اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  قرآن و فعالیت های دینی

تفاوت‌های نمایشگاه مجازی با نمایشگاه فیزیکی قرآن/ افزایش فروش کتاب در نمایشگاه مجازی

نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم در حالی برگزار می‌شود که برگزاری مجازی آن امکان بازدید و خرید را برای همه مردم کشور فراهم کرد و حضور در نمایشگاه مجازی بسیاری از هزینه‌های ناشران را به صفر رساند.

تفاوت‌های نمایشگاه مجازی با نمایشگاه فیزیکی قرآن/ افزایش فروش کتاب در نمایشگاه مجازی

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم در حالی آخرین روز‌های برگزاری‌اش را سپری می‌کند که این روز‌ها میزان بازدید از نمایشگاه بیشتر از روز‌های قبل است و علاقه‌مندان در واپسین روز‌های ماه مبارک رمضان از بخش‌های مختلف فروشگاهی و محتوایی این نمایشگاه بازدید می‌کنند.

بخش‌های مختلف نمایشگاه فیزیکی

برگزاری نمایشگاه مجازی شاید در هیچ زمینه‌ای قابل قیاس با نمایشگاه فیزیکی نباشد زیرا از نظر هزینه‌های برپایی، نمایشگاه مجازی اقتضائات مختلفی از جمله دکور‌، پارتیشن‌بندی، کمیته‌های اجرایی، حراست، کارمندان غرفه‌ها، افطار، ایاب و ذهاب و... دارد که قابل قیاس با نمایشگاه مجازی نیست.

امکانی که برای همه مردم حتی در روستا‌ها فراهم شده است

از طرفی همه مردم کشور امکان استفاده از آن را ندارند و نمایشگاه فیزیکی بیشتر محدود به ساکنان شهر برگزاری نمایشگاه است، درحالی که نمایشگاه مجازی امکان را برای همه حتی اهالی روستا‌ها هم فراهم کرده است.

حال و هوای نمایشگاه حضوری چیزی دیگری است اما...

البته با همه این صحبت‌ها حال و هوای نمایشگاه فیزیکی چیز دیگری است و حضور یک خانواده در فضای مجازی هر چقدر هم آسان و سهل باشد نمی‌تواند جای حضور در نمایشگاه را بگیرد، مثلاً بخش کودک نمایشگاه حضوری فضایی معنوی همراه با آموزش و بازی و سرگرمی است که نمی‌توان آن را با بازی‌ها و سرگرمی‌های مجازی قیاس کرد. اما موضوعاتی چون صرفه‌جویی در هزینه‌ها و امکان استفاده همه مردم از نمایشگاه حتی در دورترین روستا‌ها هم مزایایی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن عبور کرد.

بگذریم که شیوع کرونا امکان برگزاری نمایشگاه فیزیکی را عملاً به صفر رسانده بود و اگر فضای مجازی نبود امروز خبری هم از نمایشگاه قرآن و بسیاری از دیگر فعالیت‌ها از جمله کلاس‌های مجازی نبود.

مشکلات ناشران خصوصاً شهرستانی‌ها در نمایشگاه حضوری

حسین صفری مدیر بخش فروشگاهی نمایشگاه مجازی قرآن کریم درباره موضوع صرفه‌جویی در نمایشگاه مجازی قرآن کریم به فارس گفت: برگزاری نمایشگاه مجازی قابل قیاس با نمایشگاه فیزیکی نیست زیرا نمایشگاه فیزیکی برای برپایی باید ناشران مذهبی که بیشتر از قم و مشهد هستند حدود ۲۰ روز در تهران ساکن شده و هزینه سفر، اسکان، تغذیه به همراه حقوق غرفه‌دار را تأمین می‌کردند اما در نمایشگاه مجازی قرآن دیگر نیازی به این هزینه‌ها برای ناشر نیست.

وقتی ناشر با یک کتاب هم می‌تواند به نمایشگاه بیاید

وی ادامه داد: البته نمایشگاه فیزیکی حال و هوای خودش را دارد و حضور خانواده‌ها در نمایشگاه فیزیکی یک کار تبلیغی ترویجی است و رویارویی ناشر و مخاطب هم بسیار می‌تواند به شناخت ذائقه مخاطب از سوی ناشر کمک کند، اما با این وجود اتفاق برگزاری نمایشگاه مجازی سبب شده تا ناشر حتی اگر یک کتاب مرتبط با موضوعات نمایشگاه داشته باشد بتواند در نمایشگاه مجازی حاضر و محصولش را عرضه کند. از طرفی همه مردم کشور از دورترین نقط هم می‌توانند از نمایشگاه بازدید و خرید کنند.

هزینه سایت نمایشگاه مجازی روزانه ۱۲۰ میلیون تومان

مدیر بخش فروشگاهی نمایشگاه مجازی قرآن کریم درباره هزینه نمایشگاه مجازی قرآن گفت: به جز هزینه‌های ناشر، ستاد برگزاری نمایشگاه هم باید میلیارد‌ها تومان برای اجاره فضا، دکور بخش‌های محتوایی، پارتیشن‌بندی بخش فروش، عوامل اجرایی نمایشگاه، افطار، تشریفات و... هزینه می‌کرد. در حالی که طبق اعلام معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد هزینه سایت نمایشگاه مجازی قرآن روزانه ۱۲۰ میلیون تومان است و تعداد عوامل اجرایی بسیار کمتر از نمایشگاه فیزیکی است.

۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان فروش کتاب تا صبح دیروز

صفری میزان فروش کتاب در نمایشگاه را بسیار مطلوب توصیف کرد و گفت: تا ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه بیش از ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خرید کتاب از نمایشگاه صورت گرفت درحالی که در آخرین دوره نمایشگاه مجازی این مبلغ یک میلیارد تومان بود در حالی که این مبلغ محصولات مختلف مذهبی و حتی تابلو فرش‌ها را هم شامل می‌شد.

موضوع استقبال از نمایشگاه مجازی قرآن از دیگر موضوعاتی است که این روز‌ها مطرح است و طبق اعلام برگزار‌کنندگان مراجعه به سایت نمایشگاه در روز‌های پایانی نمایشگاه بسیار بیشتر از روز‌های ابتدایی است. البته به جز روز نخست که بلافاصله پس از بالا آمدن سایت نمایشگاه حدود صد هزار نفر از آن بازدید کردند که این رکورد هنوز پابرجا است.

بازدید ۱۴ میلیون صفحه نمایشگاه توسط ۲۴۷ هزار کاربر تا ۲۰ اردیبهشت

یاسر ساجدی، مدیر فناوری اطلاعات نخستین نمایشگاه مجازی قرآن کریم، درباره سایت نمایشگاه و میزان بازدید آن به فارس گفت: تا ساعت ۲۴ جمعه ۱۷ اردیبهشت‌‌ماه حدود ۲۴۷ هزار کاربر به سامانه مراجعه کرده و این آمار بر اساس تعداد آی‌‌پی‌ها است و شاید تعداد کاربر بیشتر از این باشد، چرا که ممکن است یک خانواده از یک آی‌‌پی استفاده کند. این تعداد کاربر حدود ۱۴ میلیون و ۷۵۳ هزار صفحه را باز کرده‌اند و نزدیک به ۵۰۰ گیگ ترافیک دیتایی بوده که از روی سایت به کاربران ارسال شده است.

وی درباره روزهایی که سایت بیشترین و کمترین آمار بازدید را داشته است،‌ افزود: بیشترین میزان بازدید در روز یازدهم اردیبهشت‌ و همزمان با افتتاحیه نمایشگاه بود که حدود ۹۰ هزار کاربر داشت. همچنین چهارشنبه، ۱۵ اردیبهشت‌ و همزمان با اعلام فعال شدن بن‌های خرید از نمایشگاه، اوج دیگری را شاهد بودیم که به بیش از ۷۵ هزار کاربر رسید. کمترین تعداد مراجعه‌کننده به سایت نیز مربوط به سه‌شنبه، ۱۴ اردیبهشت‌ بود که ۲۶ هزار بازدیدکننده داشت.

هزینه‌ پشتیبانی سایت نمایشگاه قرآن و دیگر بخش‌ها

ساجدی در مورد هزینه‌ پشتیبانی سایت نمایشگاه قرآن کریم گفت: برای پشتیبانی سرورها، نرم‌افزار، طراحی، اجرای سامانه، «کال سنتر» که باید پاسخگوی مخاطب باشد، همچنین امنیت سامانه، حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان هزینه شده است. در واقع برای سایت روزانه ۱۲۰ میلیون تومان هزینه می‌شود.

وی به تشریح برخی چالش‌‌های نگهداری این سایت پرداخت و افزود: سعی شده است همان نگاهی که در نمایشگاه فیزیکی قرآن وجود دارد در نمایشگاه مجازی نیز وجود داشته باشد؛ یعنی با تکیه بر توانمندی و ظرفیت بخش مردمی سامانه‌ای را راه‌اندازی کنیم تا مخاطب بتواند از این محتواها و خدمات به صورت شایسته بهره‌مند شود. در گام اول همه مجموعه‌هایی را که در بخش مردمی و تا حدودی در بخش دولتی در حال ارائه خدمت هستند، شناسایی و خدماتشان را در سامانه معرفی کردیم.

فعالیت ۱۰ نیروی فنی در شبانه‌روز برای امنیت سایت

وی افزود: شاید بالا آوردن یک سایت کار سختی نباشد، اما تصور کنید زمانی که سایت نمایشگاه کتاب تهران راه‌اندازی شد، به مدت یک روز و نیم پاسخگوی تعداد کاربر مراجعه‌کننده نبود. طبیعتاً در آن زمان سایت، کاربردی برای مخاطب نداشت، چون از دسترس خارج شده بود. لذا باید تلاش شود تا سایت تعریف‌شده در دسترس مخاطب قرار بگیرد. الان برای اینکه سایت نمایشگاه قرآن بالا بیاید، در بخش مدیریت سرور،‌ پشتیبانی سرور، هماهنگی با سرویس‌دهنده‌ها و ... بیشتر از ۱۰ نیروی فنی ۲۴ ساعته مستقرند. یعنی ۱۰ نفر تمام‌وقت در حال فعالیت هستند تا سایت در بحث امنیتی و تعداد کاربر مراجعه‌کننده با مشکل مواجه نشود. ضمن اینکه حجم دیتای آن باعث افت سرعت و کیفیت میزان کار نشود و اینها شبانه‌روز بررسی می‌شود.

ساجدی در پایان به مرکز پاسخگویی نمایشگاه مجازی قرآن کریم نیز اشاره کرد و گفت:‌ حدود ۱۰ نفر در این بخش مستقر و در حال پاسخگویی هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول