اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

بهترین برنامه‌ها در حوزه انرژی با وجود یک وزیر نفت کارنابلد تباه می‌شود/سیاست غلط دولت باعث اثرگذاری تحریم شد

نائب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: حتی اگر بهترین برنامه‌ها نیز در حوزه نفت و انرژی تدوین شود ولی وزیر نفتی سرکار باشد که اقداماتی مانند پالایشگاه‌سازی را کثافت‌کاری بداند، کار به سرانجام نمی‌رسد.

بهترین برنامه‌ها در حوزه انرژی با وجود یک وزیر نفت کارنابلد تباه می‌شود/سیاست غلط دولت باعث اثرگذاری تحریم شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مراسم رونمایی از سایت کانون انرژی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب به حضور مهدی چمران نائب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و جلیل سالاری رئیس کانون انرژی شورا برگزار شد.

مهدی چمران نائب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در مراسم رونمایی از سایت کانون انرژی شورای ائتلاف با اشاره به ضرورت تدوین برنامه‌های دقیق و کارشناسی در حوزه نفت و انرژی برای کمک به توسعه صنعت نفت در دولت سیزدهم گفت: استفاده و بهره‌گیری از کارشناسان جوان و خبره در بدنه جریان انقلابی موضوعی است که حتما باید به آن توجه شود و ما نیز بر استفاده از فکر و ایده جوانان برای مدیریت کلان کشور تاکید داریم.

وی ادامه داد: در کانون انرژی شورای ائتلاف کارهای خوبی انجام شده است و برنامه‌های تدوین شده در این کانون در راستای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و اسناد بالادستی کشور تعریف شده است. اما در کنار کار کارشناسی دقیقی که در این حوزه انجام شده است باید یک بازوی اجرایی نیز قرار بگیرد تا این برنامه‌ریزی‌ها به ثمر بنشیند.

*بهترین برنامه‌های کارشناسی در حوزه انرژی با وجود یک وزیر نفت کارنابلد تباه می‌شود

چمران اظهار داشت: اگر بازوی کارشناسی و بازوی اجرایی در کنار یکدیگر به صورت هماهنگ عمل نکنند، در کار کشور نقایصی ایجاد می‌شود. شما فرض کنید در یک بدن عقل درست تصمیم بگیرد اما بازو و دست درست عمل نکنند، در نتیجه کل کار تباه می‌شود.

نائب رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: لذا شما می‌بینید که حتی اگر بهترین برنامه‌ها نیز در حوزه نفت و انرژی تدوین شود ولی وزیر نفتی سرکار باشد که این اقدامات (پالایشگاه‌سازی و پتروپالایشگاه‌سازی) را کثافت‌کاری بداند، کار به سرانجام نمی‌رسد.

وی تاکید کرد: ایران بزرگترین دارنده منابع هیدروکربوری دنیاست و بیشترین نیروی انسانی متخصص در حوزه مهندسی را داراست. پس اشکال کار کجاست که ما منابع طبیعی و انسانی را داریم ولی در صنعت نفت آنطور که انتظار میرفت توسعه پیدا نکردیم. قطعا ریشه مشکل را باید در فقدان یک برنامه کارشناسی و مدیریت ضعیف و بی‌تدبیری مسئولین دولتی جستجو کرد.

*بی‌توجهی دولت به اصلاحات ساختاری اقتصاد منجر به اثرگذاری تحریم‌ها شد

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: ایرادات ساختاری و جزئی مختلفی در اقتصاد کشور وجود دارد که همانطور که وجود این ایرادات تحت تاثیر تحریم‌ها نیست، برطرف کردن آنها نیز ربطی به تحریم ندارد ولی وجود آنها باعث اثرگذاری تحریم‌ها شده است. متاسفانه نگاه دولت فعلی به جای حل مشکلات و ایرادات اقتصاد کشور، در راستای حفظ این ایرادات و تداوم روند غلط فعلی صرفا معطوف به غرب است.

وی ادامه داد: بی‌توجهی دولت نسبت به اصلاحات نقاط ضعف اقتصادی ایران که اتفاقا با سیاست‌گذاری درست و اتکا به توان داخلی ممکن است باعث شده که غربی‌ها از ابزار تحریم علیه ما استفاده کنند و این ابزار همچنان کارآیی داشته باشد. به نظر بنده این توان داخلی در کشور وجود دارد که بتواند مشکلات اقتصادی خودش را حل کند.

پورابراهیمی گفت: البته همزمان می‌توان از جنبه حقوقی نیز بحث رفع تحریم‌ها را پیگیری کرد اما نباید کاری کرد که اقتصاد کشور به جای تکیه بر پای سالم خود بر عصای شکسته غربی‌ها تکیه کند. طبیعتا انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران مثل اصلاح نظام بانکی، اصلاح بودجه و ... زمان‌بر است اما با یک برنامه‌ریزی دقیق و استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی می‎توان بر این مشکلات فائق شد و مردم را از زیر فشار بیرون آورد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی دولت نسبت به انجام اصلاحات ساختاری در اقتصاد ایران مثل اصلاح ساختاری بودجه بی‌توجه باشد معلوم است که تحریم‌ها اثرگذار می‌شود. امسال کسری بودجه ما چیزی حدود 200 الی 300 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. حجم نقدینگی در اقتصاد کشور در طول این دولت 6 برابر شده است. آیا این موضوعات به تحریم ربط دارد؟

وی در ادامه با اشاره به فعالیت‌های کانون انرژی شورای ائتلاف گفت: وجود نیرو‌های تخصصی و علمی در کانون انرژی مسیر را فراهم کرده است که بتوانیم برنامه‌های کاربردی و قابل اتکا برای آینده انرژی در کشور تهیه کنیم. ما به برنامه‌های کانون انرژی با هدف رفع مشکلات و افزایش توانمندی‌های کشور توجه ویژه‌ای داریم. ما می‌توانستیم با مدیریت درست و استفاده حداکثری از توان داخلی، اثار منفی تحریم را به حداقل برسانیم که به دلیل سوء مدیریت در دولت محقق نشد.

*بزرگترین معضل حوزه انرژی کشور، شکل نگرفتن زنجیره ارزش در صنعت نفت است

در ادامه جلیل سالاری رئیس کانون انرژی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: در کانون انرژی شورای ائتلاف با تشکیل کارگرو‌های تخصصی در حوزه‌های مختلف نفت و انرژی قصد داریم به دولت‌ها برای سیاستگذاری صحیح در حوزه‌های نفت، گاز، پتروشیمی، برق، آب، محیط زیست و انرژی اتمی کمک کنیم.

وی با بیان اینکه حوزه انرژی پیشران اقتصاد کشور است، گفت: آسیب‌های حوزه انرژی باید در دو بخش ساختاری و حکمرانی شناسایی و اصلاح شود. با نگاه دیده‌بانی چالش‌های فراوانی را شناسایی و برنامه‌هایی را برای حل آن‌ها تدوین کردیم، که به دولت بعد ارائه خواهد شد.

سالاری همچنین اظهارداشت: یکی از بزرگترین معضلات حوزه انرژی کشور عدم شکل‌گیری زنجیره ارزش در صنعت نفت است که حل این چالش نیازمند تنظیم ارتباط منطقی بین بخش‌های مختلف و سیاست‌گذاری و حکمرانی کارشناسانه وزارت نفت به عنوان متولی اصلی در این حوزه است. طبیعتا برای حصول نتیجه ما نیاز داریم که هم وزارت نفت به توسعه و تکمیل زنجیره ارزش اعتقاد داشته باشد و هم به عنوان یک حکمران و سیاست‌گذار زیرک به تنظیم‌گری در صنعت نفت بپردازد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول