اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

گزارش فارس از ابعاد جنایت دشت برچی کابل

انفجار مهیب مقابل مدرسه سیدالشهدا(ع) در غرب کابل، کودکان بی‌گناه را هدف حمله قرار داد که در این حادثه شمار زیادی از دانش‌آموزان، معلمان و اهالی محل شهید و زخمی شدند.

گزارش فارس از ابعاد جنایت دشت برچی کابل

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، انفجار مهیب در روز شنبه مقابل مدرسه «سیدالشهداء(ع)» در غرب کابل کودکان بی‌گناه را هدف حمله قرار داد که در این حادثه شمار زیادی از دانش‌آموزان، معلمان و اهالی محل شهید و زخمی شدند.

مقامات افغانستان  آخرین آمار تلفات این حادثه را 85  شهید و 147 زخمی اعلام کردند.

جزئیات حادثه انفجار در مقابل مدرسه «سیدالشهداء(ع)»

«طارق آرین» سخنگوی وزارت کشور افغانستان در گفتگو با خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: روز شنبه در مقابل مدرسه سیدالشهداء(ع) در غرب کابل انفجاری رخ داد که در ابتدا خودروی بمب‌گذاری شده منفجر شده و پس از خروج دانش‌آموزان با دو مین جاسازی شده برخورد کردند که متاسفانه در این حادثه بیش از 50 دانش آموز و اهالی محله دشت برچی کابل شهید و 150 تن دیگر به شدت زخمی شدند.

وی افزود: این انفجار در حالی صورت گرفته که در جنگ براساس قوانین بین‌المللی نباید مکان‌های مانند مدرسه، دانشگاه‌ها، مراکز دینی و مساجد مورد حمله قرار گیرند، اما تروریست‌ها از این نوع اقدامات هدفمند برای فشار بر مردم و حکومت استفاده می‌کنند.

 

 

روایت شاهدان عینی از لحظه حادثه

«لطیفه»  و «مهدی» دانش‌آموزانی که در این حادثه مجروح شده و در بیمارستان علی جناح بستری هستند، می‌گویند: تمامی شاگردان هنگام خروج از مدرسه با انفجاری مهیب رو به رو شده و همه جا را گردو غبار برخاسته از انفجار گرفته بود.

این دانش آموزان ادامه دادند: پس از انفجار تکه تکه اجساد همکلاسی خود را می‌دیدند که در همه پراکنده شده و کسی قادر نبود به این افراد بی‌گناه کمک کند.

«زهرا» دیگر دانش آموز مدرسه سیدالشهداء(ع) که از به یاد آوردن این حادثه وحشت دارد، می‌گوید:  در این انفجار با صحنه‌ای دلخراشی رو به رو شده و یادآوری آن لحظات وی را رنج می دهد. او آرزو می‌کند که دیگر این اتفاق برای هیچ شهروندی دیگر رخ ندهد.

«محمد قاسم» پدر یکی از شهدای این حادثه نیز گفت:  تمام حملات تروریستی در غرب کابل جایی و جایی مردم مظلوم هزاره زندگی می کنند،‌ انجام می شود و این درحالی است که مردم این منطقه شیعه‌نشین مالیات دولت را پرداخت کرده و هیچگاه علیه دولت وارد جنگ نشدند.

وی افزود: وقتی در منطقه بهسود یک بالگرد دولت سقوط می‌کند، رئیس جمهور بلافاصله دستور می‌دهد تا عاملان آن را شناسایی شوند، اما پس از انفجار تاکنون رئیس جمهور افغانستان اقدام خاصی انجام نداده است.

خانواده‌های شهدا و زخمی‌های انفجار نیز عاملان این حادثه را غیرمسلمان و نوکر آمریکا دانسته و می‌گویند که فرزندان آنها به هیچ عنوان از تحصیل انصراف نداده و به راه خود برای آبادانی کشور ادامه خواهند داد.

با گذشت 2 روز از این حادثه غم انگیز، تاکنون برخی از خانواده‌های از سرنوشت فرزند خود اطلاعی کسب کنند.

«عبدالله»  پدر شکریه  که کلاس یازدهم بوده است، می گوید که ساعتی پس از انفجار از این حادثه باخبر شده و تاکنون نتوانسته اطلاعی از دختر خود به دست آورد.

 

تدفین دانش‌آموزان در میان بهت والدین

پیکر بسیاری از این دانش آموزان روز گذشته در میان بهت و ماتم والدین آنها در غرب کابل و در منطقه شیعه نشین به خاک سپرده شد.

«علی سعادت» فعال مدنی و مسوول ستاد مردمی تدفین و برگزاری مراسم های فاتحه شهدا در این مراسم گفت: پس از این رویداد به سرعت ستاد مردمی برای کمک‌رسانی و هماهنگی تدفین و رسیدگی به زخمی‌ها ایجاد شد و یک روز پس از این حادثه پیکر بسیاری از شهدای به خاک سپرده شده است.

وی افزود: تاکنون هویت 10 نفر از شهدای این حادثه شناسایی نشده است.

سعادت ادامه داد:‌ هنوز آمارها نهایی نشده، اما تاکنون در این حادثه 86 نفر شهید و 165 نفر نیز زخمی شدند.

 

وی همچنین خطاب به حکومت گفت: خانواده‌های شهدا و زخمی‌های این حادثه از دولت درخواست دارند تا  تنها تامین جان و امنیت مردم مظلوم هزاره را تامین کند که مجدد شاهد حوادث مشابه نباشیم.

 یک روز عزای عمومی در افغانستان برای حادثه مدرسه سیدالشهداء(ع)

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری که از سوی رئیس جمهور مامور رسیدگی به این جریان شده، گفت: پس از انفجار بلافاصله رسیدگی به مجروحین آغاز شده و مراسم تدفین شهدا با همکاری مردم انجام شده است.

وی افزود: یک روز از سوی حکومت عزای عمومی اعلام شده و تحقیقات برای شناسایی عاملین این حادثه به صورت گسترده شروع شده است .

دانش به خانواده های شهدا و زخمی‌های این حادثه وعده داد که در اولین فرصت عاملان این حادثه شناسایی و به سزای اعمال خود خواهند رسید.

معاون رئیس جمهور ادعا کرده که در حال حاضر شواهد کافی در دست حکومت است و نشان می‌دهد که پشت جریان حمله تروریستی غرب کابل گروه طالبان است.

این در حالی است که طالبان این ادعا را تکذیب کرده‌اند.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان و رئیس جمهور اشرف غنی با انتشار اعلامیه ای حمله اخیر در غرب کابل را به شدت محکوم کرده و مراتب تسلیت خود را به خانواده های شهدا و زخمی‌ها بیان داشته و به نهاد های امنیتی دستور داده اند تا حملات گروه های تروریستی را بی پاسخ نگذارند.

خانواده ها و نزدیکان شهدای حادثه کابل حکومت این کشور و همچنین کشورهای غربی را به دلیل عدم توانایی در از بین بردن خشونت در این کشور عامل اصلی این حمله می‌دانند.

دولت کابل گفته که قادر نیست امنیت تمام مدارس، مکان های مذهبی و مساجد را تامین کند.

دولت جدید آمریکا با نقض عهد توافقنامه دوحه و عدم خروج در تاریخ تعیین شده، این امکان را برای گروه‌های افراطی به وجود آورده که خشونت در افغانستان را تشدید کنند و با بن‌بست در مذاکرات بین‌الافغانی بیم این می‌رود که جنگ و ناامنی در افغانستان تشدید شود. 

/انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول