اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  سایر حوزه ها

اهمیت انتخابات و تاثیر آن در جامعه

داشتن شاخصه‌ مدیر تراز جامعه اسلامی و انقلابی، وقت نشناسی در خدمت به مردم، داشتن روحیه جهادی و ایثار گری و ولایتمداری با وفا و مقاوم در نامزدهای انتخابات امری اساسی است که البته یافتن عنصر اصلح برای انتخاب بهتر و برتر دشوار نیست.

اهمیت انتخابات و تاثیر آن در جامعه

به گزارش خبرگزاری فارس،  ابوالقاسم علیزاده در یادداشتی نوشت: بر کسی مخفی نیست که یکی از اساسی‌ترین افتخارات جمهوری اسلامی، پایبندی به دموکراسی واقعی و تئوری و راهبرد مردم سالاری دینی است. اگر در دنیای امروز مراجعه به رای مردم و اصل دموکراسی، بیشتر تشریفاتی و اغلب به پوششی برای دستیابی به قدرت و ثروت شباهت دارد. ولی در نظام برخاسته از انقلاب شکوهمند اسلامی و اراده ملت غیور ایران که مبتنی بر اصول و ارزشهای مکتبی و دینی است؛ مراجعه به رای ملت، در محوری ترین موضوعات مرتبط با نظام و حاکمیت، یک آرمان و باوری عمیق و پشتوانه ای برای خدمت صادقانه فرزندان ملت تلقی می‌گردد. و لذا انتخابات همواره آرزوی مردم و حاکمیت بوده و با تمام عشق و انگیزه به استقلال آن می روند.

بگونه ای که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون، به طور میانگین هر دو سال یکبار شاهد شکوه این پدیده ی محوری در تعیین سرنوشت جامعه و مردم در سطح کشور بوده ایم.  انتخابات؛ به منزله نسیمی است که فضای جامعه را تغییر می‌دهد و حال و هوای تازه و امید به آینده‌ای بهتر ، به بدنه اجتماع می‌بخشد.
 انتخابات ؛ رویدادی اساسی است که روح تازه و شور و تحول نوینی ، به کالبد جامعه می دمد. عنصر انتخابات و رای و اراده مردم در زمره ی اجزای جدایی ناپذیر نظام اسلامی می باشد. چه آنکه جمهوری اسلامی ، یک ماهیت ترکیبی دارد؛ ( جمهوریت + اسلامیت) که ترجمان روشن و آشکار آن مردم‌سالاری دینی است. از طرفی مشروعیت نظام به تطابق آن با شرع مقدس می‌باشد و مقبولیت نظام نیز به پذیرش و اقبال مردم بستگی دارد. و این تجربه ی کاملا موفق و پایداری است که به برکت انقلاب اسلامی و نظام سیاسی مبتنی بر آرمان‌های دینی و مکتبی ، بهترین الگوی نظام حکومتی کارآمد مردمی را به بشر تشنه عدالت و امنیت نوید می بخشد.
تنها در خصوص قوه مجریه و انتخاب رئیس دولت ، ۱۲ انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون اجرا و اکنون نیز مردم شریف ایران با روحیه انقلابی ، خود را برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ؛ آماده و همچنان لحظه شماری می نماید. البته سربلندی مردم در این آزمون ملی چه در عرصه حضور حداکثری و چه انتخاب شایسته و در طراز ملت غیور ایران، مستلزم آن است که  با نیم نگاهی به تجربه  انتخاب ها و دولت های قبل با هوشمندی و به تناسب ضرورت ها و شرایط و نیازهای روز جامعه و کشور، به استقبال انتخابات سیزدهم بروند.
۱- دولت موقت ( بازرگان)
۲- دولت بحران (رئیس جمهور بنی صدر و چندین ماه نخست وزیری شهید رجایی)
۳- دولت مکتبی(شهید رجایی رئیس جمهور و شهید باهنر نخست وزیر) اگر چه عمری کوتاه یکماهه داشت، اما خاطره ای خوب از دولت مکتبی در حافظه  ملت ایران باقی گذارد.
 امام خمینی (رض) در این خصوص فرمودند: "هنوز یک ماه از خدمت آن عزیز نگذشته بود که بمبی در دفتر ایشان منفجر شد... آنی که به نظرم خیلی بزرگ است این است که آقای رجایی یک نفر آدمی بود که دست فروشی می کرد در بازار، از قراری که گفتند ، من در مطالعاتی که در ایشان کردم به نظرم آمد از حال دستفروشی اش تا حال ریاست جمهوری ، در روح او تاثیری حاصل نشده . آقای رجایی و آقای باهنر در عین حال که یکی شان رئیس جمهور بود و یکی شان نخست وزیر بود، اینطور نبود که ریاست در آنها تاثیر کرده باشد آنها در ریاست تاثیر کرده بودند یعنی آنها ریاست را آورده بودند زیر چنگ خودشان ریاست آنها را نبرده بود ."
۴- دولت دفاع (مقام معظم رهبری ، رئیس جمهور و آقای میرحسین موسوی ، نخست وزیر.)
۵- دولت سازندگی که دو دوره چهار ساله جمعا ۸ سال به طول انجامید.
۶- دولت اصلاحات، که این هم در دو دوره چهار ساله جمعا ۸ سال، نبض قدرت و ثروت را در کشور بدست گرفت.
۷- دولت عدالت محور نهم و دهم .
۸ - دولت به اصطلاح تدبیر و امید که دو دوره یازدهم و دوازدهم را به خود اختصاص داد.
 هر کدام از این دوره‌ها خاطرات تلخ و شیرینی در سبک و سیاق مدیریت اجرایی کشور را در حافظه ملت ایران ثبت نمود که در جای خود شایسته تحلیل و بررسی دقیق می باشد تا درس ها و عبرت های آن برای امروز و فردای کشور تاثیرگذار و بویژه در جریان انتخابات سیزدهم کارساز افتد.
آنچه افکار عمومی و توده مردم شریف ایران را به انتخاباتی در شأن ایران اسلامی و انتخابی در تراز ملت بزرگ ایران رهنمون میگردد، آگاهی از کم و کیف و اهمیت قوه مجریه و نقش دولتها در خدمت صادقانه و بی منت به مردم و نیز پیشرفت همه جانبه کشور در شرایط کنونی است. در این خصوص امام راحل رض در وصیت نامه سیاسی الهی خویش چنین سفارش فرمودند: وصیت اینجانب به وزرای مسئول در عصر حاضر و در عصر های دیگر آن است که علاوه بر آنکه شما ها و کارمندان وزارتخانه‌ها بودجه ای که از آن ارتزاق می کنید مال ملت و باید همه خدمتگذار ملت و خصوصاً مستضعفان باشید. ایجاد زحمت برای مردم و مخالف وظیفه عمل کردن، حرام و خدای نخواسته و خدای نخواسته گاهی موجب غضب الهی می شود. همه شما به پشتیبانی ملت احتیاج دارید. با پشتیبانی مردم خصوصاً طبقات محروم بود که پیروزی حاصل شد و دست ستمشاهی از کشور و ذخایر آن کوتاه گردید. و اگر روزی از پشتیبانی آنان محروم شوید شماها کنار گذاشته می‌شوید. بنابراین باید کوشش در جلب نظر ملت بنمایید و از رفتار غیر اسلامی و انسانی احتراز نمایید. (صحیفه امام جلد ۲۱ صفحه ۴۲۶)

 راز ماندگاری و سربلندی ملت ایران و عزت و اقتدار جمهوری اسلامی، همواره در گرو چند اصل بوده و هست:
۱- وفاداری به خط امام .
۲- توصیه‌ها و سفارشات شهدا.
۳- منویات خلف صالح امام، مقام معظم رهبری مدظله العالی.
۴- ایمان.
۵- بصیرت .
۶ - وحدت و انسجام ملی.
۷- مقابله و مبارزه با ارتجاع و انفعال و استحاله، و فتنه های مرموز  سال‌های پس از پیروزی انقلاب تا کنون .
 بدیهی است صیانت از این عزت و اقتدار نیز نیازمند همین عوامل است که البته مردم ایران به ویژه جوانان سلحشور و شیفته مکتب سلیمانی به مراتب حساس تر و آماده تر و با تجربه تر از هر دوره ای ، با دریافت پیام بیانیه گام دوم انقلاب ، پا جای پای شهیدان میهن گذارده و تا رساندن پرچم انقلاب به صاحب اصلی آن امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ؛ پایدار و استوار به پیش خواهند رفت و جلوه هایی از این آمادگی را در انتخابات پیش روی ، قاطع و دشمن سوز به نمایش خواهند گذارد. انشاالله.
 در پایان و در مقام بیان انتظارات به حق مردم از رئیس جمهور آینده و دولتمردان دولت سیزدهم، نکاتی را هر چند مختصر یادآور می شویم .
۱- خدمت صادقانه و بی‌منت به مردم عبادتی است بزرگ، که البته زمینه‌ها و الزاماتی را طلب می‌نماید. اولاً؛ داشتن روحیه ی مردمی و مشارکت در غم و گرفتاری های مردم و حضور مستمر در میان جامعه و مردم و همنشینی با نیازمندان و فقرای جامعه. ثانیاً؛ در این دوره‌های چهار ساله ای که بسیار سریع می گذرد خود را وقف مردم و خدمت به جامعه و انقلاب نموده و از هرگونه فساد و رانت و تعرض به بیت المال و بی‌عدالتی پرهیز نمایند. 
ثالثا؛  ساده زیستی  و به عبارتی دارای تقوای اقتصادی در کنار تقوای سیاسی بودن . و نیز همسان نمودن زندگی خود با مردم و پیشه ساختن زهد و بی رغبتی به دنیا . چنان که امامین انقلاب ، همواره از شهید رجایی به عنوان الگویی برای مسئولان و مدیران دولتی در این خصوص یاد می فرمودند.
 رابعا؛ داشتن شایستگی‌ها و شاخصه‌های کارگزاران و مدیران تراز جامعه اسلامی و انقلابی، از قبیل دین مداری و حق گرایی ، خیرخواهی ، انصاف ، امانت‌داری ، وقت نشناسی در خدمت به مردم و خستگی‌ناپذیری، تعهد و تخصص و نیز داشتن روحیه جهادی و ایثار گری و انقلابی و در نهایت ولایتمداری با وفا و مقاوم. چنانکه بزرگ دیدبان انقلاب ، مقام معظم رهبری در مقام بیان ویژگیهای یک رئیس‌جمهور شایسته ملت بزرگ ایران ، نشانه های روشن و البته اساسی و مهمی را مکرر یادآور گردیده اند که با وجود آن یافتن عنصر اصلح برای انتخاب بهتر و برتر نباید دشوار باشد. برخی از این شاخصه ها از این قرار است :
۱-  باکفایت و با ایمان 
۲- عدالتخواه و ضد فساد 
۳-  دارای عملکرد انقلابی و جهادی
۴-  معتقد به توانمندی های داخلی
۵-  معتقد به جوانان بعنوان پیشران
 امیدواریم انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، علیرغم همه القائات و شبهه افکنی ها و فتنه‌گری دشمنان داخلی و خارجی برای دلسرد کردن توده های مردم، با شور توأم با شعور و بصیرت و آگاهی عمیق توده‌های مردم فهیم و غیور ایران اسلامی همراه گردیده و برای همیشه بدخواهان ایران و ایرانی را مایوس و بدین سان عظمت کشور سلیمانی ها را به رخ دنیای کفر و شرک و الحاد و نفاق بکشند. انشاالله.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول