اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال جهان

ناگلس مان:می رویم جام بگیریم / ترزیچ:به خاطر هواداران و باشگاه قهرمانی را می گیریم

مسابقه فینال جام حذفی آلمان دو مربی نسل جویای نام و جوان آلمان را مقابل هم قرار می دهد؛ دو چهره ای که عنوانی در کارنامه ندارند اما با قهرمانی در اندیشه اعتلای باشگاه و خوشحالی هواداران هستند.

ناگلس مان:می رویم  جام بگیریم / ترزیچ:به خاطر هواداران و باشگاه قهرمانی  را می گیریم

به گزارش خبرگزاری فارس، فردا شب فینال جام حذفی باشگاه های آلمان موسوم به د اف ب پوکال در ورزشگاه المپیک برلین میان آر.ب لایپزیگ و بورسیادورتموند انجام می شود.

این دو تیم با گذر از مراحل مختلف این جام خود را به ایستگاه پایانی رساندند تا در واپسین روزهای فصل، به مقام نخست این جام برسند.

البته این رویارویی از جنبه های مختلف قابل تامل است. به خصوص که به زعم بسیاری، «دوئل نسل جدید مربیان آلمانی» خواهد بود.

*اتفاقی بی سابقه در جام حذفی

این پیکارها از سال 1952 تاکنون در قالب و شکل کنونی، همه ساله انجام شده و در تاریخ آن هیچگاه سابقه نداشته در بازی فینال آن 2 مربی کاملا جوان مقابل هم قراربگیرند و در فکر کسب جام باشند.

در بازی فرداشب، همه با این رویارویی شاهد تقابل اندیشه های یولیان ناگلس مان 33 ساله(آر.ب لایپزیگ) و ادین ترزیچ 38 ساله (بورسیادورتموند) خواهند بود.

 

برگزاری این دیدار در حقیقت امکان دست یابی یک مربی جوان را به کسب مقام نخست جام حذفی آلمان مهیا می کند. در این حال چهره ایی همچون ناگلس مان امید به لحظه فراموش نشدنی دارد؛ این که احساسات فراوان خود را همراه اشک و لبخند با علاقمندان تیمش تقسیم کند.

او می گوید:من با تیم زیر 19 ساله ها قهرمان شدم. در کنار زمین از فرط خوشحالی گریه می کردم. از این جهت نمی توانم بگویم اگر به مقام قهرمانی جام حذفی برسیم، باز چه حسی پیدا می کنم.

*ناگلس مان می تواند از هواداران دلجویی کند

ناگلس مان برای بازی فرداشب در وضعیت خاصی است. او چند هفته قبل به خواست و پیشنهاد باشگاه بایرن مونیخ برای همکاری و همینطور جانشینی هانس دیتر فلیک، پاسخ مثبت داد. به این ترتیب از ابتدای ژوییه او سرمربی تیم بایرن مونیخ است.

 

البته تا قبل حضور در جمع سرخ پوشان، دنبال افتخارآفرینی است.او تیمش را با سختی های بسیار به فینال داف ب پوکال رسانده و کسب این جام می تواند اولین جام قهرمانی مهم دوران مربیگری اش باشد.

 

با کسب قهرمانی احتمالی این جام، او می تواند بعد از 2 سال حضور در نقش سرمربی اثر روشنی از خود در لایپزیگ برجای گذارد.

وی می گوید:خیلی دوست دارم قهرمان بشوم و ردپایی از خود به جای گذارم.

این نکته که قدم آخر او چقدر بزرگ باشد، بستگی به نتیجه بازی در برلین دارد.

کسب پیروزی در این جام نه فقط به او بلکه به «دیتریش ماته شیتس» میلیاردر و بنیانگذار باشگاه که 12 سال قبل آر.ب لایپزیگ را تاسیس کرد، کمک فراوانی می کند تا به اولین جام بزرگ خود برسد و از طرفی با این قهرمانی، نام ناگلس مان در تاریخ باشگاه ثبت می شود.

البته مربی سابق هوفن هایم از همه هواداران تیمش که به خاطر انتقال به بایرن ناراحت شدند، به این ترتیبمی تواند دلجویی کند.

البته عملکردی که تاکنون لایپزیگ  مقابل باشگاه دورتموندی داشته، دلیل زیادی برای امیدواری ایجاد نمی کند.زیرا از 11 دوئل بوندس لیگایی با بورسیا، تنها نتیجه یک بازی به نفع ناگلس مان تمام شده است.

همین او پنج روز قبل در مسابقه هفته سی و دوم بوندس لیگا با بورسیادورتموند در مصاف خارج از خانه  3 بر 2 شکست خورد.

از این رو ناگلس مان آرزو می کند که این «نفرین» خاتمه یابد. پس می گوید: وقت آن است که برنده یک رویارویی با حریف شویم. پنجشنبه(فردا) فرصت خوبی برای این منظور داریم. باید حتما این کار را انجام دهیم.

*ترزیچ حس همبستگی به زنبورها می بخشد

در سوی دیگر میدان فرداشب در بازی برلین، «ادین ترزیچ» سرمربی جوان بورسیادورتموند حضور دارد. او هم شرایطی مشابه ناگلس مان دارد. ناگلس مانی که ظرف مدت 5 سال از مربیگری هوفن هایم تا سرمربیگری یک تیم بزرگ بوندس لیگایی نظیر آر.ب لایپزیگ ، ارتقا پیدا کرد.

ترزیچ هم برای رسیدن به چنین جایگاهی ، آنچه برایش اتفاق افتاده را فقط می توانست در «خواب و رویا» ببنید.

او تا چند ماه قبل دستیار دوم «لوسین فاوره» در دورتموند بود. اما وقتی که فاوره با بورسیا، نتایجی که باشگاه می خواست، نگرفت، به عنوان سرمربی موقت تا پایان فصل برگزیده شد.

ترزیچ که هنوز مشخص نیست با آمدن مارکو رزه، در فصل آینده در دورتموند می ماند و حاضر به ادامه همکاری در نقش دستیار می شود یا به تیمی دیگر از بوندس لیگا می رود، در مدت 5 ماهی که سکان هدایت «زردهای وستفالن» را در اختیارداشته، توانسته بورسیا را به آخرین نقطه از جام حذفی برساند.

در بوندس لیگا هم تیمش را اکنون در فاصله 2 هفته تا پایان فصل تا در رده چهارم جدول قرارداده است.

دورتموندی که در دوران حضور فاوره، به تیمی معروف شده بود که ثبات کافی ندارد و فاقد ذهنیت جاه طلبانه است، در همین مدت اندک چندماه حضور ترزیچ، دورتموند به تیمی تهدیدآمیز در سطح فوتبال آلمان تغییر چهره داده است.

از طرفی با ایجاد شور و هیجان، بازیکنان تیم دورتموند به ارائه بازی های کاملا هجومی وادارکرده است. ترزیچ با وجود نداشتن تجربه کافی، به خاطر عشق و علاقه ای که به بورسیا داشته، ویژگی شور و هیجان را وارد تاکتیک بازی زنبورها کرده است. شور و هیجانی که باعث شده، دورتموند خیلی منسجم تر از قبل باشد.

ترزیچ می گوید:من خیلی خوش شانس بودم که چندین مرتبه به برلین سفرکنم. به آنجا با اتومبیلم رفته ام. با هواپیما هم به آنجا سفرکرده ام. حتی چند باری با قطار راهی برلین شده ام. اما این بار سفرم به برلین با گذشته فرق دارد. چون برای اولین بار با اتوبوس تیمی به آنجا می روم و می خواهم سفر خوب و خوشحال کننده ای هم داشته باشم.

او می افزاید:موضوع این نیست که من می خواهم در بازی فینال موفق باشم. بلکه اصل موضوع این است که ما همه در کنار هم می خواهیم برنده جام حذفی باشیم و به خاطر هواداران، به خاطر باشگاه و همه همکاران این افتخار را کسب کنیم.

در کنار این همه عشق و علاقه ای که او به موفقیت زردها نشان می دهد، بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند کسب برد احتمالی دورتموند در این مصاف، احتمالا زندگی او را به عنوان مربی ممکن است تغییردهد. درست است که فصل بعد رزه به دورتموند می آید که سکاندار شود، اما ترزیچ در همین 5 ماه نبوغ خود را به قدر کافی روی نیمکت مربیگری دورتموند به خوبی نشان داد تا همین حالا چندین تیم مطرح بوندس لیگایی برای همکاری با او به عنوان سرمربی، علاقه زیادی نشان دهند.


از این رو بسیاری از منابع نزدیک به دورتموندی ها می گویند حتی در صورت باخت در بازی فینال جام حذفی، عملکرد وی قابل دفاع بوده و بعید به نظر می رسد او فصل آینده در بورسیا بماند و دومرتبه به جایگاه تنزل یافته و سابقش یعنی دستیار سرمربی بازگردد.

البته این مربی جوان آلمانی تاکنون با سیاست خاصی از پاسخ دادن صریح درمورد آینده اش طفره رفته است.

او آخرین مرتبه دراین مورد گفت:دوست ندارم وارد هیاهوی شایعات بشوم. از آنچه اکنون به عنوان سرمربی انجام می دهم، خوشحالم. همینطور از نقشی که سابق داشتم، خوشحال و راضی خواهم بود.

*رکوردار قهرمانی جام حذفی

رکوردار تعداد قهرمانی در این جام، تیم فوتبال بایرن مونیخ است. مونیخی ها از سال 1957 که نخستین مقام قهرمانی جام حذفی آلمان را گرفتند، تا به امروز صاحب 20 جام قهرمانی حذفی شده و از این بابت در رده نخست قراردارند.

بعد از این تیم وردربرمن با 6 قهرمانی در رده دوم قراردارد.

شالکه و اینتراخت فرانکفورت هریک با 5 قهرمانی دررده سوم جدول رکورداران قهرمانی جام حذفی قرارگرفته اند.

بورسیادورتموند که یک پای فینال فرداشب است، با کسب 4 قهرمانی جام حذفی در سال های 1965، 1989، 2012 و 2017 همراه با نورنبرگ و اف.ث کلن، در رده چهارم افتخارآفرینان تاریخ د اف ب پوکال جای دارد.

آر ب لایپزیگ، دیگر تیم دیدار فرداشب که در تاریخ 19 مه 2009 یعنی 11 سال قبل تاسیس شد، تنها یک عنوان نایب قهرمانی این جام را در کارنامه اش ثبت کرده است.

در فصل 2019 -2018 این تیم تحت هدایت رالف رانگنیک تا فینال و بازی با بایرن مونیخ بالا آمد.

در آن مصاف سرمربی وقت لایپزیگی ها با استفاده از روش 2-1-2-1-4 برابر بایرنی قرارگرفت که توسط نیکو کواچ(سرمربی کنونی موناکو) هدایت می شد و به روش 3-1-2-4 بازی می کرد.

در آن بازی لایپزیگ با ترکیب گولاچی، کلوسترمان، کونات، اوربان، هالستن برگ، آدامز، زابیتسر، کامپل، فورسبرگ، پولسن و ورنر برابر مونیخی در ورزشگاه المپیک برلین قرارگرفت که نویر، کیمیش، زوله، هوملس، آلابا، مارتینس، تیاگو، مولر، گنابری و لواندوفسکی را در ترکیب داشت.

لایپزیگ در آن بازی دروازه اش توسط لواندوفسکی(2 گل) و کومان باز شد تا 3 بر صفر بازنده شود و به عنوان نایب قهرمان به کار خود خاتمه دهد.

*پرافتخارترین مربیان تاریخ جام حذفی آلمان

6 مربی آلمانی در تاریخ این جام صاحب بیشترین تعداد کسب مقام نخست را دارند که یکی از آنها اوتمار هیتسفلد، اسطوره مربیگری ژرمن ها است.

هیتسفلد در سال های 2000 ، 2002 و 2008 زمانی که مربی بایرن مونیخ بود، به این 3 مقام قهرمانی جام حذفی رسید.

البته چهره هایی همچون کارل هاینس فلدکامپ، ادو لاتک، اتو رهاگل، توماس شاف و هننس وایس وایلر نیز هریک صاحب 3 مقام قهرمانی شده و در پله نخست بیشترین تعداد مقام قهرمانی د اف ب پوکال با هیتسفلد شریک هستند.

در رده دوم این فهرست پپ گواردیولا، سرمربی کنونی تیم منچسترسیتی و سرمربی بایرن مونیخ در سال های 2013 تا 2016 با کسب 2 مقام قهرمانی در سال های 2014 و 2016 قرار دارد.

البته او نیز در این جایگاه با چهره های همچون زلاتکو کایوفسکی، گئورگ کهلر، نیکو کواچ، فلیکس ماگات، هوب استیوونس، دیتریش وایزه و گئورگ ورتسر شریک است.

*قهرمانان جام حذفی آلمان در 20 سال اخیر

2000 بایرن مونیخ

2001 شالکه

2002 شالکه

2003 بایرن مونیخ

2004 وردربرمن

2005 بایرن مونیخ

2006 بایرن مونیخ

2007نورنبرگ

2008 بایرن مونیخ

2009وردربرمن

2010 بایرن مونیخ

2011 شالکه

2012 بورسیادورتموند

2013بایرن مونیخ

2014بایرن مونیخ

2015ولفسبورگ

2016بایرن مونیخ

2017بورسیادورتموند

2018 اینتراخت فرانکفورت

2019 بایرن مونیخ

2020 بایرن مونیخ

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول