اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

آغاز تولید کاندنسیت در مجتمع اتان‌گیری پالایش پارسیان سپهر

به همت متخصصین داخلی و با استفاده از تکنولوژی و دانش روز دنیا در مجتمع استحصال اتان‌ ستاد اجرایی فرمان امام در شهرستان‌های مهر و عسلویه، محصول کاندنسیت (+C۵) به تولید رسید.

آغاز تولید کاندنسیت در مجتمع اتان‌گیری پالایش پارسیان سپهر

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی شرکت پالایش پارسیان سپهر وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، صبح امروز از نخستین محصول مجتمع استحصال اتان در شهرستان‌های مهر و عسلویه (+C۵) رونمایی شد. این محصول یکی از میعانات غنی و گرانقیمتی است که با استفاده از تکنولوژی مدرن و روز دنیا جداسازی شده و برای تولید بنزین و سوخت "های‌تک" کاربرد و استفاده دارد.

گاز طبیعی که از مخازن گازی استحصال می‌شود عمدتاً حاوی حجم قابل ملاحظه‌ای میعانات گازی یا هیدروکربن‌های مایع است که عمدتاً از پنتان و هیدروکربن‌های سنگین‌تر مانند سی۵پلاس  (+C۵) تشکیل شده و به شیوه‌های مختلف قادر به تبدیل به نفت سفید، بنزین، سوخت جت و... هستند.

میعانات گازی تولیدی پالایش پارسیان سپهر به دلیل نداشتن H۲S و مرکاپتان و همچنین پایین بودن مقدار آب  و جداسازی گوگرد از آن نه تنها جزو شفاف‌ترین محصولات در این حوزه است بلکه به همین دلیل با جلوگیری از تولید آلاینده‌ها دارای ارزش‌های زیست محیطی نیز می‌باشد.

در حال حاضر در کشور با احتساب منابع عرضه شده در پالایشگاه‌های گاز، روزانه چیزی در حدود ۵۵۰ هزار بشکه میعانات گازی تولید و عرضه می‌شود که بخش عمده‌ای از آن‌ها مستقیما صادر و باعث ارزآوری می‌شود که پیش بینی شده تا پایان سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید میعانات گازی در کشور به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کند.

گفتنی است طرح ملی و عظیم اتان‌گیری از گاز طبیعی در شهرستان مُهر استان فارس و عسلویه بوشهر توسط ستاد اجرایی فرمان امام در هفته‌های اخیر توسط رئیس‌جمهور به صورت رسمی افتتاح شد و روزانه ظرفیت دریافت خوراک ۷۵ میلیون مترمکعب گاز از پارس جنوبی را داراست.

در این مجتمع  ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز دی اکسید کربن از گاز طبیعی گرفته می‌شود و تولیدات آن سالانه ۳.۳ میلیون تن انواع ال‌پی‌جی و کاندنسیت است که ۲ میلیون تن از این محصولات (اتان، بوتان، میعانات شیرین و پروپان) صادر خواهد شد که مبلغ قابل توجه یک میلیارد دلار ارزآوری در سال برای کشور خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول