اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

امتحانات حضوری؛ دغدغه این روزهای دانش آموزان/ مسوولان چه تدابیری اندیشیده اند؟

امتحانات حضوری پایان سال دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم این روزها دغدغه‌های جدی در استان سمنان به همراه داشته و برنامه‌ریزی‌ها به سمتی می‌رود که این آزمون‌ها به بهترین شکل و با کمترین آسیب برگزار شود.

امتحانات حضوری؛ دغدغه این روزهای دانش آموزان/ مسوولان چه تدابیری اندیشیده اند؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، کرونا شرایط جامعه جهانی و البته کشورمان را در بیش از یک سال گذشته دستخوش تحولات عدیده‌ای ساخته و تغییرات اساسی در بسیاری از بخش‌ها به وجود آورده است.

بخش آموزش هم در حوزه تعلیم و تربیت پایه و هم در دانشگاه‌ها در این مدت فراز و نشیب‌هایی را به خود دیده و مسؤولان وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تلاش کرده‌اند تا شرایطی را فراهم آورند تا حداقل آسیب‌ها به دانش‌آموزان و دانشجویان وارد شود.

امسال اما بحث برگزاری حضوری امتحانات مدارس در دو پایه نهم و دوازدهم بیش از همیشه بین مردم داغ است.

بررسی تمهیدات و راهکارهای لازم برای برگزاری امتحانات حضوری پایان سال دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم امر مهمی است که هم ستاد کرونا، هم آموزش و پرورش و هم دانشگاه‌های علوم پزشکی استان سمنان در آن دخیل هستند؛ اما امسال شرایط چگونه پیش خواهد رفت؟

تدابیری ویژه در حوزه‌های امتحانی

محمد دستورانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان در این زمینه می‌گوید: حدود ۶۰ حوزه امتحانی برای چهار هزار دانش‌آموز پایه دوازدهم و یک هزار داوطلب آزاد در استان آماده‌سازی شده است.

او بیان کرد:‌ بالغ بر ۲۰۰ مدرسه با ۴۸۰ کلاس درس هم برای ۹ هزار دانش‌آموز پایه نهم در نظر گرفته شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان اضافه کرد:‌ حوزه‌های امتحانی در استان به‌صورت میانگین در شهرستان‌ها بین سه تا چهار برابر افزایش یافته است.

دستورانی اضافه کرد: به‌منظور کنترل بیماری کرونا و پرهیز از افزایش شیوع این بیماری و با هدف پرهیز از جابه‌جایی دانش‌آموزان، امسال در شهرهای کوچک‌تر استان همچون مجن و کلاته‌خیج و..‌. نیز حوزه امتحانی در نظر گرفته شده است.

او گفت: ۱۲ حوزه امتحانی در شهرستان شاهرود در نظر گرفته شده که این امر هیچ‌گاه سابقه نداشته است.‌

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان ادامه داد: تب‌سنجی و اطمینان خاطر از عدم ابتلای دانش‌آموزان به کرونا در بدو ورود به حوزه‌های امتحانی انجام خواهد شد.

محتوایی کمتر برای نتایج بهتر

دستورانی گفت: ۳۰ درصد از محتوای دروس کتاب پایه نهم حذف و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی آموزش و پرورش و فضای مجازی اطلاع‌رسانی شده؛ همچنین در پایه دوازدهم بخشی از محتوای دروس با هدف کاهش حجم محتوای امتحان حذف شده است.

او ادامه داد: با تصمیم آموزش و پرورش، تصحیح اوراق امتحانی دانش‌آموزان پایه نهم توسط خود دبیران دانش‌آموزان انجام خواهد شد.‌

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: سطح دشواری سؤالات بر مبنای شرایط قرمز و قدری ساده‌تر از روال معمول طراحی خواهد شده تا دغدغه والدین دانش‌آموزان در ارتباط با آموزش مجازی و امتحانات حضوری کاهش یابد.

دستورانی بیان کرد:‌ از دانش‌آموزانی که به دلیل داشتن بیماری مزمن و حاد یا ابتلای خود یا از والدین آنها به کرونا و طی مراحل قرنطینه قادر به شرکت در آزمون نبوده و غیبت آنها توسط شورای مدرسه مجاز تشخیص داده شده باشد، دو هفته پس از پایان امتحانات پایه نهم مجدداً آزمون گرفته خواهد شد و این روال برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم نیز در شهریورماه تکرار خواهد شد.

او افزود: از دانش‌آموزان مبتلا به کرونا یا بیماری خاص و مزمن که علاقه‌مند به حضور در امتحان باشند در محیط خارج از محیط عمومی آزمون گرفته خواهد شد.

تمهیدات بهداشتی خاص در راه مدارس

اما امیر بینایی، مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان با بیان اینکه باید در خصوص امتحانات پایه نهم و دوازدهم دانش‌آموزان استان تصمیم‌گیری و بحث و تبادل نظر بیشتری انجام شود، می‌گوید: بر اساس مصوبه ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا، امتحانات پایان سال این دو پایه به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد و باید تمهیدات بهداشتی خاصی در این خصوص اندیشیده شود.

رضا چمن، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود هم گفته: بیشترین انتقال بیماری کرونا در میان افراد علامت‌دار و در فاز بالینی رخ می‌دهد؛ خوشبختانه رفتار ویروس ‌کرونا با نوجوان‌ها و افراد زیر ۱۸ سال بسیار ملایم بوده است.

او عقیده دارد: رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در حوزه‌های امتحانی و کوتاه کردن زمان امتحانات مورد تأکید است.

جعفر جندقی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان هم تأکید می‌کند: در هر حوزه امتحانی افراد آگاه برای انجام تب سنجی و دریافت شرح حال دانش‌آموزان با توجه به چک‌لیست از پیش تعیین‌شده حضور خواهند داشت.

او اضافه کرد: اپلیکیشن ماسک در تمام حوزه‌های امتحانی به‌منظور اطمینان بخشی از عدم ابتلای دانش‌آموزان به کرونا فعال خواهد شد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سمنان بیان کرد: افرادهای ریسک و دارای زمینه بیماری خاص به هیچ وجه از عوامل اجرایی به‌عنوان عوامل اجرایی امتحانات انتخاب نشود.

فضای باز، اولویت نخست

حبیب‌الله خجسته‌پور، جانشین ستاد مدیریت مقابله با کرونا در استان سمنان فرد تصمیم‌گیر ستاد در استان است که در این زمینه می‌گوید: دانشگاه‌های علوم پزشکی استان سمنان دوشادوش اداره کل آموزش و پرورش این استان در برگزاری مطلوب آزمون‌ها همکاری همه‌جانبه داشته باشند.

او گفت: امتحانات حضوری دانش‌آموزان پایه‌های نهم و دوازدهم با انجام فاصله فیزیکی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شود و لازم است تا در تمام مدارس و حوزه‌های امتحانی از تهویه مناسب برای جریان مؤثر هوا استفاده شود.‌

جانشین ستاد مدیریت مقابله با کرونا در استان سمنان اضافه کرد: هنگام ورود و خروج دانش‌آموزان به مراکز آزمون، از ازدحام آنها جلوگیری شود. معلمان، مدیران و مراقبان امتحانات، آموزش‌های لازم بهداشتی را از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی سمنان و شاهرود کنند.

خجسته‌پور اضافه کرد: کد ملی اولیای مدرسه و مراقبان در اپلیکیشن ماسک توسط اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان وارد شده و افراد مبتلا برای پیشگیری از ورود به جلسات مشخص شوند.

او گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی نظارت و مراقبت‌های لازم را با جدیت پیگیری کنند و حتی‌الامکان برگزاری آزمون‌ها در فضای باز و با شرایط مناسب برنامه‌ریزی شود.

جانشین ستاد مدیریت مقابله با کرونا در استان سمنان تصریح کرد: افراد با ریسک بالا (اولیای مدرسه و دانش‌آموزان) قبل از برگزاری آزمون به دانشگاه‌های علوم پزشکی معرفی شوند.

مصوبه‌ای کشوری؛ نیازمند حمایت استانی

به‌هرحال، برگزاری حضوری امتحانات دانش‌آموزان در دو پایه نهم و دوازدهم به علت شرایط ورود به مدارس خاص و نیز تأثیر معدل امتحانات نهایی در کنکور سراسری امری است که در سراسر کشور انجام خواهد شد.

این مصوبه کشوری امروز بیش از همیشه نیازمند حمایت استانی و مدیران استان سمنان است تا به بهترین شکل و بدون کمترین آسیب اجرایی شود.

انتهای پیام/۷۴۰۰۱/م/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول