اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

بومی‌سازی سیستم بافندگی به کمک یک دانش‌بنیان

یک شرکت دانش‌بنیان موفق شده است با بومی‌سازی سیستم بافندگی، تولید فرش ماشینی را در کشور توسعه دهد.

بومی‌سازی سیستم بافندگی به کمک یک دانش‌بنیان

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یک شرکت دانش‌بنیان موفق شده است با بومی‌سازی سیستم بافندگی، تولید فرش ماشینی را در کشور توسعه دهد.

مدیر‌عامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: با وجود آن‌که، فرش ایرانی در سال‌های اخیر رقبای بسیار جدی در بازارهای جهانی پیدا کرده است، اما هنوز فرش دستباف ایرانی معتبرترین برند محسوب می‌شود. ما نیز تلاش کرده‌ایم تا با بومی سازی تجهیزات این حوزه، به توسعه صنعت فرش کمک کنیم.

وی در ادامه افزود: شرکت ما در زمینه تولید ماشین‌آلات بافندگی فعالیت دارد. در حال حاضر فرش ماشینی، بازار بسیار گسترده‌ای دارد به همین خاطر لازم است تا دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز این صنعت به صورت کامل در داخل تولید شود. سیستم دستگاه بافندگی موسوم به ژاکارد الکترونیکی یکی از این تجهیزات است که نقش مهمی در خط تولید بافت فرش‌ماشینی دارد. این دستگاه در داخل شرکت بومی‌سازی شده و به تولید انبوه رسیده است.

مدیر‌عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به نقش این دستگاه در تولید فرش با کیفیت، گفت: سیستم بافندگی که به نام ژاکارد الکترونیک مشهور است از اجزاء مختلف مکانیکی، الکترونیکی و کامپیوتری تشکیل شده است.  تولید این دستگاه بافندگی در داخل کشور توانسته است باعث صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی شود و کشور را از واردات آن بی‌نیاز سازد.

این فعال دانش‌بنیان همچنین بیان کرد: مدل‌های مشابه این محصول که توسط دو شرکت اروپائی  تولید می‌شود ممکن است تا ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو نیز قیمت داشته باشد. در صورت حمایت و تامین ارز مورد نیاز، می‌توان این دستگاه را با یک ششم قیمت محصول مشابه خارجی در داخل کشور تولید کرد.

‌وی ضمن تاکید بر اهیمت بومی سازی دستگاه های مرتبط با صنعت فرش، افزود: سیتم بافندگی ژاکارد الکترونیک هسته‌مرکزی در خط تولید بافت فرش ماشینی محسوب می‌شود و وظیفه کنترل طرح و نوع بافت از نظر بافت نخ‌های رنگی و ضایعات داخل فرش را برعهده دارد. این دستگاه بافندگی همچنین، طرح و نوع بافت فرش را  مشخص می‌کند.  این دستگاه، باعث افزایش کیفیت بافت فرش می‌شود. 

این فعال دانش‌بنیان در ادامه گفت: شرکت‌های تولیدکننده فرش‌ماشینی متوسط و بزرگ که فرش‌های  ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و۱۵۰۰ شانه تولید می‌کنند مشتری  این دستگاه بافندگی هستند.

وی ابراز امیدواری کرد تا در آینده نزدیک دستگاه بافندگی، با ظرفیت و راندمان بالاتر نسبت به نمونه قبلی در این شرکت تولید شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول