اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال جهان

مارتینس:بازی در بایرن افتخار است/هاینکس باعث شد به بارسلونا و رئال نروم/با وجدانی راحت مونیخ را ترک می کنم

مدافع – هافبک اسپانیایی سال های اخیر بایرن گفت:بازی در اینجا افتخاری بس بزرگ برایم بود.

مارتینس:بازی در بایرن افتخار است/هاینکس باعث شد به بارسلونا و رئال نروم/با وجدانی راحت مونیخ را ترک می کنم

به گزارش خبرگزاری فارس، خاوی مارتینس در پایان فصل جاری با مونیخی ها وداع می کند. او در سال 2012 به تیم باواریایی آمد و از آن هنگام تاکنون همواره برای تیم قدرتمند بوندس لیگا و اروپا بازی کرده است.

مارتینس اظهار داشت:می توانم با خیالی آسوده و با وجدانی راحت مونیخ را ترک کنم. در کنارش از همه هواداران بایرن در سراسر جهان تشکر می کنم. چون حضور در اینجا و همراهی بایرن به عنوان بازیکن برایم افتخاری بس بزرگ بود. من به بایرن می گویم در هرجا باشم، همیشه  هواداری بزرگ برایش هستم.

مارتینس 32 ساله این اظهارات را در مصاحبه مفصلی که با هفته نامه کیکر انجام داد، بیان کرد. مشروح اظهارات او چنین است:

*آقای مارتینس، از خداحافظی قریب الوقوع با بایرن ناراحت هستید؟

این یک خداحافظی عجیب خواهد بود. چون  دوست دارم در ورزشگاهی پر از تماشاگر از بایرن خداحافظی کنم. این آرزویم است. نه فقط من بلکه حتی داوید آلابا، جروم بواتنگ و هانسی دیتر فلیک نیز چنین چیزی را می خواهند.متاسفانه شرایط به گونه ای است که اجازه چنین چیزی را نمی دهد. این که نتوانی مقابل تماشاگران قراربگیری و بگویی خداحافظ، اتفاقی تلخ و ناگوار است.

*اگر به تماشاگران در آینده اجازه حضور مجدد در ورزشگاه داده شود، حاضرید بیایید و در حضورشان خداحافظی کنید؟

بله. حتما در آینده به مونیخ سفر می کنم. امیدوارم در ماه سپتامبر یا اکتبر به اینجا بیایم. اینجا واقعا حس می کنم در خانه هستم. نه فقط در باشگاه بلکه در محدوده مونیخ نیز رفقای زیادی دارم.

*بعد از 9 سال حضور در اینجا مونیخ وطن دوم شما شده ؟

بله کاملا. اوایل وقتی در سال 2012 به اینجا آمدم، مشکلاتی داشتم. چون آدمی وابسته به زادگاهم هستم. دوست دارم پدر، مادر و بستگانم در اطرافم باشند.اما مردم در این تیم و شهر علاقه زیادی به من نشان دادند. همین به من کمک زیادی کرد تا با شرایط اینجا هماهنگ شوم.

*آیا این موضوع که می گویند وقتی به اینجا آمدید ، چند تن از دوستان تان نیز به همراه شما بودند، درست است؟

بله. از همراهی دوستانم در اینجا حس خوبی داشتم. آنها به من کمک زیادی کردند به سرعت به اینجا عادت کنم و احساس دلتنگی نداشته باشم.

*به نظر رسید شما می خواستید در سال گذشته از بایرن خداحافظی کنید. خوشحالید که ماندید  و یک فصل دیگر هم برای بایرن بازی کردید؟

شایعاتی وجود داشتند و من به باشگاه گفتم اگر پیشنهادی جالب بگیرم، آنوقت به خداحافظی از اینجا فکر می کنم.اما هدفم در کل ماندن بود. چون حس می کردم همچنان می  توانم به بایرن کمک کنم. حتی هانس دیتر فلیک، سرمربی تیم به من گفت که روی حضورم در تیم حساب می کند. از این جهت ماندم و حدود 30 بازی دیگر هم انجام دادم.هرچند که برخلاف گذشته کمتر در ترکیب اصلی قرارگرفتم. از نظر من یک تیم فقط آن 11 بازیکنی که در میدان هستند، نیست.بلکه شامل دیگران هم می شود.  همه عضو تیم هستند و حتی آن بازیکنی که 2 دقیقه به بازی گرفته می شود، نیز عضوی از مجموعه است. این هم کاری از من بود که بر می آمد و من هم پذیرفتم. تلاش کردم حتی اگر برای مدت کمی به بازی می آیم، بهترین عملکرد را داشته باشم. چون واقعا تنها هدفم، کمک به تیم بوده است.

* پذیرش این نقش تا چه حد دشوار بود؟

در آغاز کار سختی های خودش را داشت.چون همیشه در 16 سالی که به عنوان فوتبالیست حرفه ای فعالیت می کنم، عادت داشتم در ترکیب اصلی باشم.اما در نهایت بازیکن باید خواسته تیم را بپذیرد و به صورت کمک به تیم نگاه کند. با گذشت زمان به آن عادت کردم. حتی اگر فقط یک یا دو دقیقه بازی کنید، همیشه باید همه چیز را برای تیم بدهید. این شعار من در فصل اخیر بود.

*از 9 سال حضور در مونیخ و همراهی بایرن چه خاطراتی را با خود خواهید برد؟

خوشبختانه تقریبا چیزهای خوبی از بایرن در خاطر دارم. البته لحظات بدی هم مثل مصدومیت ها مثل آن آسیب دیدگی جدی زانویم در سال 2014 در خاطرم هنوز هست. اما من در کل چیزهای خوبی از اینجا در ذهن دارم. چون در اینجا تجربه همکاری با بهترین مربیان و بازیکنان جهان را کسب کردم. این حضور به من کمک فوق العاده ای  کرد که به عنوان یک بازیکن رشد کنم. در کنار همه این ها، می توانم به آن دو سری عنوان سه گانه اشاره کنم. دو موردی که در تاریخ باشگاه ثبت شدند و فوق العاده بودند.

 

*9 مرتبه قهرمانی بوندس لیگا در 9 سال.آیا چنین چیزی باعث افتخار شما می شود؟

به طور قطع. در واقع حیرت انگیز است وقتی به این همه قهرمانی نگاه می کنید. قبل از آنکه سریال قهرمانی های متوالی بایرن شروع شود، رکورد قهرمانی های متوالی برای 3 سال بود.  البته این نکته را هم بگویم که در سال های اخیر رقابت کردن در بوندس لیگا سخت تر هم شد.شاید مردم فکر کنند کسب چنین دستاوردی به راحتی حاصل شده اما واقعا کار سخت و پیچیده ای بوده و در سایه کار و تلاش سخت روزانه کسب شده است.از این جهت تیم و من می توانیم به آن افتخار کنیم.این یک موفقیت بزرگ است.

*با در نظرگرفتن وضعیت سخت کرونایی که باعث شد تا تعطیلات تابستانی نداشته باشید، فکر می کنید قهرمانی امسال یعنی سال 2021 دستاورد خاصی است؟

امسال که سال بسیار سختی بود. چون برنامه مسابقات بسیار فشرده بود. می توان گفت که بی وقفه بازی کردیم. در حالیکه چنین چیزی برای جسم و جان بازیکن راحت نیست. هر چه نباشد ما هم انسان هستیم. همانگونه که قبلا گفتم من آدمی هستم که مرتب با زادگاهم در تماس هستم. اما به دلیل شیوع کرونا، نمی توانستم به اسپانیا سفر کنم و به دیدار خانواده ام بروم. چنین چیزی سخت بود. به هر حال از زندگی در آلمان با استاندارد پزشکی بسیار بالایی که دارد، قدردانی می کنم.

*ابتدای سال جاری گرفتار ابتلا به کرونا شدید. وضعیت شما در آن موقع چطور بود؟

دو، سه روز سردرد داشتم اما تب نکرده و علامت دیگری نداشتم. در خانه خودم را قرنطینه کردم.خوشبختانه خانواده ام آنجا نبودند. بنابر این نمی توانستم کسی را آلوده کنم. اگر خانواده ام آنجا بودند، کار حتما سخت تر می شد.

*به نظر شما کدام عنوان قهرمانی با بایرن برای تان زیباترین است؟

نخستین فتح لیگ قهرمانان اروپا که در سال 2013 در ومبلی و برابر بورسیادورتموند رخ داد. بعد از شکست در بازی نهایی سال قبل از آن مقابل چلسی، با قهرمانی در ومبلی، کلی آرامش و شادی را در چهره هم تیمی هایم دیدم.همیشه در آرزوی دست یابی به چنین عنوانی بودم و آن را در پایان فصل اول حضورم کسب کردم. به یاد دارم که آن موقع عده زیادی می گفتند پرداخت 40 میلیون یورو برای یک هافبک دفاعی مثل من، پول هنگفتی است.

*در آن زمان گروه زیادی از کارشناسان قطعه گمشده پازل برد در لیگ قهرمانان اروپا و باخت در فینال 2012 را در چهره شما دیدند.

در این مورد چیزی نمی دانم. من سعی کردم به تیمم کمک کنم. اما عامل موفقیت تیمم نبودم. چون تازه واردهای دیگری هم در بایرن حضور داشتند. تیم در آن موقع فوق العاده قدرت داشت. نه فقط 11 بازیکن داخل میدان که کل تیم قوی بود. با آن طوفانی که راه می انداختیم، مهاجمانی بزرگ مثل ماریو مانژوکیچ، ماریو گومس و کلادیو پیزارو را داشتیم. در خط میانی تونی کروس، فرانک ریبری و آرین روبن حضور داشتند. به این ها توماس مولر را هم اضافه کنید و ببینید چه تیم با کلاس جهانی در اختیار داشتیم. حتی در دفاع هم بسیار خوب بودیم.

*از نظر ماتیاس سامر، مدیر ورزشی سابق بایرن، شما بازیکن متفاوتی بودید که می توانستید به تیم در بازی های بزرگ برای کسب موفقیت کمک کنید. فکر می کنید باور او صحیح بوده؟

من بازیکنی هستم که در بازی های بزرگ بهترین تلاش خود را کرده و با تمام وجود در اختیار تیمش بوده است. چهره عصبی اینگونه بازی ها نبودم.چون برخی از بازیکنان با فشار ناشی از مسابقات نمی توانند کنار بیایند.

*حال با این توصیف فکر می کنید بهترین بازی که برای بایرن کردید، چه زمانی بود؟

من می گویم فینال جام حذفی در سال 2014 برابر بورسیادورتموند. ما تحت هدایت پپ گواردیولا در وقت اضافه 2 بر صفر برنده شدیم. من در سه بازی در قلب دفاع کارکردم و در پایان به بردی بزرگ رسیدیم. در آن تیم رافینیا را داشتیم که مدافع چپ بازی می کرد. هویبرگ هم در اختیار تیم بود.

*درسال 2012 که به بایرن آمدید، فکر می کردید بتوانید 9 سال تمام در مونیخ بمانید و بازی کنید؟

نه. به هیچوجه. هیچوقت چنین چیزی به ذهنم خطور نکرد. 9 سال تمام در تیمی بزرگ مثل بایرن مونیخ بازی کردن ، واقعا بسیار سخت است.مطمئنا خیلی ها نمی توانند به این حد برسند.از این بابت احساس غرور، خوشحالی و افتخار می کنم. در اینجا بازیکنانی با کلاس جهانی بازی کردند و من هم در کنارشان فعالیت کردم.

*پپ گواردیولا، کارلو آنچلوتی و هانسی فلیک. این ها مربیان بزرگی بودند که در اینجا با آنها همکاری کردید. اما یوپ هاینکس مهم ترین مربی بود چون شما را تحت هر شرایطی برای تیمش می خواست. واقعا چنین بود؟

من همیشه ممنون او خواهم بود که مرا به اینجا آورد و به من اعتقاد کامل داشت. یادم می آید که به من زنگ زد و گفت که مرا می خواهد تا عضوی مهم از تیم باشم.در آن موقع برای بیلبائو بازی می کردم. بدون حضور در لیگ قهرمانان اروپا در کانون توجه همگان قرار نمی گرفتم. اما یوپ هاینکس زمانی در آنجا مربی بود. اوضاع و احوال باشگاه را مرتب زیر نظر داشت. بازی های مرا هم دیده بود.خوب با من آشنا بود.

*چرا بایرن را انتخاب کردید و به رئال یا بارسلونا نرفتید؟

در راه انتخاب بایرن، یوپ هاینکس نقش بسزایی داشت. از این گذشته می خواستم در خارج از کشورم تجربه اندوزی کنم. من اعتمادبنفس لازم برای برداشتن این قدم را داشتم.

*اوایل حضورتان در کنار باستین شواین اشتایگر به عنوان هافبک دفاعی بازی می کردید.چرا این ترکیب دو نفره آن موقع خیلی موفق بود؟

چون بازی کردن درکنار باستیان خیلی راحت بود.او یک ماشین خستگی ناپذیر بود.ما خارج از مستطیل سبز نیز خصوصیات مشابهی داشتیم. چون آدم های خوش رو و بازی بودیم.مرتب با دیگران شوخی می کردیم و ارتباط صمیمی داشتیم. در اینجا از او واقعا تشکر می کنم که نه فقط در زمین بلکه خارج از آن نیز به من خیلی کمک کرد.

*بعد از او در کنار هافبک های مثل ژابی آلونسو، تیاگو، یوشوا کیمیش بازی کردید. این دسته چه ویژگی متفاوتی داشتند؟

می توانم بگویم من همواره با بهترین هافبک های جهان همبازی بودم و در کنارشان بازی کردم. در کنار این عده هم کارکردن راحت تر می شد.

*به نظر شما اکنون بهترین هافبک دفاعی فوتبال جهان کیست؟

یوشوا کیمیش، بعد هم شاید کاسمیرو و انگولو کانته.

*یک هافبک دفاعی با کلاس جهانی در فوتبال مدرن چه کارهای باید بتواند انجام دهد؟

او از همه چیز باید بلد باشد. یعنی یک استراتژیست باشد، در نبردهای تن به تن و هوایی عالی باشد.از طرفی باید کامل ترین بازیکن تیم در زمین باشد.بتواند خوب دفاع یا حمله کند.همینطور مغز متفکر تیمش باشد.از نظر من این پست اکنون سخت ترین کار در فوتبال است.چون باید بسیار کارکند، بدود و منافذ را ببندد.

*در سال 2012 شما اولین بازیکن اسپانیایی بودید که به اینجا آمد. بعد از شما خیلی ها آمدند.اکنون تنها بازیکن اسپانیایی بعد از شما ، مارک روکاست. با رفتن شما ، دوران بازیکنان اسپانیایی در بایرن مونیخ هم به آخر می رسد؟

مارک بازیکن خیلی خوبی است. جوان است و او را از اسپانیا خوب می شناسم. فکر می کنم فصل بعد بازیکن مهمی برای تیم شود.

*نگفتید با رفتن شما دوره اسپانیایی ها در اینجا تمام می شود؟

در این مورد با لوکاس ارناندس شوخی می کنم و به او می گویم.زمانی که ما اسپانیایی ها در سال 2010 قهرمان جهان شدیم، بایرن رفت و بازیکنان اسپانیایی را به خدمت گرفت. حالا هم که فرانسه قهرمان جهان است و می بینیم که 6 بازیکن فرانسوی سر از بایرن درآوردند. باید ببینیم دفعه بعد کدام کشور قهرمان جهان می شود که بایرن سراغ بازیکنانش برود(می خندد).

* سال 2010 قهرمان جهان شدید و در سال 2012 مقام قهرمانی اروپا را کسب کردید. با این حال در کارنامه شما فقط 18 بازی ملی ثبت شده است. این تعداد برای شما کم نیست؟

چرا کم است. اما در نظر بگیرید، در آن سال های که ما قهرمان دو جام شدیم، در پست بازی من بازیکنان بزرگ بیشماری بودند که ترافیک بزرگی بوجود می آوردند.پس به من کم تر فرصت حضور در تیم ملی می رسید.

*برای آینده چه برنامه ایی دارید؟ به اسپانیا بازمی گردید یا این که دوست دارید باز هم تجربه بازی در خارج از اسپانیا را کسب کنید؟

در این باره هنوز تصمیمی نگرفته ام. آمادگی هر دو را دارم. باید ببینم بهترین گزینه برایم چه خواهد بود. اکنون روی دو بازی باقیمانده با بایرن تمرکز می کنم. بعد به قدر کافی فرصت خواهم داشت که درباره آینده تصمیم گیری کنم.

*و آنوقت می خواهید تا چه زمانی بازی کنید؟

این را هم نمی دانم.این را باید از پاهایم بپرسید که  تصمیم گیرنده اصلی هستند. به همین خاطر باید دید این پاها، یک، سه یا ده سال دیگر توان بازی کردن داشته باشند.


*در سال 2018 و در مصاحبه با ما گفتید که دوست دارید تمام توان تان را برای تیم تان خرج کنید تا موقع وداع، وجدانی راحت داشته باشید. حالا به ما بگویید با وجدانی راحت از بایرن می روید؟

بله . می توانم با خیالی آسوده و با وجدانی راحت از مونیخ بروم. در کنارش از همه هواداران بایرن در سراسر جهان تشکر می کنم. چون حضور در اینجا و بازی برای من افتخاری بس بزرگ بود. من به بایرن می گویم در هرجا باشم، همیشه  هوادار بزرگ برایش هستم.

 

*خاوی مارتینس در یک نگاه

خاویر مارتینس آگویناگا معروف به خاوی مارتینس متولد 2 سپتامبر سال 1988 در استیا اسپانیاست.

او در تمام دوران حرفه ای خود به عنوان مدافع و هافبک دفاعی بازی کرده است.

مارتینس در سال 2006 یعنی زمانی که هنوز 18 ساله نشده بود، راهی بیلبائو شد و در تمام دورانی که برای این تیم فعالیت کرد، در 251 بازی حاضر شد.

در سال 2012 در ازای 40 میلیون یورو با بایرن مونیخ قراردادی 5 ساله امضا کرد و تا سال 2017 گران ترین بازیکن بوندس لیگا و تا سال 2019 گران ترین خرید بایرن مونیخ به حساب آمد.

او همراه با بایرن و در 9 سال حضورش به 9 مقام قهرمانی بوندس لیگا رسید.

همینطور 5 مقام قهرمانی جام حذفی آلمان(د اف ب پوکال) و 4 سوپرکاپ ژرمن ها را کسب کرد.

در سال های 2013 و 2020 همراه با تیم باواریایی فاتح لیگ قهرمانان اروپا شد.

همینطور 2 عنوان قهرمانی سوپرکاپ اروپا را کسب کرد.

او با تیم ملی اسپانیا فاتح جام جهانی 2010 شد و بعد در یورو 2012 مقام نخست کسب کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول