اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره «بایدها و نبایدهای واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی»

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی تصریح کرد: توزیع واکسن کرونا باید صرفاً توسط دولت (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، در چارچوب سند ملی واکسیناسیون کشور و به صورت رایگان و عمومی صورت گیرد.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس درباره «بایدها و نبایدهای واردات واکسن کرونا توسط بخش خصوصی»

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در گزارشی، به بررسی و ارزیابی روند واکسیناسیون کرونا در کشور و ملاحظات مربوط به واردات واکسن توسط بخش خصوصی پرداخته است.

در مقدمه این گزارش آمده است: ویروس کووید ـ 19 تاکنون حدود 150 میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و منجربه مرگ بالغ بر 3 میلیون و 150 هزار نفر شده و کماکان در حال گسترش است. کشورهای مختلف مجموعه ای از اقدامات را جهت مقابله با گسترش این بیماری و عواقب ناشی از آن به کار بسته اند. برنامه ریزی برای تأمین و توزیع واکسن، به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در مقابله با گسترش این بیماری و پیشگیری از آن از همان ماه های ابتدایی در دستور کار کشورها قرار گرفته است. تاکنون کشورها با گذشت حدود یک سال از بیماری، واکسیناسیون را آغاز کرده اند و پیشرفت هایی نیز در این زمینه حاصل شده است.

تقویت این راهکار برای ایران نیز که با موج جدیدی از بیماری و میزان قابل توجهی ابتلا و مرگ ناشی از بیماری مواجه شده است، اهمیت بسیاری دارد. با وجود این برنامه واکسیناسیون در کشورمان به میزان کافی پیشرفت نداشته و لذا لازم است دولت تدابیر لازم را جهت تسریع واکسیناسیون جمعیت به کار بندد.

بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی جهت واردات این کالا یکی از راهکارهای تسریع تأمین واکسن برای جمعیت است و البته این راهکار مخالفان و موافقانی دارد. گزارش پیش رو ضمن ارائه تصویری از آخرین وضعیت واکسیناسیون برای بیماری کووید ـ 19 در کشور، ملاحظات مختلف ناظر بر ورود بخش خصوصی به واردات این واکسن را تشریح می کند و درنهایت پیشنهادهای لازم را در همین راستا ارائه خواهد کرد.

ملاحظات و نقاط ضعف و قوت واردات واکسن توسط بخش خصوصی

در بخش دیگری از این گزارش تصریح شده است: در مورد ورود بخش خصوصی به عرصه واردات واکسن کووید ـ 19، ملاحظات مختلفی وجود دارد که برخی از آنها از این رویکرد حمایت و برخی نیز در مورد مفید بودن آن تردید ایجاد می‌کند.

ملاحظات مذکور (مثبت و منفی) به این شرح است:

1. قرار داشتن کشور در شرایط تحریم و استراتژی بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی برای تأمین دارو. 

2. بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی و ابهام درخصوص مبانی بهره‌مندی از خدمات سلامت.

3. زمینه‌سازی فساد و تقلب به دلیل ضعف نظارت.

4. واکسیناسیون گروههای داوطلب و ایجاد تبعیض (به ضرر گروه‌های اولویت‌دار).

جمع بندی و پیشنهاد

در بخش پایانی گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، ضمن جمع‌بندی نکات و ملاحظات مطرح شده، تاکید شده است: توزیع واکسن باید صرفاً توسط دولت (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی)، در چارچوب سند ملی واکسیناسیون کشور و به صورت رایگان و عمومی صورت گیرد.

در همین راستا، بخش خصوصی تنها در واردات محصول و نه در هیچیک از مراحل دیگر، به عنوان بازیگر حامی حضور خواهد داشت. تمام واکسن های وارد شده توسط بخش خصوصی، ضمن ثبت در سامانه تأمین و توزیع وزارت بهداشت، جهت توزیع در اختیار دولت (وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) قرار گیرد.

همچنین بخش خصوصی تنها باید بازوی حمایتی برای واردات و دور زدن تحریم‌ها باشد و دولت با تکیه بر سیاستهای رفاهی - به صورت ویژه اختصاص بودجه برای واکسیناسیون ملی ـ به عنوان متولی تأمین سلامت میان مردم و بخش خصوصی حضوری فعال داشته باشد. 

برای دریافت متن کامل گزارش     را کلیک کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول