اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  دولت

اولین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری/ ثبت‌نام ۵۷ نامزد در نخستین روز

با صدور دستور برگزاری ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری توسط وزیر کشور رسماً روند ثبت‌نام از نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مدت ۵ روز آغاز شد.

اولین روز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری/ ثبت‌نام ۵۷ نامزد در نخستین روز

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، با صدور دستور برگزاری ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری توسط عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور رسماً روند  ثبت‌نام از نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مدت ۵ روز آغاز شد.

* ثبت‌نام ۵۷ نفر در نخستین روز

سید اسماعیل موسوی دبیر ستاد انتخابات کشور در پایان نخستین روز از ثبت‌نام داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در نخستین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری ۵۷ نفر نام نویسی کردند.

* ثبت‌نام دبیرکل حزب مردمی اصلاحات

حجّت‌الاسلام محمدزارع فومنی، دبیر کل حزب مردمی اصلاحات با حضور در وزارت کشور برای انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

 

* دهقان: برای حل مشکلات مردم برنامه دارم/ دولت من بر اساس شایستگی شکل خواهد گرفت

حسین دهقان داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از نام نویسی در این انتخابات در جمع خبرنگاران گفت: چیزی که در کشور ما معنی ندارد زمان است. زمان حلال مشکلات کشور ما است. من حسین دهقان همانطور که گفته بودم روز اول ثبت نام آمدم.

وی ادامه داد: عرصه انتخابات جای سلبریتی های سیاسی نیست. مردم ما شایسته زندگی بهتر از این هستند. باید با مردم رو راست بود. مشکلات کشور ناشی از عدم شفافیت است، آنهم شفافیت دایمی نه در انتخابات. با داشتن برنامه برای حل مشکلات جامعه پا به عرصه انتخابات گذاشته ام و در این مسیر بعد از عنایت خداوند به یاری مردم چشم دوخته ام.

دهقان افزود: دولت من دولت شهروندان قدرتمند ایرانی است. دولت من دولتی سازنده است که صرفاً بر اساس شایستگی افراد ساخته می شود.

دهقان تاکید کرد: دولت من، دولت شهروندان قدرتمند ایرانی است که همه با هم برابر هستند فارغ از هرگونه تبعیضی. دولت من دنبال ایجاد آرامش واقعی در زندگی مردم خواهد بود. 

وی درباره برنامه‌های خود در حوزه سیاسیت خارجی گفت: سیاست خارجی دولت من، بر اساس تعامل با همه کشورها با اولویت همسایگان و کشورهای مسلمان و دوست خواهد بود. در این مسیر ارتباطات دوجانبه و چندجانبه را سامان خواهیم داد. در این باره برقراری هیچگونه ارتباطی با دولت اسرائیل متصور نیستیم اما با دیگر کشورها از موضع اقتدار، قدرت و اصول سه گانه عزت، حکمت و مصلحت، برای تامین امنیت و تعامل ملی تفاهم می‌کنیم. 

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به این سوال که نگرانی ندارید سرنوشت شما هم مانند دیگر کاندیداهای نظامی در انتخابات شود؟ گفت: حرف اول و آخر را مردم می‌زنند. هیچ حزب و جریانی در این رابطه قدرت ندارد و ما مقهور هیچ گروه و جریان و قدرتی نمی‌شویم. 

وی درباره برجام نیز گفت: برجام  یک تصمیم ملی است و مسئولان در چارچوب سیاست‌ها مذاکره می‌کنند. براساس ملاحظات رهبری و شورای عالی امنیت ملی و مجلس برجام صادر شده است و این ملاحظات باید در اجرای آن مورد توجه قرار می گرفت. به نظر من برجام در  اجرا مشکلاتی دارد. اگر سکان ریاست جمهوری را به دست گرفتم بر مبنای قدرت ملی کار را ادامه می‌دهم.

دهقان درباره اینکه برخی روسای جمهور می‌گویند آزادی عمل نداریم، گفت: رئیس جمهور نیازی به دفاع از حیطه اختیارات خود ندارد و باید مسئولیت‌های خود را در چارچوب قانون انجام دهند و اگر کسی گفته قدرت ندارد، از خودش سوال کنید.

وی درباره برنامه خود بیان کرد: برای تنظیم برنامه‌ام طی 2 سال با همه اصناف و اساتید دانشگاه نشست های چهره به چهره داشتم و این برنامه، متکی بر واقعیت های جامعه و مشکلات ملموس کشور تهیه شده است. باید کشور را از چنگال کسانیکه در طول زمان در قالب گروه ها و باند ها و طایفه ها قدرت و منافع را بدست گرفتند، خارج کنیم. همکاران من در این راه، پاکدست، توانمند هستند. 

دهقانی درباره اینکه اگر آقای رئیسی کاندید شود، کناره‌گیری می‌کنید؟ گفت: نه منتظر کسی هستم و نه در گرو آمدن کسی ماندم.

وی در پاسخ به اینکه آیا با نظامیان ائتلاف خواهد کرد؟ خاطرنشان کرد: هرکسی تکلیف خود را می‌داند و من چنین تکلیفی برای خود قائل نیستم. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره اسامی وزرای خود گفت: اسامی وزرا برای خودم روشن است ولی الان اعلام نمی‌کنم.

* حسین دهقان ثبت‌نام کرد

حسین دهقان وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و مشاور فرمانده کل قوا در امور صنایع دفاعی و پشتیبانی از نیروهای مسلح با حضور در ستاد انتخابات کشور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

 

* تداوم شوی ثبت‌نام‌ها با فرمان روحانی

دستور رئیس جمهور برای عدم اجرای ابلاغیه شورای نگهبان، ساماندهی ثبت نام از داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری را با بن بست مواجه کرد؛ با این دستور در روند بررسی صلاحیت‌ها و معرفی کاندیداهای نهایی هیچ تغییری نخواهد کرد و فقط فرآیند غیرمنطقی ثبت نام‌ها به روال گذشته انجام می‌شود.

 

* محمد: مستقلم و به هیچ جریانی تعلق خاطر ندارم

سعید محمد کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پس از ثبت نام در ستاد انتخابات کشور و در جمع خبرنگاران، گفت: ثبت‌نام در انتخابات عزم مرا نشان می دهد. 

وی ادامه داد: برداشت من این است که مردم دارای مشکلات عدیده ناشی از سوء مدیریت از عملکرد کارگزاران نظام و دولت و بی عدالتی ها هستند و  لازم است یک تحول بزرگ اتفاق بیفتند. 

محمد تصریح کرد: این تحول در حوزه برقراری عدالت در همه حوزه ها مردم نسبت به کارگزاران نظام گلایه مند هستند نه نظام چون از سو تدبیرها بی و عملی ها ناراحت هستند و سفره آنان هر روز کوچکتر شده است درحالی که منابع غنی خدادوند به کشور عطا کرده که با آن می توانیم مشکلات را به حداقل برسانیم.

فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا تصریح کرد: برنامه های ما مبتنی روابط با همسایگان است. نگاه به برنامه‌های ۵+۱ خطای استراتژیکی است.

وی با تاکید براینکه به دنبال تحول همه جانبه هستیم و با مشارکت جوانان سعی می‌کنیم این تحول را رقم بزنیم هرچند از تجربه هم استفاده می‌کنیم،‌گفت: در همه عرصه های نظام نیاز به اصلاحات با تکیه بر اصول داریم؛ رمز موفقیت ما مردم است و به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات به عنوان پشتوانه دولت سیزدهم نیاز داریم وخود مردم در صحنه باشند و از برنامه تحولی حمایت کنند.

محمد در پاسخ به سوالی مبنی که اگر ابراهیم رئیسی وارد انتخابات شود به نفع وی کناره گیری می‌کنید یا خیر بیان داشت: فعلا آقای رئیسی اعلام کاندیداتوری نکرده است اگر اعلام کاندیداتوری کند سپس اعلام نظر می کنم.

فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) تصریح کرد: بنده به صورت مستقل وارد انتخابات شدم و به هیچ جریانی تعلق خاطر ندارم و‌ معتقدم‌ همین دو قطبی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی به جامعه ضرر زده است.

محمد درباره اینکه آیا گفته می شود مذاکرات درباره برجام در دولت بعد هم ادامه خواهد داشت و آیا اگر مذاکره با آمریکا نیز اتفاق بیفتند شما چگونه عمل خواهید کرد، خاطر نشان کرد: توصیه من این است که طرف مقابل به میز مذاکره برگردد در آن صورت ما با همه کشورها تعامل خواهیم کرد اما این را نیز باید بگویم که بنده دور زدن و خنثی کردن تحریم ها را بلد هستم و کاری خواهیم کرد که تحریم‌ها برداشته شود.

وی درباره اینکه آیا از رهبری برای حضور در انتخابات اجازه گرفته اید گفت: از نظر بنده شان رهبری نیست که ما این روند را انجام دهیم هرچند بعضی ها مشورت‌هایی را انجام دادند اما ما براساس بیانیه گام دوم در این مسیر گام برداشتیم.

* سعید محمد ثبت نام کرد

سعید محمد فرمانده پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با حضور در ستاد انتخابات کشور برای شرکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد.

 

* مدارک افراد خارج از مصوبه شورای نگهبان تحویل گرفته نمی‌شود

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که گویا نماینده شورای نگهبان مدارک افرادی که خارج از مصوبه این شورا اقدام به ثبت نام می‌کنند در ستاد انتخابات کشور واقع در وزارت کشور می کنند را تحویل نمی‌گیرد گفت: بله؛ ثبت‌نام هایی که فاقد مدارکی باشند که از سوی شورای نگهبان اعلام شده، اعتبار ندارند و به نماینده مان در ستاد انتخابات کشور گفته ایم که مدارک ناقص را تحویل نگیرد.

وی تاکید کرد: کسانی که مدارک شان بر اساس مصوبه شورای نگهبان کامل باشد و این به تائید نماینده شورای نگهبان در ستاد انتخابات کشور برسد، ثبت نامشان نهایی می شود.

* نامی: تا تایید شورای نگهبان نشوم تشکیل ستاد نخواهم داد

 محمدحسن نامی با حضور در جمع خبرنگاران افزود: من متعلق به ارتش جمهوری اسلامی ایران هستم و سال‌ها در این سازمان خدمت کردم و در وزارت دفاع به عنوان معاون وزیر و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و بعد از آن نیز مرکز مطالعات بین‌المللی متعلق به نیروهای مسلح فعالیت کرده ام.

وی گفت: من برای ۴ سال آینده ۶۴ برنامه برای دولت آینده دارم که مهمترین آنها ۶ برنامه برای سال اول است که بتوانم درباره وضعیت معیشتی مردم تحولی ایجاد کنیم.

نامی ادامه داد: تا وقتی مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته ام نباید فعالیت تبلیغی و تشکیل ستاد انجام داد.

* بی توجهی وزارت کشور به مصوبه شورای نگهبان/ ثبت نام انتخابات با قانون گذشته

علی رغم اینکه روز گذشته جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در پاسخ به اینکه ایا در زمان ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری مصوبه شورای نگهبان اعمال می شود گفت: «انشا الله» اما مشاهدات خبرنگار فارس مستقر در ستاد انتخابات کشور نشان می‌دهد هر فردی که در ستاد انتخابات کشور حاضر می‌شود از وی ثبت نام به عمل می آید و به نظر می‌رسد قوانین قبلی اجرا می‌شود.

* عزیزی: اولین گام من در صورت تشکیل دولت، حذف آقازاده ها و رانت خواران و ویژه خواران است

وهاب عزیزی پس از ثبت نام در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران، گفت: به عنوان نماینده جریان سوم در انتخابات حضور یافتم. برای رسیدن به مردم باید از اصولگرایی و اصلاح طلبی عبور کرد، مطالبه اصلی مردم امروز داشتن کاندیدای غیر تکراری است.

وی افزود: فرصت افراد قدیمی و تکراری مورد اصرار شورای نگهبان برای انجام کار تمام شده، مردم امروز انتظار دارند چهره‌های جدید غیر حزبی و غیر سیاسی در انتخابات حضور پیدا کنند.

وی ادامه داد: ما شورای نگهبان را به تقوای الهی و خودمان را نیز به به پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری توصیه می کنیم.

عزیزی گفت: از شرایط نگهبان می خواهیم، صدای مردم را بدون واسطه بشنود.

وی خاطرنشان کرد: من می خواهم با تشکیل دولت جوان و جهادی، برای حل مشکلات مردم و قطع زنجیره کثیف فساد و رانت خواری و ویژه‌خواری، بیرون راندن نفوذی ها از گلوگاه های اقتصادی جهاد کنم.

دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی افزود: تورم ، رکود و مشکلات اقتصادی مردم را تحت فشار قرار داده و اگر حرفی نمی زنند و پای انقلاب ایستاده‌اند به حرمت اعتقادات شان، اسلام و رهبری است اگر نه مردم این مدیران کهنه و رانت خوار و آقازاده پرور را قبول ندارند.

وی ادامه داد: اولین گام من در صورت تشکیل دولت، حذف آقازاده ها و رانت خواران و ویژه خواران است.

عزیزی همچنین خطاب به شورای نگهبان گفت: اگر انقلاب و نظام و مقام معظم رهبری ارادت دارید حتما باید کاندیدای غیر حزبی و غیر تکراری معرفی کنید.

* محمدحسن نامی وزیر ارتباطات دولت دهم و رئیس پیشین سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح ثبت‌نام کرد.

 

 

کلیات برنامه زمان‌بندی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری به شرح زیر است:

 21 اردیبهشت 1400 : صدور دستور شروع انتخابات توسط وزیر کشور

 21 اردیبهشت تا 23  اردیبهشت 1400: تشکیل هیئت اجرایی توسط فرمانداری‌ها  

21  اردیبهشت تا 25  اردیبهشت 1400: ثبت‌نام از داوطلبان به مدت 5 روز (از زمان صدور دستور شروع انتخابات)

26 اردیبهشت تا 30 اردیبهشت 1400 : رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان

31 اردیبهشت تا  4 خرداد 1400: تمدید مهلت رسیدگی به صلاحیت داوطلبان توسط شورای نگهبان

6 خرداد تا 7 خرداد 1400: انتشار اسامی نامزدها توسط وزارت کشور

 7 خرداد تا 26 خرداد 1400: تبلیغات انتخاباتی نامزدها

27 خرداد 1400: ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی نامزدها

28 خرداد 1400: اخذ رأی

۵۹ میلیون ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجدین شرایط در کشور هستند که از این تعداد ۱ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند.

انتخابات شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری به همراه دومین انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان رهبری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ۲۸ خردادماه سال جاری برگزار خواهد شد.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام به شرح زیر است:

۱) اصل شناسنامه عکس دار و چهار (۴) برگ تصویر کلیه صفحات آن؛

۲) اصل کارت ملی و تصویر آن؛

۳) دو (۲) قطعه عکس ۴ × ۶ جدید؛ضمناً در تعامل و همکاری فی مابین مجریان و ناظران انتخابات و در اجرای ماده ۵۹ قانون، اسناد و مدارک مثبت صلاحیت داوطلبان که در اطلاعیه شماره ۵ هیات مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری اعلام شده است در هنگام ثبت نام داوطلبان، توسط وزارت کشور دریافت و در اختیار شورای نگهبان قرار می گیرد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول