طلبی می کند

مربی که تیم ملی فرانسه را به مقام قهرمانی جهان رساند و در یورو دنبال افتخار آفرینی می گردد، گفت:فوتبال بدون تماشاگر بی معنی است.

مصاحبه ایی مفصل با دیدیه دشان؛فوتبال بدون تماشاگر بی معنی است/فرانسه در یورو جاه طلبی می کند

به گزارش خبرگزاری فارس، دیدیه دشان 3 سال قبل موفق شد در پایان مسابقات جام جهانی 2018 روسیه، تیم ملی فرانسه را به مقام قهرمانی برساند.

او که در نقش بازیکن و کاپیتان فرانسه هم قهرمانی جهان را کسب کرده، در فاصله چند هفته تا شروع مسابقات یورو 2020 ، برنامه های زیادی برای تیمش در این جام دارد.

دشان می خواهد همانند جام جهانی در یورو هم موفق باشد و مقام نخست را کسب کند. او به کیکر، معتبرترین نشریه ورزشی آلمان ها گفت: یک بازی بدون تماشاگر،  معنای فوتبالی برای بازیکن، مربی و همراه تیم ندارد. ما همه در این خانواده به تماشاگر احتیاج داریم. اکنون شاهد کاهش شور و هیجان در بازی ها هستیم چون آدرنالین واقعی کم است. در این حالت من فقط یک مزیت می بینم و البته ترجیح می دهم چنین چیزی را نداشته باشم.

 سرمربی 52 ساله خروس های آبی در این مصاحبه مفصل درباره همه موضوعات مربوط به تیمش و رقبای که در یورو دارد، صحبت کرده که مشروح آن چنین است:

*آقای دشان، سال 2020 را که فوتبال ماه ها به خاطر شیوع کرونا متوقف و به بن بست رسیده بودو بعد در شکل بدون تماشاگر  ادامه یافت، را چگونه تجربه کردید؟

سالی سخت بود. مجبور بودیم روز به روز خودمان را با شرایط بوجود آمده به خاطر کرونا وفق دهیم. چون مهم ترین دغدغه روزانه ما همین مساله بود. همه ترس و نگرانی بابت سلامتی خود و عزیزانشان به خاطر این بیماری را داشتند. حتی با در نظر گرفتن این نکته که مسابقات لیگ فوتبال فرانسه به خاطر کرونا متوقف شد و تا پایان ادامه نیافت، در اصل نمی توانست چیزی اسفناک و فاجعه بار باشد. زیرا فوتبال مثل پدیده های دیگر می توانست در زمانی به جریان افتد که دیگر فعالیت ها هم برقرارباشند. به عنوان مثال کافه ها، رستوران ها، باشگاه های بدنسازی و اصولا سایر ورزش ها نیز فعالیت کنند.

*شما که این همه سال به عنوان بازیکن و مربی مقابل تماشاگران فعالیت کرده اید، ورزشگاه ها را بدون حضور تماشاگر چطور لمس کردید؟

مسلم است که یک بازی بدون تماشاگر،  معنای فوتبالی برای بازیکن، مربی و همراه تیم ندارد. ما همه در این خانواده به تماشاگر احتیاج داریم. مسلما بازی کردن هر سه روز یکبار در ورزشگاهی که تماشاگر در آن حاضر نیست، چیزی ایده الی نیست.این همان چیزی نیست که خواستارش باشیم. حتی اگر در نظر بگیریم که اکنون بازیکنان با این شرایط یعنی بازی بدون تماشاگر خو گرفته اند، شاهد کاهش شور و هیجان در بازی ها هستیم چون آدرنالین واقعی کم است. در این حالت من فقط یک مزیت می بینم و البته ترجیح می دهم چنین چیزی را نداشته باشم.

*منظورتان چیست؟

در حالت بازی بدون تماشاگر، بازیکن سر و صدای ما مربیان را بیشتر و بهتر می شنود. ما می توانیم آنها را بیشتر راهنمایی کنیم اما همان گونه که گفتم ترجیح می دهم تماشاگر باشد، سر وصدا کند و صدای من کمتر به بازیکنم برسد. به هرحال اکنون همه در شرایطی هستیم که بحث حفظ سلامت، اولویت اول است. امیدوارم که مشکل کرونا روز به روز کمتر شود و همه بهبود یابند.

*خود شما به عنوان سرمربی تیم ملی فرانسه، به محدودیت های ناشی از کرونا در سطح تیم ملی عادت کرده اید؟

در این مسیر تلاش کرده ایم. هرکسی در حوزه خود، هر کس در سطح خود، در این ماه ها فداکاری  ها کرده است تا سرعت گسترش همه گیری کرونا کاهش یابد. ضمن آنکه همه ما چاره ای جز این نداریم. محدودیت ها وجود دارند و از نظر روانشناسی تاثیرگذارند. از آنجا که این مغز است که پاها را در بدن هدایت می کند، می بینید چه عواقبی برای همه، به ویژه برای بازیکنان به خاطر خستگی های روحی و جسمی ایجاد شده است. چقدر برنامه ها زیاد و فشرده شده اند. همانطور که گفتم، عواقب این پاندمی، بحران سلامتی را برای همه اقشار جامعه ایجاد کرده است. در این میان حتی معتقدم بازیکنان فوتبال بیشتر از سایر اقشار خسته شده اند.

*در نقش سرمربی تیم ملی، وضعیت گروه تحت هدایت تان را در این سال کرونایی چگونه ارزیابی می کنید؟

به نظر من تیم ملی فرانسه با وجود مشکلات بسیار، سال خوبی را پشت سرگذاشته است. اولین هدف ما صعود به مرحله نهایی لیگ اروپا بود که با کسب برد یک بر صفر در پرتغال به این مهم رسیدیم. در لیسبون ما بهترین عملکرد خود را در سال نشان دادیم. از هر جهت عالی بودیم. سپس مرحله مقدماتی جام جهانی 2022 را آغاز کردیم. در این حال به نکته عجیبی برخورد کردیم که به خاطر همین سال کرونایی بود. این که به یکباره مجبور شدیم 3 بازی را پشت سرهم انجام دهیم. با سه بازی در هفته ، زمان زیادی باقی نمی ماند که شما برنامه های تمرینی و آموزشی کافی تدارک ببینید. علاوه بر این تیم ما مجبور بود با اختلاف زمان زیاد، یک سفر طولانی به قزاقستان داشته باشد که این خود کار آسان و راحتی نبود. با در نظرگرفتن این مسائل و چالش ها، فکر می کنم عملکرد تیم فرانسه در سال اخیر خوب بود.

*از سال 2018 یعنی زمان قهرمانی با تیم ملی در جام جهانی روسیه، تاکنون تیم شما 3 باخت کسب کرده است. این آماری رضایت بخش برای شماست؟

بله. اما من می گویم حتی این 3 باخت هم برای تیم فرانسه زیاد است.نباید همین 3 باخت را هم می داشتیم. باخت های که به خاطر توانایی بالای رقبای مان یعنی هلند،ترکیه و فنلاند بود. علت دیگرش هم این بود که در آن 3 بازی، تیم ما به حد  کافی خوب نبود. وقتی شما خوب کارنکنی، آنوقت است که تیم برتر، بهتر نتیجه می گیرد. من بازهم تاکید می کنم 3 باخت مورد نظر ما هم نخواهند بود. البته در این حالت یک مورد وجود دارد که شما به عنوان مسئول بیشتر می نشینید و تحلیل  می کنید. باید هر طوری شده، ایراد کار کاملا شناسایی و برطرف شود. به خصوص که امروزه همه مسابقات سخت و سنگین هستند و این خود واقعیتی است.

*فرانسه قهرمان جهان و نایب قهرمان اروپاست. این تیم با رویای کسب قهرمانی به یورو 2020 می رود؟

ما باید در مورد شروع مسابقات و دور اول خوب فکر کنیم. مسابقاتی که سرنوشت تیم ها را مشخص می کنند. شانس و اقبال کافی هنگام قرعه کشی گرفته شد. چون در یک گروه کاملا سخت قرارگرفتیم. آلمان و فرانسه قهرمان دو دوره اخیر جام های جهانی بوده اند. پرتغال هم قهرمان اروپاست. چنین چیزی تاکنون در رقابت ها نیفتاده است. این  برای ما و  برای رقبا، خوشایند نیست.می دانیم که در بازی اول و بسیار سخت با آلمان، در چه جایگاهی باید باشیم.البته فرانسه یکی از تیم هایی است که جاه طلبی هایی برای قهرمانی در اروپا دارد. اما قبل از آنکه به تمام راه فکر کنیم، باید در نظرگیریم که پله های مهمی برای صعود وجود دارند که به درستی باید طی شوند. اول از همه باید به یک هشتم نهایی برسیم. آن وقت می توانیم گام به گام به مراحل بعدی فکر کنیم.

*شروع جام با بازی مقابل آلمان فکر می کنید خوب است؟ ترجیح نمی دادید آخرین بازی تان در مرحله گروهی برابر آلمان باشد؟

نمی دانم این رویارویی اولیه، بهتر است یا بدتر. من از روی تجربه می دانم که بازی نخست هر جام در یک جام چقدر می تواند مهم باشد. چون همان بازی تا حدود زیادی تکلیف تیم را در مسابقات مشخص می کند. ضمن آنکه در مسابقات بین المللی قبلی، شما می توانستید تیم تان را در یکسری بازی های آزمایشی تا قبل از شروع جام، محک بزنید و بعد به جام بروید. در حالیکه در ماه ژوئن چنین چیزی وجود نخواهد داشت. به هرحال ما باید برای بازی با آلمان در تاریخ 15 ژوئن در مونیخ آماده باشیم. با توجه به سطح گروه، فکر می کنم بازی سوم و آخر دور اول برای همه تیم ها تعیین کننده باشد.

*به جز فرانسه، چه تیم های فکر می کنید شانس قهرمانی این دوره باشند؟

در این زمینه من به 6 تیم مدعی فکر می کنم. آلمان، ایتالیا، اسپانیا، هلند، پرتغال و انگلیس. همه این تیم ها به خاطر کیفیت بالای خود قادرند قهرمان یورو یا جام جهانی باشند.

*با توجه به همه گیری کرونا، سازماندهی مسابقات در این همه شهر از قاره اروپا اتفاقی خوب است؟

این موردی است که از قبل تصمیم گیری و برنامه ریزی شده  و البته یک چیز جدید در یورو است. تیم های میزبان یک مزیت بزرگ دارند زیرا دو یا حتی سه بازی در خانه انجام می دهند. البته این امتیاز به فرانسه نمی رسد . در مورد این سئوال ما هنوز نمی توانیم جواب کاملی دهیم. چون وضعیت حضور تماشاگر در ورزشگاه ها مشخص نیست. اگر تماشاگران به ورزشگاه ها بتوانند بازگردند، آنوقت تیم های که میزبانی دارند، بدیهی است از شانس بهتری هم برخوردار می شوند.

*برگزاری یک یورو با حضور 24 تیم ، گزینش مناسبی است تا بتوان یک جام با کیفیت داشت؟

باید دید چنین جامی چه امتحانی پس می دهد. در همه مسابقات تمایل به افزایش تعداد تیم های شرکت کننده وجود دارد تا تیم های بیشتری بتوانند در مسابقات بزرگ حضور پیداکنند. فکر نمی کنم این باعث بالا یا پایین آمدن استاندارد یک جام شود. فقط باید بالانس خوبی  ایجاد کرد.

*یواخیم لو، از 15 سال قبل سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان است. شما هم با ادامه کار تا سال 2027 می خواهید مثل او برای مدت طولانی بر مسند سرمربیگری تیم ملی فرانسه باشید؟

در این مورد من خیلی فکر نمی کنم.  از سال 2012 مسئول فنی تیم ملی فرانسه هستم و حتما تا 2021 در این سطح خواهم بود.اکنون هدفم جام ملت هاست و با تمام وجود برای آن کار می کنم و به چیزی دیگر نمی اندیشم. در فوتبال و اصولا ورزش معنی ندارد که شما از حالا به آن دورها فکر کنید.بزودی جزو مربیانی قرار می گیرم که 10 سال در تیم ملی کشورشان بودند و کارکردند. بعد هم باید دید چه اتفاقی خواهد افتاد.

*شما رفاقت خاصی با یواخیم لو دارید. حتما می دانید که او بعد از یورو از مانشافت می رود؟

بله. من او را خیلی دوست دارم. همیشه از همکلامی با او لذت می برم. به او احترام می گذارم و برایش به عنوان یک همکار احترام فوق العاده ای قائل هستم. در مورد او و کارش همه مسائل را نمی دانم و برای قضاوت کردن در اینجا نیستم. به نظر من او کمک های زیادی به تیم ملی آلمان کرده است. ابتدا به عنوان دستیار و بعد به عنوان سرمربی کارکرده و حتی قهرمانی جهان در بازی های 2014 برزیل را گرفته است. پس همه چیز دست خودش است. اگر چنین تصمیمی گرفته، حتما بعد از بررسی های دقیق بوده است. اگر چنین تصمیمی گرفته، حتم دارم که بهترین تصمیم ممکن را گرفته است.

*وقتی به هم زنگ می زنید و گپ و گفت دارید، به کدام زبان با یکدیگر صحبت می کنید؟

(می خندد) ما گاه وبیگاه با هم گپ می زنیم. به انگلیسی با هم صحبت می کنیم. زیرا من آلمانی بلد نیستم. احترام دو طرفه ای بین ما هست و همیشه شوق دیدار و صحبت با هم را داریم.

*بعد از قهرمانی جهان در سال 2014 ، آلمان با مشکلاتی مواجه بوده است. آیا شما هم نگران گرفتاری های مشابهی با آن در تیم خودتان هستید؟

همیشه کشوری که به اوج می رسد، با چالشی مواجه می شود. زیرا برای رسیدن به اوج، خیلی تلاش می کند و بعد برای حفظش باید بیشتر بکوشد. دراین حالت، قصد ندارم تیم آلمان را قضاوت کنم. چون شرایط این تیم را نمی دانم. وقتی قهرمان جهان هستید، نمی توانید بهتر عمل کنید. شما به اوج رسیده اید و دیگران خودشان را به شما می رسانند. آلمان شاید با گرفتاری ها مواجه شده اما من درباره اش اظهار نظر نمی کنم. اما می گویم خطر سقوط همیشه برای همه هست.

*فکر می کنید هنوز هم آلمان با وجود گرفتاری هایش یکی از شانس های یورو است؟

بله. کادر این تیم بازسازی شده اما هنوز هم از قدرت بسیار بالایی برخوردار است. همین  آلمان بازیکنان خلاق زیادی دارد که البته مشابه بازیکنان قبلی این تیم نیستند. اما واقعیت این است که آنها واقعا با کیفیت هستند. ضمن این که شما در یک چشم به هم زدن نمی توانید تجربه را به تیم تان تزریق کنید. پس به زمان کافی احتیاج دارید.این گرفتاری است که اکنون مربیان با آن مواجه هستند که در این حال دغدغه مربیان در رده ملی هم بیشتر است.

*شما در مقام یک مربی، استفاده از بازیکنی مثل توماس مولر را ترجیح می دهید یا بدون او?

این بحثی نیست که من درباره اش اجازه صحبت داشته باشم.می توانید این سئوال را از یواخیم لو بپرسید. او به طور قطع بهترین تصمیم گیری را می کند.همه نکات تیمش را در نظر می گیرد و به طور قطع بهترین تصمیم را برمی گزیند. 

*به تعویق انداختن مسابقات قهرمانی اروپا به مدت یک سال برای شما آیا این به معنا این بود که می توانید بهتر آماده شوید؟

من در پاییز سال گذشته در جریان بازی ها سیستم ها و ترکیب های  مختلف بازیکنان را امتحان کردم . می دانم بازیکنانی که در اختیارم هستند دارای هوش بازی بوده که فراتر از کیفیت فوتبالی آنها است. این امر به من اجازه داد چیزهای خاصی را تغییر دهم و پاسخ های متفاوتی بگیرم.

*قبول دارید در چند وقت اخیر فرانسه در خطوط دفاعی  مشکلاتی داشته ؟

بله ، مثل همه تیم ها. مساله سختی است زیرا شما مکان و زمان کمتری دارید. شما به حرکت بیشتر و  دقت فنی بیشتری نیاز دارید. 

*نظر شما در مورد تصمیم یوفا برای تهیه لیست  26 نفره برای مسابقات قهرمانی اروپا چیست؟
با توجه به شرایط فعلی ، این اتفاقی مثبت است. اما در شکل کلی و  از نظر مدیریت تیمی  پیچیده است. اینکه همه بازیکنان مجاز به حضور در برگه امتیاز نیستند اتفاق خوبی نیست. در مسابقات بزرگ ، هر تیم همیشه سه یا چهار بازیکن دارد که زیاد بازی نمی کنند یا بازی نمی کنند. حالا ما باید سه بازیکن را در چنین جایگاهی قرار دهیم. این امر کار مربی  را در هدایت تیم دشوارتر می کند. اما چاره ای نیست جز این که با آن هماهنگ شویم.

*آنتوان گریژمان 46 بازی پیاپی برای فرانسه انجام داده است.  فکر می کنید این یک دستاورد باورنکردنی برای شما است؟

حتی اگر همه رکوردها برای شکستن وجود داشته باشد ، به این معنی است که او بازیکنی است که چندین فصل در تیم ملی بازی کرده است. من حتی او را وادار کردم که در مسابقات دوستانه شروع کند! او بازیکن مهمی است که در عین حال قدرتمند است و از مصدومیت در امان است. نکته قابل توجه این است که او با توجه به تعداد گل و پاس گل هایی که برای ما داده ، به خصوص با نوع کارآمدی که دارد ، می تواند بازی های زیادی انجام دهد.

*فقط چند هفته تا EM باقی مانده است. آیا لیست خود را از قبل در ذهن دارید ؟

برای تهیه فهرستم، دنبال کارهای عجیب نیستم. من کم کم آن را تنظیم می کنم ، بازیکنانی دارم که مانند کورانتان تولیسو که هنوز احتیاج به زمان دارند تا ببینیم چه وضعیتی پیدا می کنند. باید امیدوار باشیم که همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت ، زیرا متأسفانه نمی توانیم از اتفاقات غیر منتظره جلوگیری کنیم. تنها لیستی که مهم است لیستی است که ما اول ژوئن ساعت 24 به یوفا می فرستیم.

*برخی از بازیکنان اصلی مانند اولیور ژیرو ، آنتوان گریژمان و پل پوگبا در این فصل با استراحت ناشی از  مصدومیت و یا فرم آمادگی  ضعیف مواجه شده اند. نگران این موضوع هستید؟
همه بازیکنان ، خواه در ترکیب باشند یا نباشند ، چند مرحله بد داشته اند. غیرممکن است که همیشه در بهترین حالت خود باشید. البته اگر از نظر جسمی و روحی در فرم عالی باشند بهتر است . اما من می توانم یکی یکی آنها را بگیرم . من از این بابت نگران نیستم. ارزش بازیکنانم و وضعیت روحی آنها را می دانم. 


*پیشرفت امباپه  را چگونه ارزیابی می کنید؟
او خود را با کارایی بالا در سطح بالایی نگه می دارد.  قبلاً در سطح بسیار بالایی بود. اما همچنان با قدرت به کارش ادامه می دهد پیشرفت می کند. او هنوز هم مانند دیگران فرصت پیشرفت دارد. کیلیان هنوز جوان است و آنچه قبلاً به دست آورده فوق العاده است. او در شرایط حاضر یکی از بهترین مهاجمان جهان است.

*به عنوان پرسش آخر، از شغل مربیگری چه چیزی را بیشتر دوست دارید؟ مدیریت یا تاکتیک ها؟
من آدرنالین سطح بالا را دوست دارم زیرا تنها حقیقت در زمین است. ماهیت کار آماده سازی برای بازی ها و دادن اطلاعات صحیح به بازیکنان است. فوتبال همیشه علاقه من بوده و هنوز هم خودم را ممتاز می دانم. اولین زندگی من به عنوان بازیکن قطعاً بهترین زندگی بود ، اما زندگی دوم من به عنوان مربی نیز بسیار خوب است.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول