اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

MMA پدیده‌ای در دنیای هنرهای رزمی

امروزه استقبال جوانان از رشته‌های رزمی و انفرادی به واسطه تنوع و زیبایی این رشته‌های ورزشی افزایش چشمگیری داشته است و بعضاً شاهد فعالیت رشته‌هایی خودساخته و بدون دانش علمی در سطح جامعه نیز هستیم که عمر فعالیت بیشتر این این رشته‌ها به چند سال بیشتر نمی‌رسد.

MMA پدیده‌ای در دنیای هنرهای رزمی

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عمدتاً ورزش های رزمی خواستگاه شرقی و آسیایی دارند و به مرور زمان و مراودات گسترده بین جوامع رشته های رزمی با هم ترکیب شده و رشته های جدید به وجود آمدند که در کشورهای غربی این رشته ها متداول و عمدتاً بر گرفته از رشته های آسیایی هستند حتی بعضا به واسطه جنگ های بین کشورها چون چین، ژاپن و کره این رشته ها نیز در بین این کشورها تلفیق شده و رشته های جدید به وجود آمده اند.

تب ورزش های ترکیبی نیز چند سالی است که در بین رزمی کاران به وجود آمده که مدعیان زیادی در خصوص آموزش و برگزاری مسابقات نیز در این زمینه پیدا شده است.

رشته های رزمی با توجه به تنوع و نوع فعالیت در دسته بندی فدراسیون های متولی قرار می گیرند و هر شخصی مدعی ابداع رشته رزمی است باید به منظور دریافت مجوز فعالیت رشته خود تقاضایش را ارائه و پس از بررسی در کمیته فنی که از نفرات دارای نام و تجربه در عرصه ورزش خصوصاً ورزش های رزمی هستند مجوز دریافت و اقدام به فعالیت نمایند و هرگونه فعالیت فاقد مجوز و بصورت زیر زمینی در ورزش ممنوع است.

یکی از رشته هایی که به تازگی مجوز برگزاری رقابت را گرفته رشته MMA است

مسابقات MMA را می توان یک پدیده در دنیای هنرهای رزمی تلقی کرد که در عرض مدت کوتاهی ورزش های رزمی را متحول کرده است، طبیعتا MMA نیز مانند هر پدیده جدیدی نکات مثبت و منفی خودش را دارد.

MMA مخفف عبارت «Mixed Martial Arts» و به زبان ساده ترکیب هنرهای رزمی است. به طور کلی به مجموعه ای از رقابت های رزمی حرفه ای اطلاق می شود که در آنها از تکنیک های مختلف رزمی، از انواع مشت و لگدها گرفته تا تکنیک های قفل، اهرم کردن ها، پرتاب ها و تکنیک های خاک استفاده می‌شود.

قوانین این رقابت ها با حداقل محدودیت ها تهیه شده تا جایی که رقابت های MMA در حال حاضر آزادترین رقابت های رزمی جهان محسوب می شوند.

سازمان های متعددی با قوانین مختلف و تحت نام های گوناگون اقدام به برگزاری رقابت هایی از این دست می کنند که تعداد آنها به بیش از ۸۰ مورد می‌رسد.

MMA جایی است که تمامی رشته های رزمی از سنتی گرفته تا مدرن از سومو تا کیک بوکسینگ در آن حضور داشته و عرض اندام می کنند

مورد مهم دیگری که می توان به آن اشاره کرد از بین بردن تعصب سبکی حداقل در بین مبارزان حرفه ای است، مبارزان MMA به خوبی می دانند که تکیه بر یک سبک خاص مساوی است با شکست، به عبارت دیگر مسابقات MMA سطح مبارزان حرفه ای رزمی را از آنچه که بودند یک پله (یا شاید چندین پله) از نظر دایره تکنیک ها و اطلاعاتشان بالاتر برد.

البته در مقابل این جنبه مثبت یک نکته منفی خودنمایی می کند، این رقابت ها همانقدر که از نظر ورزشی به نفع ورزش های رزمی بوده اند در مقابل می توانند به ضرر هنرهای رزمی تمام شوند. خشونتی که بعضا در این مسابقات شاهد هستیم به همراه ژست های خشنی که بعضی از مبارزین MMA می گیرند، می تواند به شدت به وجهه مثبت هنرهای رزمی آسیب بزند؛ خصوصا که حالا با رسانه ای شدن این رقابت ها، مردم مرتبا این صحنه ها را از شبکه های تلویزیونی و سایت های خبری مشاهده می کنند. این شاید تنها نقطه منفی باشد که می توان برای مسابقات MMA در نظر گرفته که البته نکته کمی نیست و به هیچ عنوان نباید آن را نادیده گرفت.

البته در زمینه کاسته شدن از جنبه های خشونت آمیز این رقابت ها اقدامات جانبی خوبی هم صورت پذیرفته که نباید آنها را از نظر دور داشت اما این رقابت، یک رقابت ورزشی کنترل شده است که با قوانین خاص، حضور داور و پزشک انجام می شود و با خشونت در کوچه و خیابان متفاوت است.

دریافت مجوز رسمی در فروردین ۱۴۰۰

این رشته در ایران از ۴ فروردین ۱۴۰۰ توسط وزارت ورزش مجوز فعالیت رسمی گرفت، وزارت ورزش و جوانان با توجه به حساسیت این رشته با ارسال نامه ای خطاب به مدیران کل ورزش و جوانان کشور اعلام کرده است: کلیه فعالیت های انجمن های هنرهای رزمی ترکیبی (MMA)، تحت نظر فدراسیون انجمن های ورزش های رزمی قرار گرفته است، لذا به منظور قانونمند کردن و اعمال نظارت و کنترل آن باید تمام فعالیت انجمن در زیرمجموعه هیئت های ورزش های رزمی استانی به فعالیت خود ادامه دهد و در صورت مشاهده هرگونه فعالیت زیرزمینی فاقد مجوز، دستور فرمایند که برخورد جدی و قانونی صورت پذیرد.

رئیس هیات انجمن های ورزش های رزمی فارس در این باره گفت: ورزشکارانی که علاقه مند به فعالیت در رشته ترکیبی یا MMA هستند ابتدا باید دارای سوابق فعالیت در رشته های رزمی باشند و در مسابقات دارای مجوز از فدراسیون یا هیات استان شرکت نمایند.

محمدرضا اوجی افزود: این رشته با توجه به استقبال زیاد در بین جوانان رواج داشته و کلیه رزمی‌کاران علاقه مند به حضور در مسابقات آن هستند.

وی بیان کرد: مجوز فعالیت این رشته برای فدراسیون از سوی وزارت ورزش و جوانان صادر گردیده و در استانها نیز متولی فعالیت این رشته هیات‌های استان هستند و تنها برگزاری مسابقات داشته و فعالیت تحت عنوان مربیگری یا ارتقای کمربند نداشته و دوره های داوری آن نیز توسط فدراسیون برگزار خواهد شد.

اوجی گفت: با توجه به حساسیت‌های این رشته با متخلفین برابر با قوانین برخورد خواهد شد و برابر با اعلام وزارت ورزش و جوانان هرگونه فعالیت زیر زمینی این رشته ممنوع و بدون مجوز حق برگزاری نداشته و متخلفین به مراجع قانونی معرفی خواهند شد.

رئیس هیات انجمن های ورزشهای رزمی فارس ادامه داد: مجوز فعالیت MMA تنها برای فدراسیون انجمن های ورزشهای رزمی از سوی وزارت ورزش صادر گردیده البته این به آن معنی نیست که ورزشکاران دیگر فدراسیون‌ها نمی توانند در این مسابقات شرکت کنند هر ورزشکار دارای سابقه و تجربه می توانند در این مسابقات شرکت نمایند.

رشته MMA در جهان به دلیل جذابیت های خود محبوبیت زیادی پیدا کرده است

امیر آذین نیا گفت: رشته MMA در دنیا محبوبیت زیادی پیدا کرده اما به دلیل شرایط خاص در ایران ممنوع بود و به تازگی با شرایط و قوانین خاص و با نظارت فدراسیون انجمن های ورزشی های رزمی مجوز فعالیت گرفته است.

وی افزود: حضور در این رشته آمادگی بدنی بسیار بالایی نیاز دارد و ورزشکاران باید توجه داشته باشند که  برای ورود به این رشته باید با آمادگی کامل و زیر نظر مربی و با اطلاع کامل از قوانین به این رشته ورود کنند.

دبیر هیات انجمن های ورزش های رزمی فارس اظهار داشت: تا قبل از صدور مجوز از سوی وزارت ورزش این رشته در ایران به صورت زیرزمینی و غیرقانونی برگزار می شد که صدور مجوز از سوی وزارت ورزش باعث شد نظارت بر این رشته بیشتر شود.

او تاکید کرد: با افرادی که بر خلاف قوانین کشور و به صورت زیرزمینی اقدام به برگزاری رقابت در این رشته کنند به شدت برخورد می‌شود.

امید می‌رود که این رشته بتواند منجر به کسب موفقیت جوانان علاقه‌مند به ورزش‌های رزمی شود.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول