اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

رشد صنعت ساوه از نرم کشوری بالاتر است

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه گفت: رشد صنعت و تولید در این شهرستان از نرم کشوری بالاتر است.

رشد صنعت ساوه از نرم کشوری بالاتر است

به گزارش خبرگزاری فارس از ساوه، داود میرزایی در نشست صمیمی استاندار مرکزی با اعضای تشکل‌های کارگری در خانه کارگر شهرستان‌های ساوه و زرندیه اظهار کرد: رشد صنعت و تولید در این شهرستان از نرم کشوری بالاتر است که افزایش تعداد کارخانجات نیازمند تقویت زیرساخت‌ها در زمینه‌های مختلف است.

وی مسکن مناسب، امکانات و خدمات رفاهی را از کم‌ترین نیازهای کارگران شاغل در کارخانجات دانست و اظهار کرد: از سویی دیگر نیاز به نیروی انسانی مورد توجه این قشر است.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه بیان کرد: نظارت مطلوب فنی و ایمنی از سوی دستگاه‌های مربوطه می‌تواند راندمان سلامت کارگران را افزایش و تضمین کند.

میرزایی در خصوص اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان افزود: این مهم پس از  ۱۳ سال با همیاری و خوش فکری و پیگیری اقشار مختلف مردم به ویژه جامعه کارگری به مرحله  انجام رسید و بطور قابل توجهی افزایش یافت.

وی گفت: امسال شاهد افزایش حقوق مطلوبی برای کارگران شاغل بودیم که توانست بخشی از عقب ماندگی‌های سال‌های اخیر را جبران کند.

میرزایی افزود: این میزان افزایش حقوق با توجه به نرخ بالای تورم و گرانی جبران ۶۰ درصد هزینه‌های زندگی را می‌کند.

میرزایی در بخشی از سخنانش با اشاره به این که واحدهای صنعتی  تهدید تحریم را به فرصت توسعه و پیشرفت تبدیل کرده است، ادامه داد: خوشبختانه  درساوه تنش کارگری و کارفرمایی وجود ندارد و مشکلات کارگری مرتفع شده  و اندک شرکت‌هایی مشکل دارند که نیاز به پیگیری دارد.

وی عمده مشکل کارگری را  نداشتن امنیت شغلی، قراردادهای موقت کار در کارهای بلند مدت دانست و گفت: این امر انگیزه را از کارگر سلب کرده و همفکری و درایت در کارگران وجود ندارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه با اشاره به اینکه قراردادهای موقت کارفرما و کارگر را اذیت می‌کند، بیان کرد: باید چاره‌ای برای انزوال قراردادهای سفید امضا و موقت اندیشید.

وی با اشاره به وجود  ۶۰۰  واحد تولیدی و صنعتی افزود: باید تشکیل شوراهای  اسلامی کار  مطابق قانون، بیش از پیش شود.

میرزایی ادامه داد: وجود ۵ شورای اسلامی کار در این میزان واحد صنعتی در بزرگترین شهر صنعتی کاوه جای تاسف دارد.

وی بیان کرد: شوراهای اسلامی کار فعال در کارخانجات نباید شکننده و دکوری  باشند بلکه باید با همگرا یی با کارفرما به عنوان بازوان توانمند کارفرما و   کارگر عمل کنند.

 میرزایی در خصوص  مسکن کارگری گفت:  متاسفانه تعاونی‌های مسکن و مصرف در کارخانجات رو به تعطیلی نهاده و تعداد اندک شماری فعالیت دارند، با فعالیت این تعاونی‌ها شاغلین می‌توانند بصورت اقساطی مایحتاج خود را تامین کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه و زرندیه فعالیت سازنده تعاونی مسکن  برای صاحب خانه شدن جامعه کارگری با اختصاص زمین، ترافیک سنگین مسیر ساوه به شهر صنعتی را از دیگر دغدغه‌های کارگران ساوه برشمرد و خواستار تحقق آن به عنوان هدیه‌ای ارزشمند از سوی دولت و تدبیر به این قشر شد.

 شرکت در انتخابات یک وظیفه  ملی و مذهبی است

استاندار مرکزی نیز گفت: همکاری سه قوه منجر به تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در دستیابی به تقویت و افزایش تولید خواهد شد.
 سید علی آقازاده  افزود: این مهم باعث پیشبرد اهداف در بخش‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می‌شود.
وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: ۱۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت و افزایش حقوق بازنشستگان  وجود دارد.
استاندار مرکزی بیان کرد: دولت افزایش خود را در بحث حقوق بازنشستگان انجام داده اما تورم و گرانی این 
گرانی را تبدیل به هیچ کرده است.
آقازاده گفت: می‌توانیم همه در کنار  مجموعه نظام و دولت، جلوی تورم و گرانی‌ها را بگیریم.

وی با اشاره به این که بخشی از تورم حاکم بر جامعه دست خودمان و بخشی به  تحریم‌ها بازمیگردد، افزود: با ایستادگی و رادمردی در  مقابله با تحریم‌ها، سیاه‌ترین زمان را برای دشمنان رقم زدیم.

استاندار مرکزی ادامه داد: در اسفند سال ۹۷، ۷۵۰۰ کارگر دارای حقوق معوق و در  اسفند ماه سال ۹۸   به حدود ۵۰۰۰ حقوق معوق و در اسفند ماه سال ۹۹ به ۱۰۴۵ نفر و در  ۳۱ فروردین ماه امسال   به ۳۵۰ نفر رسید.

آقازاده با اشاره به این که عملکرد مجموعه استان در دولت حاکی از عمل موفق در بخش اشتغال و تولید  است، افزود: هم اکنون  استان مرکزی در پایین‌ترین نرخ بیکاری قرار دارد.

وی افزود:  اتاق صنایع، معادن و کشاورزی روز گذشته اعلام کرد که استان مرکزی رتبه نخست در ایجاد فضای کسب و کار کسب کرده است و سرمایه‌گذاران می‌توانند برای سرمایه گذاری اقدام کند.

وی اظهار امیدواری کرد؛ بتوان تعاونی‌های مصرف کارکنان در واحدهای تولیدی و صنعتی فعال شود تا گره کوچکی از مشکلات معیشتی کارگران رفع شود.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون۶۰۰ واحد صنعتی در شهر صنعتی کاوه وجود دارد و  میزان شورای اسلامی کار در ساوه زیبنده نیست، و باید تعداد شوراهای اسلامی افزایش یابد و باید این شوراها در کنار کارفرما و اهداف کارفرما و کارگر حرکت کند، افزایش این کمیسیون‌ها را از طریق کمیسیون کارگری استان پیگیری خواهیم کرد.

استاندار مرکزی در خصوص جاده ساوه به شهر صنعتی کاوه  و  ترافیک بالای تردد وسایط نقلیه گفت: بهسازی راه دسترسی به کاوه ضروری است تا با انجام کار کارشناسی نسبت به آن اقدام شود.

آقازاده با اشاره به حضور پر شور اقشار مختلف مردم به ویژه کارگران در انتخابات افزود: ما باید با حضور دشمن شکنانه در انتخابات شرکت و  از میان کاندیداهایی با سلایق مختلف سیاسی،  کاندید  اصلح خود را انتخاب کنیم.

وی شرکت در انتخابات را یک وظیفه  ملی و مذهبی دانست و بیان کرد:  ملت ایران و تشکل‌های کارگری باید تلاش کنند که این حقیقت را روشن کنند در انتخابات می‌توانیم حرف بزنیم و با حضوری گرم و صمیمی همانند سایر حضورها و دشمن شکنانه پشت سر بگذاریم.

در استان مرکزی  ۳۲ شورا و در ساوه ۵ شورای اسلامی کار فعالیت دارند 

عضو هیئت اجرایی خانه کارگر ساوه نیز گفت: هم اکنون در استان مرکزی  ۳۲ شورا و در ساوه ۵ شورای اسلامی کار وجود دارد.
علی اصغر ذاکر افزود:  این در حالی است که استان مرکزی بزرگترین شهرهای صنعتی کشور را دارد اما از حیث فعالیت شوراهای اسلامی کار ضعیف است.

وی با اشاره به این که شوراهای اسلامی کار می توانند نمایندگان خوبی برای کارگران و کارفرمایان باشند ، اظهار کرد: تقویت فعالیت قانونی این شوراها در  بهبود روند تولید موثر است.

رئیس تعاونی‌های امکان و اسکان کارگری ساوه نیز  گفت: این شهرستان در گذشته دارای تعاونی‌های مصرف  بسیاری در حوزه کارگری بود و اکنون در شرایط فعلی بسیار ضعیف است.

ناصر رحیمی افزود: وجود تعاونی مصرف امکان مستقل در این شهرستان، می طلبد تا از خدمات آن افراد در کنار تعاونی‌های مختلف مانند صنایع برخوردار شوند.

اعتراضات صنفی باید صنفی بماند

امام جمعه ساوه نیز گفت: اعتراضات صنفی باید صنفی بماند، نباید سیاسی کرد و آن ها را نباید با زوایای مختلف وارد چالش‌های سواستفاده کنندگان کرد‌.
حجت الاسلام ابراهیم حسینی افزود:  برای اعتراضات کارگری باید حدود اختیارات و امکانات در نظر گرفته شود.

افزایش هزینه‌ها با دو  مولفه عرضه و تقاضا مشخص می‌شود

رئیس انجمن مدیران صنایع ساوه نیز گفت: در دو سال اخیر بخش صنعت جهش داشته و این مهم به بازوان توانمند کارگر امکان پذیر شده است.

رضوانی با اشاره به این که فاصله‌ای بین کارگر و کارفرما نیست، افزود: مشکلات کرونا بازارهای مصرف تعطیل هستند و فعالیت‌های واحدهای صنعتی تولید کالاها به حالت رکود درآمده است.

وی ضمن گلایه مندی از هزینه‌های بالای حمل و نقل گفت: افزایش هزینه‌ها با دو  مولفه عرضه و تقاضا مشخص می‌شود، بنابراین هر گرانی غیر منطقی،  دودش در جامعه مصرفی می‌رود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول