اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

آمار واقعی جان‌باختگان کرونا در جهان، سه برابر آمار فعلی

در پژوهش موسسه وابسته به دانشگاه واشنگتن برآورد شده که میزان مرگ و میر مواقعی کرونا در جهان ۶میلیون و ۹۰۰ هزار نفر، یعنی سه برابر آمار سازمان جهانی بهداشت است.

آمار واقعی جان‌باختگان کرونا در جهان، سه برابر آمار فعلی

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از دیلی‌میل، موسسه سنجش سلامت و فرگشت (Institute for Health Metrics and Evaluation) وابسته به دانشگاه واشنگتن با تجزیه و تحلیل داده‌های موجود از همه‌گیری کووید ۱۹ مدعی شدند، این بیماری نزدیک به ۷ میلیون نفر را در سراسر جهان کشته است؛ کارشناسان ادعا می‌کنند آمار واقعی بیش از دو برابر آمارهای اعلامی است.

تجزیه و تحلیل توسط دانشگاهیان دانشگاه واشنگتن نشان می‌دهد این بیماری منجر به جان باختن دست کم ۶.۹ میلیون نفر در جهان شده است؛ طبق داده‌های سازمان جهانی بهداشت تاکنون سه میلیون و دویست هزار نفر در اثر همه‌گیری جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس این مطالعه، شمار قابل توجهی از آمار مرگ و میر در کشورهای غربی که دچار همه گیری‌های گسترده‌ای شده‌اند از جمله انگلیس، ایالات متحده و ایتالیا در آمار لحاظ نشده است. گفته  می‌شود این تفاوت آماری بیشتر به دلیل عدم آزمایش در ابتدای همه گیری است؛ زمانی که بسیاری از بیماران کووید ۱۹ بدون تأیید ابتلا به این بیماری جان باختند.

موسسه سنجش و ارزیابی بهداشت دانشگاه واشنگتن هشدار داد، داده‌ها نشان می‌دهد تلفات واقعی همه گیری به مراتب بدتر از آنچه که تصور می‌شود، است.

براساس تجزیه و تحلیل، ایالات متحده با ۹۰۵ هزار و ۲۸۹ مرگ بیشتر از ۵۷۴،۰۴۳ ثبت شده رسمی، بالاترین تعداد مرگ و میر را در سطح جهان دارد.

پس از آن هند و مکزیک قرار دارند که هر کدام بیش از ۶۰۰ هزار مرگ در اثر همه‌گیری داشتند و این رقم تقریبا سه برابر داده منتشر شده از سوی سازمان جهانی بهداشت است.

ادعا  می‌شود در انگلیس نیز شمار افراد جان باخته در اثر کرونا ۲۰۹ هزار و ۶۶۱ نفر است که این رقم حداقل ۶۰ هزار نفر بیشتر از آنچه است که دولت این کشور منتشر کرده است. 

کوین مک کانوی، استاد دانشگاه انگلیس می‌گوید: دلایلی وجود دارد که معتقد است تعداد افراد جان باخته انگلیس بالاتر از آن است که ارقام رسمی نشان می‌دهد زیرا در اوج موج اول حداقل ۱۳ هزار مرگ مازاد رخ داده که به کوید نسبت داده نشده است. 

تجزیه و تحلیل واشنگتن فقط شامل مرگ‌های ناشی از مستقیم کوید است و غیرمستقیم ناشی از همه گیری، از جمله اخلال در مراقبت‌های بهداشتی را شامل نمی‌شود.

طاعون بوبونیک که به آن مرگ سیاه نیز میگویند، کشنده ترین بیماری بود و در قرن چهاردهم حدود ۲۰۰ میلیون نفر در اثر آن جان باختند؛ آبله دومین بیماری همه گیر مرگبار در تاریخ منجربه مرگ بیش از ۵۶ میلیون نفر شد.

به گفته محققان، مرگ و میر گزارش نشده است زیرا کشورها فقط مواردی را که در بیمارستان‌ها یا در بیماران با عفونت تأیید شده رخ می‌دهند، حساب می‌کنند.

در بسیاری از نقاط، ضعف سیستم‌های گزارشگری بهداشت و دسترسی کم به مراقبت های بهداشتی این چالش را بزرگتر می‌کند؛ موسسه سنجش سلامت و فرگشت Institute for Health Metrics and Evaluation از زمان همه‌گیری کرونا، پیوسته در حال رصد آمارهای مرگ و میر کشورها بوده و از جمله اثبات کرده که استفاده از ماسک تا چه اندازه در ریزش این آمار موثر خواهد بود.

طبق تجزیه و تحلیل، قزاقستان کشوری بود که بالاترین اختلاف را بین مرگ رسمی و واقعی داشت؛ این کشور فقط به طور رسمی حدود ۵۶۰۰ مرگ و میر ناشی از کرونا را ثبت کرده اما IHME آمار واقعی را ۸۱ هزار و ۶۰۰ نفر تخمین زده است؛ مصر نیز اختلاف مشابهی دارد؛ با حدود 13 هزار و 500 مرگ رسمی در حالی که تخمین زده می‌شود در این کشور 170 هزار نفر بر اثر همه‌گیری جان باخته‌اند.

در جدول سازمان جهانی بهداشت شمار افراد جان باخته در اثر کرونا در روسیه ۱۱۲هزار نفر است اما موسسه IHME  رقم واقعی را ۵۹۳هزار و ۶۰۰ نفر می‌داند؛  تعداد واقعی مرگ و میر در ژاپن نیز 10 برابر بیشتر از تعداد رسمی دولت  است.

کارشناسان باور دارند، بسیاری از کشورها تلاش فوق العاده‌ای را برای اندازه گیری تلفات همه گیری انجام داده‌اند، اما تجزیه و تحلیل نشان می‌دهد که ردیابی دقیق یک بیماری عفونی جدید و به سرعت در حال انتشار دشوار است.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول