اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

راه هست-۲۲| راهکارهای دولت آینده برای مبارزه با سوداگری و فرار مالیاتی چیست؟+ویدئو

کاهش سود فعالیت‌های غیرمولد و مبارزه با سوداگری با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه و همچنین جلوگیری از فرار مالیاتی اصناف و افراد پردرآمد از طریق شفافیت تراکنش‌های بانکی و اخذ مالیات بر مجموع درآمد، دو راهکار مهم دولت آینده برای افزایش درآمدهای مالیاتی بدون ایجاد فشار به عموم مردم و بخش تولید است.

راه هست-۲۲| راهکارهای دولت آینده برای مبارزه با سوداگری و فرار مالیاتی چیست؟+ویدئو

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی رغم اینکه مشکلات اقتصادی کشور راه حل های زیادی داشته و دارد ولی «روحانی» بخاطر اینکه همواره منتظر و معطل همکاری خارجی‌ها بود، تقریبا هیچکدام از این راه حل‌ها را اجرایی نکرد. در پرونده «راه هست» می خواهیم درباره راه حل‌هایی توضیح دهیم که به تحریم و برجام و ... وابستگی مستقیمی ندارند، راه حل هایی که اگر مورد توجه دولت های یازدهم و دوازدهم قرار می گرفت، قطعا وضعیت معیشت مردم به مراتب بهتر از وضعیت فعلی بود. در قسمت های قبلی این پرونده، به بررسی راهکارهای کاهش مشکلات بخش های مسکن و اشتغال پرداختیم و در این قسمت به بررسی راهکارهای کاهش مشکلات بخش مالیات می پردازیم:

*کاهش سود فعالیت‌های غیرمولد و مبارزه با سوداگری با اخذ مالیات بر عایدی سرمایه

به صورت کلی، فعالیت­های اقتصادی به دو نوع مولد و غیرمولد، تقسیم می شوند. فعالیت­های مولد فعالیت هایی­ هستند که اشتغال و ارزش افزوده برای کشور ایجاد می­کنند. اما فعالیت­های غیر مولد علاوه بر اینکه ارزش افزوده خاصی ندارند، حتی باعث ضرر دیدن مردم و ریختن سودهای کلان تو جیب عده­ای محدود یا همان سلاطین سکه و ارز و طلا و مسکن می شوند.

این فعالیت‎های سوداگرانه بدون ایجاد ارزش افزوده خاصی برای کشور، صرفا با دلال بازی و تعداد دفعات خرید و فروش، ارزش کالا را چند برابر کرده و باعث ایجاد نوسانات اقتصادی شدیدی در کشور می شوند، نوساناتی که بخش مهمی از سبد مصرفی خانواده­ها مثل مسکن را هم درگیر خودش می کند.

از طرف دیگر، تولیدکنندگان برای خرید تجهیزات و پرداخت حقوق کارگران و ... نیازمند نقدینگی و سرمایه هستند اما در ایران بخاطر دردسرها و هزینه های اجرائی زیاد مثل گرفتن مجوز، بیمه و مالیات و ریسک بالای فروش محصول، این سرمایه های مردم راهی بازارهای با دردسر خیلی کمتر و ریسک پائین­تر و سودآوری به مراتب بالاتر می شوند یعنی همان بازارهای غیرمولد می شوند.

این مشکل مختص ایران نیست و در خیلی از کشورهای جهان وجود دارد. راه حل ساده این مشکل عبارتست از: مالیات بر عایدی سرمایه یا CGT.

CGT باعث می شود افرادی که مازاد بر نیازشون ملک و طلا و سکه و ارز می خرند باید در هنگام فروش، بخش زیادی از سود به دست آمده را به صورت مالیات پرداخت کنند یعنی این مالیات با افرادی که به اندازه مصرف و متناسب با نیازشون خرید می­کنند کاری ندارد و صرفا دلال­‌هایی که بازار را به هم می ریزند، نشانه گرفته است. در نتیجه، سود فعالیت‌های غیرمولد کاهش چشمگیری می یابد.

در این حالت، هر فردی که به دنبال بیشترین سود با استفاده از سرمایه های خود است، به جای وارد کردن این منابع مالی در بازارهای غیرمولد، در بخش تولید سرمایه گذاری می کند و در نتیجه، به جای اینکه شاهد نوسانات شدید قیمتی و تورم افسارگسیخته در بازارهای مختلف باشیم، شاهد تقویت بخش تولید خواهیم بود.

اینفوموشنی درباره این موضوع در ادامه آمده است:

 

* جلوگیری از فرار مالیاتی اصناف و افراد پردرآمد از طریق شفافیت تراکنش ها و مالیات بر مجموع درآمد

یکی از بهترین راهکارهای جبران کسری بودجه ناشی از کاهش چشمگیر صادرات نفت بخاطر تحریم‌ها و همچنین ایجاد عدالت مالیاتی در جامعه، جلوگیری از فرار مالیاتی اصناف و افراد پردرآمد است.

دولت از کارمندان، معلمان و ... که درآمد زیادی ندارند، قبل از واریز حقوق مالیات شان را دریافت می کند ولی مشاغل پردرآمدی مثل پزشک­ان، وکلا، طلافروشان و آهن فروشان و ... مالیات واقعی خود را نمی پردازند. مثلا براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، پزشکان حدود 7 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند و یا مثلا تا سال 1393، بخش اعظم (حدود 85 درصد) وکلای کشور اصلا مالیات پرداخت نمی کردند و میزان فرار مالیاتی این قشر حدود 12 هزار میلیارد تومان تخمین زده می شود. خیلی از ثروتمندان هم وضعیت مشابهی دارند که می توان از طریق بررسی تراکنش های بانکی شناسایی شوند.

در مجموع، کارشناسان اعتقاد دارند با بررسی اطلاعات تراکنش‌های بانکی و استقرار نظام مالیات بر مجموع درآمد یا PIT می‌‍‌توان از فرار مالیاتی این افراد و اقشار پردرآمد جلوگیری نمود.

اینفوموشنی درباره این موضوع در ادامه آمده است:

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول