اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

وزارت کشور صرفاً یک نهاد واسطه‌ است و اعلام کاندیداهای انتخابات با شورای نگهبان است

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان تاکید کرد: وزارت کشور تنها یک نهاد واسط و اجرایی است که صرفاً اسناد و مدارک داوطلبان را به شورای نگهبان تحویل می‌دهد و اعلام کاندیداهای انتخابات با شورای نگهبان است.

وزارت کشور صرفاً یک نهاد واسطه‌ است و اعلام کاندیداهای انتخابات با شورای نگهبان است

علی فتاحی زفرقندی قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان در مورد اینکه رئیس جمهور علی رغم مصوبه شورای نگهبان به وزارت کشور دستور داده است که ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری طبق قوانین موجود ملاک عمل باشد، گفت: وزارت کشور مرجع اجرایی ثبت ‌نام انتخابات است، یعنی وزارت کشور در ثبت‌‌‌نام نقش ماهوی اجرا نمی‌کند.

وی ادامه داد: وزارت کشور صرفاً اسناد و مدارکی که قانون و مقررات لازم الاجرا مشخص کرده است را تحویل گرفته و به شورای نگهبان تحویل می‌دهد و تنها یک مقام واسط و اجرایی است در حالی که کل این فرآیند بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی و بند ۹ اصل ۱۱۰ قانون اساسی با شورای نگهبان است. 

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان اظهار داشت: فرآیند اعلام داوطلبان انتخاباتی با شورای نگهبان است که ثبت نام یکی از آن مراحل است. حالا شورای نگهبان اعلام کرده است که وقتی داوطلبان می‌خواهند ثبت نام کنند باید چنین مدارکی داشته باشند اگر فردی مدارک خود را طبق اطلاعیه شماره ۵  شورای نگهبان همراه نداشته باشد، این فرد عملاً از دید شورای نگهبان ثبت نام کننده در انتخابات تلقی نمی شود.

وی اضافه کرد: ممکن است وزارت کشور روزی هزار اسم برای شورای نگهبان بفرستند اما از لحاظ شورای نگهبان کسی که مدارک ثبت نام را طبق مصوبه این شورا ارئه کرده باشد ثبت‌نام کننده محسوب می‌شود.

فتاحی زفرقندی خاطر نشان کرد: وزارت کشور طبق وظیفه‌اش موظف است مدارکی که شورای نگهبان خواسته است را تحویل دهد و از افراد ثبت نام کنند که این مدارک را دارند. مصوبه شورای نگهبان یک مصوبه قانونی است و مصوبه قانونی یعنی اینکه دارای مبانی حقوقی است و یقینا لازم الاجرا هست. مرجع اجرای این مصوبه وزارت کشور است. 

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان تاکید کرد: هر کسی اعم از روسای جمهور سابق یا روسای قوا و یا هر کس دیگر که می‌خواهد ثبت نام کند باید این مدارک مصوبه شورای نگهبان را داشته باشد و اگر این مدارک جز مدارک ارائه شده به شورای نگهبان نباشد و یا اینکه این فرایند که شورای نگهبان اعلام کرده است را نداشته باشد اساسأ یعنی ثبت نام نکرده است.

انتهای پیام/

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول