اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

گفت‌وگوی تلفنی ظریف با همتای عراقی/ اعتراض ایران به تعرض اخیر به سرکنسولگری در کربلا

در پی تعرض شب گذشته به سرکنسولگری ایران در کربلا، وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عراقی خود مراتب اعتراض ایران را نسبت به این‌گونه اقدامات مغایر با قوانین و رویه‌های دیپلماتیک به اطلاع طرف عراقی رساند.

گفت‌وگوی تلفنی ظریف با همتای عراقی/ اعتراض ایران به تعرض اخیر به سرکنسولگری در کربلا

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در پی تعرض صورت گرفته به سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلای معلی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوی تلفنی با «فؤاد حسین» همتای عراقی خود مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران را نسبت به این‌گونه اقدامات مغایر با قوانین و رویه‌های دیپلماتیک و نقض مفاد کنوانسیون ۱۹۶۳ وین به اطلاع طرف عراقی رساند.

ظریف  با یادآوری مسئولیت دولت عراق در خصوص تضمین امنیت اماکن دیپلماتیک در این کشور، ضمن درخواست پیگیری مجدانه دولت عراق در خصوص شناسایی عاملان اینگونه تحرکات غیرقانونی، ابراز امیدواری کرد که با جدیت دولت عراق و نیروهای حفظ امنیت در این کشور اینگونه حوادث تکرار نشود. 

فؤاد حسین وزیر خارجه عراق نیز در این گفتگو ضمن ابراز تاسف از وقوع چنین اقدامات خشونت باری بر تعهد دولت عراق بر تامین امنیت دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک در عراق تاکید کرد و اظهار داشت دستور تشدید ترتیبات حفاظتی را داده است.

گفتنی است سفیر عراق نیز امروز با حضور در محل وزارت خارجه با مدیرکل تشریفات دیدار کرد و در این دیدار بر اتخاذ تدابیر امنیتی از سوی دولت عراق برای محافظت از اماکن دیپلماتیک ایران در این کشور تأکید شد.

شب گذشته عده‌ای آشوبگر با حضور در مقابل ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در کربلا اقدام به آتش زدن دیوار سرکنسولگری کردند. پایگاه خبری صابرین نیوز خبر داد که نیروهای امنیتی در کربلا، به مقابله با آشوبگران پرداخته و تعدادی از دو طرف نیز مجروح شده‌اند.

لازم به ذکر است، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه)‌ در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره اقدام شب گذشته در تعرض به سرکنسولگری ایران در کربلا خاطرنشان کرد: متاسفانه دیشب عده‌ای تعرضی به سرکنسولگری ایران در کربلا داشتند که از همان ابتدا با مراجع ذیربط در عراق توسط سرکنسولگری و همچنین سفارت ایران در بغداد ارتباط گرفته شد و نیروهای امنیتی و پلیس با عده‌ای که به صورت ناشناس تعرض کرده بودند، برخورد کردند.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران تعرض به اماکن دیپلماتیک خود در عراق را شدیدا محکوم می‌کند و در چارچوب کنوانسیون ۱۹۶۱ امیدوار است دولت عراق به تعهداتش در حفاظت و صیانت از اماکن دیپلماتیک ایران با کمال دقت عمل کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: وزارت امور خارجه دیشب یادداشت اعتراضی را به سفارت عراق در تهران تسلیم کرد و انتظار ما از دولت عراق این است که به وظایفش به احسن وجه عمل کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول