اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

«بروکسل» میزبان سی و یکمین اجلاس کلوپ اوراسیا

وزارت امور خارجه قزاقستان از برگزاری سی و یکمین اجلاس کلوپ اورآسیا برلین و هجدهمین جلسه شورای همکاری این کشور و اتحادیه اروپا در بروکسل خبر داد.

«بروکسل» میزبان سی و یکمین اجلاس کلوپ اوراسیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، سی و یکمین اجلاس کلوپ اورآسیا برلین و همچنین هجدهمین جلسه شورای همکاری قزاقستان و اتحادیه اروپا اخیرا به میزبانی بلژیک در شهر بروکسل با شرکت «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان، برگزار شد.

در جریان این نشست که توسط کمیته شرقی اقتصاد آلمان در همکاری با سفارت قزاقستان در آلمان سازماندهی و به صورت هیبریدی (حضوری و مجازی) برگزار شد. همکاری و جذب سرمایه گذاری در زمینه کشاورزی، گردشگری، توسعه ظرفیت صادراتی قزاقستان و همچنین تلاش‌های مشترک برای کاهش حداکثری پیامدهای منفی اقتصادی بحران مربوط به همه گیری کرونا و حمایت از تجارت مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

در این جلسه علاوه بر مقامات ذیربط دو کشور همچنین حدود 100 نماینده محافل دولتی و بازرگانی قزاقستان، آلمان، بلژیک، ارگان های اتحادیه اروپا، اتحادیه‌های صنفی و تجاری منطقه‌ای، روسای شرکت‌های برجسته اروپایی حضور داشتند.

تلئوبردی در سخنانی گفت: اجرای تدریجی توافق نامه مشارکت گسترده و همکاری بین قزاقستان و اتحادیه اروپا که از مارس 2020 به اجرا درآمده، نیاز به توجه ویژه دارد.

شرکت کنندگان اروپایی این اجلاس برای اجرای پروژه‌های متمرکز به حمایت و توسعه بیشتر در بخش کشاورزی، گردشگری، گسترش ظرفیت صادراتی قزاقستان ابراز علاقه مندی کردند.

تلئوبردی در حاشیه این نشست با روسای شرکت‌های آلمانی، بلژیکی و لوکزامبروگی ملاقات‌‌های دوجانبه انجام داد که طی آن چشم انداز توسعه مشارکت و اجرای مشترک پروژه‌های جدید سرمایه گذاری بررسی شدند.

در جریان هجدهمین نشست شورای همکاری قزاقستان و اتحادیه اروپا که تحت ریاست «مختار تلئوبردی» وزیر امور خارجه قزاقستان و «اوگوستا سانتوس سیلوا» وزیر امور خارجه پرتغال که ریاست شورای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، برگزار شد. در این نشست موضوعات مختلف همکاری بین دو طرف مورد بررسی قرار گرفت.

گفتنی است که این اولین جلسه شورای مذکور پس از اجرای توافق نامه به امضا رسیده در ماه می سال گذشته در مورد مشارکت گسترده و همکاری بین قزاقستان و اتحادیه اروپا است و به این خاطر طرفین مسائل مهم همکاری در زمینه سیاسی، تجاری و اقتصادی، فرهنگی و بشردوستانه در چارچوب اجرای عملی آن را بررسی کردند.

سند مذکور 29 زمینه امیدوار کننده همکاری، از جمله مسائل مربوط به امنیت بین المللی و منطقه‌ای، تجارت، سرمایه گذاری، توسعه زیرساخت‌ها و همچنین نوآوری، فرهنگ، ورزش و گردشگری را شامل می‌شود.

به عنوان بخشی از تلاش‌ها برای گسترش همکاری‌های تجاری، اقتصادی و سرمایه گذرای طرفین به طور مفصل موضوعات مربوط به متنوع سازی تجارت متقابل را بررسی و علاقه مندی ویژه خود برای تعمیق مشارکت متقابل سودمند در زمینه انرژی سبز، حمل و نقل، حفاظت از محیط زیست، آموزش و علوم را را تایید کردند. 

طی این جلسه مسئله گسترش بیشتر دسترسی جوانان قزاق به برنامه‌های مختلف مبادلات علمی با اتحادیه اروپا، مانند «Erasmus+» و «Horizone Europe» مطرح شد.

تسهیل رژیم روادید برای شهروندان قزاقستان که از کشورهای اتحادیه اروپا بازدید می‌کنند، از موضوعات مهم اجرای توافقنامه مشارکت گسترده و همکاری بین این کشور و اتحادیه‌ها اروپا عنوان شد.

 واکسیناسیون جمعیت با واکسن‌های ضد کرونا از دیگر موضوعات مهمی به شمار می‌رود که در طی این اجلاس مورد بررسی قرار گرفت.

طرفین یکدیگر را در مورد روند انجام کارهای مربوطه مطلع و در مورد دورنمای تلاش‌های بیشتر در این زمینه تبادل نظر و چشم انداز استفاده از به اصطلاح  «گواهینامه های سبز» اتحادیه اروپا برای گردشگران را بررسی کردند.

در این راستا، وزیر امور خارجه قزاقستان در مورد دستاوردهای دانشمندان کشورش که واکسن «قزواک» را تهیه کرده‌اند صحبت و خواستار ارائه کمک لازم به موسسات مربوطه علمی قزاقستان و اتحادیه اروپا برای همکاری مشترک در زمینه مبارزه همه گیر کرونا شد.

گفتنی است که اتحادیه اروپا شریک اصلی تجاری و سرمایه گذاری قزاقستان است که حدود نیمی از تجارت خارجی و سرمایه گذاری در اقتصاد «نورسلطان» مربوط به آن است.

گردش مالی بین دو کشور در ماه های ژانویه – فوریه سال 201 میلادی 3.7 میلیارد دلار، در سال 2020 میلادی 23.7 میلیارد دلار (از جمله صادرات 17.7 میلیارد دلار و صادرات 6 میلیارد دلار) و در سال 2019 میلادی 31.4 میلیارد دلار را تشکیل داده است.

قزاقستان نخستین کشور منطقه آسیای مرکزی است که در سال 2015 میلادی با اتحادیه اروپا توافق نامه در زمینه مشارکت گسترده و همکاری را به امضا رساند.

وزیر امور خارجه قزاقستان در چارچوب سفر خود به بروکسل همچنین با تعدادی از مقامات ارشد اروپایی دیدار و گفت و گو کرد.

در طی ملاقات تلئوبردی و «جوزپ بورل» نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی مسائل مهم مربوط به تعمیق بیشتر همکاری بین قزاقستان و اتحادیه اروپا مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرفین اظهار داشتند که اجرای کامل ظرفیت توافق نامه در مورد مشارکت گسترده و همکاری بین قزاقستان و اتحادیه اروپا پاسخگوی منافع هر دو طرف بوده و باعث بهبودی رشد اقتصادی و توسعه در دوره پس از همه گیر کرونا خواهد شد.

وزیر خارجه قزاقستان همچنین با رئیس کمیته امور بین المللی پارلمان اروپا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا در امور حقوق بشر و رئیس گروه دوستی بین پارلمانی قزاقستان و اتحادیه اروپا دیدار و مسائل تقویت همکاری بین پارلمانی، توسعه جامعه مدنی، برنامه همکاری بین پارلمانی و سفرهای متقابل نمایندگان پارلمان‌ها و همچنین روند اجرای اصلاحات سیاسی در قزاقستان را بررسی کردند.

تلئوبردی همچنین با وزیر امور خارجه پرتغال دیدار و همکاری دو و چند جانبه را بررسی و در مورد موضوعات مهم منطقه‌ای و بین المللی تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه قزاقستان در چارچوب پیشبرد همکاری‌های تجاری و سرمایه گذاری همچنین با روسای شرکت‌های برجسته اروپایی فعال در قزاقستان و همچنین علاقه مند به فعالیت در بازار این کشور دیدار و گفت و گو کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول