اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

چرا صلاحیت ۳ عضو شورای شهر مشهد برای شرکت در انتخابات احراز نشد؟/ ۳۰ فقره محکومیت قضایی در پرونده یک کاندیدای شورا!

۶ عضو فعلی شورای شهر مشهد برای تکیه زدن دوباره بر کرسی‌های این شورا ثبت‌نام کردند اما صلاحیت سه نفر از آن‌ها احراز نشد و حالا رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شورای شهر شهرستان مشهد و دبیر اجرایی هیأت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای خراسان رضوی جزییات این موضوع را تشریح کردند.

چرا صلاحیت ۳ عضو شورای شهر مشهد برای شرکت در انتخابات احراز نشد؟/ ۳۰ فقره محکومیت قضایی در پرونده یک کاندیدای شورا!

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مدتی از احراز صلاحیت کاندیداهای شورای شهر می‌گذرد و هیأت نظارت پس از مطالعه استعلامات از مراجع چهارگانه، به نتایج مختلفی برای عدم احراز صلاحیت کاندیدا می‌رسند.

در این بین، علت رد صلاحیت برخی افراد مثل اعضای فعلی شورای شهر یا افراد نام‌آشنایی که گفته می‌شود به دلیل عدم التزام به ولایت‌فقیه یا نداشتن التزام عملی به اسلام رد صلاحیت شده‌اند، ابهاماتی برای جامعه ایجاد کرده است.

موضوعات مهمی که شفاف‌سازی و رفع ابهام از آن‌ها می‌تواند در افزایش اعتماد عمومی و مشارکت انتخابات نقش مهمی داشته باشد و جلوی برخی سیاه نمایی‌ها یا مظلوم‌نمایی‌ها را بگیرد.

در بیان ساده التزام به ولایت‌فقیه و التزام عملی به دستورات اسلام ازنظر دبیر اجرایی هیأت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای خراسان رضوی بدین شکل است: «ماکسی نیستیم، پرونده خود شخص او را رد صلاحیت می‌کند.»

محمدرضا حاجی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد، می‌گوید: معنی عدم التزام به ولایت‌فقیه این است که در برهه‌های مختلف زمانی که مقام معظم رهبری دستور به خویشتن‌داری و عدم حضور در اغتشاشات می‌دهند عده‌ای دست از کار خود برنمی‌دارند، این معنی ساده عدم التزام به ولایت‌فقیه است.

دبیر اجرایی هیأت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای خراسان رضوی در بیان معنی عدم التزام عملی به دستورات اسلام نیز تشریح می‌کند: عدم التزام عملی به اسلام وقتی صورت می‌گیرد که کسی مشروب می‌خورد، نماز نمی‌خواند، روزه‌خواری می‌کند، تجاوز به عنف انجام می‌دهد؛ این فرد التزام عملی به دستورات اسلام نداشته و دستورات اسلام را زیر پا می‌گذارد.

وی می‌افزاید: کسی که یک‌رکعت نماز در عمرشان نخوانده و وضو گرفتن بلد نیست حالا آمده تا عضو شورا شود، ما نمی‌توانیم سرنوشت مردم یک شهر را به دست یک آدم عرق‌خور که متجاهر به فسق و فجور است، بدهیم!

حاجی‌زاده بابیان اینکه بعضی می‌خواهند در فضای مجازی علیه ما هجمه درست کنند اما نمی‌توانند، ادامه می‌دهد: افراد رد صلاحیت شده خودشان می‌دانند مشکل کارشان کجاست، ما از مراجع شش‌گانه استعلام می‌گیریم، افراد وقتی پرونده‌شان را می‌بینند قبول می‌کنند؛ خدا ما را نیامرزد اگر کسی را بی‌دلیل رد صلاحیت کنیم.

وی تأکید می‌کند: به‌طور حتم امکان ندارد کسی بی‌دلیل و با تهمت رد صلاحیت شود، قطعاً مستندات آن موجود است، تا ۲۲ اردیبهشت فرصت داریم تا اعتراضات به رد صلاحیت کاندیداها را بررسی کنیم و اگر کسی مجدد اعتراض داشت بیاید تا مستندات را به او ارائه دهیم.

دبیر اجرایی هیأت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای خراسان رضوی یادآور می‌شود: وزیر کشور گفته رد صلاحیت گسترده صورت گرفته است، این رد صلاحیت گسترده کجاست!؟ هیأت اجرایی قبل از ما ۲ برابر رد صلاحیت کرده است، کجا ماکسی را این‌طور رد صلاحیت کردیم؟

حاجی‌زاده در پایان خاطرنشان می‌کند: ماکسی نیستیم که افراد رد یا تائید کنیم، این پرونده خود افراد است که رد صلاحیت یا تائید صلاحیت‌ها را رقم می‌زند، کسی بوده که بیش از ۳۰ فقره محکومیت قضایی دارد! این پرونده است که فرد را رد می‌کند.

 از ۱۴ نفر لیست امید(اعضای فعلی شورای شهر مشهد) فقط ۶ نفر برای حضور مجدد در شورا ثبت‌نام کردند که صلاحیت سه نفرشان احراز نشده است.

برای اطلاع از دلیل رد صلاحیت کسانی که اکنون سکان‌دار شورای شهر مشهد هستند و پاسخ به انتقادات رئیس شورای شهر مشهد به هیأت نظارت بر انتخابات شورای شهر شهرستان مشهد با رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شورای شهر و روستای شهرستان مشهد صحبت می‌کنم.

عدم التزام به ولایت‌فقیه، گاهی این نیست که فرد ولی را قبول ندارد

علی بامشکی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد در رابطه با معنی التزام به ولایت‌فقیه، اظهار می‌کند: معنی عدم التزام به ولایت‌فقیه این نیست که ولایت‌فقیه را قبول ندارد، این است که در موضع‌گیری‌ها جلوتر از ولی حرکت می‌کنند یا مواقعی که موضوع باید خاتمه یافته تلقی شود و برخی ادامه می‌دهند، گفته می‌شود شما تحت امر ولی نیستید.

وی بابیان اینکه از ۶ عضو شورای شهر که مجدد برای شورا ثبت‌نام کردند، سه نفر رد صلاحیت شدند، توضیح می‌دهد: یک نفر از این افراد را هیأت اجرایی و ۲ نفر را ما رد صلاحیت کردیم.

رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شورای شهر شهرستان مشهد می‌گوید: صلاحیت بر اساس استعلام از مراجع چهارگانه بوده و به نظر شخصی اعضای هیأت نظارت بستگی ندارد، تمام کسانی که رد صلاحیت شده‌اند با مدرک بوده و مدارک این ادعا موجود است.

وی تشریح می‌کند: شاید کسی ولایت‌فقیه را قبول داشته باشد اما بیان مواضع او برخلاف دیدگاه رهبری باشد یا دستورات رهبری را تفسیر به رأی خود کند، هر کس اعتراض به رأی هیأت نظارت دارد بداند اسناد و مدارک این تصمیمات موجود است.

بامشکی در پایان خاطرنشان کرد: هر سه‌نفری که در شورای شهر رد صلاحیت شده‌اند با استعلام دریافتی از مراجع چهارگانه بوده است و از چند جایگاه استعلامی رد شده‌اند، اعتراض هم کردند که به اعتراضشان رسیدگی می‌شود.

با توجه به اظهارات رئیس هیأت نظارت بر انتخابات شورای شهر شهرستان مشهد و دبیر اجرایی هیأت نظارت استان، رد صلاحیت به‌هیچ‌وجه بدون مستندات انجام نمی‌شود و افراد می‌توانند برای اطلاع از دلیل احراز نشدن صلاحیت خود، به مرجعی که مدعی عدم صلاحیت آن‌ها برای حضور در شورا مراجعه کنند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول