اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

برداشت گل محمدی در آذربایجان‌غربی آغاز شد/ لزوم تجاری سازی و توسعه صنعت گیاهان دارویی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: برداشت گل محمدی از سطح 148 هکتار از اراضی زیر کشت این محصول در استان آغاز شد.

برداشت گل محمدی در آذربایجان‌غربی آغاز شد/ لزوم تجاری سازی و توسعه صنعت گیاهان دارویی

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی، اکبر کرامتی با بیان اینکه 361 هکتار از اراضی استان زیر کشت گل محمدی قرار دارد که 148هکتار از باغات بارور و مابقی به صورت نهال است، اظهار داشت: میزان تولید گل تر از اراضی زیر کشت این محصول در استان بیش از 510 تن بوده که در مقایسه با سال‌ قبل 5 درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به حمایت جهاد کشاورزی از کشت این گیاه دارویی تصریح کرد: رویکرد سازمان در جهت افزایش سطح زیر کشت و تولید محصول و حفظ منابع طبیعی با حمایت از توسعه این محصول است. بدین منظور در سال جاری 20 هزار اصله نهال یارانه دار گل محمدی به صورت رایگان بین متقاضیان در سطح استان توزیع شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: سالانه بیش از 800 هزار لیتر گلاب از گل محمدی در مناطق مختلف استان از جمله شهرستانهای ارومیه، مهاباد ، خوی و پیرانشهر استحصال می شود.

کرامتی با بیان اینکه زمان برداشت گل محمدی از اواخر اردیبهشت ماه شروع و تا اواخر خرداد ماه ادامه دارد، بیان کرد: ارقام گل محمدی موجود استان رقم‌های مخصوص گلاب به منظور گلاب کشی و رقم مربایی جهت تهیه مربا و مارمالاد است.

وی با بیان اینکه متوسط عملکرد برگ گل محمدی در هر هکتار 3.600 کیلوگرم است، اضافه کرد: ارقام مورد استفاده برای کشت این محصول در سطح استان اغلب گل محمدی خوی بوده و از ارقام محلی کاشان نیز به صورت محدود برای کشت استفاده می شود که بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان های خوی و ارومیه است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با اشاره به مصارف گل محمدی افزود: از 80 درصد محصولات برای عرقگیری، و مابقی به صورت گلبرگ خشک برای تهیه گل قند، مربا و سایر مصارف خوراکی، مصرف تازه خوری و حدود پنج درصد به صورت غنچه خشک به منظور صادرات استفاده می شود.

کرامتی ادامه داد: در راستای حمایت از کشت گیاهان کم آب بر، برای توسعه سطح زیر کشت از طریق واگذاری اراضی ملی در خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه، توزیع نهال یارانه دار گل محمدی در بین متقاضیان و راهنمایی فنی جهت بهبود تولید و پرداخت تسهیلات از محل کمک‌های فنی و اعتباری و صندوق توسعه محصولات باغی مورد توجه و در اولویت است.

وی با بیان اینکه گل محمدی با دارا بودن مزایای بسیار در تهیه محصولات بهداشتی و داروسازی، گیاهی با اهمیت برای کشور بوده که نیازمند تجاری سازی است که باید سهم این محصول در صادرات نیز افزایش یابد، تاکید کرد: به دلیل کم توقع بودن در نیاز آبی، این محصول می‌تواند در اراضی و مراتع فقیر و تخریب شده خود را با شرایط نامساعد وفق داده و از تخریب اراضی ملی جلوگیری کند.

لازم به ذکر است که گل محمدی پس از باز شدن دوام کمی روی شاخه دارد و در صورت تأخیر طی 24 ساعت رنگ آن به سفیدی گراییده و می‌ریزد.تأخیر زمان برداشت باعث افت شدید کیفیت گلاب و اسانس استحصال شده دارد.
برداشت در صبح زود و قبل از طلوع آفتاب و هوای خنک بامدادی شروع و تا قبل از گرم شدن هوا بایستی انجام و به مراکز خرید یا کارخانجات عرق گیری انتقال یابد؛ زیرا با گرم شدن هوا گل‌های چیده شده پژمرده و فعالیت‌های تخمیری در گل‌ها که اغلب روی هم انبار و فشرده می‌شوند افزایش می‌یابد.

انتها پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول