اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  یزد

افزایش 7درصدی رد صلاحیت‌ها در انتخابات شورای شهر/ جوسازی‌ها نتیجه‌ای ندارد

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان یزد با بیان اینکه در شهر یزد حتی یک مورد سراغ ندارم که به‌خاطر فعالیت‌های سیاسی و انتساب به جریانات سیاسی رد یا تأیید صلاحیت شده باشد، تأکید کرد: افراد می‌توانند با ثبت اعتراض در هیئت نظارت بر انتخابات استان، از علل رد صلاحیتشان مطلع شوند.

افزایش 7درصدی رد صلاحیت‌ها در انتخابات شورای شهر/ جوسازی‌ها نتیجه‌ای ندارد

حجت‌الاسلام‌ علی حبیبیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد، با اشاره به این‌که در دوره ششم انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای شهرستان‌های یزد، ۸۴۱ نفر ثبت‌نام کردند، اظها ر کرد: برای دوره چهارم شوراها ۷۵۸ نفر و دوره پنجم ۱۰۴۱ نفر ثبت‌نام کرده بودند.

وی با بیان این‌که در این دوره تاکنون ۲۷ درصد از ثبت‌نام‌کنندگان رد صلاحیت شده یا انصراف داده‌اند، افزود: در دوره چهارم ۱۹۰ نفر یا به عبارتی ۲۵ درصد، در دوره پنجم ۲۰۸ نفر یا به عبارتی ۲۰ درصد و در دوره ششم نیز ۲۲۵ نفر که مجموعاً ۲۷ درصد از مجموع ثبت‌نام‌کنندگان در انتخابات شوراهای اسلامی شهرهای شهرستان یزد را شامل می‌شوند، رد صلاحیت شده یا انصراف داده‌اند.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان یزد با اشاره به تأیید صلاحیت ۸۱ درصدی داوطلبان در دوره ششم انتخابات شورای اسلامی شهر یزد، تشریح کرد: در حوزه انتخاباتی شهر یزد یک درصد از ثبت‌نام‌کنندگان انصراف داده و ۱۲ درصد رد صلاحیت شده‌اند که البته ممکن است در مراتب بعدی بررسی اعتراض‌ها، تأیید یا مجدداً رد شوند. 

نقش مؤثر استعلام مراجع نظارتی، امنیتی و قضایی در بررسی صلاحیت‌ها

حبیبیان با اشاره به کاهش ۲۰ درصدی ثبت‌نام‌کنندگان و افزایش هفت درصدی انصرافی‌ها یا رد صلاحیت شدگان، تشریح کرد: عملکرد هیئت نظارت بر انتخابات در روند بررسی تأیید صلاحیت‌ها بدین نحو است که ما طبق قانون انتخابات، صلاحیت افراد را از منابع و مراجع رسمی اعم از اداره کل اطلاعات، دادگستری، نیروی انتظامی، ثبت‌احوال، سازمان بازرسی، دیوان عدالت اداری، دادگاه ویژه روحانیت، دادسرای نیروهای مسلح و حفاظت اطلاعات سپاه استعلام می‌گیریم و بنا بر اجماع نظرات رسمی این مراجع نسبت به رد یا تأیید صلاحیت افراد اقدام می‌کنیم.

وی با تأکید بر این‌که حتی یک نفر در شهرستان یزد به دلیل انتساب به جریانات سیاسی رد صلاحیت نشده است، افزود: در شهر یزد حتی یک مورد سراغ ندارم که به‌خاطر فعالیت‌های سیاسی و انتساب به جریانات سیاسی رد یا تأیید صلاحیت شده باشد. تمامی موارد رد یا تأیید شده بر اساس مستندات قانونی مراجع ذی‌صلاح بوده و افراد می‌توانند در روند اعتراض خود از هیئت نظارت بر انتخابات استان در خواست کنند تا دقیقاً علت این امر به آن‌ها اعلام شود. 

عدم التزام عملی به اسلام، تهمت نامسلمانی نیست!

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان یزد در ادامه تشریح کرد: طبق ماده ۳۰ بند ج قانون انتخابات، التزام عملی به اسلام و ولایت مطلقه فقیه از شروط اصلی بررسی تأیید صلاحیت افراد است. البته این مهم بدین معنا نیست که هرکس به طور مثال به علت عدم التزام عملی به اسلام رد شده، مسلمان نیست! التزام عملی بدین معنا نیست که اگر فردی تمامی مراتب اسلام و دین را رعایت می‌کند حتماً در زمره این بند از قانون قرار می‌گیرد.

حبیبیان افزود: به طور مثال ممکن است خانم محترمی عکس بدحجاب خود را در فضای مجازی یا حتی صرفاً پروفایل خود منتشر کند اما از روزه‌داران و افرادی باشد که تاکنون نماز شب او نیز ترک نشده است. در مسلمانی و دین‌داری این فرد هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد اما حجاب یکی از ضروریات و واجبات اسلام است و عدم رعایت آن، عدم پایبندی به این اصل اسلام بوده و طبق قانون این فرد در زمره عدم التزام عملی قرار می‌گیرد.

حفظ آبروی افراد، وظیفه اخلاقی، قانونی و شرعی هیئت نظارت 

 

وی با اشاره به دغدغه و وظیفه قانونی هیئت نظارت نسبت به حفظ آبروی ثبت‌نام‌کنندگان، خاطرنشان کرد: هیئت نظارت پس از بررسی‌های صورت‌گرفته اسامی افراد رد صلاحیت شده را صرفاً و به طور محرمانه در اختیار فرمانداری‌ها قرار داده تا به‌صورت کاملاً شخصی، صرفاً به خود ثبت‌نام‌کننده اعلام شود که البته این نتایج هم به‌صورت لیست با اعلام صرفاً بند قانونی بدون ذکر هرگونه جزئیاتی در اختیار فرماندار قرار گرفته است؛ بنابراین جز خود افراد، احدی از نتیجه اعلام صلاحیت و چرایی آن خبر نداشته و ندارد. این شرط اخلاقی و وظیفه قانونی هیئت نظارت بر انتخابات بوده که در انجام آن نیز هیچ‌گونه سستی، تخلف و یا تخطی از قانونی صورت نگرفته است.

حبیبیان با تأکید بر این‌که اعلام رد و بند قانونی عدم صلاحیت بعضی از افراد صرفاً توسط خودشان اعلام شده است، اظهار داشت: اینکه خود افراد این موضوع را به‌صورت عمومی اعلام کرده و اذعان دارند که هیئت نظارت آبروی آنان را نشانه رفته و به آنان تهمت‌زده صرفاً یک شانتاژ خبری است چراکه احدی جز خودشان خبر نداشته و ضمناً این افراد می‌توانستند در مراحل بعدی که روند آن نیز همچنان محرمانه بود، اعتراض خود را ثبت و درصورتی‌که مجدد توسط هیئت نظارت بر استان رد شدند از نهاد مذکور درخواست کنند تا به‌صورت دقیق و مستند علت رد صلاحیت آنان صرفاً به شخص خودشان اعلام شود.

رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شهرستان یزد با اشاره به اعتراض بعضی از اعضای شورای شهر نسبت به محتوای مصاحبه تلویزیونی با شبکه یزد، عنوان کرد: اگر در مصاحبه تلویزیونی مواردی اعم از ارتشاء، دریافت رشوه، سگ‌بازی و... اعلام شد بدین معنا نبود که چهره‌های خاصی درگیر با این موارد بوده‌اند. اعلام عمومی این موارد با تأکید بر قید "بعضی از افراد" و با توجه به اینکه اعلام رد صلاحیت افراد به‌صورت عمومی نبوده، به‌هیچ‌عنوان هتک حرمت و بردن آبرو از احدی قلمداد نمی‌شود.

جوسازی‌ها به نتیجه‌ای نخواهد رسید

وی با بیان این‌که بعضی از ثبت‌نام‌کنندگان دارای محکومیت بوده یا در مراحل رسیدگی به محکومیت می‌باشند، افزود: بی شک در مواردی مانند ارتشاء و رشوه‌خواری مراتب توسط نهادهای مربوطه در حال رسیدگی بوده و یا این مهم مرتبط با گذشته کاری یک فرد است. اینکه عده‌ای منتقد هستند که اعلام این موضوع توسط هیئت نظارت به منزله آگاهی از جرم و عدم رسیدگی به آن بوده، صحت ندارد چراکه این موارد هرکدام توسط دستگاه مربوطه اعلام گردیده است.
حبیبیان در آخر خاطرنشان کرد: برخی از مظلوم‌نمایی‌ها، جوسازی‌ها و تبلیغات سو اوج بی‌انصافی است. انتظار می‌رفت زمانی اعتراضات به‌صورت عمومی اعلام می‌شد که تمامی مراحل رسیدگی به پرونده رد صلاحیت شدگان به اتمام رسد اما وقتی تمامی موارد به‌صورت محرمانه پیش رفته و خود افراد با تخطی از مر قانون، نتایج شخصی خود را اعلام می‌کنند و مدعی هستند که آبرویی از آنان رفته بدون آنکه تا اتمام مراحل قانونی صبر کنند، بی‌انصافی است. هرچند این جوسازی‌ها نیز به نتیجه‌ای نخواهد رسید و امکان پیگرد قانونی آن به دلیل تشویش اذهان عمومی وجود دارد.
انتهای پیام/ج

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول