اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

حضور باند بهزاد نبوی و جهانگیری در صندوق ذخیره فرهنگیان/ چرا بازنشستگان در صندوق ذخیره هستند؟

نماینده اراک در مجلس با انتقاد از به کارگیری افراد بازنشسته و بی صلاحیت در صندوق ذخیره فرهنگیان در دوران دولت تدبیر و امید گفت: این صندوق 4 هلدینگ بزرگ دارد و کلیه فرهنگیان ضمن سهامداری در آنجا شریک سودها هم هستند.

حضور باند بهزاد نبوی و جهانگیری در صندوق ذخیره فرهنگیان/ چرا بازنشستگان در صندوق ذخیره هستند؟

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، علی اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه 21 اردیبهشت 1400) در جلسه علنی و در تشریح سؤال خود از محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش درباره علت به کارگیری افراد بازنشسته و بی صلاحیت در صندوق ذخیره فرهنگیان در طول عمر دولت تدبیر و امید اظهار داشت: صندوق ذخیره فرهنگیان در سال 74 تاسیس شده و کلیه فرهنگیان می‌توانند تا حداکثر 5 درصد حقوق ماهیانه خود را به این صندوق ریخته و دولت هم موظف است معادل این مبلغ را به صندوق ریخته در پایان اشتغال فرهنگیان به آنها سودهای مختلفی دهد. لذا فرهنگیان در تمامی سودهای این صندوق شریک هستند.

کریمی گفت: پیش از شهریور 99 ، 900 هزار معلم  عضو صندوق ذخیره فرهنگیان بودند که این میزان تا پایان شهریور 99 به 754 نفر رسیده است.

نماینده مردم اراک در مجلس تصریح کرد: صندوق ذخیره فرهنگیان 4 هلدینگ بزرگ دارد که این هلدینگ‌‌ها در موضوع مالی و سرمایه گذاری، پتروشیمی و انرژی، ساختمانی و همچنین خدماتی و رفاهی فعالیت دارند و عملا 67 شرکت تابعه و وابسته دارد.

وی گفت: فرهنگیان در ارزش افزوده صندوق شریک هستند و سهم آنان باید در این سود محاسبه شود، کل مانده حساب و سود انباشته سال های قبل صندوق از بدو تاسیس آن 6 هزار و 800 میلیارد تومان است و در شرایط کنونی تسویه حساب با فرهنگیان باید براساس این مبلغ صورت گیرد.

کریمی افزود: اگر ملاک تسویه حساب فرهنگیان ارزش افزوده صندوق قرار گیرد به جای 30 الی 40 میلیون معلمان چند صد میلیون دریافتی خواهند داشت

وی ارزش دارایی های صندوق در حال حاضر را نیز بیش از 100 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: ارزش افزوده دارایی صندوق در هر مقطع زمانی باید مبنای محاسبه تسویه حساب فرهنگیان صورت گیرد. اگر این مبنا اعمال شود هر فرهنگی در زمان تسویه حساب با صندوق به جای دریافت 30 الی 40 میلیون باید چند صد میلیون تن دریافت کند که این مبلغ می تواند گره های بزرگی را از فرهنگیان که کمترین سطح دریافتی در میان کارکنان دولت را دارند باز کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: از سال 92 تا سال 97 که دولت تدبیر و امید در کشور مستقر شد هیچ اقدامی برای احقاق حقوق فرهنگیان صورت نگرفت و نهایتا در سال 97 به جای حق تضییع شده فرهنگیان اساسنامه جدیدی برای صندوق به تصویب رسید، این اقدام بزرگ ترین خیانت و جنایت در حق یک میلیون و 700 هزار فرهنگی عضو صندوق است.

کریمی افزود: همین اقدامات موجب کاهش انگیزه برای ادامه عضویت فرهنگیان در صندوق ذخیره فرهنگیان شد. قرار بوده است که 85 درصد از دارایی های صندوق وارد بورس شود و سهام به فرهنگیان اختصاص یابد ولی این مهم نیز اتفاق نیفتاد.

وی در بخش دوم اظهارات خود با تاکید بر اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان امانت بزرگی در دست مسئولان است، تصریح کرد: متاسفانه اولین انتصاب دولت تدبیر و امید در صندوق ذخیره فرهنگیان پس از 3 سال به واسطه وجود یک پرونده مفاسد اقتصادی بازداشت شد و هنوز هم افرادی که در تیم آن فرد بودند در صندوق مشغول به کارند که یکی از پرونده هایی که در آن مقطع مطرح شد فساد بزرگ در بانک سرمایه بود.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی مدیریت فعلی صندوق ذخیره فرهنگیان را فرد محترمی دانست ولی در عین حال گفت: این فرد و همکارانش عمدتا افرادی هستند که در صنعت خودرو فعالیت داشتند و هیچ قرابتی با اداره یک بنگاه اقتصادی بزرگ مثل صندوق ذخیره فرهنگیان را ندارند، اگرچه این افراد عمدتا منتسب به باند بهزاد نبوی و اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هستند.

وی با بیان اینکه صندوق ذخیره فرهنگیان به مدرسه پیرمردها و بازنشسته ها تبدیل شده است، تصریح کرد: در ستاد صندوق مدیرعامل، قائم مقام و جمع کثیری از مدیران صندوق همگی بازنشسته هستند. همچنین از 4 هلدینگ زیرمجموعه صندوق مدیرعامل سه هلدینگ بازنشسته بوده؛ چه توجیحی دارد این امانت بزرگ به دست این افراد بازنشسته سپرده شود.

کریمی با استناد به نظر معاونت قوانین مجلس، گفت: معاونت قوانین صراحتا اعلام کرده است قوانین منع به کارگیری بازنشستگان به صندوق تسری دارد و بازنشستگان نباید در این صندوق مشغول به کار باشند، متاسفانه صندوق به بهانه خصوصی بودن فاقد حراست بوده و در جایی که هزاران میلیارد تومان اموال فرهنگیان در آن جا وجود دارد نظارتی وجود ندارد.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش، عنوان کرد: شما چطور فردی را که مملو از تخلفات مالی، اخلاقی و سیاسی است و از ابتدای دولت تدبیر و امید در هیچ سمتی در وزارت اطلاعات تائید نشده است بدون هرگونه استعلامی در سمت مدیرعاملی شرکت انرژی سپهر که میلیاردها دلار اموال صندوق را در قالب طرح های بزرگ پتروشیمی مدیریت می کند منصوب کردید.

نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی افزود: نامه وزارت اطلاعات در سال 98 که مبنی بر عدم صلاحیت این فرد بود وجود دارد اما شما تا پایان سال 99 برای عزل این فرد مقاومت کردید و هنوز هم این فرد در یکی از شرکت های تابعه صندوق مشغول به کار است.

وی با اشاره به انتصاب داماد وزیر سابق آموزش و پرورش در ماشین سازی اراک، عنوان کرد: در سال 94 که استیضاح وزیر وقت مطرح بود همین آقای داماد قراردادی با شرکت چوب و کاغذ مازندران برای توزیع کاغذ در کشور منعقد کرد تا وزیر از بند استیضاح رهایی یابد، آیا سپردن اموال فرهنگیان به این افراد بی صلاحیت توجیح دارد؟

کریمی تصریح کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید 73 درصد از پرسنل صندوق با وجود سابقه 18 ساله در صندوق پاکسازی سیاسی شدند. سال 92 سود صندوق 1157 میلیارد تومان بوده در حالی که از سال 92 تا 96 روند سود نزولی شده و به 338 میلیارد تومان کاهش یافته است البته طی 2، 3 سال اخیر با توجه به افزایش نرخ ارز و نرخ تورم سود صندوق طی 10 سال فقط سه برابر شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: متاسفانه صندوق با ادعای غیرمنطقی خصوصی بودن نظارت پذیر نبوده و افراد فاقد صلاحیت در قالب رانت و ارتباطات سیاسی سمت های مدیریتی صندوق را اشغال کردند و از اعمال هرگونه نظارت جلوگیری می کنند.

کریمی عنوان کرد: طرحی در مجلس برای اینکه نام صندوق در فهرست موسسات عمومی غیردولتی اضافه شود تهیه شده تا نظارت بر این صندوق افزایش پیدا کند و با نظارت مجلس شاهد حفظ حقوق حقه فرهنگیان در صندوق باشیم. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول