اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

روستایی که به همت بچه‌‌های مسجد کانون تربیت نخبه‌های علمی شده است

کانون فرهنگی هنری «شاه خراسان» در روستای زیارت «دشتستان» با تشکیل هیئت اندیشه‌ورز، برگزاری گعده‌های کتاب در سطح روستا، آسیب‌شناسی و ایده‌پردازی فرهنگی متناسب با مشکلات اهالی توانسته رتبه برتر رواق دانش را در ایران قوی کسب کند.

روستایی که به همت بچه‌‌های مسجد کانون تربیت نخبه‌های علمی شده است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، کانون فرهنگی هنری «شاه خراسان» استان بوشهر در جوار مسجد امام حسن مجتبی(ع) روستای زیارت شهرستان دشتستان در طرح ملی «ایران قوی» که سال ۹۹ در قالب سه شبستان و ۱۲ رواق به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) اجرا شد، توانست رتبه برتر در رواق دانش را کسب کند.

از این رو، مروری کرده ایم بر فعالیت های این کانون فعال روستایی که توانسته با همراهی بچه های مسجد اینچنین خوش بدرخشد.

جلو زدن از کانون های مساجد شهری علی رغم محدودیت های روستا

«حسین آذرکشت»، مدیر اجرایی طرح ملی «ایران قوی» در کانون فرهنگی هنری شاه خراسان با بیان اینکه این کانون روستایی در بین ۲۵ هزار کانون فعال در سطح کشور رتبه ششم کشوری را کسب کرده است، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت موجود، کانون قطعا می توانست جز سه کانون برتر کشور باشد اما با بضاعت حداقلی و تقریبا بدون هر گونه حمایت، علاوه بر کسب رتبه برتر رواق دانش که در پی ارتقای کمی و کیفی علم و دانش در روستای زیارت رخ داده است، در رواق نمایش هم توانست جزء ۱۰ کانون برتر باشد.
 


این برتری و پیشتازی در رقابت با کانون های مساجد تهران یا مراکز استان ها که از امکانات بیشتری برخوردار هستند جز با انگیزه بالا و تلاش شبانه روزی بچه های مسجد امام حسن مجتبی(ع) حاصل نشده است و ثابت می کند وقتی بچه های مسجد عزم‌شان را جذب کرده و آستین همت بالا بزنند هیچ محدودیتی سد راهشان نمی شود!
 


تشکیل هیئت اندیشه ورز

از وجوه امتیاز حضور این کانون برتر مسجدی در رواق دانش طرح ملی «ایران قوی»، تشکیل هئیت اندیشه‌ورز با هدف تبیین برنامه ها و متناسب کردن سیاست و فعالیت های کانون با ستاد فهما بود. تدوین برنامه منسجم و نقشه راه حضور کانون در طرح ایران قوی، از مهمترین خروجی های تشکیل این هیئت بوده است.

برگزاری حلقه های تفسیر قرآن

آذرکشت در شرح فعالیت هایی که به برتری کانون شاه خراسان در رواق دانش ختم شده است، گفت: برگزاری گعده های کتاب در سطح روستا، برپایی ایستگاه های مطالعه در مکان های پرتردد روستا، برگزاری مسابقات متعدد کتاب‌خوانی به صورت حضوری و مجازی، برگزاری کلاس های درسی و تقویتی در کانون، برگزاری طرح شنبه های کتاب بطور منظم در سطح روستا به صورت حضوری و مجازی، برگزاری کلاس ها و حلقه های تفسیر قرآن، برگزاری کلاس های قرآن در سطوح مختلف، آسیب شناسی و ایده پردازی فرهنگی متناسب با مشکلات روستا در جلسات ماهانه و هفتگی هیئت اندیشه ورز کانون، برگزاری کلاس های توانمندسازی اعضای کانون در حوزه فناوری های نوین ارتباطی و رایانه ای که در قالب کلاس های ویرایش عکس یا همان فتوشاپ، کلاس های تدوین فیلم، کلاس های آموزش عکاسی و ... ازجمله این فعالیت ها است.
 


تالیف کتاب درباره شهدای روستای زیارت

از دیگر فعالیت های منحصربفرد این کانون برتر روستایی، می توان به تألیف دو کتاب توسط اعضای آن اشاره کرد؛ اکنون نیز کتاب دیگری درباره شهدای روستا در دست تدوین است. تولید مستند درباره برخی از شهدای روستا و استان نیز از دیگر فعالیت های بچه های کانون فرهنگی هنری شاه خراسان به شمار می رود.

کسب رتبه های برتر کنکور سراسری توسط بچه های مسجد

کسب رتبه های برتر کنکور سراسری شامل رتبه های تک‌رقمی، دو رقمی و سه‌رقمی و برگزاری اردوهای معرفت‌افزایی نیز از دیگر دستاوردهای کانون شاه خراسان در حوزه علم و دانش است که به همت آنها توانسته رتبه نخست رواق دانش در طرح ملی مسجدی ایران قوی را کسب کند. چنان که «احسان زیارتی» رتبه ۴۰ کنکور ارشد فیزیک، «محمد مددی»، رتبه ۹ رشته ریاضی و «علی شهیدزاده» رتبه ۶۰۰ کنکور تجربی که الان پزشک است، از بچه های مسجد امام حسن مجتبی(ع) هستند.
 

 


بنابر این گزارش از وجوه امتیاز کانون فرهنگی هنری شاه خراسان آن است که بیشتر اعضا و فعالان آن را گروه سنی نوجوان تشکیل می دهند با همراهی و همکاری همین نوجوانان است که طی یک دهه فعالیت در ساحت فرهنگ و هنر توانسته مقام اول استانی سرود در جشنواره «لحظه های آسمانی» در سال۹۳، مقام اول استانی در رشته های نشریه و تئاتر در جشنواره «لحظه های آسمانی» سال ۹۶، مقام اول کشوری در رشته نشریه نویسی در جشنواره «خبرآباد» در سال ۹۷، مقام اول استان و ششم کشور در جشنواره «ایران قوی» از بین ۲۵ هزار کانون فعال کشور سال ۹۹ و راهیابی به جمع ۵۰ کانون برتر کشور در جشنواره «روستای دوستدار کتاب» را کسب کند و به عنوان کانونی روستایی خوش بدرخشد.

توجه ویژه به اوقات فراغت بچه های روستا

این کانون مسجدی به اوقات فراغت بچه های مسجد نیز نگاهی ویژه دارد و برای آن برنامه ریزی می کند؛ به گفته آذرکشت تا کنون ۹ دوره برنامه اوقات فراغت حتی در دوران شیوع کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی، برگزار شده است شامل فعالیت هایی همچون کلاس های متنوع قرآنی، کلاس های تقویتی آموزشی درسی، معارف قرآنی، معرفتی و همچنین توانمندسازی در زمینه های تخصصی رایانه ای و با توجه به علاقه مندی اعضاء، خطاطی، نقاشی و سایر هنرهای ترسیمی که به درخواست نوجوانان است، برگزار می شود.

همانطور که بیان شد کانون فرهنگی هنری «شاه خراسان» در رواق نمایش طرح ملی «ایران قوی» جزء ۱۰ کانون برتر شده است، بچه های این کانون با راه اندازی گروه تئاتر «طرحی نو» و پایه قرار دادن هنر تعزیه و تلفیق فناوری های روز مثل پلی‌بک با این هنر توانسته اند در این عرصه نیز حرف های نو و اثرگذار داشته باشند.
 


بچه های مسجد امام حسن مجتبی(ع) در مقابله با کرونا نیز عزمی جدی داشته اند، ضدعفونی کردن مسجد و اماکن عمومی روستا با بسیج بچه های مسجد، راه اندازی کارگاه تولید ماسک و دستکش یکبار مصرف که دستگاه آن نیز توسط بچه ها ساخته شد و علاوه بر تامین نیاز روستای زیارت، روستاهای کوچک همجوار را هم تامین کرده است، توزیع بسته های معیشتی در چند نوبت بین محرومان روستا، اجرای طرح «اطعام غدیر» و کمک به دانش آموزانی که پدرشان بر اثر کرونا شغل‌شان را از دست داده اند، ازجمله این فعالیت ها است.
 


منبع: خبرگزاری شبستان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول