اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان/ ۷۶ هزار میلیارد تومان وام برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: بازنشستگانی که در سال ۹۸ یک میلیون و 600 هزارتومان مستمری می‌گرفتند در فروردین ۱۴۰۰ حقوقشان به چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان/ ۷۶ هزار میلیارد تومان وام برای کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا

خبرگزاری فارس- لیلا حسین‌زاده: داوود بهبودی تبیین هدف اصلی و اولیه از واکسیناسیون، همچنین روند واردات واکسن خارجی و تولید واکسن داخلی، را ضروری می داند و می‌گوید: این نکته مهم باید برای رسانه‌ها و افکار عمومی تبیین شود که هدف واکسیناسیون در مرحله نخست، نه کنترل زنجیره بیماری، بلکه کاهش و قطع مرگ و میر ناشی از کروناست و به این دلیل، واکسیناسیون از سنین بالا آغاز شده که مرگ و میر در آن‌ها بیشتر است.

در ادامه مشروح گفت‌وگوی ما با دکتر داوود بهبودی تقدیم حضور می‌شود:

*رشد 2 درصدی اقتصاد کشور در سال سخت 99

فارس: شاید در سال 99 شرایط معیشتی مردم در بدترین وضعیت ممکن بود، لطفا توضیح دهید دولت سال 99 را چطور مدیریت کرد و پشت سر گذاشت؟

همانطور که اشاره کردید، وضعیت اقتصادی کشور و به تبع آن شرایط معیشتی مردم در سال گذشته چندان مطلوب نبود و تحریم‌های سختی که طی سه سال جنگ اقتصادی علیه ایران برقرار بود، باعث شد تا سال 99 سخت‌ترین سال برای دولت باشد. با این حال،‌ دولت سال گذشته را بدون اتکا به نفت،‌ در حالی سپری کرد که دنیا درگیر کرونا هم بود و همین‌ رنج معیشیتی وارد شده به مردم ایران را مضاعف کرد.  به طوری که اتکای دولت به نفت در سال 99 فقط 8 درصد بوده که از زمان اکتشاف نفت در ایران بی سابقه بوده است. دولت در این شرایط، ‌تمام تلاش خود را انجام داد تا فشار کمتری بر دهک‌های پایین جامعه وارد بشود؛ علاوه بر آن، رشد دو درصدی هم داشت.

*افزایش 45 تا 53 درصدی حقوق اقشار کم درآمد در سال 99

فارس: لطفا چند مورد از اقداماتی را که دولت برای کاهش فشار بر دهک‌های پایین جامعه در یکی دو سال گذشته انجام داده، توضیح دهید.

از بهمن سال ۹۸ تا مهرماه سال ۹۹ به طور متوسط ۳۴ درصد به حقوق‌ها اضافه شده است و افرادی که حقوقشان در سال 99 از ۴ میلیون کمتر بوده، ۵۳ درصد و آنهایی که حقوقشان کمتر از ۶ میلیون بود، ۴۵ درصد به حقوقشان اضافه شده است.

در همین راستا، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان‌، اتفاق مهم دیگری بود که از سال ۹۹ شروع شد و هنوز هم ادامه دارد. بازنشستگان تامین اجتماعی نیز از مواهب این همسان‌سازی در حال بهره‌مند شدن هستند. آنانی که در سال ۹۸ یک میلیون و ۶۰۰  هزارتومان مستمری می‌گرفتند در فروردین ۱۴۰۰ چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌گیرند. یعنی آنهایی که ۳۰ سال خدمت کردند بیش از ۲.۵ برابر به حقوقشان اضافه شده است. آنهایی هم که ۲۰ سال خدمت بوده‌اند، حقوقی که در فروردین سال ۱۴۰۰ گرفتند ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بوده است.

*پرداخت 28 هزار میلیارد تومان وام یک میلیون تومانی 

فارس: آیا برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از شرایط کرونایی بویژه در مورد اقشار آسیب‌پذیر چاره‌جویی‌هایی صورت گرفته است؟

در سال ۹۹  با وجود تحریم‌ها، یارانه‌های کمک معیشتی یا کمک معیشتی ویژه برای کرونا پرداخت شد که بالغ بر ۱۰۸ هزار میلیارد تومان بوده است. این به غیر از وام‌هایی  است که به خاطر کرونا، به مردم داده شد.

دولت بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان در قالب وام یک میلیون تومانی پرداخت کرد و ۷۶ هزار میلیارد تومان وام نیز برای کسب و کارهایی که بخاطر کرونا دچار آسیب شدند و همچنین به مستاجران، پرداخت شد. همچنین۶۰۰ هزار میلیارد تومان در قالب های مختلف از جمله وام های بلاعوض و سهام عدالت پرداخت شده است که در تاریخ کشور بی نظیر است.

فارس: با توجه به شدت یافتن تحریم‌ها وضعیت خرید و واردات واکسن را در کشور چطور ارزیابی می‌کنید؟

تهیه واکسن مورد نیاز، مسئله مهمی در افکار عمومی و رسانه‌هاست. با وجود تحریم‌ها در خصوص تهیه واکسن به ویژه انتقال پول، دولت تمام تلاش خود را انجام داده است؛ به طوری که فاز یک واکسیناسیون تمام شده و وارد فاز دوم آن شده‌ایم. بانک مرکزی نیز اقدامات خوبی در خصوص موضوع انتقال پول جهت خرید واکسن انجام داده است.

دولت علاوه بر واردات واکسن مورد تأیید وزارت بهداشت، تولید واکسن داخلی را در اولویت دارد. براین اساس، واکسن شرکت پاستور که با همکاری کشور کوبا در دست ساخت است، به زودی به مرحله تولید خواهد رسید. روند ساخت سایر واکسن‌های داخلی نیز با حمایت دولت در حال انجام است که امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.

*خریداری 30 میلیون دز واکسن کرونا

فارس: آیا آمار دقیقی از تعداد دوز واکسن خریداری شده در کشور وجود دارد؟

دولت تاکنون حدود ۳۰ میلیون دز واکسن خریداری کرده که طی روزها و هفته‌های آینده وارد کشور خواهد شد و طبق دستورالعمل‌های مصوب و سند ملی واکسیناسیون در اختیار مردم عزیز ایران قرار خواهد گرفت. در روزهای آینده یک میلیون دوز و اوایل خردادماه ۸ میلیون دوز واکسن در اختیار ایران قرار خواهد گرفت و تا پایان دولت دوازدهم واکسیناسیون حدود ۱۳ تا ۱۴ میلیون نفر پایان می‌یابد.

فارس: لطفا کمی هم در مورد روند واکسیناسیون و هدف اولیه از آن صحبت کنید.

در این شرایط تبیین هدف اصلی و اولیه از واکسیناسیون و همچنین روند واردات واکسن خارجی و تولید واکسن داخلی، ضروری به نظر می‌رسد. به همین دلیل این نکته مهم باید برای رسانه‌ها و افکار عمومی روشن باشد که هدف واکسیناسیون در مرحله نخست، نه کنترل زنجیره بیماری، بلکه کاهش و قطع مرگ و میر ناشی از کروناست و به این دلیل، واکسیناسیون از سنین بالا آغاز شده که مرگ و میر در آن‌ها بیشتر است. پس از شروع واکسیناسیون افراد بالای ۸۰ سال و همچنین افراد بالای ۶۵ سال دارای بیماری زمینه‌ای، از دهه سوم اردیبهشت واکسیناسیون افراد بالای ۷۵ سال آغاز می‌شود.

انتهای پیام/60026/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول