اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

شهری به گستردگی سلامت/ اَبَر پروژه‌ای در شیراز که نگین درخشان خاورمیانه خواهد شد

این روزها اقتصاد بسیاری از کشورها بر پایه توریسم و گردشگری می‌چرخد، صنعتی که در حوزه‌های مختلف حرفی برای گفتن دارد، گردشگری دیرزمانی است پا را از حوزه تفریح صِرف فراتر گذاشته و در بخش‌های مختلف می‌توان در آن سرمایه‌گذاری کرد.

شهری به گستردگی سلامت/ اَبَر پروژه‌ای در شیراز که نگین درخشان خاورمیانه خواهد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، استان فارس با مرکزیت شهر شیراز از این ظرفیت‌های گردشگری بسیار دارد، ظرفیت‌هایی که در بخش‌های مختلف تفریحی، طبیعی، تجاری، مذهبی و درمانی تقسیم‌بندی می‌شوند.

توریسم درمانی یکی از جاذبه‌های گردشگری است که مشتریان بسیار دارد آن هم در شهر و استانی که قطب پزشکی جنوب کشور محسوب می‌شود و سالانه به دلیل پزشکان حاذق و مراکز درمانی مجهزی که دارد با انجام عمل‌های جراحی مختلف که بسیاری برای اولین‌بار در کشور انجام شده‌اند پذیرای مسافرانی از داخل و خارج از کشور است.

در این شرایط ایجاد یک قطب درمانی با همه امکانات می‌تواند تا حد بسیاری در توسعه این صنعت اثرگذار باشد.

ارائه پیشنهاد اولیه ایجاد شهر سلامت به بیش از ۱۰ سال پیش برمی‌گردد، شهری که با وسعت ۹۰۰ هکتار با جانمایی مناسب در نزدیکی قلات توسط دکتر محمدهادی ایمانیه، رئیس وقت دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز پیشنهاد شد.

به دنبال ارائه این پیشنهاد و مشکلات مختلفی که در ادامه اتفاق افتاد علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته کار چندین سال متوقف و روی زمین ماند.

در این راستا عضو هیئت مدیره شهر سلامت شیراز در گفتگو با فارس توضیح داد: ایده اول اجرای این پروژه بزرگ را در دولت نهم و در هنگام وزارت دکتر لنکرانی به عنوان وزیر بهداشت مطرح کردم و در سفر دولت به شیراز آن را مصوب و جانمایی کردیم.

ایمانیه با بیان اینکه از همان ابتدا قرار نبود کار دولتی باشد، اظهار داشت: از آغاز بنا شد با اعلام فراخوان، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را به این پروژه جذب کنیم .

وی با اشاره به اینکه زمین مناسب اولین گام برای این جاذبه توریسم درمانی بود، گفت: بر اساس مصوبه دولت این پروژه جزء تکالیف منطقه ویژه اقتصادی قرار گرفت و با جستجوی بسیار منطقه‌ای خوش آب و هوا در مجاورت قلات به‌عنوان محل مناسی جانمایی شد.

او با اشاره به اینکه پس از جانمایی زمینی به مساحت ۹۰۰ هکتار متوجه شدیم که زمین معارضین بسیار دارد، افزود: در آن زمان تلاش شد تا معارضینی که حقی نداشتند را خارج کرده و آنها که حق داشتند را راضی کنیم و به این ترتیب پس از مدتی این زمین رفع معارض شد، همچنین بخشی نیز جزء مستثنیات بود که ۶ هکتار آن خریداری شد و بخشی نیز مانده است.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: اواخر دولت دهم و اعمال تحریم‌ها منجر به ایجاد مشکل در نقل و انتقالات بانکی و محدود شدن رفت و آمد سرمایه‌گذاران شد، پس از آن نیز با عوض شدن دولت و مطرح شدن بحث برجام، کار که تا مراحلی پیش رفته بود کاملا متوقف شد.

وی ادامه داد: در طی این مدت قول‌هایی داده شد که گره‌گشایی‌هایی صورت می‌گیرد که به هیچ نتیجه‌ای منتج نشد تا در اواخر دولت یازدهم که یک سرمایه‌گذار به نام شرکت جهان‌پارس برای ساخت اعلام آمادگی کرد.

ایمانیه با بیان اینکه تفاهم‌های لازم میان ما وشرکت برای ادامه کار صورت گرفت، گفت: تامین زمین، اخذ مجوزها و گمرک به عهده ما و ساخت و ساز و تجهیز بر عهده شرکت واگذار شد و کار با قدرت آغاز  و تعداد قابل توجهی از ماشین‌الات راهسازی وارد شده و شعبه گمرک مستقر شد اما اتفاقات بین‌الملیی نظیر برجام و عوض شدن دولت امریکا بازهم پروژه را متوقف کرد.

وی افزود: بعد از گذشت چند سال اخیرا هر چهار نماینده شیراز به دلیل علاقه‌مندی به اجرای این پروژه، پیگیری‌هایی را انجام دادند و ما نیز توضیحاتی را ارائه کردیم و قول حمایت دادند.

او ادامه داد: بر اساس توافقات صورت گرفته و جلساتی که در تهران برگزار شد، مشخص شد به دلیل همکاری نکردن بانک مرکزی و وزارت اقتصاد شرکت جهان پارس توان مالی لازم را برای ادامه کار ندارد و لذا با فک قرارداد نسبت به پرداخت هزینه‌کردهای شرکت به نرخ روز و طی هفته‌های گذشته فراخوان جدیدی را برای حضور سرمایه‌گذاران جدید منتشر کردیم.

به گفته رئیس هیئت مدیره این پروژه بزرگ سلامت‌محور، شهر سلامت شیراز یک پروژه چندجانبه نه در کشور که در خاورمیانه خواهد بود و در متراژ ۹۰۰ هکتار شامل بخش‌های مختلف درمانی، بیمارستانی، دی کلینیک، هتل اقامتی، شهر بازی، باغ‌مجتمع‌ها و ... خواهد بود و در حوزه توریسم درمانی یک پروژه بی‌نظیر است.

ایمانیه درباره شرایط فعلی این پروژه که در صورت تامین اعتبار ساخت آن ۶ سال به طول خواهد انجامید، گفت: بر اساس کاربری زمین، قیمت را نهایی کرده‌ایم و منطقه ویژه اقتصادی منتظر است زمین به نامش شود تا ساخت آن را آغاز کند.

وی با تاکید بر لزوم همت مسئولان بر دادن ضمانت‌های لازم به خریداران به جهت انجام زیرساخت‌هایی همچون تکمیل جاده، لوله‌کشی، اتصالات برق و گاز و ..، گفت: امیدمان بر آن تست تا این پروژه در سال جاری به نحو مناسب و با رویکرد جدید فعال شود.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم در دولت بعد بسیاری از مشکلات حل شود و دشواری‌های فراوانی که طی این سال‌ها داشته‌ایم با رونق یافتن پروژه و جاذبه‌هایی که ایجاد خواهیم کرد فراموش گردد.

ایمانیه همچنین افزود: سعی بر این است که این پروژه آنچنان جذابیت داشته باشد که پزشکان خیابان زند و دیگر نقاطی که در شهر شیراز به محلی برای تجمع مطب پزشکان تبدیل شده است، خودشان به شهر سلامت مهاجرت کنند.

پروژه‌ای درخشان برای خدمت به مردم

در ادامه، رئیس مجمع نمایندگان فارس نیز از تلاش برای رفع موانع این پروژه خبر داد و به خبرنگار فارس گفت: خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته در سطح استانی و ملی مشکلات تا حدی برطرف شده و در مرحله فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار هستیم و استان فارس پذیرای سرمایه‌گذارانی است که مشتاق به فعالیت در حوزه پزشکی هستند.

ابراهیم عزیزی افزود: این پروژه کار بسیار بزرگ و درخشانی است که دارای واحدهای بسیار بزرگ بیمارستانی و تخصصی و همچنین بخش‌های مختلف تفریحی، گردشگری و درمانی است.

وی با تاکید بر اینکه این شهر سلامت محور دارای بخش‌های متفاوتی است، از سرمایه‌گذاران دعوت کرد تا بر حسب علاقه خود از این ظرفیت استفاده کنند و در این پروژه مشارکت کنند که آینده روشنی در انتظارشان خواهد بود.

انتهای پیام/ن/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول