اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

تلاش برای حل و فصل‌شدن طرح لغو حق مالکیت معنوی واکسن تا دی ماه

رئیس سازمان تجارت جهانی امیدوار است که موضوع حق ثبت اختراع واکسن‌های کووید 19 تا دی ماه حل و فصل شود.

تلاش برای حل و فصل‌شدن طرح لغو حق مالکیت معنوی واکسن تا دی ماه

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، «انگوزی اوکونجو ایوالا»، رئیس سازمان تجارت جهانی (WTO) اظهار امیدواری کرد که اعضای این سازمان تا ماه دسامبر(دی ماه) به یک راه حل عملی در مورد لغو حق ثبت اختراع واکسن کووید ۱۹ رسیده باشند.

در حالی که بسیاری از کشورهای جهان برای دسترسی همگانی به فرمول واکسن کرونا ابراز خشنودی کرده‌اند، آلمان  از جمله کشورهایی است که در عین حال که صاحب بزر‌گترین اقتصاد اتحایه اروپاست، با چنین ایده‌ای مخالف است و موافق نیست که انحصاری ماندن فرمول تهیه واکسن کرونا مانع افزایش تولید جهانی آن شده است.

رئیس سازمان جهانی تجارت با اشاره به طرفداران معافیت و کسانی که مخالفت می‌کنند، گفت که او حرکت در هر دو طرف را مشاهده می‌کند؛  و امیدوار است که یک توافق نامه در مورد مسئله معافیت، انتقال فناوری و دسترسی بهتر به واکسن برای کشورهای در حال توسعه داشته باشد.

مدیر کل WTO در جلسه توجیهی با خبرنگاران در سفر به ایتالیا گفت: دسامبر مسئله حق مالکیت معنوی واکسن حل و فصل شده است. 

وی گفت که طرفداران این معافیت در حال تهیه پیشنهادی اصلاح شده هستند که امیدوار است در اسرع وقت به رئیس سازمان جهانی تجارت ارائه شود تا در پایان ماه مه همه طرفین برای مذاکره بنشینند.

«انگوزی اوکونجو ایوالا» با تأکید مکرر بر نیاز به عمل گرایی در مذاکرات ادامه داد: «امیدوارم جلسه‌ای در مورد چگونگی دسترسی آسان کشورها به واکسن، حجم بالاتر و ظرفیت تولید بیشتر وجود داشته باشد».

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده هفته گذشته از تماس هند و آفریقای جنوبی برای لغو حمایت از حق ثبت اختراع واکسن کووید ۱۹ پشتیبانی کرد و باعث چالش شرکت‌های دارویی و مخالفت چندین کشور اروپایی شد.

کارشناسان می‌گویند معافیت‌ها ممکن است سالها به طول بیانجامد و نیاز فوری به تولید مقادیر بیشتری را برطرف نمی‌کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول