اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

عمویی: انتشار فایل مصاحبه وزیر امور خارجه آثار منفی بر امنیت ملی و روابط خارجی کشور داشت

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: انتشار فایل مصاحبه وزیر امور خارجه آثار منفی بر امنیت ملی و روابط خارجه ما داشته است چرا که در محیط و فضای رسانه‌ای به یک دوگانگی باطل «میدان» و «دیپلماسی» دامن زده است،

عمویی: انتشار فایل مصاحبه وزیر امور خارجه آثار منفی بر امنیت ملی و روابط خارجی کشور داشت

به گزارش خبرگزاری فارس، ابوالفضل عموئی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 21 اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی محورهای تحقیق و تفحص از مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و فعالیت‌ها و عملکرد آن مرکز و نیز عملکرد وزارت امور خارجه در حفظ اطلاعات محرمانه کشور را به شرح زیر برشمرد و گفت: فایل مصاحبه آقای ظریف که در شبکه‌های معاند منتشر شده است، حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده وی در مرکز بررسی‌های استراتژیک چرا و چگونه تهیه شده است و با چه هدفی در اختیار رسانه‌های وابسته به دشمن قرار گرفته است؛ 2- مورد سوال و ابهام است که چگونه این فایل لو رفته و در شبکه‌های منتسب به دشمن منتشر شده است؛ 3- تیم مذاکره کننده و عوامل نگهدارنده و وابستگان با چه انگیزه‌ای در این مجموعه شرکت‌ کرده‌اند و در ارائه این اطلاعات چه نقشی داشته‌اند؛ 4- اقدامات انجام شده در شناسایی عوامل وابسته به شبکه‌های خارجی چه بوده است؛ 5- نقش مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری در این موضوع چه بوده است؟

نماینده مردم تهران،شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتشار فایل مصاحبه وزیر امور خارجه آثار منفی بر امنیت ملی و روابط خارجه ما داشته است، اولا در محیط و فضای رسانه‌ای به یک دوگانگی باطل «میدان» و «دیپلماسی» دامن زده است، دوگانه‌ای که از دید ما اصلاً وجود ندارد چرا که دوگانگی واقعی دوگانه منافع ملی ایران و منافع دشمن است.

وی افزود: دیپلماسی و میدان هر دو ابزارهای کسب منافع ملی هستند و هر دو باید در جهت اهداف کشور قرار گیرند اما انتشار این فایل به این موضوع که بین این دو ناهماهنگی و تعارض وجود دارد دامن زده است، نکته دوم این که این فایل و مصاحبه به روابط خارجی ما به خصوص به روابط ایران با برخی از همسایگان آسیب زده از این رو موضوع مورد توجه خاص نمایندگان قرار گرفته است.

عمویی اضافه کرد: سوال این است که نوع مواجهه ما با این مصاحبه چگونه است؟ آنچه از روند روزهای گذشته در مجلس می‌گذرد نشان می‌دهد مجلس از دو زاویه به موضوع نگاه می کند؛ اولا نحوه انتشار این فایل و هدف انجام این مصاحبه چه بوده است؟ و با چه هدفی این مصاحبه‌ها طراحی شده و دنبال چه دغدغه‌ای بوده‌اند؟ آیا هدف ثبت تاریخ شفای بوده یا انتشار برای عموم مردم؟ چرا که اظهاراتی که در مصاحبه از جانب مجری و دیگر افراد صورت می گیرد همه محل ابهام است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار کرد: همچنین باید مشخص شود اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای که‌ در این مصاحبه ارائه می‌شود با چه هدفی در اختیار طرف گفت‌وگو قرار می‌گیرد، آیا سوابق این افراد برای دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده مورد بررسی قرار گرفته است؟ آیا پروژه به بخش خصوصی واگذار شده یا ذیل دسترسی به اطلاعات محرمانه، استعلام‌های لازم صورت گرفته است؟

این نماینده مجلس اضافه کرد: در اینجا سوال مهمتری شکل می‌گیرد؛ اینکه چگونه فایلی با این اطلاعات در اختیار رسانه‌های دشمن قرار داده شده است، جای این بحث‌‌ها در رسانه عمومی است و گفت وگوی تلویزیونی ابزار درستی برای استفاده نیست، مسئله دوم محتوای مصاحبه است؛ چرا که آنچه که وزیر امور خارجه مطرح کرد جای سوال و ابهام دارد.

وی بیان کرد: مجلس از دو وجه وارد بحث شده است1- مسئله انجام مصاحبه‌ها و اقدامات صورت گرفته طرف‌های فعال در موضوع و عملکرد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری است. 2- محتوای اظهارات است که از مسیرهای دیگر دنبال می‌شود. در جریان این مهم جلسه‌ای در کمیسیون امنیت با حضور وزیر امور خارجه برگزار کردیم.

عمویی در پایان گفت: مسئله فعلی ما هدف و نحوه انجام این مصاحبه و مصاحبه‌های مشابه آن با مقامات کشور و پیگیری نحوه انتشار آن در رسانه‌ها است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول